Jump to content

Svenskt och finskt smör kontra tyskt och holländskt smör

LenaK

Recommended Posts

Jag är lite fundersam över om det som kallas smör alltid är tillverkat av bara grädde (samt salt och mjölksyrakultur) såsom innehållsförteckningen säger eller om det kan ha "smugit sig in" något annat också. Min fundering kommer sig av att smör från Tyskland och Holland är betydligt mjukare och blir snabbt riktigt mjukt i rumstemperatur till skillnad från finskt och svenskt smör. Jag har en känsla av att smör från Tyskland och Holland beter sig mer som Bregott, som innehåller en hel del rapsolja. Kan det kanske vara något i tillverkningsprocessen som gör skillnaden?

Någon som vet?

Vet inte men om jag ska spekulera fritt. I Sverige finns det lag på att mjölkkor ska beta utomhus under sommarhalvåret. I Tyskland och Holland göds de flesta kor inomhus på kraftfoder. Skulle tro att detta kan påverka fettkvalitén i smöret, möjligen genom ett överskott av omega 6 vilket skulle göra det mer lättflytande. Men jag vet som sagt inte.

Jag kan inte besvara din fråga, men jag kan tala om att tyskarna ratar det tyska smöret och köper irländskt smör istället. Detta trots att det tyska smöret är mycket billigare.

Det verkar ju en aning skumt. Rent smakmässigt gillar jag det tyska smöret men hållbarheten vad gäller smaken är sämre än hos de nordiska smörsorterna. Kan tyda på en inblandning av någon olja kanske?

Jag har en gång köpt irländskt smör men kommer inte ihåg konsistensen. Om Pers teori stämmer borde väl det irländska i så fall vara som det svenska och finska smöret vad gäller konsistensen.

Jag har skickat en fråga om det jämförelsevis mjuka smöret till Lindahls Mejeriprodukter AB, vars smör tillverkas i Holland. Vi får väl se om jag får ett trovärdigt svar.

Svenskt smör har både kvalitetsstämpeln "Svenskt Smör", vilket oxå är ett registrerat varumärke, ägt tillsammans av har jag för mig bondekoperationen och/eller deras mejeriföretag!

Sen så finns det en livsmedelslagstiftning om att smör får bara innehålla mjölkfett, salt och syrningskultur.. och fetthalten skall vara minst 80!

Tyskarna ratar sitt eget smör.. och det exporteras till Sverige där man kan ta ut ett bättre pris.. Lindahls smör är det främsta.. det saknar ofta den av oss föredragna syran!

Svenskt smör är gott! Även Bregott är gott. Mina italienska kompisar fullständigt älskade Svenskt smör och Bregott och jag har även hört det från invandrare tex Syrier.

Danskt smör (Lurpak är ett stort märke) smakar inte lika bra tycker jag.

Jag vet inte hur alla smör görs men som Zepp skriver så är vårt Svenska syrat. Skall man göra eget smör måste man låta grädden surna först (tillsätt en liten skvätt filmjölk och låt stå ett dygn eller två om du inte har riktig opastöriserad grädde med naturliga mjölsyrabakterier) annars smakar inte smöret vettigt.

Förr i Sverige skummade man mjölken varje dag och samlade på sig grädde i kärnan. En eller två gånger i veckan när man hade fått ihop en tillräcklig skvätt så kärnade man. Då var grädden sur och fin och smöret bliev gott!

• Like 4

Det irländska smöret Kerrygold blir ganska mjuk i rumstemperatur trots att djuren går ute ca 11 månader om året, när de är inomhus får de kraftfoder, har haft korrespondens med företaget :) 

Apropå smör i olika länder så hävdas vissa franska märken vara från gräsbetande kor men jag har aldrig hittat nått som styrker det t.ex. President.

• Like 3

Det irländska smöret Kerrygold blir ganska mjuk i rumstemperatur trots att djuren går ute ca 11 månader om året, när de är inomhus får de kraftfoder, har haft korrespondens med företaget :)

Apropå smör i olika länder så hävdas vissa franska märken vara från gräsbetande kor men jag har aldrig hittat nått som styrker det t.ex. President.

Älskar Kerrygold, önskar att det gick att köpa här. Arlas smör gör mig tokig för det har så mycket vatten i sig och stänker när man steker. Köper nu Ålandssmör istället.

Älskar Kerrygold, önskar att det gick att köpa här. Arlas smör gör mig tokig för det har så mycket vatten i sig och stänker när man steker. Köper nu Ålandssmör istället.

Man märker faktiskt skillnad på Keerygold och andra smör sorter även ekologiska, just vad gäller vatten innehåll. Likaså har jag märkt hur mycket mindre vatten det är i nötfärs som jag köper på Farmers Market och det som finns i butik.

Jag tycker att Ålands Smör är vassare än Valios. Härlig sälta, och extra plus för att det inte skvätter och har sig när man steker i det, till skillnad från Arlas som har så mycket vatten i sitt. Bra pris oxå som aldrig är fel.

Var köper man det? Kan man hitta det i södra Sverige?

Var köper man det? Kan man hitta det i södra Sverige?

Du kan ju kolla på deras hemsida om de har en lista på återförsäljare, alternativt mejla de. Kolla även med din lokala handlare om de kan ta in den. I Stockholm hittar man Ålands Smör bl a på Hemköp och Daglivs.

Jag mejlade de idag, och frågade om vilken mat korna får, och detta var deras svar:

"Skojigt att du väljer vårt smör! Mjölken till vårt mejeri kommer från 40 st. mjölkgårdar här på Åland. Våra kor äter en jämförelsevis hög andel gräs/ensilage. En normal foderstat för mjölkkorna sommar och vinter består av:

Gräs/ensilage 60 %

Spannmål 20 %

Kraftfoder 20 %

80 % av fodret är egenproducerat och allt foder är garanterat GMO-fritt. Flera av mjölkgårdarna har ekologisk odling, men vår litenhet gör att det inte är ekonomiskt försvarbart att skilja på mjölken från de olika gårdarna.

Korna ska vara ute på bete sommartid enligt djurskyddsförordningen. Detta påpekas från mejeriet och följs upp under våra rådgivares årliga besök på gårdarna.

I övrigt försöker vi leva med så små ekologiska fotavtryck som möjligt. Gårdarna ligger nära mejeriet, vilket betyder korta transporter. Över 90 % av mejeriets energianvändning består av förnyelsebar energi, bl.a. med hjälp av vår egen biogasanläggning."

Lycka till i jakten, LenaK.

• Like 4