Jump to content

Australiens Hjärtfond försöker stoppa tv-program om statiner och kolestreol

Per Wikholm
 Share

Recommended Posts

Förra veckans program av "Catalyst" sågs av flera miljoner i Australien. Titta på den här. Där ifrågasattes hela hypotesen om mättat fett och kolesterol som orsak till hjärtsjukdom och kallades för den största medicinska skandalen någonsin. Imorgon torsdag planeras det uppföljande programmet om statiner att sändas men en professor samt Australiens Hjärtfond vill att det statliga tv-bolaget ABC ska stoppa programmet.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10318/Australiens-Hjartfond-forsoker-stoppa-tv-program-om-statiner.aspx

• Like 7

Australiska tv-bolaget ABC verkar vara fast besluten att visa programmet fast med en liten disclaimer om att det inte ska ses som något medicinskt råd.

Klart som baconfett att de kommer att visa programmet. Något annat vore en skandal utan dess like. 

En liten friskrivning är på plats och är inget ovanligt. Självklart kan inte någon för mig okänd reporter/producent ge just MIG medicinska råd utan att veta vem jag är och känna till min historik vad beträffar hälsa och ohälsa. 

Men de kan säkert sätta fart på hjärncellerna och få mig att ifrågasätta och undra.

Var kan man se detta avsnitt på webben? Längtar redan. 

• Like 4