Jump to content

D-Vitamin absorberar Magneium i kroppen.


Banan
 Share

Recommended Posts

Här är min enkla lösning:

 

m3_o3_d3.jpg

 

Jag mår så mycket bättre av att ta starka doser D3 på vintern och om det innebär att jag får ta extra tillskott av magnesium så är det en lätt uppoffring. Jag lägger hellre lite pengar på att må bra och drar in på något annat istället.

(Hellre bra mat och lite näringstillskott när det behövs än att behöva börja medicinera).

Link to comment
Share on other sites

Varför äta D-vitamin och få magnesium brist.

Varför gå omkring med både Magnesium och D-vitamin brist.. vilket är ett vanligt tillstånd hos de flesta?

 

Sannolikt handlar det om att man inte vill äta riktig mat och heller inte vill ha ett utomhusjobb.. vilket här i Norden till stora delar är en förutsättning för sagda mineral och vitamin.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hur hänger detta ihop, kan någon berätta?

 

Jag tänkeratt kroppen skapar dvitamin av kolesterol och solljus. Om kroppen måste skapa eget kolesterol, vid fattig kost, gör den det med glukos bla. Glukos behandlingen i kroppen kräver stora mängder magnesiun. Då kan jag förstå att dvitamin indirekt konsumerar magnesiun. Men har man testat detta på dom som äter mycket kolesterol och inte behöver använda den egna produktionen?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med de som solar mycket, de som bor där det alltid är soligt, och som aldrig tar tillskott av D.

Får de magnesiumbrist på grund av mycket sol?

 

@ Stoscha

Hur ofta tar du en magnesium då, är det något du "känner av"?

Jag tar 4000 IE per dag från mitten av augusti till slutet av februari. Oh ja, jag känner skillnad!!! Förr om åren slocknade solen 1/9 och jag släpade mej fram genom gråskalor hela hösten och vintern. Jag hängde nonstop framför ljusterapilampan för att hålla mej någorlunda arbetsför. Förra vintern tog jag inte ens fram ljusterapilampan och hade en otrolig energi. Vi målade om 3 rum och jag lade nytt golv. Har inte funnits på världskartan förut!

Link to comment
Share on other sites

Jag tar 4000 IE per dag från mitten av augusti till slutet av februari. Oh ja, jag känner skillnad!!! Förr om åren slocknade solen 1/9 och jag släpade mej fram genom gråskalor hela hösten och vintern. Jag hängde nonstop framför ljusterapilampan för att hålla mej någorlunda arbetsför. Förra vintern tog jag inte ens fram ljusterapilampan och hade en otrolig energi. Vi målade om 3 rum och jag lade nytt golv. Har inte funnits på världskartan förut!

Förlåt såg att frågan gällde magnesium. Ja jag känner att jag lätt får sendrag och då tar jag magneiumtillskott några dagar tills det går över. För mej är det stor skillnad det också.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Jag mår så mycket bättre av att ta starka doser D3 på vintern och om det innebär att jag får ta extra tillskott av magnesium så är det en lätt uppoffring.

Hur stor dos D3 är en stark dos enligt dig?

Hur ofta/mycket tar du när det gäller magnesium tillskott?

Samt O3?

Jag vill lära mig mer genom att diskutera och se hur olika personer resonerar kring sina tillskott. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag äter d-vitamin i form av D3 från Purepharma på morgonen 2 kapslar = 5000 IE och magnesium på kvällen i form av M3 också från Purepharma 3 kapslar; magnesiumtaurat och magnesiumglukonat 300mg. Jag har försökt läsa mig till att man inte ska ta dem samtidigt, hittade uppgifter om detta på Annika Dahlqvists gamla blogg och mycket om olika magnesium hos Anna Hallén.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att olika sorters D-vitamin tas upp mer eller mindre bra av kroppen, så köper ni något super-billigt nånstans så är det inte säkert att ni får i er det ni tror. Jag säger inte att det är så, men det KAN vara så, man brukar få det man betalar för  ;)

 

Andreas gjorde ju dessutom något test förra året när det var en del skriverier om att just D-vitamin inte innehöll vad det utlovade. http://www.kostdoktorn.se/testade-svenska-d-vitamintillskott

Så åtminstone kan man vara ganska säker på att de han rekommenderar är OK. http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter#d-vitamin

 

Dessutom unnar jag gärna honom att tjäna några kronor när jag beställer som tack för all den information jag fått genom hans sajt vilket hjälpt mig till en bättre hälsa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför äta D-vitamin och få magnesium brist.

 

Det är inte riktigt så enkelt att man får magnesiumbrist av D-vitamin. Magnesium används i flera hundra processer i kroppen. Ett av de mest krävande är att det krävs 287 magnesiummolekyler för att metabolisera 1 enda glukos molekyl till exempel.

Kan vara bra att veta att magnesiumbrist i sin tur hämmar upptaget av d-vitamin.

Bästa upptaget av magnesium sägs vara genom huden om jag förstått folk rätt. Finns magnesiumbadsalter och oljor för detta.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det är inte riktigt så enkelt att man får magnesiumbrist av D-vitamin. Magnesium används i flera hundra processer i kroppen. Ett av de mest krävande är att det krävs 287 magnesiummolekyler för att metabolisera 1 enda glukos molekyl till exempel.

Kan vara bra att veta att magnesiumbrist i sin tur hämmar upptaget av d-vitamin.

Bästa upptaget av magnesium sägs vara genom huden om jag förstått folk rätt. Finns magnesiumbadsalter och oljor för detta.

 

Något skumt verkar det i alla vara för jag som har samma problem som du med lågt kalium och magnesiumbrist kan inte äta så mycket d-vitamin. Det blev en otrolig förbättring när jag började ta 400 IE per dag men när jag har provat att äta 2000 IE per dag börjar kroppen trassla efter ett tag.

 

Den här gången fick jag kramp i tårna och en del annat så nu har jag hållit upp med d-vitamin helt en vecka och krampen försvann redan efter någon dag. Jag har fortfarande inga negativa effekter av att jag håller upp med d-vitaminet.

Link to comment
Share on other sites

Har precis börjat som LCHFare och har inhandlat D vitaminer och Magnesium. Uppfattade jag rätt att man tar D vitaminet på morgonen och sedan tar de 3 kapslarna Magensium till kvällen? 

Det är bra att ta magnesiumet på kvällen, för det stimulerar sömnen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur är det att ta D-vitamin på morgonen på fastande mage för dem som inte äter frukost?

Eftersom D-vitamin är fettlösligt får du väl ta det med en matsked Bregott eller olja, om du inte har kapslar med olja i.

Jag tar D-vitamin med Bregott även de dagar jag fastar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kan inte heller ta hög dos MKJ, då mår jag sämre. 800-1500IE håller jag mig till.

 

Jag undrade ju om smala människor klarar höga doser sämre på grund av mindre fettmängd att lagra det i eller har du någon fundering på vad som kan vara orsaken?

 

Intressant i alla fall att jag inte är ensam om må sämre av högre dos.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...