Jump to content

Rotgrönsaker


Kamelia
 Share

Recommended Posts

Ja.. men du behöver en lista!

 

http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=root〈=sv

 

Generellt kan man säga att rädisor, majrova, kålrot, rättika, morot, persiljerot är rätt låga på kolhydrater.

 

Palsternacka ligger på cirka 12 gram kolisar.. men hur mycket palsternacka äter man per gång?

 

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309〈=sv

Link to comment
Share on other sites

Ja.. men du behöver en lista!

 

http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=root〈=sv

 

Generellt kan man säga att rädisor, majrova, kålrot, rättika, morot, persiljerot är rätt låga på kolhydrater.

 

Palsternacka ligger på cirka 12 gram kolisar.. men hur mycket palsternacka äter man per gång?

 

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309〈=sv

 

Mängden har naturligtvis betydelse men palsternackor innehåller ändå dubbelt så mycket kolhydrater om dom flesta andra rotsaker och dessutom har dom högt GI.

 

GI palsternacka 97

 

Potatis 62

 

Äpple 36

 

Dom två första är kokta och äpplet inte kokt men man äter väl inte rå palsternacka?

 

Jag är känslig för hög glykemic load och jag har fått kraftig effekt av kokta rotsaker men då har jag ätit för stor portion.

 

Det är ju i alla fall bra att känna till att palsternacka ligger så mycket högre än många andra rotsaker när det gäller på energi och GI.

Link to comment
Share on other sites

Är frukt sämre och i så fall varför?

Frågan handlade om rotfrukter.  :)

 

Personligen anser jag samma sak om frukt som om rotfrukter. Jag tror inte nån frukt här och där är dåligt (beroende på känslighet och hur nedkörd glukostolerans o.s.v. är förstås). Hel frukt, då, inte juice. Det är ett helt annat kreatur än hel frukt. Ett glas juice dödar ju ingen men vi vet ju att det är många, många som tänker: "En apelsin är nyttigt. 1 glas juice innehåller 5 (?) apelsiner och måste alltså vara 5 gånger nyttigare." och trattar alltså i sig stora mängder fruktos utan fibrerna som gör att det är svårt att okynnesäta 5 apelsiner på raken (och som hjälper till att lugna ner glukosbelastningen). 

 

Själv äter jag nån frukt då och då men hellre bär. De innehåller färre kolhydrater och passar bättre med grädde, hehe. ;)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan du äta rotgrönsaker som en del i en sund och liberal LCHF kost  :)

 

Men om du har valt att äta LCHF för att du har problem med blodsockret eller har tänkt dig starta en rejäl viktnedgång med hjälp av strikt LCHF är det kanske lika bra att låta bli rotfrukterna och satsa mer på "vanliga" grönsaker istället  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det mest fruktos i palsternackor eller i äpplen?

Äpplen innehåller 5,9 gr fruktos per 100 gr. Vad rovor innehåller vet jag inte men en rödbeta innehåller 0,1 gr så det är ganska stor skillnad. Rotsaker är grejer det. Frukt Är verkligen godis, gott, sött och bör ätas med urskillning och måtta. Inget ont i att utesluta dem helt om man vill, de innehåller inget man inte kan hitta i andra livsmedel fast utan fruktosen.  :rolleyes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Äpplen innehåller 5,9 gr fruktos per 100 gr. Vad rovor innehåller vet jag inte men en rödbeta innehåller 0,1 gr så det är ganska stor skillnad. Rotsaker är grejer det. Frukt Är verkligen godis, gott, sött och bör ätas med urskillning och måtta. Inget ont i att utesluta dem helt om man vill, de innehåller inget man inte kan hitta i andra livsmedel fast utan fruktosen.  :rolleyes:

 

Var kan man läsa en uppdelning av sockerarterna?

När det gäller jordärtskockor omvandlas inulinet till fruktos vid lagring så det är inte bara frukt som innehåller fruktos.

 

Egentligen tror jag mer på att det är den söta smaken i sig som är nackdelen med frukt än att fruktosen gör skada när den kommer ut i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Fruktos är väl det minst nyttiga sockret och glykerar proteiner och fett molekyler snabbare än glukos tex. Om man är frisk är väl en frukt inget problem men lider man av kroniska inflammationer kan det vara bra att avstå.

 

Är inte dom studierna gjorda på ren fruktos eller på socker?

 

Kommer fruktosen ut i blodet? Jag trodde att den ombildades till antingen glukos eller triglycerider i levern. Är dock osäker.

Link to comment
Share on other sites

Sen ändras ju sockervärdet väl om de tillagat el serveras rått ...
man kan faktiskt råriva palsternacka använda - typ till coleslaw - precis som rotselleri fast då passar det bäst till waldorfsallad -
Ja de inte fy skam de !! toppad me lite goa valnötter ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är inte dom studierna gjorda på ren fruktos eller på socker?

 

Kommer fruktosen ut i blodet? Jag trodde att den ombildades till antingen glukos eller triglycerider i levern. Är dock osäker.

 

Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. 

 

Någon annan kanske kan kommentera?

Link to comment
Share on other sites

Sen ändras ju sockervärdet väl om de tillagat el serveras rått ...

man kan faktiskt råriva palsternacka använda - typ till coleslaw - precis som rotselleri fast då passar det bäst till waldorfsallad -

Ja de inte fy skam de !! toppad me lite goa valnötter ;)

 

Terry Wahls rekommenderar tex att man äter rödbetor och morötter råa medan kokta kan de innehålla för mycket stärkelse/socker.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. 

 

Någon annan kanske kan kommentera?

 

Fanns det ingen hänvisning till studierna? Om dom testat enbart sockerarterna så blir det ju inte samma sak som att äta en frukt.

 

När jag började skriva om palsternackor så var det för att kokta palsternackor trots allt höjer blodsockret nästan lika snabbt som vitt bröd. Nästan 3 gånger så snabbt som ett äpple.

Link to comment
Share on other sites

Fanns det ingen hänvisning till studierna? Om dom testat enbart sockerarterna så blir det ju inte samma sak som att äta en frukt.

 

När jag började skriva om palsternackor så var det för att kokta palsternackor trots allt höjer blodsockret nästan lika snabbt som vitt bröd. Nästan 3 gånger så snabbt som ett äpple.

 

Jo han gav hänvisning men jag har inte boken här nu.

Link to comment
Share on other sites

Terry Wahls rekommenderar tex att man äter rödbetor och morötter råa medan kokta kan de innehålla för mycket stärkelse/socker.

Gäller även rotselleri och palsternacka .. de utvecklar högre sockerhalt vid tillagning

* fick jag varjefall lära mej på näringsläran i - när ja plugga te kock *

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gäller även rotselleri och palsternacka .. de utvecklar högre sockerhalt vid tillagning

* fick jag varjefall lära mej på näringsläran i - när ja plugga te kock *

 

Det är inte sockerhalten som ökar. När man kokar rotsaker så blir dom mycket mer lättsmälta och passerar snabbare genom magen och kommer ut i tarmen och tas upp i blodet. Om man börjar måltiden med råa grönsaker så kan man också göra att även kokta rotsaker blir mindre snabba.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att inte stirra sig blind bara på mängden kolisar, utan även fundera på hur de mättar. Tycker rotfrukter i en måltid mättar bra.

Palsternacka är min favorit?

 

Edit: givetvis annorlunda om man vill vara mer strikt

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert för många OK med rotsaker i måttliga mängder, men jag personligen lyckas aldrig hålla det till "måttliga". Ugnsrostade rotsaker, och då speciellt palsternacka, kan man ju äta hur mycket som helst av. En trigger för mig som jag undviker sv den anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert för många OK med rotsaker i måttliga mängder, men jag personligen lyckas aldrig hålla det till "måttliga". Ugnsrostade rotsaker, och då speciellt palsternacka, kan man ju äta hur mycket som helst av. En trigger för mig som jag undviker sv den anledningen.

 

Om du äter en grönsallad med lite olja och vinäger innan du äter rotsakerna så höjer dom inte blodsockret lika mycket.

Link to comment
Share on other sites

Är det mest fruktos i palsternackor eller i äpplen?

 

Äpplen ca 5.15% totalt fruktos

Palsternacka ca 1.85% totalt fruktos

 

enligt http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=718 (jag räknar fruktos + 50% sackaros som totalt fruktos ovan)

 

Lite andra siffror från livsmedelsverkets databas men här klumpas fruktos och glukos ihop (monosackarider).

http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=applemskal-palsternackakokt-palsternacka (sök efter "kolhydrater")

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. 

 

Någon annan kanske kan kommentera?

 

Har några dumma funderingar/frågor.

 

Om fruktos inte höjer blodsockret, varför är juice på frukt dåligt?

Om fruktosen inte höjer blodsockret, varför säger en del att de ska äta en frukt mellan måltiderna för att blodsockret inte ska dippa? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Har några dumma funderingar/frågor.

 

Om fruktos inte höjer blodsockret, varför är juice på frukt dåligt?

Om fruktosen inte höjer blodsockret, varför säger en del att de ska äta en frukt mellan måltiderna för att blodsockret inte ska dippa? :blink:

Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos.

 

Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter.

 

Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever.

 

Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos.

 

Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter.

 

Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever.

 

Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat.

 

Om man inte ligger på energi överskott så omvandlas väl fruktosen till glukos?

Link to comment
Share on other sites

Om man inte ligger på energi överskott så omvandlas väl fruktosen till glukos?

Enda sättet för kroppen att använda fruktos går via levern. Det är alltså alltid en belastning men levern är ju där för att jobba, eller hur? :) .

En fukt här och där, med sina fibrer; pyttsan. Bara bra.

Juice och HFCS dag ut och dag in: stor risk att utveckla fettlever och din läkare misstänker att du smygsuper.

1 av 10 barn i USA, HFCS förlovade hemland, antas idag ha någon form av fettlever. Det som förr i tiden BARA drabbade alkoholister som drack mycket och hade gjort så långe.

1 av 10.  :angry: 

Det är också den ledande orsaken bakom den enorma efterfrågan vi idag ser efter levertransplantationer.  :(

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet för kroppen att använda fruktos går via levern. Det är alltså alltid en belastning men levern är ju där för att jobba, eller hur? :) .

En fukt här och där, med sina fibrer; pyttsan. Bara bra.

Juice och HFCS dag ut och dag in: stor risk att utveckla fettlever och din läkare misstänker att du smygsuper.

1 av 10 barn i USA, HFCS förlovade hemland, antas idag ha någon form av fettlever. Det som förr i tiden BARA drabbade alkoholister som drack mycket och hade gjort så långe.

1 av 10.  :angry: 

Det är också den ledande orsaken bakom den enorma efterfrågan vi idag ser efter levertransplantationer.  :(

 

Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever?

 

Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem.

Link to comment
Share on other sites

Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever?

 

Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem.

Det ligger i sakens natur att frukterianer ligger på konstant energiunderskott!

Link to comment
Share on other sites

Jag läste om det i David Fifes bok Alzheimer nu. Han skrev om forskning där de undersökt hur snabbt olika sockerarter glykerade protein och fett molekyler. Glukos, fruktos och en till (galaktos?). Även om fruktos inte höjer blodsockret så verkar det bidra till glykeringen, och det med mer effektivitet än glukos, så kanske något att tänka på om man har en inflammatorisk sjukdom. 

 

Någon annan kanske kan kommentera?

 

Men fruktos höjer väl blodsockret? Är det inte insulinet det inte höjer?

Link to comment
Share on other sites

Fruktos har en annan metabol väg än glukos.. vanligt bordsocker är hälten glukos, hälften fruktos.

 

Frukt innehåller inte bara fruktos utan även glukos och några andra sockerarter.

 

Fruktos går till levern.. och där ställer det i större mängder till ordeda.. blir det för mycket så omvandlas det till fett.. och är man ihärdig kan man lättare få fettlever.

 

Juice på frukt är dåligt pågrund av att det är koncentrerat socker.. ät heller hela frukter.. då får du även i dig annat.

 

Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer?

 

Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos?

Link to comment
Share on other sites

Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer?

 

Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos?

Japp.. fast det blir etter värre.. iomed att det ställer till det i levern och blodsockeregleringen påverkas.

 

Druvsocker är rent glukos!

Link to comment
Share on other sites

Fast frukterianer brukar väl inte få fettlever?

 

Det finns ju många andra också som äter massor av frukt utan att få några problem.

Det är liksom trickset med att äta frukten hel. Fibrer. 

;)

Frukt är bra mat. Eller ja, i mina ögon är det väl mest att betrakta som godis men det är inte onyttigt på något vis. Jag tror inte en ensidig kost är bra, vi är omnivorer och experter på att utnyttja den näring som finns omkring oss. I Paradiset skulle vi definitivt äta kött och fett och grönsaker och äpplen utan att skämmas eller gråta.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min mening är problemet att lågkolhydratkostare följer "regeln" om 5 gram hektot istället att koncentrera sig på totalen och balansera med mat med minst kolisar. Jag själv t.ex äter flera dagar i veckan nästa noll  i kolisar och har därmed utrymme t.ex både för en och annan glass som annat utan att blodsockret stiger eller att jag får ångest om "fusk". Jag kan tom överskrida tillfälligt mina egna lågkolhydratmål kortsiktig, utan och äventyra  helheten. Alltså, plötsligt får fler basråvaror plats på min matsedel liksom att det även finns utrymme för olika slags frestelser. Hur hantera dem sedan, är iofs en annan diskussion...  

Link to comment
Share on other sites

Så om man kunde äta rent fruktos så skulle det inte påverka blodsocker, insulin? O således inte trigga ett sug efter mer?

 

Vad är druvsocker? (Typ dextrol eller vad de där tabletterna heter) Är det också en blandning av glukos och fruktos?

 

Varför tror du att fruktos inte höjer blodsockret?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...