Evan Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Hej, kan någon här hjälpa mig med en "second opinion" och tolka mina blodvärden? Jag har ätit enligt LCHF i ca. 8 månader. Nu har jag tagit blodprover och läkaren tyckte att jag hade högt kolesterol. Jag frågade läkarens åsikt om sambandet mellan triglyceriderna och att det mesta LDL är då "snällare" partiklar. Läkaren svarade mig ungefär så, att man inte kan mäta vilka som är aktiva och passiva och att man därför inte kan anta att låga triglycerider och högt HDL ändå är okej. Jag tolkade det som att det beror på partiklarnas aktivitet/passivitet? Jag är inte utbildad inom detta område och blev osäker efter dagens läkarbesök om jag ska köra vidare med LCHF eller gå över till normal kostcirkel. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, har inget behov av det, utan har tvärtom gått upp några kilon med LCHF. Jag tränar mycket, både styrka och kondition, är 41 år, längd 168 och vikt 59 kg. Jag har mått bra med LCHF och känner mig pigg. Också mitt enorma sötsug har försvunnit vilket är en av orsakerna till att jag började med LCHF. Hur ska jag gå vidare på basen av mina värden: Fp-Kol-HDL 1,9 mmol/l Fp-Kol 6,9 mmol/l Fp-Trigly 0,3 mmol/l Fp-Kol-LDL 4,8 mmol/l Tacksam om någon vill titta på dessa värden och ge en åsikt! Vad menas med att man inte kan mäta partiklarnas aktivitet/passivitet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...