MKJ Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Dom senaste månaderna har jag varit lite lätt blå om läpparna och jag undrar lite om det kan tyda på något särskilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Äter du LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Dom senaste månaderna har jag varit lite lätt blå om läpparna och jag undrar lite om det kan tyda på något särskilt. Dålig syresättning i blodet är det första jag tänker på. Går under benämningen Cyanos. Har du känt något som att du drar extra andetag, kippar efter andan, eller är rosslig när du andas? Finns flera orsaker till cyanos. Slemmhinnorna syns det först på, såsom läpparna (läppcyanos). Kan vara hjärt och kärlproblem, förgiftning, Kan orsakas av långsam blodcirkulation, stress och spänningar i kroppen med bakomliggande problematik som inte tillkännagett sig än. Det där är något du lär gå till familjeläkaren med och att de kollar syremättnaden i blodet, och vidare utreder då det kan vara allvarliga orsaker bakom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 Äter du LCHF Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 Dålig syresättning i blodet är det första jag tänker på. Går under benämningen Cyanos. Har du känt något som att du drar extra andetag, kippar efter andan, eller är rosslig när du andas? Finns flera orsaker till cyanos. Slemmhinnorna syns det först på, såsom läpparna (läppcyanos). Kan vara hjärt och kärlproblem, förgiftning, Kan orsakas av långsam blodcirkulation, stress och spänningar i kroppen med bakomliggande problematik som inte tillkännagett sig än. Det där är något du lär gå till familjeläkaren med och att de kollar syremättnaden i blodet, och vidare utreder då det kan vara allvarliga orsaker bakom. Jag borde inte ha dålig syresättning av blodet eftersom jag kan springa utan att bli speciellt andfådd. Jag har inte märkt något annat heller. Det finns något som heter mitral valve prolapse och som tydligen kan drabba människor som är smala och vältränade men jag har inte lyckats luska ut vad det heter på svenska. Jag är inte hypokondriker men tidigare när jag upptäckt något knepigt med kroppen så har det oftast blivit värre med tiden så jag undrar lite. Det är liksom en blå rand längs hela läpparna mitt på och den har inte funnits där tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag borde inte ha dålig syresättning av blodet eftersom jag kan springa utan att bli speciellt andfådd. Jag har inte märkt något annat heller. Det finns något som heter mitral valve prolapse och som tydligen kan drabba människor som är smala och vältränade men jag har inte lyckats luska ut vad det heter på svenska. Jag är inte hypokondriker men tidigare när jag upptäckt något knepigt med kroppen så har det oftast blivit värre med tiden så jag undrar lite. Det är liksom en blå rand längs hela läpparna mitt på och den har inte funnits där tidigare. Man kan ha dålig syresättning av blodet (till olika delar av kroppen) även fast man kan springa utan att bli speciellt andfådd. När du springer eller anstränger dig slår hjärtat snabbare, andningen ökar och blodet transporteras genom kroppen snabbare. Syret gör att blodkärl vidgar sig mer också. Sedan kan man ha dålig syresättning i vissa delar av kroppen på grund av olika anledningar vilket då gör att du inte blir andfådd givetvis. Det är vid mer stillsamma aktiviteter där saker inte är i fullt så mycket aktion som syresättningen kan vara trög, men även blodtrycket vara högt. Om du äter kolhydratrik kost och tränar är det vanligt att ha cellulär brist på magnesium. Brist på magnesium i cellerna gör att kalcium läcker in och blodkärlen spasmar och drar ihop sig, Det i sig kan säkerligen orsaka dålig genomförsel av syre till delar av kroppen. Säger inte att du har så, utan bara som exempel out of the blue. Det du menar heter på svenska Mitralklaffprolaps, men även Barlows Syndrom. Det är en störning i autonoma nervsystemet och är en hjärtklaffssjukdom. Ofta utan symptom men tillkännager sig med andnöd, hjärtklappningar, bröstsmärta. Ca 3% av befolkningen har detta. Om du misstänker det, då lär du verkligen se till att utreda det då det påverkar blodkärlen. Men eftersom du som ovan inte har några känningar när du anstränger dig, låter det inte riktigt som att det är orsaken. Du har inte varit lite väl kelvänlig med blåbärsförpackningen? Men är du blå om läpparna på det viset hela tiden, eller bara när du springer/tränar? Vissa får blå/lila läppar när de tränar mycket. Syret går så mycket till musklerna och andra delar av kroppen att det blir mindre syre och det syns på läpparna som delar av slemmhinnorna tidigt. Kan även synas på naglarna och blir kall i fötterna. Kroppen drar ihop blodkärlen vid onda såväl som goda stressreaktioner för att skydda extremiteterna så att man inte ska förblöda och svimma när det är allvar framför den där farliga björnen i skogen. Primitiva funktioner i kroppen. Har du kanske en väldigt låg vilopuls i övrigt i vila? Du äter ordentligt och inte är i svält mycket i övrigt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Author Share Posted November 1, 2013 Man kan ha dålig syresättning av blodet (till olika delar av kroppen) även fast man kan springa utan att bli speciellt andfådd. När du springer eller anstränger dig slår hjärtat snabbare, andningen ökar och blodet transporteras genom kroppen snabbare. Syret gör att blodkärl vidgar sig mer också. Sedan kan man ha dålig syresättning i vissa delar av kroppen på grund av olika anledningar vilket då gör att du inte blir andfådd givetvis. Det är vid mer stillsamma aktiviteter där saker inte är i fullt så mycket aktion som syresättningen kan vara trög, men även blodtrycket vara högt. Om du äter kolhydratrik kost och tränar är det vanligt att ha cellulär brist på magnesium. Brist på magnesium i cellerna gör att kalcium läcker in och blodkärlen spasmar och drar ihop sig, Det i sig kan säkerligen orsaka dålig genomförsel av syre till delar av kroppen. Säger inte att du har så, utan bara som exempel out of the blue. Det du menar heter på svenska Mitralklaffprolaps, men även Barlows Syndrom. Det är en störning i autonoma nervsystemet och är en hjärtklaffssjukdom. Ofta utan symptom men tillkännager sig med andnöd, hjärtklappningar, bröstsmärta. Ca 3% av befolkningen har detta. Om du misstänker det, då lär du verkligen se till att utreda det då det påverkar blodkärlen. Men eftersom du som ovan inte har några känningar när du anstränger dig, låter det inte riktigt som att det är orsaken. Du har inte varit lite väl kelvänlig med blåbärsförpackningen? Men är du blå om läpparna på det viset hela tiden, eller bara när du springer/tränar? Vissa får blå/lila läppar när de tränar mycket. Syret går så mycket till musklerna och andra delar av kroppen att det blir mindre syre och det syns på läpparna som delar av slemmhinnorna tidigt. Kan även synas på naglarna och blir kall i fötterna. Kroppen drar ihop blodkärlen vid onda såväl som goda stressreaktioner för att skydda extremiteterna så att man inte ska förblöda och svimma när det är allvar framför den där farliga björnen i skogen. Primitiva funktioner i kroppen. Har du kanske en väldigt låg vilopuls i övrigt i vila? Du äter ordentligt och inte är i svält mycket i övrigt? Tack för svar! Det var mycket att fundera över. Det verkar inte som om jag behöver oroa mig för Mitralklaffprolaps i alla fall. Dom symptomen du nämner har jag inte haft. Vilopulsen ligger mellan 50 och 60. Nu när jag är upp och går lite så låg den på 64. Jag har nog ätit lite för lite i förhållande till träningen ibland eftersom jag blir så vissen om jag äter för mycket. För mig är det så väldigt stor skillnad i matbehov om jag har en stillsam dag eller om jag tränar så det ibland blir för lite en träningsdag. Framförallt behöver jag fylla på med mineralrik mat när jag har tränat och det blir inte alltid så bra som det borde. Jag rasade efter en träningsperiod i höstas så det kanske hade något med det att göra trots allt. Jag har varit totalt sönderstressad tidigare så jag är lite ömtålig fortfarande. Jag har hållit upp med springandet ett tag nu för att kroppen skall komma ifatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Konstigt, för jag har oxå ibland ful fäg i ansiktet på morgonen o blåa läppar! det går över så småningom när jag fått upp farten , Har frisk utseende med röda kinder efter lite stress o aktiviteter av vardagsslag .Min syster har noterat samma sak. Mitt blodtryck är lågt, frisk fö. Har ätit LCHF nu i drygt fyra år. Kan ej komma på vad det beror på just i mitt fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Antagligen är det ingenting...men samtidigt låter det lite underligt...så jag skulle nog iallafall låta husläkaren titta på det.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Antagligen är det ingenting...men samtidigt låter det lite underligt...så jag skulle nog iallafall låta husläkaren titta på det.... Jag har ingen husläkare och mina tidigare läkarkontakter har inte resulterat i någonting alls. Det jag sökt för tidigare har ju varit konkreta och jobbiga hälsoproblem men jag har inte fått någon hjälp alls och har fått jobba med hälsan på egen hand. Jag också råkat ut för felbehandling och fått råd som ställt till det ordentligt så jag har ett enormt motstånd mot att gå till läkare. Jag blir stressad bara jag tänker på att besöka en vårdcentral eller ett sjukhus. Har funderat på om det kan vara järnbrist eftersom jag tagit tillskott utan järn i många år och dessutom ätit mest kyckling och fisk. Samtidigt borde man väl känna sig andfådd när man springer eller cyklar om man har järnbrist? Jag har en vilopuls på 50-60 och jag kan springa och cykla med en puls på 130 utan att bli andfådd. Då borde jag väl inte kunna ha järnbrist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Lider precis av samma sak ... blåbärslila linjer -Men jag tror min åkomma beror på dålig blodcirkulation -Haft detta så långt tillbaka jag kan minnas -Dessutom alltid kalla fötter och händer - fryser om dessa kroppsdelar nästan året om dessutom -Raggsockar å vantar är mina bästa vänner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Lider precis av samma sak ... blåbärslila linjer - Men jag tror min åkomma beror på dålig blodcirkulation - Haft detta så långt tillbaka jag kan minnas - Dessutom alltid kalla fötter och händer - fryser om dessa kroppsdelar nästan året om dessutom - Raggsockar å vantar är mina bästa vänner Jag har visserligen bara haft det några månader men att du haft det så länge du kan minnas gjorde att jag känner mig mindre orolig. Tack skall du ha för att du berättade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Inom en del alternativmedicin anser man att blå läppar har att göra med att njurarna inte fungerar optimalt. Jag vet inte hur mycket du tror på sånt, men det kan kanske vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Inom en del alternativmedicin anser man att blå läppar har att göra med att njurarna inte fungerar optimalt. Jag vet inte hur mycket du tror på sånt, men det kan kanske vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall. Finns det någon förklaring till varför man tror så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Finns det någon förklaring till varför man tror så? Jag vet inte. Jag kom bara på att jag har läst det på några ställen genom åren nu när jag såg TS fråga, men jag har ingen mer koll än så tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Inom en del alternativmedicin anser man att blå läppar har att göra med att njurarna inte fungerar optimalt. Jag vet inte hur mycket du tror på sånt, men det kan kanske vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall. Jag både tror och inte tror på alternativmedicin. Jag har gått hos alternativterapeuter men efter det tror jag mindre än tidigare. Dåliga njurar brukar väl ge mörk urin men hos mig är det tvärt om så att njurarna inte koncentrerar urinen så bra så jag får springa ofta på toa. Just idag är läpparna inte blå i alla fall trots att jag står här och fryser. Jag skall försöka se om jag kan se något samband med vad jag äter och vad jag gör i övrigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2014 Author Share Posted October 27, 2014 Är det ingen annan här som har eller har haft lite lätt blå färg på läpparna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts