joey Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Hej jag känner mig illamående så fort jag dricker alkohol sedan jag har börjat med LCHF. Någon som vet orsaken, och hur man kan motverka detta? Tack! J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Tja, låta bli att dricka kanske fungerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted October 31, 2013 Author Share Posted October 31, 2013 oväntat med det svaret:) skulle vara bra med ett svar från någon som vet orsaken. tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Jag har blivit mycket känsligare sen jag började med LCHF. Behöver mindre för att bli påverkad. ("Billig i drift" som dom säger.) Dricker jag mer än två glas och blundar mår jag illa. Förut behövde jag 3-4 glas för att detta skulle inträffa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Samma här. Fick en kraftigt reducerad tolerans i början, men känns som de "rättat till sig" något på senare tid. Ren spekulation, men enligt Robert Lustig så är sockermolekylen ganska lik alkohol. Och i och med att man "vant sig av" med sockerbelastningen så får levern en extra stor överraskning när fyllan kommer (???). Enligt Kostdoktorn är detta ju ett känt fenomen att man tål mindre på LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Hej jag känner mig illamående så fort jag dricker alkohol sedan jag har börjat med LCHF. Någon som vet orsaken, och hur man kan motverka detta? Tack! J Vi, som väljer bort gifter som vitt mjöl och socker, får en lägre tolerans mot alla sorters gifter, och konsekvensen blir att man blir "billigare i drift", och erhåller enklare dagen-efter-känslan. Naturligtvis kan man ju vänja in sig med större mängder alkohol, men vill man det? Jag har valt bort allt utom rött och bubbel, som jag numera dricker i måttliga mängder. Endast för njutning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag har samma problem! Och det ÄR ett problem för jag saknar mitt fredagsmys... Jag får också huvudvärk dagen efter fast vi bara delat en flaska här hemma Jag har försökt testa med att äta (eller dricka) kolhydrater före men har fortfarande ingen ordning på det. Tycker att det fungerat ibland men vill ju samtidigt helst inte äta kolhydrater. "Hur lång tid tog det innan det rättade till sig" @Jäderås? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag mår också illa av alkohol. Förra helgen drack jag 6 öl, två glas vin, ett par whiskey och avslutade med ett par stadiga groggar, och strax därefter började jag må rejält illa...... ;-) Nej förlåt... skämt åsido: Jag märkte direkt jag börjat med lchf att jag tålde mycket mindre än tidigare. Ett par glas vin kändes direkt i skallen. Inte för att jag druckit så ofta senaste året men de gånger jag gjort det så har jag känt av bara ett par öl eller glas vin. Har i och för sig inte upplevt det som ett problem. Nu har jag nått den vikt som min kropp tycker jag skall ha, jag märker att jag börjat äta mer mat igen när jag följer hungerskänslorna. Och faktiskt så drack jag lite fler öl för några helger sedan utan att känna av det nämnvärt, så kanske "tåligheten" börjat öka igen. Däremot syntes det direkt på vågen och på en svullen mage dagarna efter, men det är ju en annat problem ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag har samma problem! Och det ÄR ett problem för jag saknar mitt fredagsmys... Jag får också huvudvärk dagen efter fast vi bara delat en flaska här hemma Jag har försökt testa med att äta (eller dricka) kolhydrater före men har fortfarande ingen ordning på det. Tycker att det fungerat ibland men vill ju samtidigt helst inte äta kolhydrater. "Hur lång tid tog det innan det rättade till sig" @Jäderås? Tja, svårt att säga, men efter en 6-8 "fyllor" sådär. Men de kan ju också vara så att jag, mer eller mindre omedvetet dragit ner på den totala mängden på en kväll samt kör mer vatten när man väl är ute. Försöker mest hålla mig till vin. Men det märks ju direkt på vågen efter en sådan helg, även om jag är ganska bra på att hålla mig ifrån fyllematen. Huvudvärken dagen efter fick jag tyvärr både då och nu Om man bara ska mysdricka hemma skulle jag föreslå något riktigt maffigt rödvin som Amarone som man kan småsippa på Ett glas lääänge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag har läst någonstans att vi behöver kolhydrater för att bryta ner alkohol. Tror att det var hos Jonas Bergqvist men hittar det inte nu. Därför har jag testat med lite potatis eller en Sambuca. Mängden alkohol är tyvärr inte orsaken (det vore enkelt att åtgärda), jag börjar må små-illa efter ett halvt glas vin. Däremot precis samma känsla som när jag druckit för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag har läst någonstans att vi behöver kolhydrater för att bryta ner alkohol. Tror att det var hos Jonas Bergqvist men hittar det inte nu. Därför har jag testat med lite potatis eller en Sambuca. Mängden alkohol är tyvärr inte orsaken (det vore enkelt att åtgärda), jag början må små-illa efter ett halvt glas vin. Däremot precis samma känsla som när jag druckit för mycket. Märker du skillnad på olika sorters vin? Jag har varit med om att både maken och jag var totalt däckad dagen efter sedan vi delat på en vanlig flaska vin när vi ville lyxa till det. Det hände igen med just den sorten, så trots att den var riktigt god fick vi välja annat. En del tål ju vitt vin bättre. Själv måste jag alltid köra på rött och rosé eftersom bara två munnar vitvin tänder eld i magen på mej oavsett prisklass och smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts