Jump to content

Blodfetter o maten

ShantiNura

Recommended Posts

Hej. Jag är alldeles ny här o har precos fått reda på att mina blodfetter är höga(8.3 LDL). Först gick jag i taket o började genast äta statiner. Men kände av dom direkt i kroppen. Min kompis varnade då mej (hon hade själv ätit dessa o blivit mkt dålig o även träffat andra som fått hemska biverkningar). Jag slutade direkt o försöker nu att lära mej mer om detta istället o äta mej frisk. Började då läsa Kostdoktorn o blir så brydd. Om jag har tolkat hans förklaring av dom olika benämningarna HDL. LDL o Triglucerider o hur man tolkar dess olika värde så har jag inte speciellt högt värde.

Hur ska jag veta vad jag ska göra? Snurrar bara i huvudet.

Vill oxå få  veta mer om vilken mat som är bra o inte.

Tycker det är sååå krångligt allt detta om kolhydrater mm.

Tänk om jag bara kunde veta vad jag bör äta o inte.

Berätta gärna vilka olika värden du fick vid provtagningen, så kommer du få annorlunda input här som avviker garanterat från doktorns utlåtande.

Staketet har två sidor... den gröna och den "bruna" och oftast står vi faktiskt själva redan på den gröna sidan. Hoppa därför inte över staketet, du kan bryta benet om du landar illa... 

Hej. Jag är alldeles ny här o har precos fått reda på att mina blodfetter är höga(8.3 LDL). Först gick jag i taket o började genast äta statiner. Men kände av dom direkt i kroppen. Min kompis varnade då mej (hon hade själv ätit dessa o blivit mkt dålig o även träffat andra som fått hemska biverkningar). Jag slutade direkt o försöker nu att lära mej mer om detta istället o äta mej frisk. Började då läsa Kostdoktorn o blir så brydd. Om jag har tolkat hans förklaring av dom olika benämningarna HDL. LDL o Triglucerider o hur man tolkar dess olika värde så har jag inte speciellt högt värde.

Under tiden du skaffar dig kunskap så kan du börja med att utesluta alla raffinerade kolhydrater ur kosten dvs socker, vitt mjöl och vitt ris. Även finmalet fullkornsbröd bör undvikas. Mycket grönsaker och gärna råa gröna grönsaker som inledning på måltiden.

Ät hellre flera små måltider än få stora. Ät aldrig så du känner dig däst.

Motionera varje dag. Långa promenader med snabba spurter mot slutet är bra.

MKJ

"Ät hellre flera små måltider än få stora. Ät aldrig så du känner dig däst."

Jag håller inte med om att detta är nåt som har med lågkolhydratkost att göra

Det är snarast ett sätt att äta som passar den som är sockerdriven för att undvika att blodsockret "droppar" och man blir hungrig eller okoncentrerad

För Lchf gäller istället snarast:

Ät dig mätt

&

Ät inte förrän du blir hungrig igen

Att äta på det sättet ger betydligt större hälsofördelar på LCHF-kost

Blodsockret hålls lågt och jämnt

Levern triggas inte att tillverka triglycerider och små täta LDL-partiklar i onödan

Kroppen hinner vila och läka mellan måltiderna

Hunger/mättnad regleras effektivare etc

• Like 5

Jag har haft alldeles hiskeliga kolesterolvärden, och ätit de hemska statinerna i många år, men med LCHF har jag fått lika bra värden som med medicinen.

LCHF är inte svårt :-). Börja så här och när du hållit på ett tag (minst 4 månader) kan du ev börja laborera lite utifrån de värden du har sedan.

Funkar det bra kan du lägga till lite rotfrukter (inte gärna potatis) och kanske lite bär nångång ibland, kanske även riktigt fet youghurt med nötter och frön till frukost, behövs det lite vassare värden kan du börja titta på periodisk fasta.... MEN låt kroppen landa på vanlig LCHF först

• Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör).
  • Ät inte: socker, frukt och stärkelserik mat (som bröd, pasta, ris, potatis).
Ät gärna
  • Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar.
  • Nötter: Bra som tv-godis (i måttliga mängder och undvik cashew. Macadamia och paranötter är bäst).

Undvik youghurt/mjölk (för lite fett i förhållande till kolisarna)

• Like 4

MKJ

"Ät hellre flera små måltider än få stora. Ät aldrig så du känner dig däst."

Jag håller inte med om att detta är nåt som har med lågkolhydratkost att göra

Det är snarast ett sätt att äta som passar den som är sockerdriven för att undvika att blodsockret "droppar" och man blir hungrig eller okoncentrerad

För Lchf gäller istället snarast:

Ät dig mätt

&

Ät inte förrän du blir hungrig igen

Att äta på det sättet ger betydligt större hälsofördelar på LCHF-kost

Blodsockret hålls lågt och jämnt

Levern triggas inte att tillverka triglycerider och små täta LDL-partiklar i onödan

Kroppen hinner vila och läka mellan måltiderna

Hunger/mättnad regleras effektivare etc

Jag fattade det som att trådskaparen inte börjat med LCHF än. Jag skrev ju att mina råd gällde under tiden personen skaffade sig kunskap och bestämde sig för en strategi.

Äter man LCHF skall man nog som du skriver inte äta för ofta men även LCHF tycks ju kunna variera mycket. Dessutom spelar det nog roll hur mycket man väger och hur stor muskelmassa man har.

Ät fett och undvik socker och mjöl.

• Like 1

Om du inte har fått dessa värden, så ta reda på dom:

Total kolesterol

HDL

Triglycerider

Har du fått dom, skriv in dom här så kan vi hjälpa dig tolka det. Sen kan du också läsa och tolka själv här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Om du inte har fått det redan, borde du också be om ett sk APO-prov, som talar om vad för sorts LDL du har. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot

Okey. Mina värden är

kolesterol 8,9

HDL 1,8

LDL 8,3

Triglycerider 1,7

Jag äter lax 2-4 ggr/vecka. Annars mest vegetariskt.

Använder inge socker o äter bara "ren" mat, alltså egentillverkad fr grunden.

Smör, rapsolja, olivolja o linfröolja e mina matfetter. Äter nästan aldrig bröd.

Jag åt godis,chips o glass varje dag under en ganska lång period o d tror jag e boven(?)

Motionerar regelbundet.

Ja kort sagt så tycker jag o dom som jag känner  att jag äter o sköter min kropp noga(förutom dippen m godis mm)

Men jag fick KOL för ca 2 år sedan samtidigt som jag skadade min höft illa. Slutade i o för sej inte att motionera utan det gick bara mkt långsammare.

Gick då upp ca 18 kilo på 2 veckor o tror det beror på medicinerna. Var mkt smal innan(ca52 kg o 174 lång)

Vet inte vad som hände med min kropp men något hände. Nu mår jag bra igen m då har kolesterolet drabbat mej iställe.

OK, tack.
Om man tittar på de olika värdena; Totalkolesterol är egentligen ointressant ensamt, ditt HDL är högt och fint, LDL kan tyckas vara lite högt men är nog också ointressant ensamt, Triglyceriderna ligger lite på gränsen till höga. Hade jag varit som dig, hade jag begärt ett APO-prov, som visa vilken typ av LDL du har. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot

Annars kan man också falla tillbaka på vad Kostdoktorn skriver här:

Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom:

1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering.

Har du redan känd hjärtsjukdom (kärlkramp, hjärtinfarkt) vill man sikta på än bättre värden. Då kan blodfettsmediciner ofta vara motiverade. Diskutera då med din läkare.

Som jag förstår det har du inte eller har heller inte heller haft någon känd hjärtsjukdom, och då skulle du kunna vara lugn.

Uträkningen för dig med den formeln blir 8,9 / 1,8 = 4,94.

Och som sagt: Under 5 - det är bra  :)

Sen kan du ju i och för sig fundera på att kanske strama till kosten lite mer. Du säger att du äter mest vegetariskt, har du kollat nån gång med något verktyg typ matdagboken eller liknande hur mycket kolhydrater du får i dig? Kanske kan vara värt att göra för att veta ungefär. Sen skulle jag nog vara lite försiktig med olika oljor, nu är jag ingen expert på dessa, men en del innehåller lite för mycket Omega 6 vilket är inflammations-ökande i för stora doser. Någon annan kanske kan svara på vilka som är bättre än andra. Jag själv kör olivolja och kokosolja ibland. Det sistnämnda tror jag är ganska bra.

• Like 1

Jag tror inte på de där siffrorna rakt av. LDL brukar väl beräknas från de andra värdena (LDL=total-HDL-0,45*TG) - och då kan totalen inte vara 8,9 om LDL är 8,3. Något av dem är fel.

Triglyceridvärdet ligger på gränsen till dåligt (fastande 12 timmar före provtagning?).

Men om du nu åt olämpligt ett tag före - kan du inte vänta ett tag, äta bra, och sedan ta om proverna om du är orolig?

• Like 1

Liten fråga mitt i alltihopa .. Dum kanske ..
Beställer man tid för någon form av hälsoundersökning för få värdena uppkollade ?
eller måste man vara i någon riskgrupp eller ha symptom av någe slag ?

är det typ bara ett vanligt blodprov ?

Liten fråga mitt i alltihopa .. Dum kanske ..

Beställer man tid för någon form av hälsoundersökning för få värdena uppkollade ?

eller måste man vara i någon riskgrupp eller ha symptom av någe slag ?

är det typ bara ett vanligt blodprov ?

Det kan vara olika beroende på vilken policy ditt landsting har om man kan få blodprov tagna utan misstanke om sjukdom.

Men jag ser ingen anledning till att kolla upp ditt kolesterolvärde i onödan om du äter LCHF och mår bra i övrigt. Det enda som kommer att hända är att läkaren gör dej orolig i onödan, därför att det är mycket få läkare som kan tolka värdena riktigt och de har alla riktlinjer om att de ska försöka få dej att äta skitmedicinen statiner, för att riktvärdena är fel satta.

• Like 2

Det kan vara olika beroende på vilken policy ditt landsting har om man kan få blodprov tagna utan misstanke om sjukdom.

Men jag ser ingen anledning till att kolla upp ditt kolesterolvärde i onödan om du äter LCHF och mår bra i övrigt. Det enda som kommer att hända är att läkaren gör dej orolig i onödan, därför att det är mycket få läkare som kan tolka värdena riktigt och de har alla riktlinjer om att de ska försöka få dej att äta skitmedicinen statiner, för att riktvärdena är fel satta.

Tack för svaret ..

Då avvaktar jag -

Kanske de blir något via jobbet -

så vitt jag vet mår jag ju bra :) 

Okey. Mina värden är

kolesterol 8,9

HDL 1,8

LDL 8,3

Triglycerider 1,7

Jag äter lax 2-4 ggr/vecka. Annars mest vegetariskt.

Använder inge socker o äter bara "ren" mat, alltså egentillverkad fr grunden.

Smör, rapsolja, olivolja o linfröolja e mina matfetter. Äter nästan aldrig bröd.

Jag åt godis,chips o glass varje dag under en ganska lång period o d tror jag e boven(?)

Motionerar regelbundet.

Ja kort sagt så tycker jag o dom som jag känner  att jag äter o sköter min kropp noga(förutom dippen m godis mm)

Men jag fick KOL för ca 2 år sedan samtidigt som jag skadade min höft illa. Slutade i o för sej inte att motionera utan det gick bara mkt långsammare.

Gick då upp ca 18 kilo på 2 veckor o tror det beror på medicinerna. Var mkt smal innan(ca52 kg o 174 lång)

Vet inte vad som hände med min kropp men något hände. Nu mår jag bra igen m då har kolesterolet drabbat mej iställe.

8,9-1,8-(1,7*0,45)=LDL=6,3

Jag tror som så att du inte var fastande!?

Sen så slopa linföoljan.. den om någe ställer till det.. finns nog ingen så reaktiv olja som kan oxidera så lätt och i stället bli oxLDL!

Använd den i färg när du målar.. där kommer den reaktiva oljan till sin rätt!

• Like 1

8,9-1,8-(1,7*0,45)=LDL=6,3

Jag tror som så att du inte var fastande!?

Sen så slopa linföoljan.. den om någe ställer till det.. finns nog ingen så reaktiv olja som kan oxidera så lätt och i stället bli oxLDL!

Använd den i färg när du målar.. där kommer den reaktiva oljan till sin rätt!

Jag var fastande.

Intressant det du säger om linfröoljan. Har den i en smoothie varje morgon, ca 1 msk,