Jump to content

"litet nedsatt sockertolerans"

Bokmalen

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny på forumet, men har följt sidan länge.

Efter en hälsokontroll genom jobbet nyligen fick jag veta att jag borde kolla hur mitt blodsocker ligger.

Jag har gjort en glukosbelastning och fick svar från min husläkare häromdagen att jag har litet nedsatt sockertolerans och borde motionera ( behövs; är lat !!) och inte ha ett BMi över 25. Inte ett ljud om att jag borde göra någon uppföljande kontroll .

Jag har aldrig varit överviktig och äter nästan aldrig godis, pasta o.dyl. kolhydratmat. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Jag vill inte gå ner i vikt.

Jag vill inte äta så mycket kött eftersom min mage inte gillar det.

Jag känner mig litet vilsen så jag undrar om någon på forumet har erfarenhet av detta ?

Hälften har diabetes 
Enligt RIKS-HIA har idag 23 procent av patienterna med akut kranskärlssjukdom känd diabetes. Enligt glukostoleranstestet i GAMI-studien har ytterligare 25 procent odiagnosticerad manifest diabetes och 40 procent försämrad glukostolerans.
- Till skillnad från den bestående försämrade sockeromsättningen så sjönk insulinresistensen och fasteblodsockret på några dagar ned till de nivåer som sedan uppmättes efter tre månader. Det bestående var ett försämrat första insulinsvar vid glukosbelastning, konstaterar Anna Norhammar och fortsätter.
- För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt.
- Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar.

http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html