Amanda Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Är bara nyfiken på ifall det finns forskning kring frågan som jag skrev som rubrik-jag har hållit på sen flera år med LCHF i syftet att går ned i vikt, har varit tvungen att avbryta och nu sist valde jag att har lite kolhydrater kvar i min kost. Har inte gått ned i vikt ! 2011 på hösten fick jag blodpropp ovanpå vaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Någon forskning har inte jag ramlat över, bara vad denna läkare med sin tyngd som hjärtläkare med 25 år erfarenhet och blivit invald till "Pumping hart hall of fame" 10 ggr under sin karriär skriver. http://www.kostdoktorn.se/?s=dwight&submit.x=0&submit.y=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Man måste skilja på artärer och vener. Blodproppen (trombos) bildades i en ven och kan orsakas av en rad faktorer som inte har med blodfetter eller kost att göra utan har med koagulations förmågan att göra. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1206 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Lågkolhydrat kost har visat sig minsta risken för hjärt och kärlsjukdomar i några forskningsprojekt. Finns en lista på kostdoktorn.se. Men kost-test är mycket mycket svåra att göra. Stor del för att försökspersonerna inte följer det man säger till dem att göra och sedan är det svårt att bevisa vad de egentligen ätit. Alltså dels brukar de äta mer än de rapporterar in, och dels brukar det bli att de hoppar av kosten efter nåt år eller två. Varför? Jo för det är för dyrt att vara med och motivera/informera dem tillräckligt att fortsätta med en viss kost. Speciellt svårt om forskarna själv inte tror på en sorts kost. Folk som är jättemotiverade att vara med i forskning och följa en viss kost, kanske slumpmässigt blir tillsagt att följa nåt de inte alls tror på. Men det behövs slumpmässig uppdelning för att det ska bli en korrekt forskning. För att en viss sorts personer som gillar att sätta sig in i dieter, kost och hälsa oftast brukar vara bättre på andra sätt med, som mindre rökning och röra sig mer. Alltså blir forskningen då inte enbart om lågkolhydrater vs fett, utan massa andra faktorer. Då vet man inte vilka faktorer som spelat in mest om än alls.En annan faktor är att denna typ av forskning är så otroligt dyrt att bara stora företag har haft råd att göra dem, och de vill oftast ha en viss sorts resultat. Man kan med lite trixande i statistik få fram vilka som helst svar man nu vill ha.nusi.org har dock äntligen startat en oberoende forskning på högsta nivå om hälsa. Hoppas de lyckas med mycket säkrare resultat än förut. Dock kommer vi behöva 5-20 år innan de har nåt att visa tyvärr.Värt att tänka på: LCHF verkar minska risken för kärlsjukdommar, men den stoppar den ju inte helt. Så det blir självklart att flera kommer råka illa ut, även fast procenten är färre än andra utan LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Man måste skilja på artärer och vener. Blodproppen (trombos) bildades i en ven och kan orsakas av en rad faktorer som inte har med blodfetter eller kost att göra utan har med koagulations förmågan att göra. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1206 Hur kan du veta bergsäkert att vare sig kost eller blodfetter spelar in? PS. Dessutom så hänvisar din länk även till övervikt som en möjlig orsak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Man kan aldrig veta någonting bergsäkert förutom att vi alla ska dö en dag, men det är stor skillnad på blodpropp i en ven och hjärtsjukdomar eller ateroskleros. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Man kan aldrig veta någonting bergsäkert förutom att vi alla ska dö en dag, men det är stor skillnad på blodpropp i en ven och hjärtsjukdomar eller ateroskleros. Att det är skillnad förstår jag men inte hur du vet att " blodfetter eller kost" har något med det att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Skillnad på venöst och arteriellt blod (och deras innehåll), läs gärna länken som jag infogat om de vanligaste riskfaktorerna för DVT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Skillnad på venöst och arteriellt blod (och deras innehåll), läs gärna länken som jag infogat om de vanligaste riskfaktorerna för DVT. Du undviker min fråga, och som du sett av mina tidigare svar så har jag läst din länk. Du skriver att kost inte har med saken att göra samtidigt hänvisar du till en länk som tar upp "Övervikt" som en möjlig/trolig orsak. Vad kommer övervikten ifrån om inte från kosten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det finns många överviktiga som aldrig får en trombos och normal eller underviktiga som får trombos. Oftast vid DVT är det samverkande riskfaktorer och listan på riskfaktorer har växt/utvecklats genom åren. Förutom ev övervikt tror jag kosten har betydligt större betydelse för artär-och hjärtsjuikdomar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det finns många överviktiga som aldrig får en trombos och normal eller underviktiga som får trombos. Oftast vid DVT är det samverkande riskfaktorer och listan på riskfaktorer har växt/utvecklats genom åren.Förutom ev övervikt tror jag kosten har betydligt större betydelse för artär-och hjärtsjuikdomar. Ok, då förstår jag vad du menar och att du tror, fick intrycket att du visste säkert att kosten inte spelade någon roll i senare fallet. Själv tror jag den spelar in i flera av de nämnda riskfaktorerna i din länk. förutom övervikten som jag tror bara är en av många risker skapade av dålig kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Ok, då förstår jag vad du menar och att du tror, fick intrycket att du visste säkert att kosten inte spelade någon roll i senare fallet.Själv tror jag den spelar in i flera av de nämnda riskfaktorerna i din länk. förutom övervikten som jag tror bara är en av många risker skapade av dålig kost. Jag skulle inte chansa att låta bli anti-propp medel efter kirurgi, även om jag åt strikt lchf. Har man dessutom obalans i koagulationen som utgör risk eller flera risk faktorer tror jag kosten påverkar mindre. Övervikt är inte den övervägande riskfaktorn för att få DVT och det är sällan bara en riskfaktor som orsakar att proppen bildas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Du skulle inte chansa med att låta bli anti-propp medel? men du skulle äta vad som helst efterson kosten inte påverkar, jag förstår Låt oss vara överens om att vi tror olika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Eftersom du väljer att misstolka vad jag skriver, måste jag antagligen vara tydligare. Jag tror att kosten har mindre betydelse för VTE (venös tromboembolism) än den har för arteriella och kardiella sjukdomar. I det först nämnda fallet finns det flera oberoende och samverkande faktorer som orsak, om man enbart kan påverka dessa med kosten ställer jag mig tveksam till, därför skulle jag aldrig chansa att avstå från trombos förebyggande behandling efter omfattande kirurgi eller antitrombos behandling om jag drabbade av blodpropp eller propp i lungan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det är bra att du nu skriver att du TROR!!!!!(efter 58 svar) annars är vi överens, jag tror en hel del också dock har jag svårt att misstolka dittt påstående att "som inte har med blodfetter eller kost att göra" från ditt första inlägg. speciellt fter att du erkänner att det kan spela in.!! "Jag tror att kosten har mindre betydelse för VTE" otroligt att det skall vara så svårt för vissa att erkänna att de har fel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts