Athenasmatte Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Hej och trevlig lördag på er! Jag började på LCHF på grund av mina ständiga magproblem, och upptäckte efter en massa experimenterade att mejerifri LCHF är det bästa för min mage (synd eftersom jag ÄLSKAR ost =(...). Men av någon anledning så reagerar jag inte på smör, vad kan det bero på? Nu är det mjölkproteinet jag pratar om, alltså inte laktos. Min mage reagerar ju på ost (som i princip är laktosfritt). Så hur kan det komma sig att jag får ont i magen av ost men inte av smör när de båda innehåller mjölkprotein och väldigt lite laktos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Kanske för att det du inte tål gr bort med vasslen när man kärnar smör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Kanske för att det du inte tål gr bort med vasslen när man kärnar smör? Hmm, bra tänkt! Undrar vad det kan vara för något dock? Någon idé? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Jag tror också det är ganska lite mjölkprotein i smör, dvs mycket mindre mängd än i ost. Ghee är ju smör utan mjölkprotein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Jag tål också smör men inte ost. Så fort jag börjar äta ost så börjar hälsan krångla. Yoghurt äter jag en hel del utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Jag tror också det är ganska lite mjölkprotein i smör, dvs mycket mindre mängd än i ost. Ghee är ju smör utan mjölkprotein. Ja, så kan det ju vara! Ibland (om jag har tur) klarar jag av litegrann ost utan att få problem, men inga större mängder tyvärr =(. Och tyvärr finns det ju inget bra komplement till ost. Reagerar även på får- och getost =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Jag tål också smör men inte ost. Så fort jag börjar äta ost så börjar hälsan krångla. Yoghurt äter jag en hel del utan problem. Hmm, intressant. Det måste alltså vara något som finns i ost men inte i smör. Jag har ju slutat äta yoghurt också, så jag vet inte hur jag reagerar på det =/ (har ju inte ätit det sedan jag slutade med mjölkprodukter, det enda jag fuskat med är ost!). Kanske ska jag prova och se hur jag reagerar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Det som finns i ost men nästan inget i smör är just kasein.. dvs ost är till största delen stelnat mjölkprotein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Det som finns i ost men nästan inget i smör är just kasein.. dvs ost är till största delen stelnat mjölkprotein. Men jag kan ju äta yoghurt och i den finns det väl kasein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Inte i samma mängd! Men.. är man mjölkproteinallergiker så brukar mängden inte spela någon roll.. då kan det räcka med de spårämnen som förekommer i smör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Jag föredrar riktigt långlagrad ost, sån där som bara smular när man går loss med osthyveln, och saltkristallerna knastrar mellan tänderna - bl.a. för att jag har för mig att jag hört att lagringen (36 månader sådär...) förändrar proteinerna så de blir lättare att tolerera för oss människor. Å så är det ju gott! Tycks dock tåla grädde i liberal längd, så jag delar nog inte TS problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Hur är det med kaseinhalten i getmjölk? Är det samma som i komjölk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Vad jag förstår så är det ett annat kasein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Vad jag förstår så är det ett annat kasein. Ah, då är det kanske därför som ja inte reagerar lika kraftigt på getost?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Ah, då är det kanske därför som ja inte reagerar lika kraftigt på getost?! Om det är kaseinet så borde du få ont i magen av keso också. Har du provat det? Det är i och för sig inte säkert att det är kaseinet även om du får ont i magen av keso men skulle du inte få det så kan det ju inte vara kaseinet som är problemet. Är just ont i magen du får eller är det andra symptom också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Om det är kaseinet så borde du få ont i magen av keso också. Har du provat det? Det är i och för sig inte säkert att det är kaseinet även om du får ont i magen av keso men skulle du inte få det så kan det ju inte vara kaseinet som är problemet. Är just ont i magen du får eller är det andra symptom också? Ja, jag blir dålig av keso. Jag får svullen mage och diarré (och därmed även trötthet). Men det går över ganska snabbt, efter 1-2 dagar är jag bra igen (oftast bara 1 dag). Inte som med gluten där jag bli dålig i två veckor! Någon som vet var man kan ta reda på hur mycket kasein olika livsmedel innehåller? Dålig info när man googlar =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Ja, jag blir dålig av keso. Jag får svullen mage och diarré (och därmed även trötthet). Men det går över ganska snabbt, efter 1-2 dagar är jag bra igen (oftast bara 1 dag). Inte som med gluten där jag bli dålig i två veckor! Någon som vet var man kan ta reda på hur mycket kasein olika livsmedel innehåller? Dålig info när man googlar =( Fast nu när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om jag reagerar på keso =/. Jag slutade ju med alla mjölprodukter på en gång och det enda jag "fuskat" med sedan dess är smör (som jag inte reagerar på) och ost (som jag dessvärre reagerar på). Hur är kaseinhalten i keso, kesella och fil? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Fast nu när jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om jag reagerar på keso =/. Jag slutade ju med alla mjölprodukter på en gång och det enda jag "fuskat" med sedan dess är smör (som jag inte reagerar på) och ost (som jag dessvärre reagerar på). Hur är kaseinhalten i keso, kesella och fil? Någon som vet? Kasein är väl mjölkprotein helt enkelt så det är bara att kolla hur mycket protein som ingår. Sedan är ju klart att det är mindre protein i yoghurt än i keso men man äter ju mer på en gång av yoghurt. För min del så blir jag inte dålig sådär akut om jag inte är vissen i största allmänhet. Det mest akuta är hårdost men det är en dosfråga och det blir värre om jag ätit det flera dagar i rad. När det är som allra krångligast så kan jag inte äta yoghurt eller keso utan att få diarre men jag märker det oftast inte förrän jag går på toa dagen efter. Nu är jag bättre än på länge och kan äta stora portioner yoghurt utan problem. Osten får jag inte diarre av utan den kan få allt möjligt hälsotrassel att komma tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Hur är det med kaseinhalten i getmjölk? Är det samma som i komjölk? Det uppstod en mutation bland europeiska kor för några hundra år sedan, vilken spridit sig till stora delar av världens kor nu. Mutationen gjorde att en ny sorts kasein uppstod, som inte finns i modersmjölk från människa. Därmed kan man potentiellt reagera på detta för människan främmande kasein. Förmodligen är kaseinsorterna i getmjölk desamma som hos människa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Kasein är väl mjölkprotein helt enkelt så det är bara att kolla hur mycket protein som ingår. Sedan är ju klart att det är mindre protein i yoghurt än i keso men man äter ju mer på en gång av yoghurt. För min del så blir jag inte dålig sådär akut om jag inte är vissen i största allmänhet. Det mest akuta är hårdost men det är en dosfråga och det blir värre om jag ätit det flera dagar i rad. När det är som allra krångligast så kan jag inte äta yoghurt eller keso utan att få diarre men jag märker det oftast inte förrän jag går på toa dagen efter. Nu är jag bättre än på länge och kan äta stora portioner yoghurt utan problem. Osten får jag inte diarre av utan den kan få allt möjligt hälsotrassel att komma tillbaka. Jo, fast vassle är väl också ett protein? Så om det nu är kaseinet (och inte vasslen) som jag är känslig mot, så räcker det väl inte med att bara veta hur mycket proteiner det är i produkten? (eftersom proteinerna=kasein+vassle?). Vore bra att veta hur mycket som är kasein och hur mycket som är vassle innan man börjar experimentera =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Jo, fast vassle är väl också ett protein? Så om det nu är kaseinet (och inte vasslen) som jag är känslig mot, så räcker det väl inte med att bara veta hur mycket proteiner det är i produkten? (eftersom proteinerna=kasein+vassle?). Vore bra att veta hur mycket som är kasein och hur mycket som är vassle innan man börjar experimentera =P Vassle är vätskan som blir kvar när man ystat (gjort ost eller liknande). Om det blir en sorts protein i själva osten och ett annat i vasslen har jag ingen aning om men det låter lite konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Vassle är vätskan som blir kvar när man ystat (gjort ost eller liknande). Om det blir en sorts protein i själva osten och ett annat i vasslen har jag ingen aning om men det låter lite konstigt. Vad jag har läst så innehåller mjölk två typer av proteiner; kasein och vassleproteiner. Man kan vara allergisk mot antingen bara ett av proteinsorterna eller mot flera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 Varför du reagerat på keso det är inte något nytt. För det första är det vanligt med vegetabiliskt YSTENZYM varpå alla som är allergiska mot mögel får en reaktion av det för det utvinns av citronsyra kemiskt framställt av svartmögel svampen Aspergillus Niger som matas med glukos och melass som utvinns från vete och det är gluten. Och mjölkprodukter och gluten korsreagerar med varandra. GLUTEN skapar läckande tarm KASEIN skapar läckande tarm SOCKER skapar läckande tarm Varför du inte tål öst kan ha med att göra med YSTENZYM att göra och e202 som oftast finns i ost. Googla SGHI listor du kan ladda ner dessa och se vad du tål och inte. Du kanske har histaminintolerans HIT. Jag vet ost är väldigt förstoppande och migränframkallande när det innehåller ämnet Tyramin vilket försätter histamin i kroppen. Jag skriver detta av egen erfarenhet eftersom jag har IBS-C med förstoppning Det enda som funkar för mig är laktosfria mejeriprodukter då är magen lugn och glad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts