Jump to content

Stärkelse gör dig frisk och slank, artikel i DN idag


Sugiyama
 Share

Recommended Posts

"Och efter en stärkelserik frukost vill inte ens godismissbrukaren ha dessert."

Nej, kanske inte direkt efter frukost men å andra sidan vill jag inte ha efterrätt efter min kopp kaffe med grädde heller som numera är min "frukost".

Men en gång i tiden åt jag massa stärkelse och lite fett. Hemgjort havremüsli, pasta till lunch och SEN ville jag BARA äta blixtsnabba kolhydrater resten av dagen.

Om hon vill äta linser och ris utan smör eller annat fett får hon väl göra det. Jag skulle krepera av sötsug om jag försökte.

(Och gråta över allt smör, grädde, nötter, äggulor jag inte fick äta med.  ;) )

 

"Om jag skulle välja mellan att resten av livet leva på kött, ägg och grönsaker men absolut inget spannmål – eller på ris, linser, grönsaker och frukt men absolut inga djurprodukter, valde jag riset veckans alla dagar."

Eh, ja. Jo. Jag skulle inte vilja vara utan mina älskade grönsaker heller men tänk så fiffigt det är här i livet: jag äter MASSOR med grönsaker. Och kött. Och fett. Brysselkål med smör klår i alla fall i mina ögon kokt brysselkål utan smör.  :wub: Slipper jag däremot spannmål är jag oerhört tacksam. De gör mig hungrig, får min mage att kapsejsa, gör att jag blir svullen och får ont i lederna. Hon kan få allt det mjölet jag inte äter.  :P 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

grejen är väl att den som inte försökt att leva utan pasta, mjöl och sånt inte alls kan förstå hur man mår och klarar både mättnad och sötsug..Jag vet, för jag hade också en massa svårigheter med tanken innan LCHF..jag trodde också att endast en full mage indikerade mättnad... så jag tycker den delen i hennes resonemang kan man ha överseende med....den bara understryker hennes (och den allmänna) okunskapen om hur mättnad uppstår...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Om jag skulle välja mellan att resten av livet leva på kött, ägg och grönsaker men absolut inget spannmål – eller på ris, linser, grönsaker och frukt men absolut inga djurprodukter, valde jag riset veckans alla dagar." - ja, jag trodde ju också att det skulle vara helt omöjligt att leva utan bröd och potatis. Och jag blev förvånad över hur snabbt jag övergick till att tycka att den där avdelningen i affären där det doftar nybakat bara var ett onödigt hinder att passera på väg mot maten..

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mina magmuskler har knappt hunnit hämta sig från turerna med CarbZonekarusellen, innan Lena Andersson levererar detta baklängesmål. Detta ger ju bara LCHF mer vind i seglen.

 

Är det något som jag lärt mig att känna igen, så är det desperation, som här genomsyrar hela texten.

 

Vilket härligt sätt att möta helgen på. Tack, Lena...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja jag förstår inte varför man skriver sådana här krönikor. Man gör ju bara bort sig själv och visar hur okunnig man är. Om hon struntat i att blanda in vetenskapen hade man tagit det för ett kåseri men nu blev det bara larvigt.

 

Jag har svårast att förstå varför DN publicerar denna rappakalja - på ledarplats dessutom :o

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror bara att hon är som folk är mest, förvirrade över alla motstridiga argument från alla självsäkra experter ...  ;)

 

Sen gör hon det klassiska misstaget att utifrån hur hon känner sig vid ett visst tillfälle då hon ätit någonting, dra generella slutsatser och med handen på hjärtat vem har inte gjort det...?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Människan kan få sin energi inklusive vitaminer, mineraler och spårämnen från kolhydrater, fett, protein och alkohol.

Detta betyder i min värld att det är okej att förtära ovanstående energikällor eftersom våra kroppar är gjorda för att spjälka och utnyttja dessa.

 

Problemet för den moderna människan är som jag ser det två saker:

 

- Vi äter och dricker på tok för mycket

- Vi äter och dricker en hel del konstgjord mat (processad mat med onödiga tillsatsämnen)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror bara att hon är som folk är mest, förvirrade över alla motstridiga argument från alla självsäkra experter ...  ;)

 

Med två stora skillnader från "som folk är mest":

 

1) Hon gör det på finutrymme i den "finaste" morgontidningen och blir därmed per automatik betraktad som en slags auktoritet.

 

2) Hon gör det genom att helt okritiskt referera till religionsknutna forskare som McDougall, en av flera elitpastorer inom vegankyrkan. Det blir lite som att diskutera psykologins/läkemedels vara eller inte vara med referenser till L. Ron Hubbard... Skulle det också godtas av DN måhända? Nej, tack och lov inte! Men vegankyrkan tenderar vara ett frälse utav Gräsguds nåde.

 

Om vanligt folk visste hur svårt det är för vanligt folk att få vistas i ovanligt folks finrum, ex. debattsidorna på DN och SvD, så skulle det kanske bli lite demokratisk rastlöshet utmynnandes i handling i det här landet. Och omvänt, hur märkligt lätt det är för ovanligt folk att i princip abonnera på debattsideplats...

 

Och nej, jag menar absolut inte att debattsidorna skall förvandlas till någon slags speaker's corner där vilken försöksutskriven jeppe som helst skall få husera fritt och vilt efter...sämsta...förmåga. Däremot vore det ju klädsamt om vi i nådens år 2013 åtminstone börjat närma oss vad ett riktigt förnuftssamhälle borde handla om, dvs makt och status borde inte övertrumfa kunnande och substans, ex. på en debattsida. Men icke. Vik hädan undersåte, kejsaren skall fram!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej! Hur ställer sig LCHF till "säkra" stärkelser, typ potatis och vit ris, som Paul Jaminet förespråkar?

 

Att det är upp till varoen att äta så mycket kolhydrater som dennes kropp klarar av att hantera.. och lixom "safe starch" förespråkarna rekomenderar, ta dina kolhydrater från bra livsmedel.

 

Annars så är safe starches mest ett Paleobegrepp.. för att de med rätta skall kunna äta lite stärkelserik mat som inte riktigt är Paleo!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad du menar med säkra stärkelser, men både potatis och vitt ris undviks pga högt kolhydratinnehåll.

 

Jag vet inte vad du menar med säkra stärkelser, men både potatis och vitt ris undviks pga högt kolhydratinnehåll.

Läs Jaminets bok "The Perfect Health Diet"! Kanske dags för LCHF att bredda sina perspektiv med t.ex. den forskning som Staffan Lindeberg bedrivit.

Link to comment
Share on other sites

Läs Jaminets bok "The Perfect Health Diet"! Kanske dags för LCHF att bredda sina perspektiv med t.ex. den forskning som Staffan Lindeberg bedrivit.

 

Kost är ingen religion, var och en får prova sig fram och se vad man klarar. Det finns en del alternativ för de som vill ha lite stärkelse i sin kost och ändå utesluta gluten.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Läs Jaminets bok "The Perfect Health Diet"! Kanske dags för LCHF att bredda sina perspektiv med t.ex. den forskning som Staffan Lindeberg bedrivit.

Mycket av LCHF baserar sig på Lindebergs forskning.. främst då spåret att riktig mat är bäst för hälsan!

 

Sen så.. varför begränsa sig så till enbart Lindeberg.. varför inte ta med fler befolkningar förutom Kitava.. tex Inuiter, Masajer, Samer.. för att nämna några!

 

Tar vi tex dessa senare.. faller mycket av behovet av "safe starches", för.. det visar sig att det har funnits befolkningar som levt så gott som helt utan dietära kolhydrater och mått prima på det med!

 

Nu är jag en av Jaminets beundrare.. vilket inte leder till att jag inte tänker själv.. och sätter olika saker i olika kontext.. sen väljer jag själv vad jag skall äta!

 

För mig är begreppet "safe starches" antagligen något annat än för dig.. utan jag menar att skall man ta sina kolhydrater någonstans ifrån så skall det vara från den gruppen.. fast jag föredrar att nämna dem som främst rotfrukter.

 

Här har du en till Paleosnubbe, som sätter in saker i sitt rätta sammanhang!

 

Steps to Perfect Health – #2: Nourish Your Body

 

Presuming we are metabolically healthy, the glucose and starch we eat is digested and rapidly cleared by the liver and muscle cells. It is only when the metabolism is damaged – usually by years of eating toxins like refined cereal grains, industrial seed oils and fructose – that excess glucose is not properly cleared and leads to insulin resistance and diabetes.

Verdict: the range of glucose that is tolerated varies widely across populations and individuals. Assuming no metabolic problems and an active lifestyle, glucose may be consumed relatively freely. However, many people today do have some form of metabolic dysfunction, and live a sedentary lifestyle. If you fall into this category, glucose should probably be limited to 400 calories (about 100g) of glucose per day.

 

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-2-nourish-your-body

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...