Majabella Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag dräller ständigt en massa lösa hårstrån, i sängen, i duschen, på alla kläder, makens fiffiga robotdammsugare får återkommande stopp för borstarna fylls med hår och kollegorna plockar dagligen snällt bort strån från kavajryggen. Detta är inte LCHFrelaterat för så här har det varit långt före kostomläggningen. Testade det dyra preparatet Priorin utan resultat i sex månader. Jag äter D och magnesium i tillskott. Hade hoppats att LCHF som förbättrar hälsan på så många sätt även skulle råda bot på detta, men tyvärr. Har någon nåt tips till mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag dräller ständigt en massa lösa hårstrån, i sängen, i duschen, på alla kläder, makens fiffiga robotdammsugare får återkommande stopp för borstarna fylls med hår och kollegorna plockar dagligen snällt bort strån från kavajryggen. Detta är inte LCHFrelaterat för så här har det varit långt före kostomläggningen. Testade det dyra preparatet Priorin utan resultat i sex månader. Jag äter D och magnesium i tillskott. Hade hoppats att LCHF som förbättrar hälsan på så många sätt även skulle råda bot på detta, men tyvärr. Har någon nåt tips till mig? Massera hårbotten? Gärna med lite aloe vera. Finns också en produktserie jag använde när jag tappade groteska mängder hår - cutrin bio+. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Det är ännu bättre att massera hårbotten med olja, t ex kokosfett, olivolja, rapsolja. Dessutom skall du gå till vårdcentralen och kolla din sköldkörtel. Håravfall är ett mycket vanligt symtom. Är du möjligtvis trött och frusen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Har du gått ner i vikt fort? En del verkar råka ut för hårbortfall under själva viktminskningen, oavsett diet. Men håret kommer tydligen tillbaka starkare och friskare än någonsin efteråt. Hoppas det inte är något allvarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catwoman Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 När våra kroppar blir utsatt för en "chock", de vara sej viktnedgång-olyckar-sjukdom så är de tyvär håret som kroppen sparar inn på. Jag har båda varit med om en mkt alvarlig bilolycka, och en stor viktnedgång. Båda gongarna var hårtapet stort. Kroppen sparar inn på de den kan, och dom indra funksjonerna är viktigare än hårväkst. Men det kommer tillbaks! Även om de inte känns så på de värsta.. De finnes en riktigt god hårserie som heter Nisim. Viktigt oxå som flera skriver, att massera hodebunnen. + extra b-vitaminer. Hoppas det ordnar sej till det bästa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Tappade också håret. Till slut rakade jag av mig det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Läs på om Biotin och bilda din egen uppfattning om det kan vara något för dig. http://www.amazon.com/Natrol-Biotin-Maximum-Strength-Tabs/product-reviews/B0053PJY7C/ref=sr_1_1_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag dräller ständigt en massa lösa hårstrån, i sängen, i duschen, på alla kläder, makens fiffiga robotdammsugare får återkommande stopp för borstarna fylls med hår och kollegorna plockar dagligen snällt bort strån från kavajryggen. Detta är inte LCHFrelaterat för så här har det varit långt före kostomläggningen. Testade det dyra preparatet Priorin utan resultat i sex månader. Jag äter D och magnesium i tillskott. Hade hoppats att LCHF som förbättrar hälsan på så många sätt även skulle råda bot på detta, men tyvärr. Har någon nåt tips till mig? Fäller du så mycket så att du blir mer och mer tunnhårig? Speciellt om man har långt hår så fäller man ju alltid en hel del. Jag tappade hår efter en svår olycka och då var hela kudden full på morgonen och det blev stopp i avloppet varje gång jag duschade och det syntes verkligen att jag blev tunnhårig. Nu när jag har långt hår så fäller jag en hel del och det är ett plockande av hårsstrån både här och där men det blir inte tunnare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Kan man utesluta att du har stress i kroppen? Stress kan ge håravfall, och detta kallas då tydligen för Telogen Effluvium. Tänkte bara att kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted November 3, 2013 Author Share Posted November 3, 2013 Tack för alla svar och förslag. Jag har ( tyvärr) inte gått ner hastigt i vikt, är inte trött o frusen och har inte heller stressat loss håret, skulle bara vilja komma på nåt trick som åtminstone minskar mängden strån på drift, får testa att ta Biotin och köpa schampo från Cutrin Bio+ Jag är en väldigt flitig torrborstare, varje vardag före duschen river jag igång cirkulationen, får nog inbegripa hårbotten i detta också. Än en gång tack, det här är verkligen ett givande forum med engagerade deltagare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Tack för alla svar och förslag. Jag har ( tyvärr) inte gått ner hastigt i vikt, är inte trött o frusen och har inte heller stressat loss håret, skulle bara vilja komma på nåt trick som åtminstone minskar mängden strån på drift, får testa att ta Biotin och köpa schampo från Cutrin Bio+ Jag är en väldigt flitig torrborstare, varje vardag före duschen river jag igång cirkulationen, får nog inbegripa hårbotten i detta också. Än en gång tack, det här är verkligen ett givande forum med engagerade deltagare! Jag frågade ju om du fäller så du blir mer och mer tunnhårig. Hur mycket du fäller kan ge en hint om vad orsaken kan vara och vad man kan göra åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Jag tror jag tappade hälften av mitt hår de första sex månaderna på LCHF/paleo. Nu har det slutat och nytt växer ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 ...lite off topic...men finns det någon kost mot grånande hår? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Jag tror jag tappade hälften av mitt hår de första sex månaderna på LCHF/paleo. Nu har det slutat och nytt växer ut. Jag tappade också ca hälften av mitt hårsvall under de första 8 månaderna. Nu har problemet avtagit men har inte fått tillbaka tjockleken än så håret är kapat från midjelångt till ovanför axlarna. Vad jag tror är problemet är att jag numera får i mig mindre B-vitaminer av olika slag efter min kostomläggning. Skillnaden blev för stor att hantera för kroppen. Det är självklart en vild gissning. Jag är nöjd iallafall. Håravfallet är nu borta och jag har fått en ny kortare mer lättskött och klädsam frisyr :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 ...lite off topic...men finns det någon kost mot grånande hår? Min sambos hår slutade gråna när vi flyttade ihop och han började äta mycket mer grönsaker än tidigare. Jag vet ju inte om det beror på det men jag är själv 55 år och har inte ett grått strå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 ...lite off topic...men finns det någon kost mot grånande hår? Ja, enligt vitamingurun Peter Wilhelmsson, kan brist på vitamin b5, pantotensyra, ge grått hår. B-vitaminer finns t ex i lever, nötter och avokado. B-vitaminerna samverkar och skall man ta tillskott är det bättre att ta ett kombipreparat med alla b-vitaminerna. Holistics, Thorne och Innate har mycket bra tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max1990 Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 On 2013-11-01 at 15:10, Lyx-LCHF sade: Jag rekommenderar denna förberedelse https://nplink.net/ttzczhn1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts