Jump to content

Kött från gräsbetade kossor is the shit!

Johanna07

Recommended Posts

Det konstiga är att när jag för några år sedan ringde telefonnumret som stod på ett paket ekologiskt kött och frågade om det var mer omega 3 i det köttet så hade dom ingen aning.

Det var ju bra att du lade ut artikeln i tråden Johanna så jag fick det bekräftat.

Det konstiga är att när jag för några år sedan ringde telefonnumret som stod på ett paket ekologiskt kött och frågade om det var mer omega 3 i det köttet så hade dom ingen aning.

Det var ju bra att du lade ut artikeln i tråden Johanna så jag fick det bekräftat.

ekologiskt kött är inte detsamma som gräsbetat. Ekologiskt kan betyda att de får ekologisk odlad säd eller soja som föda. Gräsbetat betyder att de äter gräs.

• Like 3

ekologiskt kött är inte detsamma som gräsbetat. Ekologiskt kan betyda att de får ekologisk odlad säd eller soja som föda. Gräsbetat betyder att de äter gräs.

Det vet jag men gröna gårdar har väl alltid varit gräsbetat?

Vilka märken känner du till som säljer ekologiskt kött från kor som inte fått beta?

I år har ica-affären som vi handlar i gått över från gröna gårdar till ica eko men jag läst på köttfärspaketet idag och det står att dom får grovfoder från i huvudsak den egna gården.

Det vet jag men gröna gårdar har väl alltid varit gräsbetat?

Vilka märken känner du till som säljer ekologiskt kött från kor som inte fått beta?

I år har ica-affären som vi handlar i gått över från gröna gårdar till ica eko men jag läst på köttfärspaketet idag och det står att dom får grovfoder från i huvudsak den egna gården.

Kravmärkt kött handlar oftast om att man vill få bättre betalt för sitt spannmål!

Det är väl snäppet bättre än soya.. rätt så ekologiskt men inte så optimalt för konsumenten.

Gröna gårdar har bara gräsbetat!

Sen så på västkusten så finns även Kaprifolköt, de har en affär på Opaltorget.. de gräsuppföder och sen stödutfodrar de med spannmål på slutet.. inte 100%, men 90%!

Kravmärkt kött är sannolikt mest mjölkkossor som levererat krvamärkt mjölk tidigare, gräsbetat är djur av köttraser.

Coop Änglamark är ett exempel på ekologiskt kött från djur som inte fått beta. Coop har dock sitt märke Coop Prima, där man säger att djuren fått beta.

Jag provade att ringa Coop och fråga om "Prima"- djuren enbart fått gräsbeta och äta ensilage, eller om även säd/soja förekommit, men växeln på Coop lyckades inte koppla fram mig till rätt person som kunde svara på den frågan. De bad mig återkomma.

För stockholmare finns butiken "Eat" på Tegnérgatan, som säljer gräsbeteskött. Jag har letat runt i Stockholm, men inte hittat någon annan butik förutom de ovan nämnda som satsar på gräsbeteskött. Kanske någon på forumet som vet?

• Like 1

Coop Änglamark är ett exempel på ekologiskt kött från djur som inte fått beta. Coop har dock sitt märke Coop Prima, där man säger att djuren fått beta.

Jag provade att ringa Coop och fråga om "Prima"- djuren enbart fått gräsbeta och äta ensilage, eller om även säd/soja förekommit, men växeln på Coop lyckades inte koppla fram mig till rätt person som kunde svara på den frågan. De bad mig återkomma.

För stockholmare finns butiken "Eat" på Tegnérgatan, som säljer gräsbeteskött. Jag har letat runt i Stockholm, men inte hittat någon annan butik förutom de ovan nämnda som satsar på gräsbeteskött. Kanske någon på forumet som vet?

Jaha, det var ju intressant! Vi har köpt Änglamarks högrev några gånger och tyckt att vi fått så fint kött men inte gräsbetat då alltså.

Man kan ju undra om fettet också smakar annorlunda. Om jag kokar kött så brukar jag inte äta upp fettkakan som blir eftersom jag inte tycker djurfett är särskilt gott. Fast 25 gånger mer omega 3 kanske ändå inte innebär så stor andel av fettet?

Man kan ju undra om fettet också smakar annorlunda.

För mig är det en njutning att äta fettet i t ex entrecoté från gräsbetesdjur, jämfört med "vanligt" ekologiskt kött. Efter att jag blivit upplyst om skillnaden mellan de två olika köttsorterna (info från Annika Dahlqvist på en föreläsning), så har jag valt att enbart äta gräsbeteskött.

Och det är ju så mycket godare...

• Like 1

Lite OT! Jag har börjat äta en hel del lamm. Köper ett halvt lamm åt gången färdigstyckat, uppmärkt och klart. Svenskt som har fått gå ute och betat. Gött.

Jag har aldrig gillat lamm, tycker faktiskt det smakar kofta. Men jag beställde lammfärs från gröna gårdar och det var första gången jag kunde äta lamm och tycka det var gott.

Jag har aldrig gillat lamm, tycker faktiskt det smakar kofta. Men jag beställde lammfärs från gröna gårdar och det var första gången jag kunde äta lamm och tycka det var gott.

Jag hade en kompis som inte åt lamm utom när jag lagade till det. Hon kom från Gotland och hade även bott i Australien. När hennes gotländska mamma kom och hälsade på köpte hon lammstek som jag fick laga till :-) Med massor med vitlök, timjan och svartpeppar. Och ugnsstekta äppelklyftor med rosmarinkryddad grönsaksbuljong till. Det ÄR gott!

• Like 2

Jag lärde mig tycka om lamm genom att tillaga det i lergryta med vitlök och rosmarin. När jag åt lamm första gången i mitt liv så var det när mamma skickat med mat när jag var ute och praktiserade under gymnasietiden. Jag visste inte att det var lamm men tyckte det smakade så konstigt så jag ringde mamma och undrade om köttet kanske blivit dåligt. Då berättade hon att det var lamm.

Då tyckte jag inte alls det var gott men på 80-talet lärde jag mig gilla det och under 90-talet var lamm nästan det enda kött jag köpte. Köpte ett helt lamm på hösten och frös in. Man får bara se upp så man inte får det finstyckat dvs en massa småbitar av alltihop.

Jag ville ha varje styckningsdetalj för sig men dom måste få plats i lergrytan så jag tog mått och beställde som jag ville ha det. En gång köpte jag ett får men hua vad fett det var! Lägre kilopris men det blev nog högre köttpris.

Förväntningar på smak påverkar nog upplevelsen men mig gick inte att lura. Faster serverade lamm en jul under täckmanteln "hjortstek" eftersom pappa vägrade äta lamm därför att han tyckte det smakade kofta. Han åt dock lamm med god aptit när han trodde det var hjortstek medan jag kände direkt att det var lamm. Jag anade dock sammanhanget och gick in till faster efteråt och sa tyst - det där var lamm va? Mmmm.

• Like 1

Min mamma gör en lammgryta som är supermumsig. När hon bjuder på den till någon som inte smakat den förut beskriver hon den bara som "köttgryta" just för att många har en förutfattad åsikt att lamm smakar kofta. Först efteråt berättar hon att det är lamm, och då vill en del inte tro på det. "Lamm? Men det var ju gott?"

Har inte exakta receptet till hands just nu, men putsat och tärnat lammkött smaksatt med salt och peppar fräses i smör. Massor av gul lök och vitlök fräses mjukt i smör. Stoppa ned allt i en gryta tillsammans med krossade tomater, buljong och lagerblad och möjligtvis andra kryddor.

Koka länge på låg temperatur, tills köttet faller sönder..

Tillsätt creme fraiche mot slutet.

• Like 1

Gammalt får kan kanske smaka lite lovikavante. Men lamm har väl ingen bismak!?

Idag åt jag en skiva med ben frå ryggen som jag hade gjort ungefär som en Osso Buco. Benen kokar jag länge med en massa kryddor som en curry. Har man färs kan man göra goda lammkorvar med vitlök och rosmarin.

• Like 2

Gammalt får kan kanske smaka lite lovikavante. Men lamm har väl ingen bismak!?

Idag åt jag en skiva med ben frå ryggen som jag hade gjort ungefär som en Osso Buco. Benen kokar jag länge med en massa kryddor som en curry. Har man färs kan man göra goda lammkorvar med vitlök och rosmarin.

Jag känner en bismak, vet inte vad det är. Men inte från lammfärsen från gröna gårdar. Har precis varit och hämtat min beställning :)

Det beror helt på hur man behandlar lammköttet och tillagar det. Innan jag träffade min gotländska fru, hade jag din åsikt också :)

Det är så synd som det blivit i Sverige. Förr i tiden var lammuppfödningen omfattande i hela landet. Idag ekar det ordentligt. Något måste göras. Vi kan inte låta detta förfall av våra ängar och närproducerade kött fortsätta.

• Like 3

Jag känner en bismak, vet inte vad det är. Men inte från lammfärsen från gröna gårdar. Har precis varit och hämtat min beställning :)

Lamm har ju en väldigt utpräglad smak. Först tyckte jag som sagt inte om det men när jag väl tyckte om det så tyckte jag att oxkött var rätt smaklöst. Det som tog längst tid att lära sig tycka om var lammgryta. I lergrytan med vitlök och rosmarin så blev det en helt annorlunda smak och konsistens.

Lamm tycker jag inte har så utpräglad smak.. däremot får!

Men.. man vänjer sig vid det mesta och kryddor gör susen.. speciellt vitlök till lamm/får!

Och egentligen är det för att det är en annorlunda smak, det är ju inte äckligt på något sätt.

Det är väl som när Samerna var tvungna att stödutfodra sina renar med hö.. de tyckte att det blev en sämre smak.. det smakade kossa!

Lamm tycker jag inte har så utpräglad smak.. däremot får!

Men.. man vänjer sig vid det mesta och kryddor gör susen.. speciellt vitlök till lamm/får!

Och egentligen är det för att det är en annorlunda smak, det är ju inte äckligt på något sätt.

Det är väl som när Samerna var tvungna att stödutfodra sina renar med hö.. de tyckte att det blev en sämre smak.. det smakade kossa!

Lamm är precis samma djur som får. Min gotlänning står och skakar på huvudet här nu  :ph34r: 

Antar att på ön heter djuret Lamm, och på fastlandet säger folk felaktigt Får ;)

Hur gör ni med griskött? Det var länge sedan jag såg någon ekologiskt och även där är det ju olika om dom fått gå ute eller inte.

Mina vänner hade ekogrisar och var utomhus och hade små hyddor att krypa in i. Det fanns bara ett problem. Grisar är nästan omöjliga att stänga in...

Efter några år med grannarnas trädgårdar uppbökade gav dom upp och gick över till får istället. Jag köpte lamm ifrån dom.

För många år sedan bodde jag ute i skogen. Grannarna hade får, och grannfrun var från Iran. Blev en gång bjuden på någon gryta, gjord på halsen från fåret, inte direkt den finaste delen. Men å, så gott! Så mycket hänger på om man kan det där med att tillaga får.

Är får lättare att stänga in än grisar? Oj.

• Like 1

Är det ingen som äter griskött?

Jag äter mest korv eller bacon när det gäller griskött och det är svårare att hitta dessa produkter från "glada grisar" och dessutom utan en massa e-ämnen eller mjöl i. Så jag har helt enkelt gett upp dessa för tillfället. 

Har tidigare puffat en del för inälvsmat utan några särskilda kunskaper bara utifrån näringstäthet och en delvis hemvävd teori om vad som åts av tidiga jägare.

När jag fick höra att a-vitaminet i lever inte var nå vidare att ha tänkte jag att det måste ju vara bättre i gräsbetat. Nån jämförelse kraftfoder/gräsbetat vad gäller a-vitamin har jag inte hittat men om man tittar på näringsinnehållet i renlever och fårlever som förhoppningsvis käkar mest naturlig föda så är a-vitaminer skyhögt, värdet för kalvlever är förhållandevis lågt, kalvarna har nog inte käkat mycket gräs.

Problemet med a-vitamin verkar vad jag förstått vara att det delar receptorer med d-vitamin och tar delvis dess plats.

Finns det nån som kan slå ett slag för gräsbetad nötlever så är jag bara tacksam.

Har tidigare puffat en del för inälvsmat utan några särskilda kunskaper bara utifrån näringstäthet och en delvis hemvävd teori om vad som åts av tidiga jägare.

När jag fick höra att a-vitaminet i lever inte var nå vidare att ha tänkte jag att det måste ju vara bättre i gräsbetat. Nån jämförelse kraftfoder/gräsbetat vad gäller a-vitamin har jag inte hittat men om man tittar på näringsinnehållet i renlever och fårlever som förhoppningsvis käkar mest naturlig föda så är a-vitaminer skyhögt, värdet för kalvlever är förhållandevis lågt, kalvarna har nog inte käkat mycket gräs.

Problemet med a-vitamin verkar vad jag förstått vara att det delar receptorer med d-vitamin och tar delvis dess plats.

Finns det nån som kan slå ett slag för gräsbetad nötlever så är jag bara tacksam.

Lever är väl inget man skall överäta och det beror ju inte bara på A-vitaminet. Mamma älskar lever men när hon i slutet av 70-talet läste i en tidning att levern är kroppen sopstation och att lever kan innehålla kadmium och andra miljögifter så slutade hon nästan helt med lever.

För min del är det inget problem eftersom jag alltid avskytt lever. När mamma stekte lever på gasolköket i stugan vi hyrde så var jag tvungen att gå ut. Dom två lukterna tillsammans blev bara för mycket. När vi fick leverbiff i skolan svalde jag bitarna hela och sköljde ner med mjölk.

Det borde ju var mindre kadmium i gräsbetat men det finns i naturen också eftersom älglever från Blekingen innehåller så mycket kadmium att människor avråds från att äta den. Njure innehåller också kadmium.