Gå till innehåll

Recommended Posts

Fram till tjugofem års ålder åt jag väldigt lite eller oftast ingen frukost. Fick barn och tänkte att nu måste man föregå med gott exempel. Jag vägde då 75kg. Är idag femtiofem och väger 85-93 (pendlat) (187cm)

Kan det verkligen vara frukostens fel?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker frukosten är ett klart övervärderat mål mat som man gärna kan vara utan emellanåt, speciellt om man är Lchf:are och har ett stabilt blodsocker

Kroppen mår ganska bra av att vila ibland så att skippa frukost  kan faktiskt vara ett framgångsrecept viktmässigt

Jag går tom längre ibland och låter vissa dagar bli till fastedagar dvs  jag äter inget förrän middan står på bordet :o

Det finns ju en hel del intressant forskning om periodisk fasta idag och det verkar onekligen som ett sådant ätmönster ligger ganska väl i fas med människans natur vilket även skulle kunna ge andra positiva effekter på hälsa än bara viktkontroll :rolleyes:

Länk till inlägg

Alltså...... ordet fasta i mina öron klingar inte bra. Om man lär sig att lyssna på sin kropp och bara äter ( LCHF ) när man känner hunger kan det gå många timmar mellan måltiderna men detta kallar jag inte fasta utan ett naturligt sätt att äta. Man kan inte äta efter klockan, det blir alldeles tokigt.

Fasta för mig innebär att du saboterar din ämnesomsättning och kroppen vill hela tiden gå in i svält läge med fettinlagring till följd. Var går gränsen?

Rätta mig om jag har fel eller missförstår :wacko:  

Länk till inlägg

Här förklarar Jonas vad periodisk fasta är. Enligt honom har det inte med svält att göra.
http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/

Jocke: Du kör alltså inte LCHF? Är frukosten det enda du ändrat? Känner du till att många börjar lagra mer fett (som inte kör LCHF) när de blir typ 27-33 år gamla?

Länk till inlägg

@Larz

Det som tilltalar mig med periodisk fasta är just att det lite efterliknar det sätt som "djuret" människan antagligen hade tillvaron ordnad under eoner av tid innan jordbruk och industrialisering

Ibland fanns det käk och då åt vi så magen stod i alla 4 hörn och någon dag ibland fattades det helt föda

Problemet idag är (bland annat) att vi har ett för ständigt tillflöde av föda och därför aldrig triggar vissa delar och system i våra fantastiska kroppar :huh:

En dag med mindre föda emellanåt kan göra att kroppen startar läkningsprocesser stänger av inflammationer optimerar användandet av protein för muskelsyntes etc

Att alltid är äta på exakt samma sätt och med konstant näringstillförsel (som dietister förespråkar) kanske mer är en konstruktion och ett resultat av hur vi lever idag än vad som verkligen är optimalt för våra kroppar

Fasta iform av svält är givetvis alltid av ondo men periodisk fasta över 16-24 timmar någon gång per vecka verkar kunna medföra positiva effekter åtminstone för vissa individer.

Länk till inlägg
@Larz

Det som tilltalar mig med periodisk fasta är just att det lite efterliknar det sätt som "djuret" människan antagligen hade tillvaron ordnad under eoner av tid innan jordbruk och industrialisering

Ibland fanns det käk och då åt vi så magen stod i alla 4 hörn och någon dag ibland fattades det helt föda

Problemet idag är (bland annat) att vi har ett för ständigt tillflöde av föda och därför aldrig triggar vissa delar och system i våra fantastiska kroppar :huh:

En dag med mindre föda emellanåt kan göra att kroppen startar läkningsprocesser stänger av inflammationer optimerar användandet av protein för muskelsyntes etc

Att alltid är äta på exakt samma sätt och med konstant näringstillförsel (som dietister förespråkar) kanske mer är en konstruktion och ett resultat av hur vi lever idag än vad som verkligen är optimalt för våra kroppar

Fasta iform av svält är givetvis alltid av ondo men periodisk fasta över 16-24 timmar någon gång per vecka verkar kunna medföra positiva effekter åtminstone för vissa individer.

:D Ok :) Det köper jag. Låter vettigt och handlar ju lite om att äta när man är hungrig ;)

Länk till inlägg

Finns dock mycket forskning som visar att fasta i form av svàlt faktiskt àr bra... Orkar inte posta lànkarna hàr, men det finns en làng tràd i Kolhydrater i Fokus som heter "Fasta och Svàlt", som innehàller flera referenser. Den som vill veta mer kan làsa dàr. -

Länk till inlägg