Kamelia Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Kan jag äta palsternackor och andra rot grönsaker . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Just palsternackor är ändå den rotsak som innehåller mest energi efter potatis. Mer kolhydrater än i äpple faktiskt. Potatis 14,8 gram kolhydrater Palsternacka 12,6 Morot 6,6 Äpple 12,4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Ja.. men du behöver en lista! http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=root〈=sv Generellt kan man säga att rädisor, majrova, kålrot, rättika, morot, persiljerot är rätt låga på kolhydrater. Palsternacka ligger på cirka 12 gram kolisar.. men hur mycket palsternacka äter man per gång? http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Kålrot är god i ugn (skivad som pommes). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Ja.. men du behöver en lista! http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=root〈=sv Generellt kan man säga att rädisor, majrova, kålrot, rättika, morot, persiljerot är rätt låga på kolhydrater. Palsternacka ligger på cirka 12 gram kolisar.. men hur mycket palsternacka äter man per gång? http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309〈=sv Mängden har naturligtvis betydelse men palsternackor innehåller ändå dubbelt så mycket kolhydrater om dom flesta andra rotsaker och dessutom har dom högt GI. GI palsternacka 97 Potatis 62 Äpple 36 Dom två första är kokta och äpplet inte kokt men man äter väl inte rå palsternacka? Jag är känslig för hög glykemic load och jag har fått kraftig effekt av kokta rotsaker men då har jag ätit för stor portion. Det är ju i alla fall bra att känna till att palsternacka ligger så mycket högre än många andra rotsaker när det gäller på energi och GI. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx Jag fick den här länken till rotsakernas försvar i en annan tråd 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 http://56kilo.se/rattikagratang/ Fast jag halverade mängden grädde eftersom jag håller igen på mejerier. Tricket är att koka ihop ordentligt före gratineringen för att minska vattnigheten. Fick godkänt av potatisgratängskonnässören. Rätticka 2,7 g kolhydrater per 100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Om man inte är extremt kolhydratskänslig är rotsaker kalasfin mat och billig dessutom. Så får man känna efter själv vad gäller mängd o.s.v. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Om man inte är extremt kolhydratskänslig är rotsaker kalasfin mat och billig dessutom. Så får man känna efter själv vad gäller mängd o.s.v. Är frukt sämre och i så fall varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är frukt sämre och i så fall varför? Mesta frukten innehåller för mycket socker, därför undviker vi den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Mesta frukten innehåller för mycket socker, därför undviker vi den Hur definierar du socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är frukt sämre och i så fall varför? Frågan handlade om rotfrukter. Personligen anser jag samma sak om frukt som om rotfrukter. Jag tror inte nån frukt här och där är dåligt (beroende på känslighet och hur nedkörd glukostolerans o.s.v. är förstås). Hel frukt, då, inte juice. Det är ett helt annat kreatur än hel frukt. Ett glas juice dödar ju ingen men vi vet ju att det är många, många som tänker: "En apelsin är nyttigt. 1 glas juice innehåller 5 (?) apelsiner och måste alltså vara 5 gånger nyttigare." och trattar alltså i sig stora mängder fruktos utan fibrerna som gör att det är svårt att okynnesäta 5 apelsiner på raken (och som hjälper till att lugna ner glukosbelastningen). Själv äter jag nån frukt då och då men hellre bär. De innehåller färre kolhydrater och passar bättre med grädde, hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Fruktos är väl det minst nyttiga sockret och glykerar proteiner och fett molekyler snabbare än glukos tex. Om man är frisk är väl en frukt inget problem men lider man av kroniska inflammationer kan det vara bra att avstå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är det mest fruktos i palsternackor eller i äpplen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Visst kan du äta rotgrönsaker som en del i en sund och liberal LCHF kost Men om du har valt att äta LCHF för att du har problem med blodsockret eller har tänkt dig starta en rejäl viktnedgång med hjälp av strikt LCHF är det kanske lika bra att låta bli rotfrukterna och satsa mer på "vanliga" grönsaker istället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är det mest fruktos i palsternackor eller i äpplen? Äpplen innehåller 5,9 gr fruktos per 100 gr. Vad rovor innehåller vet jag inte men en rödbeta innehåller 0,1 gr så det är ganska stor skillnad. Rotsaker är grejer det. Frukt Är verkligen godis, gott, sött och bör ätas med urskillning och måtta. Inget ont i att utesluta dem helt om man vill, de innehåller inget man inte kan hitta i andra livsmedel fast utan fruktosen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag tror just palsternacka har en del fruktos eller läser jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Äpplen innehåller 5,9 gr fruktos per 100 gr. Vad rovor innehåller vet jag inte men en rödbeta innehåller 0,1 gr så det är ganska stor skillnad. Rotsaker är grejer det. Frukt Är verkligen godis, gott, sött och bör ätas med urskillning och måtta. Inget ont i att utesluta dem helt om man vill, de innehåller inget man inte kan hitta i andra livsmedel fast utan fruktosen. Var kan man läsa en uppdelning av sockerarterna? När det gäller jordärtskockor omvandlas inulinet till fruktos vid lagring så det är inte bara frukt som innehåller fruktos. Egentligen tror jag mer på att det är den söta smaken i sig som är nackdelen med frukt än att fruktosen gör skada när den kommer ut i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Fruktos är väl det minst nyttiga sockret och glykerar proteiner och fett molekyler snabbare än glukos tex. Om man är frisk är väl en frukt inget problem men lider man av kroniska inflammationer kan det vara bra att avstå. Är inte dom studierna gjorda på ren fruktos eller på socker? Kommer fruktosen ut i blodet? Jag trodde att den ombildades till antingen glukos eller triglycerider i levern. Är dock osäker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Sen ändras ju sockervärdet väl om de tillagat el serveras rått ...man kan faktiskt råriva palsternacka använda - typ till coleslaw - precis som rotselleri fast då passar det bäst till waldorfsallad -Ja de inte fy skam de !! toppad me lite goa valnötter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är inte dom studierna gjorda på ren fruktos eller på socker? Kommer fruktosen ut i blodet? Jag trodde att den ombildades till antingen glukos eller triglycerider i levern. Är dock osäker. Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. Någon annan kanske kan kommentera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Sen ändras ju sockervärdet väl om de tillagat el serveras rått ... man kan faktiskt råriva palsternacka använda - typ till coleslaw - precis som rotselleri fast då passar det bäst till waldorfsallad - Ja de inte fy skam de !! toppad me lite goa valnötter Terry Wahls rekommenderar tex att man äter rödbetor och morötter råa medan kokta kan de innehålla för mycket stärkelse/socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Råa rödbetor is tha shit! Mycket godare strimlade än kokta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. Någon annan kanske kan kommentera? Fanns det ingen hänvisning till studierna? Om dom testat enbart sockerarterna så blir det ju inte samma sak som att äta en frukt. När jag började skriva om palsternackor så var det för att kokta palsternackor trots allt höjer blodsockret nästan lika snabbt som vitt bröd. Nästan 3 gånger så snabbt som ett äpple. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Fanns det ingen hänvisning till studierna? Om dom testat enbart sockerarterna så blir det ju inte samma sak som att äta en frukt. När jag började skriva om palsternackor så var det för att kokta palsternackor trots allt höjer blodsockret nästan lika snabbt som vitt bröd. Nästan 3 gånger så snabbt som ett äpple. Jo han gav hänvisning men jag har inte boken här nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Terry Wahls rekommenderar tex att man äter rödbetor och morötter råa medan kokta kan de innehålla för mycket stärkelse/socker. Gäller även rotselleri och palsternacka .. de utvecklar högre sockerhalt vid tillagning * fick jag varjefall lära mej på näringsläran i - när ja plugga te kock * 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är det någon som vet något om kålrot. Tyckte den var god i ugn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Är det någon som vet något om kålrot. Tyckte den var god i ugn. 6, 4 gr kolhydrater om det var det du ville veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Gäller även rotselleri och palsternacka .. de utvecklar högre sockerhalt vid tillagning * fick jag varjefall lära mej på näringsläran i - när ja plugga te kock * Det är inte sockerhalten som ökar. När man kokar rotsaker så blir dom mycket mer lättsmälta och passerar snabbare genom magen och kommer ut i tarmen och tas upp i blodet. Om man börjar måltiden med råa grönsaker så kan man också göra att även kokta rotsaker blir mindre snabba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag tycker det är bra att inte stirra sig blind bara på mängden kolisar, utan även fundera på hur de mättar. Tycker rotfrukter i en måltid mättar bra. Palsternacka är min favorit? Edit: givetvis annorlunda om man vill vara mer strikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Det är säkert för många OK med rotsaker i måttliga mängder, men jag personligen lyckas aldrig hålla det till "måttliga". Ugnsrostade rotsaker, och då speciellt palsternacka, kan man ju äta hur mycket som helst av. En trigger för mig som jag undviker sv den anledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Det är säkert för många OK med rotsaker i måttliga mängder, men jag personligen lyckas aldrig hålla det till "måttliga". Ugnsrostade rotsaker, och då speciellt palsternacka, kan man ju äta hur mycket som helst av. En trigger för mig som jag undviker sv den anledningen. Om du äter en grönsallad med lite olja och vinäger innan du äter rotsakerna så höjer dom inte blodsockret lika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Är det mest fruktos i palsternackor eller i äpplen? Äpplen ca 5.15% totalt fruktos Palsternacka ca 1.85% totalt fruktos enligt http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=718 (jag räknar fruktos + 50% sackaros som totalt fruktos ovan) Lite andra siffror från livsmedelsverkets databas men här klumpas fruktos och glukos ihop (monosackarider). http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=applemskal-palsternackakokt-palsternacka (sök efter "kolhydrater") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Råa rödbetor is tha shit! Mycket godare strimlade än kokta! När jag gick min "tjockkurs" fick jag recept på rårivna rödbetor med pepparrotsdressing. Riktig