Jump to content

Dålig mage av mycket fett?

IsakC

Recommended Posts

Hej!

Är det bara jag som har haft problem med magen i samband med ett högt intag av fett i kosten?

Det ultimata, mest mättande, fettkällan för många verkar vara smör. Även om jag mycket väl vet att det självklart inte får vara den uteslutande fettkällan, och att smöret ska vara av kvalitet, så skrivs det mycket om Magic Bullet Coffee, såser gjorda på mycket smör samt kryddsmör till köttet etc. 

Är det bara min mage som inte klarar av så stora doser fett på en och samma gång? Visst, det finns en omställningsperiod som alla går igenom, men den tror jag bestämt är förbi mig. Har ätit LCHF-aktigt i 1,5 månad nu.

Och fibrer kan inte vara problemet, äter bra med kål och broccoli.

Hur mycket smör äter du då?

Visst har även jag blivit lite illamående någon gång tror det var när jag testade mbc första gången då överdrev jag och det blev väl typ 100gr fett och 3 dl kaffe, fast illamåendet var nog mest att jag blev så mätt.

Numera har jag lärt mig att det oftast räcker med att använda fullfeta produkter och normalt intag.

Kanske lite extra om man har vikt att jobba med fast den biten kan jag inget om.

Annars upplever jag tarmarna välsmorda.

Ökat intag av tex vit-kål kan väl också dra igång magen i början.

• Like 2

Jag tror inte att jag överdriver alls. Max 50g smör i fettkaffet. Max 50g smör till köttet. 

Såg nyss detta på bloggen dock:

Jag har fått diarré av LCHF-kost, vad gör jag?

Vissa verkar ibland få fett-diarré (choklad-puddingliknande) av stora mängder fett i kosten. Det brukar vara övergående, magen vänjer sig oftast och blir bättre på att ta upp större mängder fett i längden. Men anpassningen kan i enstaka fall ta månader eller mer.

Man kan då försöka att inte äta allt för stora mängder fett vid samma tillfälle, utan sprida ut intaget över fler tillfällen under dagen. Man kan även prova att äta mer fibrer, gärna i form av ovanjords-grönsaker

Jag fixar inte blandningen kaffe/smör i Magic Bullet Coffee (diarré) efter mer än två år på¨LCHF, men kaffe, kokosolja och vispgrädde går bra. Man får nog pröva sig fram med vad man själv klarar av, tror det är väldigt olika från person till person.

Jag trodde i början att man skulle vräka i sig fett (man kan få den uppfattningen) men håller nu med Fredrik Kornberg här ovan om att det oftast räcker med fullfeta produkter och normalt intag. :)
Jag tänker också på vad det är för proteinkälla jag äter - är det ett kött som är rätt så fett i sig själv så tar jag inte så himla mycket extra fett men är det ett magert kött så lägger jag till lite mer.
Magic Bullet-kaffe...tja för min del vill jag inte ha så mycket fett i mitt kaffe som en del förespråkar - nöjer mig med ca 20 gr smör och ungerfär lika mycket vispgrädde.
För mig är det en perfekt mängd som jag egentligen dricker för att jag tycker det är så himla gott :P Har dessutom 2 sucketter i vilket en del tycker är "no, no". Har ingen sån där maskin heller - går bra att bara röra om med en sked tycker jag.
Om jag hade vräkt på med fett och det hade gjort mig dålig i magen så hade jag tolkat det som att det är för mycket. Men det är jag det :)

• Like 2

Det där är nog väldigt olika. Vissa kan äta hur mycket fett som helst, andra inte.

Kan det ha med fettintaget innan lchf att göra? Har man inte ätit så mycket fett innan, då kanske kroppen får en chock.

Jag hör till den första kategorin, kan i stort sett äta smör med sked, eller dricka olja, utan att få problem med magen. Men så har jag aldrig anammat light-trenden.

Flera av mina bekanta kan inte äta min lchf-mat, de får fettdiarre. :(

Men då äter de fettsnålt till vardags.

Har hållt på i tre månader nu och min mage rättade till sig efter runt en månad drygt. Nu tycks det fungera som en klocka.

Men jag undrar lite över ditt magic-bullet kaffe.

Har inte prövat det men jag läste att det skall bosta förbränningen, men då talas det alltid om att det är cocosfett som skall användas i det.

Det är något om att cocosfettet har kortare kolkedjor som kroppen så att säga väljer att bränna direkt för de är komplicerade att lagra om inte omöjligt som jag förstått det och därför är cocosfett ett bra sätt att boosta förbränningen. Men det är inga stora mängder som behövs.

Det jag kan minnas att jag läst handlar om ett par matskedar i en kopp kaffe.

Har hållt på i tre månader nu och min mage rättade till sig efter runt en månad drygt. Nu tycks det fungera som en klocka.

Men jag undrar lite över ditt magic-bullet kaffe.

Har inte prövat det men jag läste att det skall bosta förbränningen, men då talas det alltid om att det är cocosfett som skall användas i det.

Det är något om att cocosfettet har kortare kolkedjor som kroppen så att säga väljer att bränna direkt för de är komplicerade att lagra om inte omöjligt som jag förstått det och därför är cocosfett ett bra sätt att boosta förbränningen. Men det är inga stora mängder som behövs.

Det jag kan minnas att jag läst handlar om ett par matskedar i en kopp kaffe.

Ca 1-2 msk kokosfett och 1-2 msk smör blir lagom till 2dl kaffe.

Ca 1-2 msk kokosfett och 1-2 msk smör blir lagom till 2dl kaffe.har 

Om jag skulle ha så mycket fett i kaffet skulle jag spy. Jag har ca 1 tsk kokosolja och 1 tsk ghee till 3 dl kaffe. Där går min gräns. Jag har druckit detta till frukost i tre månader och upplever inte att min vardagliga fettolerans ökar. Folk är uppenbarligen olika. Eller kan det t o m vara så snillrikt att ens sug efter fett är relaterat till hur hårt kroppsarbete eller träningsprogram man har? Jag har väldigt varierat arbete. Vissa perioder sitta vid dator 10 timmar om dygnet. Andra perioder stenhårt jobb med trädklättring, då min kropp skriker efter fett och jag har med mig knaperstekt fläsk i utrustningen. 

Jag äter alltid mycket fett. Oavsett aktivitetsnivå. Tycker inte alls om annat fett än grädde i mitt kaffe, men har alltid ymnigt med olivolja, rapsolja, smör, kokosfett eller (sällan) gräddsås på min mat. Mår absolut bäst med stor andel fett i kosten. Mage, hy, energinivå, sömn, ja hela allmäntillståndet. Så det är nog lite olika hur bra man tål mycket fett i kosten, vi har nog olika lång tillvänjningsperiod. Själv har jag trappat upp under flera års tid, men faktiskt inte förrän senaste året förstått hur mycket fett jag behöver för att må som bäst.

• Like 1

Hej jag är ganska ny på det här, har testat det tidigare, men inte helhjärtat, har nu kört ca 1,5 vecka och nu förstår jag vitsen med detta, mitt sockersug har försvunnit, jag äter ibland bara 2ggr om dagen, då min version av magic bullet coffee mättar fint på morgonen, jag har i ca 1 msk grädde i de 2-3 kopparna jag dricker, så mitt frukostsug kommer vid 9 och äter då ett lass med kött mellan 3-500 gram, sen äter jag middag vid 18 tiden på kvällen. Om jag känner de minsta hunger eller sug på kvällen, brukar jag ta en eller 2 ostskivor med lite smör i. men suget mellan måltiderna har försvunnit, det går allt från 5 till 9 timmar mellan mina måltider, och jag äter som skaldeman skrev, endast vid hunger. Har inte gått ner några mångder än, ca 2 kilo, och min mage har också reagerat på den myckna fettkonsumtionen ;)

• Like 3

Hej jag är ganska ny på det här, har testat det tidigare, men inte helhjärtat, har nu kört ca 1,5 vecka och nu förstår jag vitsen med detta, mitt sockersug har försvunnit, jag äter ibland bara 2ggr om dagen, då min version av magic bullet coffee mättar fint på morgonen, jag har i ca 1 msk grädde i de 2-3 kopparna jag dricker, så mitt frukostsug kommer vid 9 och äter då ett lass med kött mellan 3-500 gram, sen äter jag middag vid 18 tiden på kvällen. Om jag känner de minsta hunger eller sug på kvällen, brukar jag ta en eller 2 ostskivor med lite smör i. men suget mellan måltiderna har försvunnit, det går allt från 5 till 9 timmar mellan mina måltider, och jag äter som skaldeman skrev, endast vid hunger. Har inte gått ner några mångder än, ca 2 kilo, och min mage har också reagerat på den myckna fettkonsumtionen ;)

2 kg på 1,5 vecka är ju jättebra :) Man får ju inte försvinna för fort, då hinner inte huden med :)

• Like 1