Jump to content

Någon som vet en bra mandolin för zuccini-spagetti?

isbjörn

Recommended Posts

Jag testade att göra "zuccini-spagetti" idag och blev helt såld på det, med köttfärssås mycket ost och en stor klick smör i "spagettin" :D

Men det är ganska jobbigt att skära alla "spagetti-strån" med kniv. Jag undrar om någon vet en s.k. mandolin som är bra på att ge strån som liknar spagetti? Kan vara något tjockare också, men det måste likna spagetti någorlunda annars kan jag lika gärna köra med osthyvel. Dom jag kan hitta på internet är det mycket knapphändig information om, vad gäller vad dom kan göra. Den sortens info finns bara på dom som kostar över tusen spänn typ, vilket känns lite mycket.

+ i kanten för trovärdighet om du när du var kolhydrat-ätare, var en sån som blev sur om du beställde en spagetti carbonara men fick skruvmakaroner istället för spagetti. Befolkningen är ju indelad i två grupper här, dom som tycker "pasta som pasta" och dom som kan/kunde bli sugna på specifikt spagetti och inte makaroner.

• Like 1

Jag testade att göra "zuccini-spagetti" idag och blev helt såld på det, med köttfärssås mycket ost och en stor klick smör i "spagettin" :D

Men det är ganska jobbigt att skära alla "spagetti-strån" med kniv. Jag undrar om någon vet en s.k. mandolin som är bra på att ge strån som liknar spagetti? Kan vara något tjockare också, men det måste likna spagetti någorlunda annars kan jag lika gärna köra med osthyvel. Dom jag kan hitta på internet är det mycket knapphändig information om, vad gäller vad dom kan göra. Den sortens info finns bara på dom som kostar över tusen spänn typ, vilket känns lite mycket.

+ i kanten för trovärdighet om du när du var kolhydrat-ätare, var en sån som blev sur om du beställde en spagetti carbonara men fick skruvmakaroner istället för spagetti. Befolkningen är ju indelad i två grupper här, dom som tycker "pasta som pasta" och dom som kan/kunde bli sugna på specifikt spagetti och inte makaroner.

http://lchfbutiken.se/139/gronsakssvarv :)

• Like 1

http://bagarenochkocken.se/knivar-tillbehor/kyocera-knivar/kyocera-julienne-strimlare-med-keramiska-knivar/

Kyoceras mandoliner är mandolinernas härskare ;-) hållbara, stadiga och skarpa, här kan du få till spagettistrån men den är svårt att köra för långa grönsaksbitar så det blir inte riktigt fullängdsspagetti. Lycka till!

• Like 1

till just zuccini-"pasta" föredrar jag osthyvel framför mandolin. Man har mer kontroll samt sparar in diskningen av mandolinen som kan va lite omständlig. Dom kan ju vara rätt dyra så JAG skulle lagt pengarna på annat, tex en riktigt bra kniv som man har nytta av varje dag.

• Like 1

Sök på "Julienne/strimlare" så finner du ett antal...

jo men som jag skrev så är informationen om dessa för knapphändig, det finns inga bilder på hur resulatet blir och det står bara att det går att strimla i princip.

till just zuccini-"pasta" föredrar jag osthyvel framför mandolin. Man har mer kontroll samt sparar in diskningen av mandolinen som kan va lite omständlig. Dom kan ju vara rätt dyra så JAG skulle lagt pengarna på annat, tex en riktigt bra kniv som man har nytta av varje dag.

Ja, jag vet inte. Min kniv är iofs typ tio år gammal och inte ens då var den bra :) Men på vilket sätt är det bökigt att diska?

Om jag ska använda zucchinin till gratäng så skivar jag oftast rakt över kärnhuset, när det är frågan om spagetti eller att riva för att göra friterade zucchiniplättar så skippar jag för det mesta kärnhuset beroende på hur moget det hunnit bli, det blir lite grynigt och vattnigt i konsistensen.

• Like 1

jo men som jag skrev så är informationen om dessa för knapphändig, det finns inga bilder på hur resulatet blir och det står bara att det går att strimla i princip.

Ja, jag vet inte. Min kniv är iofs typ tio år gammal och inte ens då var den bra :) Men på vilket sätt är det bökigt att diska?

Ja men då borde du satsa på en fin kniv! :) Min mandolin, en ganska enkel - har en del lösa delar där maten man hyvlar fastnar ibland, och sånt blir bara till irritationsmoment för mig, det är sällan man göra sånna stora lass så de är värt att ta fram mandolinen . Medans osthyvlen kan jag köra i diskmaskinen i besticklådan :) Mitt råd är att om du ändå ska köpa en så köp en billig först och se hur mycket du använder den.

• Like 1

Förresten, äter ni kärnhus-delen av zuccinin? Verkar som att man kan göra det om man använder t ex svarven som det länkades till. Men i andra recept ska man osthyvla zuccinin tills man når kärnhuset endast.

Jag brukar dela zuccinin (oskalad men noggrant tvättad) i fyra bitar på längden. Så man får avlånga "kvartar" så att säga. Sedan lägger jag dem på en skärbräda med platta sidan ner och hyvlar med osthyvel tills de inte går mer (inklusive kärnhus). Då får man remsor (lite olika tjocka men de gör ju inte så mkt) med skal på ena sidan som gör att de håller ihop. Sedan låter jag de dra i salt en stund innan de värms upp/steks.

• Like 2