Evan Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Hej, kan någon här hjälpa mig med en "second opinion" och tolka mina blodvärden? Jag har ätit enligt LCHF i ca. 8 månader. Nu har jag tagit blodprover och läkaren tyckte att jag hade högt kolesterol. Jag frågade läkarens åsikt om sambandet mellan triglyceriderna och att det mesta LDL är då "snällare" partiklar. Läkaren svarade mig ungefär så, att man inte kan mäta vilka som är aktiva och passiva och att man därför inte kan anta att låga triglycerider och högt HDL ändå är okej. Jag tolkade det som att det beror på partiklarnas aktivitet/passivitet? Jag är inte utbildad inom detta område och blev osäker efter dagens läkarbesök om jag ska köra vidare med LCHF eller gå över till normal kostcirkel. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, har inget behov av det, utan har tvärtom gått upp några kilon med LCHF. Jag tränar mycket, både styrka och kondition, är 41 år, längd 168 och vikt 59 kg. Jag har mått bra med LCHF och känner mig pigg. Också mitt enorma sötsug har försvunnit vilket är en av orsakerna till att jag började med LCHF. Hur ska jag gå vidare på basen av mina värden: Fp-Kol-HDL 1,9 mmol/l Fp-Kol 6,9 mmol/l Fp-Trigly 0,3 mmol/l Fp-Kol-LDL 4,8 mmol/l Tacksam om någon vill titta på dessa värden och ge en åsikt! Vad menas med att man inte kan mäta partiklarnas aktivitet/passivitet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Dina värden ser jättefina ut, det är det första jag vill säga. Detta med aktiva/passiva LDL tror jag läkaren menar att med så högt o fint värde på HDL samt lågt o fint värde på triglycerider, så är LDL-partiklarna (som ju ibland dumt kallas "ont kolesterol") fördelade så att där är ont om de farliga, små, täta som lätt oxiderar och fastnar i kärlväggar; samtidigt är där gott om de stora, fluffiga LDL som är nyttiga. Kvoten TG/HDL är föredömligt låg, vilket är bra för den är en surrogatmarkör för insulinkänslighet (=hög i ditt fall) samt oxiderade LDL-partiklar (=få i ditt fall). Så med tanke på hur bra du mår med LCHF så tycker jag odelat du ska fortsätta! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Vad föreslog läkaren att du skulle göra med ditt "höga kolesterol" då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 En vettig läkare borde med en snabb titt på dina fina värden och kunskapen att du äter LCHF kunna utbrista att du är frisk som en nötkärna och absolut bör fortsätta med det du håller på med avseende kost Otroligt fina triglycerider och TG/HDL kvot Dom viktiga parametrarna för ett långt friskt liv är på plats för dig Ett APO-test skulle säkert bekräfta detta men vore jag läkare skulle jag inte rekommendera det i ditt fall eftersom allt redan tyder på att du är kärnfrisk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 "Hur ska jag gå vidare på basen av mina värden." Du skall fortsätta med vad du gör.. vad du nu gör! Du kan sänka ditt LDL genom att höja dina triglycerider.. dra i dig någon grogg eller snabba kolhydrater nästa gång så triglyceriderna skjuter i höjden.. då sjunker det beräknade värdet av LDL.. men bara det beräknade värdet.. inte det reella! 6,9/1,9= 3,6 Bör vara 6 eller lägre, hellre 5 eller lägre, jättebra om det är 4.. eller lägre! Varför skall man inte bry sig om LDL-värdet? http://forum.kostdoktorn.se/topic/3418-varf%C3%B6r-man-alldrig-skall-bry-sig-om-ldl/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnky Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Har själv haft höga värden sedan första början 2008. Mina läkare har hela tiden bett mig att börja med "statiner" för att sänka kolesterolet. Bifogar mina senaste värden: S-ApoB/Apo A1kvot 1.0 S-Apolipoprotein A1 2.1 S-Apolipoprotein B 2.0 S-Kolesterol 10.7 fS-LDL-Kolesterol 7.9 fS-HDL Kolesterol 2.0 fS-LDL/HDL-kvot 4.0 fS-Triglycerider 1.0 vS/P-Glukos 5.5 Läkarna säger att jag bär på en bomb! Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 10,7/2=5,35 APOkvoten ligger lite högt, man brukar säga att gränsen ligger på 0,9 för män. Men ingen jättekatastrof.. se tiden ann.. finns potential till förbättring hur som helst! Hur är hälsan för övrigt.. blodsocker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnky Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 10,7/2=5,35 APOkvoten ligger lite högt, man brukar säga att gränsen ligger på 0,9 för män. Men ingen jättekatastrof.. se tiden ann.. finns potential till förbättring hur som helst! Hur är hälsan för övrigt.. blodsocker? Hejsan,vS/P-Glukos =5.5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Hejsan,vS/P-Glukos =5.5 Och hur ligger det efter glukosbelastningstest? Grejen är att man bara upptäcker ett fåtal prediabetiker via fastevärdet.. det kan ligga bra, men glukosbelastningen visar om man har en dåligt fungerande insulinrespons! "Hälften har diabetes Enligt RIKS-HIA har idag 23 procent av patienterna med akut kranskärlssjukdom känd diabetes. Enligt glukostoleranstestet i GAMI-studien har ytterligare 25 procent odiagnosticerad manifest diabetes och 40 procent försämrad glukostolerans. - Till skillnad från den bestående försämrade sockeromsättningen så sjönk insulinresistensen och fasteblodsockret på några dagar ned till de nivåer som sedan uppmättes efter tre månader. Det bestående var ett försämrat första insulinsvar vid glukosbelastning, konstaterar Anna Norhammar och fortsätter. - För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt. - Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar." http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html Man skall förvisso inte måla fan på väggen.. men man skall heller inte tro att man går säker för att man har ett bra fasteblodsocker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evan Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 Dina värden ser jättefina ut, det är det första jag vill säga. Detta med aktiva/passiva LDL tror jag läkaren menar att med så högt o fint värde på HDL samt lågt o fint värde på triglycerider, så är LDL-partiklarna (som ju ibland dumt kallas "ont kolesterol") fördelade så att där är ont om de farliga, små, täta som lätt oxiderar och fastnar i kärlväggar; samtidigt är där gott om de stora, fluffiga LDL som är nyttiga. Kvoten TG/HDL är föredömligt låg, vilket är bra för den är en surrogatmarkör för insulinkänslighet (=hög i ditt fall) samt oxiderade LDL-partiklar (=få i ditt fall). Så med tanke på hur bra du mår med LCHF så tycker jag odelat du ska fortsätta! Dina värden ser jättefina ut, det är det första jag vill säga. Detta med aktiva/passiva LDL tror jag läkaren menar att med så högt o fint värde på HDL samt lågt o fint värde på triglycerider, så är LDL-partiklarna (som ju ibland dumt kallas "ont kolesterol") fördelade så att där är ont om de farliga, små, täta som lätt oxiderar och fastnar i kärlväggar; samtidigt är där gott om de stora, fluffiga LDL som är nyttiga. Kvoten TG/HDL är föredömligt låg, vilket är bra för den är en surrogatmarkör för insulinkänslighet (=hög i ditt fall) samt oxiderade LDL-partiklar (=få i ditt fall). Så med tanke på hur bra du mår med LCHF så tycker jag odelat du ska fortsätta! Tack, det känns bättre idag då jag läser era kommentarer än efter läkarbesöket igår! Skulle vara ledsamt att gå tillbaka till kolhydratskost, kommer nog att fortsätta som hittills! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evan Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 Vad föreslog läkaren att du skulle göra med ditt "höga kolesterol" då? Enligt läkaren är det mera generna än kosten som påverkar kolesterolet. Läkaren föreslog nog att jag skulle återgå till normal kostcirkel och talade också om medicin som en del anser att man ska börja med innan man får symptom... det var nog där jag blev riktigt skraj, att äta medicin då man inte känner sig ett dugg sjuk, usch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Enligt läkaren är det mera generna än kosten som påverkar kolesterolet. Läkaren föreslog nog att jag skulle återgå till normal kostcirkel och talade också om medicin som en del anser att man ska börja med innan man får symptom... det var nog där jag blev riktigt skraj, att äta medicin då man inte känner sig ett dugg sjuk, usch... Din läkare inte hängt med. Det är snarare så att de som har låga kolesterolvärden är de som åker på hjärt och kärlsjukdomar har det visat sig. Kolesterolvärdet hos friska är i regel högre och väl balanserat, så som ditt är. Dessutom framgår det enligt flera vårddokument att statiner ska inte sättas in i första hand och inte heller om patienten inte har hjärt och kärlsjukdomar. I första hand är det livsstilsförändringar som ska sättas in med tätare uppföljning på prover. Den här mannen vet vad han pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Inom vilka gränser bör TG/HDL ligga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Och hur ligger det efter glukosbelastningstest? Grejen är att man bara upptäcker ett fåtal prediabetiker via fastevärdet.. det kan ligga bra, men glukosbelastningen visar om man har en dåligt fungerande insulinrespons! "Hälften har diabetes Enligt RIKS-HIA har idag 23 procent av patienterna med akut kranskärlssjukdom känd diabetes. Enligt glukostoleranstestet i GAMI-studien har ytterligare 25 procent odiagnosticerad manifest diabetes och 40 procent försämrad glukostolerans. - Till skillnad från den bestående försämrade sockeromsättningen så sjönk insulinresistensen och fasteblodsockret på några dagar ned till de nivåer som sedan uppmättes efter tre månader. Det bestående var ett försämrat första insulinsvar vid glukosbelastning, konstaterar Anna Norhammar och fortsätter. - För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt. - Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar." http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html Man skall förvisso inte måla fan på väggen.. men man skall heller inte tro att man går säker för att man har ett bra fasteblodsocker! Glukosbelastningstest brukar ju inte fungera när man äter LCHF så det är väl ingen god idé att göra det? Hade jag haft höga värden sedan 2008 så skulle jag satsat på motion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Hej, kan någon här hjälpa mig med en "second opinion" och tolka mina blodvärden? Jag har ätit enligt LCHF i ca. 8 månader. Nu har jag tagit blodprover och läkaren tyckte att jag hade högt kolesterol. Jag frågade läkarens åsikt om sambandet mellan triglyceriderna och att det mesta LDL är då "snällare" partiklar. Läkaren svarade mig ungefär så, att man inte kan mäta vilka som är aktiva och passiva och att man därför inte kan anta att låga triglycerider och högt HDL ändå är okej. Jag tolkade det som att det beror på partiklarnas aktivitet/passivitet? Jag är inte utbildad inom detta område och blev osäker efter dagens läkarbesök om jag ska köra vidare med LCHF eller gå över till normal kostcirkel. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, har inget behov av det, utan har tvärtom gått upp några kilon med LCHF. Jag tränar mycket, både styrka och kondition, är 41 år, längd 168 och vikt 59 kg. Jag har mått bra med LCHF och känner mig pigg. Också mitt enorma sötsug har försvunnit vilket är en av orsakerna till att jag började med LCHF. Hur ska jag gå vidare på basen av mina värden: Fp-Kol-HDL 1,9 mmol/l Fp-Kol 6,9 mmol/l Fp-Trigly 0,3 mmol/l Fp-Kol-LDL 4,8 mmol/l Tacksam om någon vill titta på dessa värden och ge en åsikt! Vad menas med att man inte kan mäta partiklarnas aktivitet/passivitet? Det finns tydligen referensvärden till varje typ - vet dock inte om det skall vara högt eller lågt som är bra? Mitt senaste test visar följande värden. P/S Kolesterol - 5,6 (3,9-7,8) fP/S-HDL - Kolesterol - 1,10 (1,00-2,70) fP/S-LDL - Kolesterol - 3,7 (2,00-5,3) fP/S-Triglyserider - 1,86 (0,45-2,60) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Det finns tydligen referensvärden till varje typ - vet dock inte om det skall vara högt eller lågt som är bra? Mitt senaste test visar följande värden. P/S Kolesterol - 5,6 (3,9-7,8) fP/S-HDL - Kolesterol - 1,10 (1,00-2,70) fP/S-LDL - Kolesterol - 3,7 (2,00-5,3) fP/S-Triglyserider - 1,86 (0,45-2,60) 5,6/1,1=5 Bör vara 6 eller lägre, bättre om det är 5, eller lägre, jättebra om det är 4 eller lägre! Du fastade inte riktigt före va? Trg bör var 1,7 eller lägre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Glukosbelastningstest brukar ju inte fungera när man äter LCHF så det är väl ingen god idé att göra det? Hade jag haft höga värden sedan 2008 så skulle jag satsat på motion. Det beror helt på hur strikt LCHF man ätit. Äter man en väldigt strikt LCHF på max 5% kolhydrater och således väldigt ketogent tillstånd, då lär man se till att inta 200-300g kolhydrater över 3 dagar innan man gör belastningstestet - annars kommer de tro att man är glukosresistent. Äter man däremot en moderat variant av LCHF med 20% kolhydrater är man nog cellerna lite mer alerta på blodsockret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 5,6/1,1=5 Bör vara 6 eller lägre, bättre om det är 5, eller lägre, jättebra om det är 4 eller lägre! Du fastade inte riktigt före va? Trg bör var 1,7 eller lägre! Det sägs att man bör se till att undvika äta fett på kvällen innan man lägger sig och fasta. Normalt ska man fasta 12 timmar, men de riktlinjerna är framtagna på kolhydratsmumsare. Skulle nog säga att 14-16 timmar är så länge man ska fasta innan man tar blodproven om man är LCHF:are. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Det sägs att man bör se till att undvika äta fett på kvällen innan man lägger sig och fasta. Normalt ska man fasta 12 timmar, men de riktlinjerna är framtagna på kolhydratsmumsare. Skulle nog säga att 14-16 timmar är så länge man ska fasta innan man tar blodproven om man är LCHF:are. Aha så du menar att en del av det höga blodfettet kan vara rester av det man har ätit? Jag har ju varit inne på att man inte skall äta fett för nära inpå läggdags både ur viktsynpunkt och hälsosynpunkt men inte fått något riktigt gehör för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Hej, kan någon här hjälpa mig med en "second opinion" och tolka mina blodvärden? Jag har ätit enligt LCHF i ca. 8 månader. Nu har jag tagit blodprover och läkaren tyckte att jag hade högt kolesterol. Jag frågade läkarens åsikt om sambandet mellan triglyceriderna och att det mesta LDL är då "snällare" partiklar. Läkaren svarade mig ungefär så, att man inte kan mäta vilka som är aktiva och passiva och att man därför inte kan anta att låga triglycerider och högt HDL ändå är okej. Jag tolkade det som att det beror på partiklarnas aktivitet/passivitet? Jag är inte utbildad inom detta område och blev osäker efter dagens läkarbesök om jag ska köra vidare med LCHF eller gå över till normal kostcirkel. Jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, har inget behov av det, utan har tvärtom gått upp några kilon med LCHF. Jag tränar mycket, både styrka och kondition, är 41 år, längd 168 och vikt 59 kg. Jag har mått bra med LCHF och känner mig pigg. Också mitt enorma sötsug har försvunnit vilket är en av orsakerna till att jag började med LCHF. Hur ska jag gå vidare på basen av mina värden: Fp-Kol-HDL 1,9 mmol/l Fp-Kol 6,9 mmol/l Fp-Trigly 0,3 mmol/l Fp-Kol-LDL 4,8 mmol/l Tacksam om någon vill titta på dessa värden och ge en åsikt! Vad menas med att man inte kan mäta partiklarnas aktivitet/passivitet? Jag läste någonstans för några dagar sedan att det blir vanligare och vanligare att sjukvården mäter apo-kvot så det borde du kunna få göra även om det alltid är så att det finns en tröghet i systemet innan alla vårdcentraler tillämpar nya rutiner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Har själv haft höga värden sedan första början 2008. Mina läkare har hela tiden bett mig att börja med "statiner" för att sänka kolesterolet. Bifogar mina senaste värden: S-ApoB/Apo A1kvot 1.0 S-Apolipoprotein A1 2.1 S-Apolipoprotein B 2.0 S-Kolesterol 10.7 fS-LDL-Kolesterol 7.9 fS-HDL Kolesterol 2.0 fS-LDL/HDL-kvot 4.0 fS-Triglycerider 1.0 vS/P-Glukos 5.5 Läkarna säger att jag bär på en bomb! Vad säger ni? Hur mycket motionerar du? Hur mycket fisk äter du? Äter du avokado, nötter eller använder olivolja dvs konsumerar andra fetter än djurfett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts