Popular Post oluies Posted January 3, 2013 Popular Post Share Posted January 3, 2013 Bakgrund: Jag var starkt beroende av vitt bröd (läs ett paket Polarkaka per dag) samt åt mycket frukt (bananer) på jobbet och som frukost. Var 183 cm och vägde ca 100+ vägde 2008 ca 110 som med träning och gång gick ned till 98-100 fram till 2012. Var på en hälsoundersökning på jobbet, och fick såklart reda på att det behövdes få bort några cm från magen samt för hög BMI. Jag hade också konstant dålig mage och dålig hud under fötterna, svårt för att springa längre sträckor etc. Jag blev dock förvånad när jag rekommenderades en lågkolhydratkost tex LCHF av en sjuksköterska. Vafalls! ,, Det är ju bara för knäppa konspirationsteoretiker samt de är ju definitivt sponsrade av köttindustrin!! (Det var mina första tankar. ) Jag minns dessa tankegångar klart, nu är det enkelt att förstå att det var standard tankegångar, då förändrade paradigm, dåliga eller oönskade nyheter ( en människa som får ett svårt sjukdomsbesked) ofta genererar tankegångar från de fem faserna förnekelse, vrede , köpslående, depression och tids nog acceptens. Min acceptans som gjorde att jag provade LCHF var främst några videos: 1. Kostdoktorns engelska video: . 2. Fredrik nyström : 3. Robert Lustig : 4. De viktigaste bilderna från docs presentation, för mig var : Därmed anser jag alltså att fettskräcken är falsifierad och har har bekräftats av någon sorts observation. Så om du inte tror på detta kan du sluta läsa nu, käre dietist... Med detta säger jag inte att jag tror allt fett är bra, man bör nog undvika transfetter och artificiella fetter, tex de som finns i margarin, och om jag får välja kör jag med fleromättade icke animaliska fetter. Min nya syn på fett och socker sammanfattas enklast med denna bild: (Från: Ann Fernholm Ett Sötare blod) Jag läste också på om Ketos och att det kan ta upp till tre (3) veckor att komma in i Ketos för vissa, vilket gjorde att jag insåg att det inte går att fuska. Tolkade detta som att om man går ut ut ketos så kan det ta tre veckor till o.s.v.Bestämde mig därför att köra på utan fusk i sex månader. Ett år: Startade med mer ordentlig LCHF ungefär 20 December 2011: Vikt ~100 (98.8 senaste mätning), minskade på träning (3x simmning per vecka) pga jobbpendling, äter också ungefär 25uG D-vitamin tillskott per dag, vilket jag inte gjorde tidigare. Undvek mjölk och grädde under de första månaderna pga mjölksockret. Undvek också nötter med högt kolhydratinnehåll Har druckit två öl under denna tid, har blivit vinsnobb. BMI@Start 29.18 Vikt-resa under 2012: Har gått ned kraftigt, aldrig haft några problem att gå ned, tydligt att jag nog åt för mycket naturgodis (frukt) och bröd i alla fall. Försöker gå upp något kilo nu. Stabiliserat mig omkring 75-77 nu. Vilket ger omkring BMI 22.33 : Har börjat simma igen och går mycket till och från jobbet samt på fritiden. Tränar situps och armhävningar hemma flera gånger i veckan. Upplevda förbättringar: Ej ont i ben och leder Lättare att gå, springa och simma Svettas nästan aldrig numera Mycket bättre mage, var ofta lös och hade mycket gaser tidigare Mycket bättre hälsa, har endast haft 1 förkylning detta år Sover bättre, känner mig piggare Blir ej trött på jobbet tex på möten Lättare att koncentrera mig och jag minns lösenord, koder och telefonnummer mycket bättre än tidigare Äter mindre, har lättare att äta endast sallader och undvika kött. Upplevda försämringar: Kan bli för hård i magen, speciellt då om jag äter hårdost Fick i början ont i galltrakten, det gick dock över på några veckor, läkare diagnostiserade gallsten. Läkaren sade att jag kunde operera mig, jag avböjde och sade att jag ville vänta. När det är kallt, fryser jag... vilket jag sällan gjorde innan Har fått köpa ny uppsättning kläder, minska vigselringen och byta körkortet Nuläge: Jag undviker främst Bröd, ÖL, rotväxter inklusive potatis samt socker. Senaste tiden har jag dock börjat äta lite mer bröd (low-carb varianter) och även ätit lite rotfrukter och baljväxter. Som godis kör jag endast chocklad 86%+ Men jag äter väl detta främst: Försöker främst äta vegitabilier men är inte vegetarian, det är väl främst miljöaspekten som spelar in. Dvs en liten bit kött och en stor andel grönt på tallriken. Blir jag hungrig på kvällen så blir det oftast 10% fetthaltig yoghurt med nötter som jag äter, eller bara nötter, eller varför inte rester från middagen. 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Härligt att höra din berättelse! Det ger mig inspiration att köra på och lyckas. Jag gick ner ca 30kg på LCHF för ett antal år sedan. När jag närmade mig min målvikt blev jag slarvig och hamnade i mitt sockerberoende. Nu har jag gått upp ca 15kg igen. Nu har jag laddat om och tänker besegra mitt sockerberoende och gå ner de där kilona igen. Sedan blir det nog att för all framtid äta LCHF. Jag verkar inte klara några avsteg med tanke på sockerberoendet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Härligt, gratulerar till dina hälsovinster! Kul att du har fört så noggrann statistik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Fantastisk story. Härligt att se dina resultat, de ger hopp åt mänskligheten Lycka till i fortsättningen Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Suverän berättelse, så väldigt bra beskrivet, är inte detta inspiration för andra då vet jag inte vad det skulle kunna vara! Lycka till i framtiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Härligt att läsa och snyggt med grafiken.Dock tycker jag att grafer ska börja på noll så man inte luras att tro att minivärdet är närapå noll när maxvärdet kanske är bara 10-20% högre. Det är dock väldigt vanligt man gör så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oluies Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oluies Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Redigerade texten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Härlig läsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Great verkligen bra gjort!! Det Blir ännu tydligare att lchf fungerar och att man mår bra av det !! Tack för att du delar din historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Automobilen Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Snyggt inlägg, inspirerande och självklart bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Snyggt jobbat Väldigt bra sammanfattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Grattis till ett fantastiskt år - och många framtida år i god form Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oluies Posted February 18, 2013 Author Share Posted February 18, 2013 update... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oluies Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Uppdatering 2013-12-31 - Känner mig fortfarande i bättre form och vikten är bra. - Nästan aldrig förkyld, under 2013 har jag haft en förkylning och en maginfluensa/spysjuka - Har tränat mer under 2013 och fått kraftigare ben - Är inte lika hård med att undvika rotfrukter (förutom potatis) och tar mig någon godis ibland, speciellt då under tex julen, har blivit lite glögg. Har känt av någon "sockerchock" ibland och blivit rejält trött efteråt - Äter d-vitamin som enda tillskott, mycket grönt i maten, försöker dra ned på kött. Mycket ägg blir det också. - Inget sockerbehov. Viktkurva - verkar ligga kring 75-81. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts