Max

Ont i magen av LCHF

Recommended Posts

Jag vet att många får bättre mage med lågkolhydratkost, väldigt många tom verkar det som. Men jag som haft stabil och problemfri mage i 45 år har fått problem jag aldrig haft förut. Har hållit på sedan i april så det verkar inte vara övergångsproblem.

Dels har jag ont högt upp i magen, oftast inte jätteont men det besvärar och oroar mig. Jag har ofta en sur känsla långt ner - inte i halsen tack och lov - och jag rapar! Det har jag bara gjort vid bubbelintag förut.

Jag är inte dålig i magen - allt funkar fint på det sättet - men jag mår heller inte riktigt bra. Har prövat dra ner på fettet (ost och grädde) men det har liten effekt och jag har svårt att hitta på något annat att bli mätt på. Jag har inget sötsug annars men när jag har ont längtar jag efter basmatiris som ska lägga sig som en filt i magen och ta hand om allt.

Är det bara jag? *rap*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ont under högra revbensbågen är gallan?

 

Rapningar kan tyda på dålig matsmältning.. brist på enzymer.. eller galla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna besvär får jag när jag äter kål av olika slag inkl broccoli. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magkatarr? Känns det på vänster sida högt upp? I så fall kan det ju vara värt att testa något receptfritt magmedel från Apoteket. Jag får det lätt och det märks snabbare nu när det inte dämpas av kolhydrater som bröd eller ris :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magkatarr? Känns det på vänster sida högt upp? I så fall kan det ju vara värt att testa något receptfritt magmedel från Apoteket. Jag får det lätt och det märks snabbare nu när det inte dämpas av kolhydrater som bröd eller ris :)

Är det inte bättre att ta reda på vad som orsakar åkomman, och välja bort det?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag är inte mycket för piller och har aldrig haft besvär av kål eller magkatarr tidigare. Och jag börjar rapa direkt efter morgonkaffet med grädde men det ska väl också smältas iofs :-). Smärtan är diffus men jag uppfattar det som magsäcken, känner mig också ibland spänd och uppsvullen som jag aldrig gjort tidigare. Fattar inte varför allas magar mår bra utom min!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ta bort grädden och mjölkvaror och se vad som händer, det är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att ta reda på vad som orsakar åkomman, och välja bort det?

visst kan man göra det, men ibland är det faktiskt så enkelt att rennie eller liknande i en vecka tio dagar hjälper upp det hela. Själv får jag ofelbart magkatarr när jag plockar bort kolhydraterna och behöver det stödet för magen för att inte hamna i en ond cirkel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag är inte mycket för piller och har aldrig haft besvär av kål eller magkatarr tidigare. Och jag börjar rapa direkt efter morgonkaffet med grädde men det ska väl också smältas iofs :-). Smärtan är diffus men jag uppfattar det som magsäcken, känner mig också ibland spänd och uppsvullen som jag aldrig gjort tidigare. Fattar inte varför allas magar mår bra utom min!?

Min mage mår inte heller bra alla gånger så du är inte ensam :) Äter du något mer till frukost eller är det bara kaffe? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det känns som att någon kör in en knytnäve och vrider om i solar plexus (i mitten precis nedanför där revbenen slutar) så kan det vara bråck på magmunnen. Mitt bråck besvärar mig när jag är utsatt för mycket stress, en kollega får besvär av starka kryddor, med sura uppstötningar förutom "krampen". Finns nog fler orsaker som kan trigga igång besvären. Vi har bägge två "för små" bråck för att det ska vara värt att operera, enligt läkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att fundera på om du äter tillräckligt med fiberrika grönsaker. Low carbare har en i genomsnitt sämre bakterieflora i magen än sina nära grannar paleo-ätarna. Den stora skillnaden mellan grupperna är, förutom mejerier, att paleo-gänget äter frukt och rotfrukter i större utsträckning än mer renodlade LCHF-ätare. Det verkar ligga något i det för det är inte första gången jag har sett att människor fått lite krångel med magen efter en längre tids strikt LCHF. Det gäller som vanligt långt ifrån alla men generellt sett tror jag inte det är fel att "mix it up a little" (om man nu inte är vansinnigt kolhydratskänslig, sockersjuk o.s.v.) med att hysta i sig någon frukt ibland, lite rotfrukter ibland o.s.v. 

 

(Jag skrev lite om det i somras: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2467-magbakterier-och-lchf/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först prova att ta bort mjölkprodukterna och se vad som händer. Kanske, som Tuva säger, öka på grönsakerna lite för att få i sig ordentligt med fibrer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som problem med gallan/gallsten. Förmodligen grus eller stenar som bildats under kolhydratstiden som försöker komma ut nu när du faktiskt använder gallblåsan som det är tänkt.
Att low-carbare skulle ha sämre bakterieflora i magen stämmer inte om man äter ovan jord grönsaker som sig bör. Har du tagit bort blindtarmen tidigare i livet kan det vara bra att veta att man ofta har problem med magen just för att den hade som uppgift att lagra och tillföra nyttiga bakterier, samt vita blodkroppar. Därför kan man behöva probiotika för att hjälpa återställa tarmflorabalansen när man inte har blindtarmen kvar (som mig exempelvis).

Frukt och rotfrukter tillför inte något mer för tarmfloran än övriga grönsaker - bara mer stärkelse som definitivt är det minsta du vill tillföra en mage och tarm då det har inflammatorisk effekt.

Gå till läkaren och be att de kör ett ultraljud eller skikt-röntgen och kollar om det finns några gallstenar och så vidare. Det är väldigt vanligt med dyspepsi och sådana problem idag - mycket på grund av stress.

Testa knapra färsk chilepeppar. Ämnet i det stimulerar magsäckens försvar och gelskydd. Efter 5-10 minuter blir jag kanonfin i magen. Blir du däremot riktigt dålig i magen av det, är risken att du har magsår på gång. Det orsakas av en bakterie i övrigt som försvagar gelen som skyddar magen så att magsyran börjar fräta genom magsäcken. Då brukar man få ont och tryck uppkördhet mot mellangärdet också. Det finns probiotika mot det också, samt biotika.
Magkatarr går under dyspepsi idag, eftersom det inte är någon katarr i sin sanna mening. 
Chilepeppar kan verka starkt, men det vänjer man sig vid. Känslan är inget som skadar något eller farligt. Bara ämnet capsaicin som retar nervändar och släpper loss adrenalin och endorfiner i kroppen, samt vidgar blodkärlen och triggar cellerna att bränna energi snabbare. Väl man fastnat för chilepeppar vill man ha mer och starkare ;)

Vet även detta. Om du dricker för lite vätska och inte får i dig tillräckligt med salt, så försvagas skyddet och balansen i magen när saltsyran i magen blir svagare. Då får man ont också på det där viset. Låter märkligt när saltsyran blir mindre frätande, men så är det. Det är viktigt att dricka 2-3 liter vätska om dagen och få i sig några gram salt (jod är viktigt också i viss mängd).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips!

Jag äter aldrig kött och fisk bara ca en gång i veckan så jag äter mycket grönsaker. Rotfrukter unviker jag nuförtiden men vem kan motså rödbetorna på hösten!? Chili äter jag mycket och gärna men jag har inte knaprat den färsk - ska prova det nu medans jag har egenodlad (obesprutad) chili.

Bara kaffe med grädde till frukost och frunch strax före 12. Måste erkänna att jag är ovillig att ta bort grådden i kaffet meeeen jag vill inte ha ont i magen heller... Skulle kunna minska, förstås.

Jag tycker att det blivit svårare att komma ihåg vatten. Innan jag lade om kosten gick det av sig själv. Saltintag kan jag inte se att jag ändrat, stommem i min kost är sig rätt lik.

När ni säger "ta bort mjölkprodukter" menar ni ost också, då? Inte smör, väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips!

Jag äter aldrig kött och fisk bara ca en gång i veckan så jag äter mycket grönsaker. Rotfrukter unviker jag nuförtiden men vem kan motså rödbetorna på hösten!? Chili äter jag mycket och gärna men jag har inte knaprat den färsk - ska prova det nu medans jag har egenodlad (obesprutad) chili.

Bara kaffe med grädde till frukost och frunch strax före 12. Måste erkänna att jag är ovillig att ta bort grådden i kaffet meeeen jag vill inte ha ont i magen heller... Skulle kunna minska, förstås.

Jag tycker att det blivit svårare att komma ihåg vatten. Innan jag lade om kosten gick det av sig själv. Saltintag kan jag inte se att jag ändrat, stommem i min kost är sig rätt lik.

När ni säger "ta bort mjölkprodukter" menar ni ost också, då? Inte smör, väl?

Det finns en tråd på G här om rotfrukter. De är lite missförstådda, för många av dem är riktigt bra mat.

En del kör kokosolja (och smör) i kaffet och tycker det blir lent och fint. Kokosolja är ju grymt bra näringsämne. Ska du prova om det passar dej? (Själv dricker jag sällan kaffe öht)

Prova ett tag att ta bort alla mjölkprodukter (även ost) för att se om det är de som stökar till det för dej. Många upplever bättre hälsa av att utesluta dem i kosten, men alla är vi ju individer så man måste ju testa sej fram. Smör är OK att fortsätta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd på G här om rotfrukter. De är lite missförstådda, för många av dem är riktigt bra mat.

En del kör kokosolja (och smör) i kaffet och tycker det blir lent och fint. Kokosolja är ju grymt bra näringsämne. Ska du prova om det passar dej? (Själv dricker jag sällan kaffe öht)

Prova ett tag att ta bort alla mjölkprodukter (även ost) för att se om det är de som stökar till det för dej. Många upplever bättre hälsa av att utesluta dem i kosten, men alla är vi ju individer så man måste ju testa sej fram. Smör är OK att fortsätta med.

 

För mig är det ingen skillnad på grädde o smör... Har jag fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips!

Jag äter aldrig kött och fisk bara ca en gång i veckan så jag äter mycket grönsaker. Rotfrukter unviker jag nuförtiden men vem kan motså rödbetorna på hösten!? Chili äter jag mycket och gärna men jag har inte knaprat den färsk - ska prova det nu medans jag har egenodlad (obesprutad) chili.

Bara kaffe med grädde till frukost och frunch strax före 12. Måste erkänna att jag är ovillig att ta bort grådden i kaffet meeeen jag vill inte ha ont i magen heller... Skulle kunna minska, förstås.

Jag tycker att det blivit svårare att komma ihåg vatten. Innan jag lade om kosten gick det av sig själv. Saltintag kan jag inte se att jag ändrat, stommem i min kost är sig rätt lik.

När ni säger "ta bort mjölkprodukter" menar ni ost också, då? Inte smör, väl?

Bara kaffe till frukost är inte snällt mot magen oavsett vad man äter annars. Om du inte vill ta bort så kanske du kan äta något till kaffet istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För mig är det ingen skillnad på grädde o smör... Har jag fel?

 

 

Jo, alla förstår-sej-påarna här på forumet som rekommenderar mjölkfritt säger att smör är OK. Smöret är ju nästan bara rent fett och innehåller inte mjölksocker och mjölkproteinet som man kan vara överkänslig mot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har självt ont och problem med magen när jag äter strikt LCHF men det som jag har provat nu och som jag hoppas ska funka är mer salt och mer vätska! Vi får ju ofta brist på salt i början på LCHF och då kan det vara värt att salta mer. Jag tänkte prova det som Pingvin nämnde.

 

Detta var intressant fakta som jag fann: Saltsyra  behövs i magen bland annat för att aktivera det proteinspjälkande enzymet pepsin, som behövs för att bryta ner proteinrik mat, som kött. Saltsyra behövs också för att ta död på skadliga bakterier i maten. Enzymproduktionen minskar vid för lite saltsyra och försämrar matsmältningen ytterliggare. För att bilda saltsyra (HCl) till matsmältningen krävs kloridjoner och kalium. Kloridjoner kommer huvudsakligen från natriumklorid, som salt består av. Vid brist på natrium och kalium uppstår saltsyrabrist och problem med matsmältningen med symtom som:

 

uppblåsthet och uppsvälldhet efter måltid
förlängd mättnadskänsla efter måltid,
rapningar, halsbränna,
motvilja mot fet mat,
illamående,
dålig andedräkt,
förstoppning och ibland även diarré samt ömhet,
brännande känsla, torrhet eller metallsmak i munnen

 

Saltsyran måste även vara tillräckligt sur för att kunna denatuera proteiner! Så mer salt och vätska kan vara värt att prova! det ska jag i alla fall göra!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För mig är det ingen skillnad på grädde o smör... Har jag fel?

 

 

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hadde presis dom symptomen, och de var galdstenar. Måtte tilslut operera bort galdblåsen pga betennelse. Om jag skulle ge ett råd så vill jag anbefala ett besök hos läkaren. Luka bort evnt medisinska problem innan du gör nånting med maten. Hoppas allt ordnar sej  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.