Jump to content

Kort presentation och aip

Angua

Recommended Posts

Hej,

Är nyreggad här även om jag läst en del till och från så länge forumet funnits. Är en 39 årig kvinna och ätit lchf till och från de senaste fem åren. Anledningen till on/off ätandet är att jag tappar all aptit efter ett tag på lchf (som sedan triggar en hetsätningsperiod..) men har efter lite experimenterande hamnat i någon fungerande sorts lågkolhydratvariant. Har ledproblem som först försvann när jag först testade lchf, men som idag inte försvinner även om de blir bättre med lågkolhydratmat.

Lätt desperat att försöka få ordning på dumkroppen när jag nu varit rejält dålig sedan december, fått nedsatt handstyrka och nedsatt rörlighet i händerna, tappar rörligheten i tårna och så fort jag rör mig aaaaaningens för mycket så tappar jag rörlighet i axlarna också, utöver fatigue och lite annat smått och gott så snubblade jag över autoimmunt protokoll här på forumet, i en av johanna07s trådar. Jag blev nyfiken och har läst på och har börjat gå över på det. Efter två veckor har jag fått tillbaka en del rörlighet i händerna, så jag är taggad :)

Verkar inte finnas någon svensk sida om det, men tänkte det et passar in rätt bra här, det är väl ett par som äter så vad jag förstått och det finns ju mycket likheter med lchf även om det är mer begränsat. Ibland behövs lite pepp och någonstans att fundera "högt" kring saker och ting.

• Like 5

Hej!

Kul att det funkar för dig! Vi är några stycken här med autoimmuna sjukdomar och jag tror vi alla har upplevt att man kan nå positiva effekter med hjälp av att förändra sin kost. 

*stor kram*

Ja visst kan man hjälpa sig själv en hel del! Läkarna kan inte göra allt. Min farfar hade RA och fick det så gott som i remission med glutenfri vegankost vilket var fantastiskt (80 tal) särskilt som han inte kunde behandlas med annat än väldigt små doser kortison eftersom han hade haft tbc. Även när han tvingades sluta pga undervikt och b12 problem så var det fortfarande bättre än innan.

Har fått en ny blomkålsmosvariant. Ångkoka blomkålsbitar och ett gäng hela vitlöksklyftor till mjuka. Mixa med kokosolja, olivolja, örtsalt och timjan. Fantastiskt! Blir nog gott med broccoli eller blandning däremellan också. Är glad att min latmatsfavorit fungerar också, baconlindade kycklingfiléer med kronärtskocksbottnar, hela vitlöksklyftor och andra grönsaker läggs i form, ringlar olivolja över, kryddar med oregano och timjan och in i ugnen. Enkelt och gott, sötman från grönsakerna, de syrliga kockbottnarna och sältan från baconet är fint ihop.

Fick en rekordskörd av vintersquash i år, de är snart mogna att använda, ser fram emot det. Så gott och har hittat lite roliga pumparecept att testa.

De jag saknar lite är sås, måste leta lite om det finns bra recept någonstans. Är för trött för att experimentera själv just nu.

Har klarat mig med en kraftigt minskad mängd värktabletter den här veckan. Är inte smärtfri men mår nu med bara en eller två piller per dag som jag gjorde innan på sju. Inte ansträngt mig iofs, men skönt att slippa ta för att klara dagen. Sovit bättre sista nätterna, men det kan även bero på att jag sjukskrev mig för en vecka sedan och har sovit väldigt mycket. Tappat två kilo denna vecka vilket jag är lite förvånad över men det gör ju inget.

• Like 2

Har fått en ny blomkålsmosvariant. Ångkoka blomkålsbitar och ett gäng hela vitlöksklyftor till mjuka. Mixa med kokosolja, olivolja, örtsalt och timjan. Fantastiskt! Blir nog gott med broccoli eller blandning däremellan också. Är glad att min latmatsfavorit fungerar också, baconlindade kycklingfiléer med kronärtskocksbottnar, hela vitlöksklyftor och andra grönsaker läggs i form, ringlar olivolja över, kryddar med oregano och timjan och in i ugnen. Enkelt och gott, sötman från grönsakerna, de syrliga kockbottnarna och sältan från baconet är fint ihop.

Fick en rekordskörd av vintersquash i år, de är snart mogna att använda, ser fram emot det. Så gott och har hittat lite roliga pumparecept att testa.

De jag saknar lite är sås, måste leta lite om det finns bra recept någonstans. Är för trött för att experimentera själv just nu.

Har klarat mig med en kraftigt minskad mängd värktabletter den här veckan. Är inte smärtfri men mår nu med bara en eller två piller per dag som jag gjorde innan på sju. Inte ansträngt mig iofs, men skönt att slippa ta för att klara dagen. Sovit bättre sista nätterna, men det kan även bero på att jag sjukskrev mig för en vecka sedan och har sovit väldigt mycket. Tappat två kilo denna vecka vilket jag är lite förvånad över men det gör ju inget.

Äter du mjölkprodukter? I så fall tycker jag inte sås är några stora problem. Jag gör sås precis som förut med fullfet creme fraiche fast jag skippar redningen. OK att den blir lite rinnigare, men so what. Om man vill kan man reda av den med några äggulor.

Jag har experimenterat med guarmjöl också. Den binder väldigt mycket vätska så det behövs pyttelite. Det funkar när maten är nytillagad. Men det är inte gott om man har rester. Då tänker jag på Disneys film Timon och Pumba... typ. Slemmigt men mättande :-P

Nu till halloween kan man göra "djävulssoppa"... en god pumpasoppa med lite starka korvar i och en hel del bett i kryddningen. :-)

Nej inga mjölkprodukter, äter enligt autoimmunt protokoll :) guarmjöl går också bort och ägg och nötter, fröer och tomat, paprika bla. Så du förstår mitt dilemma med sås :) Har haft buljong på kött nu i veckan det funderar till viss del men jag saknar onekligen krämighet. Kokosmjölk i måttliga mängder funkar så jag funderar på om det går att göra något med det. Eller någon pumpasås istället för ex tomatsås? Ska se om jag hittar något, grytor kan man ju så klart göra också.

Jag får ha kvar den ökade rörligheten i händerna, jättekul! Gör mina handträningsprogram också så klart, är där jag märkt att jag kan röra mig mer. Roligt också att rörligheten i tårna på hö fot är på gång igen, har inte kunnat krulla den sen tidigt i somras! I fredags rör jag var på yoga gick det inte, men i lördags morse gick det och jag kan fortfarande. Inte fullt ut, men halvvägs iaf. Har nog lite svårt att få omgivningen att förstår hur stort det känns för mig ;)

Fortsätter på betydligt lägre mängd tabletter, men helt utan går inte. Får hoppas jag kommer dit. Ännu hellre vil jag bli av med fatiguen som är det som är handikappande på riktigt. Försöker ha tålamod men det är frustrerande att inte orka göra något. Blev värre när jag gav upp och sjukskrev mig för 1,5 vecka sedan, men det beror nog på att jag kunde slappna av efter att ha bitit ihop och kämpat i tio månader. Ska till läkaren i slutet av veckan så får vi se om en annan läkare kan ha något vettigt att komma med (grava kommunikationsproblem med den jag haft tidigare då hans svenska är väldigt dålig).

En trevlig bieffekt är att jag gått ner ett par kg. :)

Dagens frukost är bacon, oliver och rå surkål, riktigt gott ihop. Middag idag är färsk gös med helstekt blomkålshuvud och sallad. I morgon ska jag testa gör köttfärslimpa med lever i, alt kålpuddig med mald lever i. Har lite svårt att äta lever som den är men gömmer man den så kanske det fungerar.

• Like 3

Efter att ha halkat av banan några dagar när jag inte orkat bry mig om något så kan ja konstatera att det inte var en tillfällighet att jag blev bättre, för jag är sämre igen med värk och tappad rörlighet. Men det känns ändå bra för jag vet vad jag ska göra iaf :)

Däremot är jag piggare med "fel" mat, funderar på hur det går ihop. Lågkolhydratmat är jag van vid och blir inte trött av, men på aip är jag klubbad. Funderar på att lägga till mer rotfrukter och se om jag blir piggare

• Like 1

Efter att ha halkat av banan några dagar när jag inte orkat bry mig om något så kan ja konstatera att det inte var en tillfällighet att jag blev bättre, för jag är sämre igen med värk och tappad rörlighet. Men det känns ändå bra för jag vet vad jag ska göra iaf :)

Däremot är jag piggare med "fel" mat, funderar på hur det går ihop. Lågkolhydratmat är jag van vid och blir inte trött av, men på aip är jag klubbad. Funderar på att lägga till mer rotfrukter och se om jag blir piggare

Kan vara omställningsbesvär kanske? Försök att håll ut i 3 veckor, eller kanske det är bättre att ta det i etapper.

• Like 1

Jag är inte pigg till att börja med, så vad som är hönan och ägget är svårt att säga. Piggare innebär har ett par timmar per dag där jag orkar göra något mer än ligga i soffan och glo på barnprogram så jag är fn sjukskriven för det. Om det är pga vad det nu är som ger värken eller helt enkelt utmattning efter att ha bitit ihop och kört på i 11 mån trots att jag mått skit eller både ock är kanske ointressant. Ska fortsätta i veckan och se hur det känns, ska experimentera med gröna smoothies och se om jag hittar något jag gillar, är ju smidigt sätt att få i sig mer grönt trots dålig aptit.

Jag är inte pigg till att börja med, så vad som är hönan och ägget är svårt att säga. Piggare innebär har ett par timmar per dag där jag orkar göra något mer än ligga i soffan och glo på barnprogram så jag är fn sjukskriven för det. Om det är pga vad det nu är som ger värken eller helt enkelt utmattning efter att ha bitit ihop och kört på i 11 mån trots att jag mått skit eller både ock är kanske ointressant. Ska fortsätta i veckan och se hur det känns, ska experimentera med gröna smoothies och se om jag hittar något jag gillar, är ju smidigt sätt att få i sig mer grönt trots dålig aptit.

Låter som det gäller att spara så mycket på krafterna du kan. För mig så blev jag piggare varje gång jag ökade näringstätheten i min kost med tex benbuljong, lever och olika grönsaker. Om du kan/orkar så kan promenader hjälpa läkning innan man orkar med någon mer avancerad motion.

Jag tror man måste respektera att kroppen är slutkörd och ge läkningen tid. Jag håller fortfarande på att bli bättre i kroppen 11 månader efter mitt Skov. Var sjukskriven heltid i 2-3 månader och sedan halvtid 4 månader och nu 75% till nyår. Jag har varit försiktig för jag vill inte råka ut för backlash, samtidigt som jag har försökt och pusha mig lite när jag känner att det är ok. För mig var det som om kroppen hamnade i shock/stress läge och behövde vila. Jag räknar att det kommer ta mig 1-2 år att komma helt tillbaka.

Jag blir bättre hela tiden men det är en långsam process och det går lite upp och ner så man märker ofta inte förbättringarna förrän det har gått ett tag. Men kosten har för mig varit jätteviktig så håll ut till du orkar ta tag i andra saker eller utveckla kosten mer.

• Like 3

Ja, tröttheten är det nog vila som gäller för. Började känna mig bättre i förra veckan, kände att jag kanske hade lämnat botten nivån. Yogan flöt på kanon i fredags, var helt plötsligt tillbaka på nivån jag var tidigt i våras, dvs mkt bättre. I lördags träffade jag vänner några timmar och kände mig fortfarande pigg och glad, tills detl från en minut till en annan blev för mycket och då kan jag knappt prata.. Säger fel ord, hittar i te ord, hittar inte ord på svenska, sluddrar... Skönt att t det är bra vänner som vet hur det är och respekterar det. Igår sov jag hela dagen, tvingade mig att hasa över till soffan och sitta där några timmar så nattsömnen inte skulle bli helt förstörd. Värk kan jag ta, men den här tröttheten är helt klart det mest handikappande!

Så, färdiggnällt om det just nu ;)

Ska sätta mig och försöka göra en matsedel för veckan. Hade ingen förra veckan, blir alltid krångligare då, särskilt med dålig matlust. Har massa pumpa/vintersquash att använda så jag får googla pumpa recept. Soppa är ju smidigt och lättätet, får se vad jag kan hitta mer för gott, äter den mest ugnsrostad med örtkryddor annars.

• Like 3

Ja, tröttheten är det nog vila som gäller för. Började känna mig bättre i förra veckan, kände att jag kanske hade lämnat botten nivån. Yogan flöt på kanon i fredags, var helt plötsligt tillbaka på nivån jag var tidigt i våras, dvs mkt bättre. I lördags träffade jag vänner några timmar och kände mig fortfarande pigg och glad, tills detl från en minut till en annan blev för mycket och då kan jag knappt prata.. Säger fel ord, hittar i te ord, hittar inte ord på svenska, sluddrar... Skönt att t det är bra vänner som vet hur det är och respekterar det. Igår sov jag hela dagen, tvingade mig att hasa över till soffan och sitta där några timmar så nattsömnen inte skulle bli helt förstörd. Värk kan jag ta, men den här tröttheten är helt klart det mest handikappande!

Känner så igen mig. En annan sak jag har märkt är att om jag får en liten infektion/förkylning/bakterie i kroppen så märks det direkt och jag blir väldigt trött. Lite svårt att förklara, jag har oftast ganska lindriga symptom men märker att något är på gång i att jag helt plötsligt blir trött utan anledning. Jag har tänkt så att immunförvaret/kroppen är så upptagen med att grundsjukdomen, som i mitt fall är MS, och läkning att när man lägger till en litet virus eller bakterie så nedprioriterar kroppen vakenhet. Det märks speciellt på träningen.

• Like 2

Ja, har funderat på det där med immunförsvaret också, för det blir samma för mig. Träffar inte så mkt folk, varken när jag pluggar eller när jag jobbat (i skogen) men svågerns dagisbarn är giftiga.. Blir grymt trött, men inte riktigt sjuk med snuva, halsont osv. Läste lite om immunförsvaret och avsaknaden av snor, feber, halsont osv ärat t immunförsvaret inte riktigt går igång därför får man svaga reaktioner då de sakerna orsakad av immunsystemet och inte virus/bakterie.

Fick ihop vettig mat idag, köttfärs med lök och vitlök, ugnsrostad squash till det och sen fräste jag torkad squash och torkade trattkantareller i olivolja. Lite flingsalt över det hela och det blev kanongott! Är glad att jag torkade mycket squash i somras,de t är nog ett gott tillbehör till mycket. Eftersom det är torkat drar det i sig en del olja också, eller om man vill köra smör. Rostade hela vitlöksklyftor gör jag varje gång jag har något i ugnen, det är rena godiset. Lite mörk och krispig ovansida så söt och krämig insida. Blir inte den skarpa vitlökssmaken eller lukten heller så jag kör oftast en hel vitlök varje gång.

Ska försöka knåpa ihop en matsedel för resten av veckan också.

• Like 1