höjdare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Råa rödbetor is tha shit! Mycket godare strimlade än kokta! När jag provade några små bitar rå rödbeta så bände det i hela munnen en lång stund efteråt. Blandar du dom med något du också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. Någon annan kanske kan kommentera? Har några dumma funderingar/frågor. Om fruktos inte höjer blodsockret, varför är juice på frukt dåligt? Om fruktosen inte höjer blodsockret, varför säger en del att de ska äta en frukt mellan måltiderna för att blodsockret inte ska dippa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 När jag provade några små bitar rå rödbeta så bände det i hela munnen en lång stund efteråt. Blandar du dom med något du också? Konstiga rödbetor du fått tag i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Har några dumma funderingar/frågor. Om fruktos inte höjer blodsockret, varför är juice på frukt dåligt? Om fruktosen inte höjer blodsockret, varför säger en del att de ska äta en frukt mellan måltiderna för att blodsockret inte ska dippa? Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos. Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter. Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever. Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Konstiga rödbetor du fått tag i? Det var råa alltså. Kokta är goda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos. Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter. Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever. Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat. Om man inte ligger på energi överskott så omvandlas väl fruktosen till glukos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Om man inte ligger på energi överskott så omvandlas väl fruktosen till glukos? Enda sättet för kroppen att använda fruktos går via levern. Det är alltså alltid en belastning men levern är ju där för att jobba, eller hur? . En fukt här och där, med sina fibrer; pyttsan. Bara bra. Juice och HFCS dag ut och dag in: stor risk att utveckla fettlever och din läkare misstänker att du smygsuper. 1 av 10 barn i USA, HFCS förlovade hemland, antas idag ha någon form av fettlever. Det som förr i tiden BARA drabbade alkoholister som drack mycket och hade gjort så långe. 1 av 10. Det är också den ledande orsaken bakom den enorma efterfrågan vi idag ser efter levertransplantationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Enda sättet för kroppen att använda fruktos går via levern. Det är alltså alltid en belastning men levern är ju där för att jobba, eller hur? . En fukt här och där, med sina fibrer; pyttsan. Bara bra. Juice och HFCS dag ut och dag in: stor risk att utveckla fettlever och din läkare misstänker att du smygsuper. 1 av 10 barn i USA, HFCS förlovade hemland, antas idag ha någon form av fettlever. Det som förr i tiden BARA drabbade alkoholister som drack mycket och hade gjort så långe. 1 av 10. Det är också den ledande orsaken bakom den enorma efterfrågan vi idag ser efter levertransplantationer. Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever? Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever? Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem. Det ligger i sakens natur att frukterianer ligger på konstant energiunderskott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. Någon annan kanske kan kommentera? Men fruktos höjer väl blodsockret? Är det inte insulinet det inte höjer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos. Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter. Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever. Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat. Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer? Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer? Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos? Japp.. fast det blir etter värre.. iomed att det ställer till det i levern och blodsockeregleringen påverkas. Druvsocker är rent glukos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever? Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem. Det är liksom trickset med att äta frukten hel. Fibrer. Frukt är bra mat. Eller ja, i mina ögon är det väl mest att betrakta som godis men det är inte onyttigt på något vis. Jag tror inte en ensidig kost är bra, vi är omnivorer och experter på att utnyttja den näring som finns omkring oss. I Paradiset skulle vi definitivt äta kött och fett och grönsaker och äpplen utan att skämmas eller gråta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Enligt min mening är problemet att lågkolhydratkostare följer "regeln" om 5 gram hektot istället att koncentrera sig på totalen och balansera med mat med minst kolisar. Jag själv t.ex äter flera dagar i veckan nästa noll i kolisar och har därmed utrymme t.ex både för en och annan glass som annat utan att blodsockret stiger eller att jag får ångest om "fusk". Jag kan tom överskrida tillfälligt mina egna lågkolhydratmål kortsiktig, utan och äventyra helheten. Alltså, plötsligt får fler basråvaror plats på min matsedel liksom att det även finns utrymme för olika slags frestelser. Hur hantera dem sedan, är iofs en annan diskussion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer? Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos? Varför tror du att fruktos inte höjer blodsockret? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Varför tror du att fruktos inte höjer blodsockret? För att någon sa det i någon kommentar. Jag vill ju inte bara avfärda något när jag faktiskt inte vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts