Gå till innehåll

Migrän, hormoner och magnesiumbrist...?

Recommended Posts

Hej!

Tänkte se om någon här har tankar om detta.

Jag har under senare tid (ett halvår/år) haft huvudvärk bakom höger öga, vilken emellanåt utvecklas till migrän. Värken finns där under ca en vecka varje månad, i samband med mens (före och under). Jag börjar bli ganska trött på att knapra tabletter som inte riktigt biter. Jag ska boka en tid hos min barnmorska för att se om hon kan hjälpa mig, om det kan justeras med exempelvis ett annat val av  p-piller. Jag har dock ganska låga förväntningar på det mötet. 

Jag har ätit samma p-piller sedan 16-års ålder, är 37 nu. Problemen har funnits sporadiskt de senaste 10 åren men inte alls i den här omfattningen. Jag vågar inte sluta med dem helt då jag började ta det för att slippa plågsamma smärtor i samband med mens, då är migrän att föredra. 

Funderingar jag själv har är:

• Har min hormonbalans förändrats med åldern eller kosten (jag har gått ner drygt 10 kg det senaste året, har "normalvikt" med hjälp av LCHF)?
  • Har mitt dagliga D-vitaminintag påverkat kroppens magnesium vilket brist på kan leda till huvudvärk och hur justerar jag i så fall det på ett bra sätt?
  • Läste någonstans att p-piller kan störa magnesiumbalansen, kan det påverka?

Alltså, LCHF och P-piller är båda här för att stanna så som jag tänker. Huvudvärken ska bort och sluta påverka mitt dagliga liv en gång i månaden.

Någon som har några smarta reflektioner omkring detta :)?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mitt dagliga D-vitaminintag påverkat kroppens magnesium vilket brist på kan leda till huvudvärk och hur justerar jag i så fall det på ett bra sätt?

Bra frågor - jag vill också veta mer om eventuella biverkningar av D-vitamintillskott, och vad brist på magnesium kan leda till.

Hoppas att någon som är insatt kan svara på detta!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Huvudvärk är ju ingen lätt materia. Om du tror att det har med p-piller att göra bör du testa att sluta. Eftersom du kör LCHF hoppas jag att det innebär att du blivit glutenfri. En dokumenterad effekt av gluten är svåra PMS besvär. Går du av gluten är chansen stor att du bara har "normal" PMS utan p- piller.

För mig handlar huvudvärk nästan alltid om vätskebrist eller tarmproblem. Tex får jag migrän av histaminrik mat och .. Potatis .vitlök., dålig genomströmning i tarmen är också en faktor. Det finns en koppling mellan p-piller och tarm. Enligt Natasha Campbell mcBride finns det två saker som förstör tarmfloran mer än något annat och det är antibiotika och p-piller.

Dessutom har man sett att tarmfloran ändras när man slutar med gluten. Alltså genom lchf pågår förändringar i din tarm. Dessa faktorer kanske har relevans för dig, men eftersom ditt problem uppträder under en vecka i månaden är det antagligen något annat än tarmen.

P-piller är ju inte särskilt bra egentligen varför inte ta chansen att bli glutenfri, p-pillerfri och PMS-vanlig.

Länk till inlägg

Tack för bra svar! 

Huvudvärk är ju ingen lätt materia. Om du tror att det har med p-piller att göra bör du testa att sluta. Eftersom du kör LCHF hoppas jag att det innebär att du blivit glutenfri. En dokumenterad effekt av gluten är svåra PMS besvär. Går du av gluten är chansen stor att du bara har "normal" PMS utan p- piller.

Jag har funderat på att sluta men vågar inte riktigt testa. De tidigare menssmärtor jag haft var tyvärr värre än migränen. Mycket kan ju dock ha hänt med kroppen under över 20 års pillerknaprande så tanken är inte helt borta...  Gluten är inga problem. Jag fuskar visserligen någon enstaka gång med maten men är i stort sett fri från det.

Prata med läkare om det, inte bm. Låter som hormonutlöst migrän och det går att förebygga även utan att sluta med p-pillren. Allmänläkare kan kan oftast fixa det.

Det lutar åt att jag tar kontakt med en allmänläkare, har inte ens tänkt tanken på att de kanske har mer att komma med än BM.

Det har ju varit mycket prat om p-piller på sista tiden och de senaste p-pillren har mer biverkningar än de tidigare. 

Ja... jag är lite dåligt uppdaterad men kanske det märket jag har nu inte ens "stämmer in" på mig längre.

Länk till inlägg