AnnikaB

kokossmak på "allt"?

Recommended Posts

Jag följer Monicas bok "LCHF på riktigt" till 90% men står ändå fast på någon platå. Nu funderar jag på om det är grädden och osten. Osten är ju kanske svår att byta ut men kanske borde jag använda kokosmjölk eller kokosgrädde istället? Jag är dock orolig för att allt ska smaka kokos, vilket jag inte är intresserad av. Vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem med att allt smakar kokos!

För det första så är inte smaken så framträdande.. och i en hel del rätter så höjer det smakupplevelsen.. testa stekt färskt fläsk i cocosfett med smak!

Sen så finns det cocosfett utan smak.. men den rekomenderar jag inte alls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske test Ghee? Då slipper du det proteinrika mjölksockret men får ända en god nötig smörsmak. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga som helst problem med att allt smakar kokos!

För det första så är inte smaken så framträdande.. och i en hel del rätter så höjer det smakupplevelsen.. testa stekt färskt fläsk i cocosfett med smak!

Sen så finns det cocosfett utan smak.. men den rekomenderar jag inte alls.

Stekt fläsk + stekt vitkål, allt i kokosfett (med smak) smakar underbart tycker jag. Det smakar inte jättejättemycket kokos, men det blir en ljuv, nätt smaksättare. Det passar mycket bättre än jag trodde att steka allt möjligt i kokosfett med smak. Det "tar inte över", utan snarare tillför det något.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stekt fläsk + stekt vitkål, allt i kokosfett (med smak) smakar underbart tycker jag. Det smakar inte jättejättemycket kokos, men det blir en ljuv, nätt smaksättare. Det passar mycket bättre än jag trodde att steka allt möjligt i kokosfett med smak. Det "tar inte över", utan snarare tillför det något.

Nu vet jag vad jag ska äta imorgon...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag vad jag ska äta imorgon...

Om du steker vitkål... Stek tills den får så pass mycket färg att den börjar bli krispig! Och lite riven parmesan på det... :P  :P  :P :P  :P  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag vill ersätta grädden, creme fraichen, smetana med något som inte har mjölksocker eller proteiner. Inte att steka i, använder koncentrerat smör och kokos olja (utan smak/doft) utan till krämiga såsalternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte testat det själv men det finns havregrädde som kanske skulle funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte testat det själv men det finns havregrädde som kanske skulle funka?

Det här var intressant... jag tänkte att havre går fetbort som spannmål men det här är innehållet i Oatlys iMat. SÅ himla mycket kolisar var det ju inte och havre innehåller ju ingen gluten

per 100 g

Energivärde 600 kJ/150 kcal

Protein 1 g

Kolhydrater 6 g

varav sockerarter 3,5g

Fett 13 g

varav mättat fett 1,5 g

Kostfiber 0,7 g

Natrium 0,04 g

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spyr nästan på tanken av kokosdoft. Fy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var intressant... jag tänkte att havre går fetbort som spannmål men det här är innehållet i Oatlys iMat. SÅ himla mycket kolisar var det ju inte och havre innehåller ju ingen gluten

per 100 g

Energivärde 600 kJ/150 kcal

Protein 1 g

Kolhydrater 6 g

varav sockerarter 3,5g

Fett 13 g

varav mättat fett 1,5 g

Kostfiber 0,7 g

Natrium 0,04 g

Ja, jag tänker att man får försöka ha en lite mer nyanserad bild och inte kasta ut havregryn med vetemjöl-badvattnet, så att säga.

Jag kollade runt lite efter studier på havregryn och kunde inte hitta något direkt negativt, det verkar mest vara positivt. (Det betyder dock inte att det inte finns något negativt eller att alla reagerar lika...)

http://ajcn.nutrition.org/content/76/2/351.long

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0013206/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tänker att man får försöka ha en lite mer nyanserad bild och inte kasta ut havregryn med vetemjöl-badvattnet, så att säga.

Jag kollade runt lite efter studier på havregryn och kunde inte hitta något direkt negativt, det verkar mest vara positivt. (Det betyder dock inte att det inte finns något negativt eller att alla reagerar lika...)

http://ajcn.nutrition.org/content/76/2/351.long

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0013206/

Min dietist var i alla fall väldigt upphetsad över havregrynets förträfflighet att sänka kolesterol... Fast jag tycker nog att havregrynsgröt är mest "slemmigt men mättande" som de säger i Simon och Pumba :-). Och fiberhavregryn innehåller ju vetekli så det kan man inte välja heller.

Men detta ovan gällde endast havregrädden. Havregryn som sådana innehåller 58% kolisar, så jag vill nog inte ha dem i alla fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag vill ersätta grädden, creme fraichen, smetana med något som inte har mjölksocker eller proteiner. Inte att steka i, använder koncentrerat smör och kokos olja (utan smak/doft) utan till krämiga såsalternativ.

Kanske majonnäsbaserade såser och röror? Äggula, olja, senap, vinäger och sen "såsa till det" med olika vätskor och kryddor beroende på vad det ska passa till? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack cavegirl IF. Fantasin sätter begränsningarna... Kan man göra varma såser så? I gratänger och likn.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min dietist var i alla fall väldigt upphetsad över havregrynets förträfflighet att sänka kolesterol...

Att det sänker total kolesterol är ju inte så intressant, jag finner det mer intressant att det sänker små ldl och minskar risken att oxldl uppstår.

Fast jag tycker nog att havregrynsgröt är mest "slemmigt men mättande" som de säger i Simon och Pumba :-). Och fiberhavregryn innehåller ju vetekli så det kan man inte välja heller.

Men detta ovan gällde endast havregrädden. Havregryn som sådana innehåller 58% kolisar, så jag vill nog inte ha dem i alla fall

Fiberhavregryn skulle jag också avstå från. Men mängden kolhydrater per 100g avskräcker mig inte det minsta. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det sänker total kolesterol är ju inte så intressant, jag finner det mer intressant att det sänker små ldl och minskar risken att oxldl uppstår.

Det var rådet jag fick på den fettskrämda tiden under en 4-dagarskurs i hur man äter på överviktsenheten. Dessutom skulle man ju försöka få i sej Becel eftersom det var så himla bra enligt alla dietisterna :-( (Fast jag lyckades aldrig få i mej smöret... köpte den svindyra Becel-youghurten i stället)

För att minska antalet små oxiderade LDL är ju det allra bästa att skippa kolisarna i möjligaste mån. Det är i alla fall så som jag har lyckats få justa värden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant...Men jag har inte fått något svar på mitt huvudbry ;-) smakar allt kokos om jag använder kokosmjölk resp. kokosgrädde istället för vanlig grädde, creme fraiche resp. Smetana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du använder kokosmjölk/grädde i smakar kokos det finns smakfri kokosolja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Margaretha... Den lukt- och smakfria oljan använder jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg