Phero Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Mina erfarenheter hitintills av motion är att raska promenader ger marginella skillnader när det gäller blodsockret. Däremot är intervallträning med löpning på plant underlag och promenera i uppförsbackar har i snitt gett 17% bättre fastevärde (pass om 35 minuter) Ändrar man intensiteten ytterligare, med fullt ös i uppförsbackarna och promenera på plant underlag har jag märkt ytterligare förbättringar när det gäller fastevärdet (24%) Ska tilläggas att jag har normalt BMI, om något förhöjt och nyligen haft en kraftig infektion, vilket är parametrar som kanske borde ingå när man gör en analys. Mina snittvärden gällande fastevärde ligger idag på 6.0. Mina snittvärden över dagen ligger på 5.6. Diabetes? Vad är era erfarenheter gällande detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Fastevärdet säger väldigt lite.. det är först under en glukosbelastningstest som man ser vilka som har prediabetes och/eller minskad glukostollerans! Ett annat sätt är att mäta C-peptid.. för att se om man har ett högt medelinsulin och även mäta HBa1C för att se hur hur ens medelsocker ligger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Om man tar ut snittvärden inklusive fastvärden, borde det väl säga något? Jag kör LCHF och ser att värdena ligger väldigt stabilt över dagen, vilket ses som positivt. Svängningar är mindre bra? Enligt min läkare är min insulinproduktion 100%? Bra eller dåligt. Fick ingen kommentar på detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Även sjuka har bra fastevärde i 10-30 år tills bukspottkörteln inte klarar mer! Mnja.. att ha 100% insulin produktion låter bra.. men det säger inget om ditt medelinsulin.. dvs är man prediabetiker så är det hyperinsulinemi man lider av.. och då ser man att C-peptidvärdet är högre än normalt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Att läkarna fokuserar så mycket på fastevärde och hur man ligger till före resp. efter måltider? Diabetes är ju en progressiv sjukdom, men går det att påverka förloppet med att äta strikt diet där man fryser tillståndet alt. påverkar insulinresistensen i en positiv riktinig? Jag har inte sett man har tagit något C-peptidvärde än så länge. Kan även sådana värden påverkas vid infektioner? Skickar även med dagens blodsocker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Att läkarna fokuserar så mycket på fastevärde och hur man ligger till före resp. efter måltider? Diabetes är ju en progressiv sjukdom, men går det att påverka förloppet med att äta strikt diet där man fryser tillståndet alt. påverkar insulinresistensen i en positiv riktinig? Jag har inte sett man har tagit något C-peptidvärde än så länge. Kan även sådana värden påverkas vid infektioner? Skickar även med dagens blodsocker. Blodsocker.png Diabetes typ 2 är flera olika sjukdomar med liknande symptom och behandling. Det enklaste symptomet är ett förhöjt fastesocker.. men då har förloppet som regel redan pågått många år. Ett annat symptom är kroniskt förhöjda insulinnivåer.. sk hyperinsulinemi.. vilket leder till insulinresistens.. det är detta man kan indikera med hjälp av C-peptid. Men oftast och enklast indikeras tillståndet genom ett glukosbelastningsprov.. eller postprandialt glukos. Insulinresistensen påverkas bäst genom att bli kvitt hyperinsulinemin.. dvs mindre insulinutsöndring av måltiden eller via spruta/pump.. men då får man så klart lägga om kosten så att mindre insulin krävs. Motion kan oxå hjälpa något, då fysisk ansträngning dels förbrukar glycogen, dels ökar antalet GLUT4 främst i muskelceller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Mina erfarenheter hitintills av motion är att raska promenader ger marginella skillnader när det gäller blodsockret. Däremot är intervallträning med löpning på plant underlag och promenera i uppförsbackar har i snitt gett 17% bättre fastevärde (pass om 35 minuter) Ändrar man intensiteten ytterligare, med fullt ös i uppförsbackarna och promenera på plant underlag har jag märkt ytterligare förbättringar när det gäller fastevärdet (24%) Ska tilläggas att jag har normalt BMI, om något förhöjt och nyligen haft en kraftig infektion, vilket är parametrar som kanske borde ingå när man gör en analys. Mina snittvärden gällande fastevärde ligger idag på 6.0. Mina snittvärden över dagen ligger på 5.6. Diabetes? Vad är era erfarenheter gällande detta? Jag har nu kört hyfsat strikt LCHF under snart ett års tid och mina fastevärden ligger ungefär som dina, kanske någon tiondel högre, det verkar vara något som man får acceptera...däremot ligger HbA1c värdet på 37 vilket är helt OK...så man får väl vara glad ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted November 3, 2013 Author Share Posted November 3, 2013 Jag har nu kört hyfsat strikt LCHF under snart ett års tid och mina fastevärden ligger ungefär som dina, kanske någon tiondel högre, det verkar vara något som man får acceptera...däremot ligger HbA1c värdet på 37 vilket är helt OK...så man får väl vara glad ändå Har du klassad diabetes och har du märkt några ytterligare parametrar som kan påverka blodsockret? Kaffe? Läst om att det både är bra och dåligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Tänkte kort redovisa effekterna av LCHF och problematiken med insulinresistensen. Resultaten är minst sagt märkliga. Mitt långa socker eller det vi brukar kalla för HbA1c har gått ner från 36 till 28 på tre månader och även fastesockret har gått ner från strax under 6 till 4.8. Jag har diabetes 2 i släkten. Löpträning på dagligbasis, står och jobbar, D-Vitamin IE 10000 per dag. dock äter jag pasta, ris, potatis och bröd. Alla söta drycker såväl kakor, godis och tårtor är bortplockade. Mår mycket bra. Mådde inte helt bra även efter flera månader med 5% kolhydrater. Enligt läkare är insulinresistensen mindre nu än tidigare, vilket jag inte riktigt förstår. Tack för stöd och support. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Tänkte kort redovisa effekterna av LCHF och problematiken med insulinresistensen. Resultaten är minst sagt märkliga. Mitt långa socker eller det vi brukar kalla för HbA1c har gått ner från 36 till 28 på tre månader och även fastesockret har gått ner från strax under 6 till 4.8. Jag har diabetes 2 i släkten. Löpträning på dagligbasis, står och jobbar, D-Vitamin IE 10000 per dag. dock äter jag pasta, ris, potatis och bröd. Alla söta drycker såväl kakor, godis och tårtor är bortplockade. Mår mycket bra. Mådde inte helt bra även efter flera månader med 5% kolhydrater. Enligt läkare är insulinresistensen mindre nu än tidigare, vilket jag inte riktigt förstår. Tack för stöd och support. Hur kollade dom insulinresistensen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Det var ett C-Peptid test som låg till grund för den slutsatsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Det var ett C-Peptid test som låg till grund för den slutsatsen. Menade du att det blev bättre efter att du slutade med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phero Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Mina värden har blivit bättre när jag ökade på andelen kolhydrater, men kolhydraterna är mer av den långsamma typen. Men det kan finnas en massa förklaringar till varför det ser ut som det gör. Kanske har höga halter av D-vitamin också en effekt på mitt blodsocker. Jag har läst om en studie där personer med insulinresistens och ett högt intag av D-vitamin (>10000 IE) under > 6 månader har haft väldigt bra utväxling. Dessutom äter jag förhållandevis lite pasta, ris och potatis mot jag gjorde förut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts