Jump to content

Recommended Posts

Tidningen Året Runt nr 45-2013 sidan 78 berättar om följande hudsjukdomar och dess behandling, men det nämns inget om kosten (mer än att man ska undvika stark mat vid Perioral dermatit).

Jag har läst att psoriasis blir bättre med LCHF, men hur är det med övriga?

Psoriasis - Ljusbehandling, mjukgörande salvor och medicin.

Perioral dermatit - Undvik det som irriterar huden och även stress, sol, alkohol och stark mat. Gelé, kräm och antibiotika.

Nässelutslag - Antihistaminer, allergimedicin.

Eksem - Krämer och salvor. Hydrokortison vid stora utslag.

Vuxenakne - Både receptbelagda och vanliga mediciner. Vid värre symtom används medicin och peelingar.

Seborré - Speciella hårschampon. I ansiktet är det samma behandling som mot akne.

Rosacea - Receptfria Rosazol.

Jag har faktiskt efter snart ett år på LCHF helt oväntat fått perioral dermatit (självdiagnostiserat - har haft det förut, och det ser ungefär likadant ut nu som då).

Ingen aning om varför jag har fått det nu. Hade jag fått det för ett år sedan så hade jag förstått det, men att det dyker upp nu när jag känner mig friskare och starkare än på länge är lite skumt. Försöker leta orsaker och utesluta en sak i taget, kanske kommer jag till slut på vad som triggat igång det.

Eller så försvinner det lika oväntat som det dök upp. Det brukar fungera så :)

Har också blivit helt symptomfri från min rosacea efter ca 10-12 år, dock krävdes det ganska strikt lchf under senaste 8-10 månaderna för att skulle funka, har nu inget besvär med solsken, stark mat eller alkohol som jag trodde var problemet. Chansar dock inte med aktiva hudvårdsprodukter utan använder ekologiska och för känslig hy, men det känns bara bra.

• Like 2

Det finns en hel del forskning om gluten och hudsjukdomar bla från Finland, tex den här (leta på ncbi, det finns fler):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10782525

Det är ju en av fördelarna med LCHF (strikt) att man blir glutenfri. Många av dom hälsovinster vi känner med LCHF har snarare med glutenfriheten att göra än något annat. Om man går av och på gluten kan symptom man hade återkomma. Så länge man går på gluten är man till viss del bedövad av opioiderna som bildas av gliadinet i gluten, därför kan man också ha haft olika krämpor utan att ha vetat om det under glutentiden.

Detta är slutsatsen i rapporten ovan: 

We found that wheat-allergic AD patients have IgE antibodies against gliadin that can be detected by both SPT and the sensitive immunoblotting method. This suggests that gliadin peptides are important allergens, and ingestion of wheat causes symptoms of AD. A broad and intensive IgE staining was seen of gliadin peptides against both the previously characterized peptides in the main gliadin area and small, previously uncharacterized peptides of less than 14 kDa. The gliadin SPT and gluten RAST are good screening methods. Further characterization of the IgE-stained gliadin proteins is needed.

Har haft eländiga atopiska eksem från tidig barndom, i böjvecken som barn och i händerna som vuxen. Eksemen försvann som med trolleri när jag började äta glutenfri kost för ca femton år sedan :)

Men magproblemen blev inte mycket bättre, förrän jag började med LCHF :)

Mycket hör ju ihop. Kasein, gluten bör uteslutas om man har kraftiga hudproblem. Sen att få i sig D vitamin och omega 3 är ju viktigt, det viktigaste är nog att hålla sig strikt så kroppen får chans att läka. Matsmältningen utgör ju en stor grund i vacker hud!

Sen om du förhoppningsvis blir av med dina problem så kan man ju pröva ut vilken nivå glukos man själv tål och vilka livsmedel man tål!

• Like 1

Makens tendens till svamp i hårbotten och ansikte, seborré antar jag, har svultit ihjäl av LCHFkosten. Förut kunde det bli ganska stora irriterade röda och ömma områden särskilt i skäggväxt och ögonbryn. Och allt mjäll är borta. Själv hade jag hoppats på att det som så trist kallas för senilvårtor skulle ge upp, har fem såna på låren som jag väldigt gärna skulle förpassa nånstans där det är riktigt varmt.

• Like 1

Jag har bedrövliga atopiska eksem på fingrarna som tyvärr inte har blivit ett dugg bättre av två års LCHF.

Jobbade i vården förut, och jag såg ju på patienterna att de tyckte det såg äckligt ut!

Kanske de skulle bli bättre om jag körde strikt? Hmm..

Jag har bedrövliga atopiska eksem på fingrarna som tyvärr inte har blivit ett dugg bättre av två års LCHF.

Jobbade i vården förut, och jag såg ju på patienterna att de tyckte det såg äckligt ut!

Prova att uteslut kasein och skippa ägg ett tag framöver!  Jag är själv jätteallergisk mot ägg och mådde verkligen inge vidare när jag åt det! ägg är bra mat men en del personer reagerar på det! speciellt om man äter mycket utav det.

Glutenfritt, Kaseinfritt, äggfritt. Ät så ett tag framöver! och se om det blir någon skillnad!

Prova att uteslut kasein och skippa ägg ett tag framöver!  Jag är själv jätteallergisk mot ägg och mådde verkligen inge vidare när jag åt det! ägg är bra mat men en del personer reagerar på det! speciellt om man äter mycket utav det.

Glutenfritt, Kaseinfritt, äggfritt. Ät så ett tag framöver! och se om det blir någon skillnad!

Jag laddar och samlar inspiration för att äta striktare, men ägg är ju basföda för mig..

Gluten äter jag inte, men vad är kasein?

Det var inte meningen att kapa tråden, men nu blev jag ju nyfiken ;)

Jag laddar och samlar inspiration för att äta striktare, men ägg är ju basföda för mig..

Gluten äter jag inte, men vad är kasein?

Det var inte meningen att kapa tråden, men nu blev jag ju nyfiken ;)

Inflammation är en del av vårt immunförsvar. Inflammation är kroppens försvar vid antingen infektion, vävnadsskada eller främmande ämnen i blodet.

Infektion - såsom virus, bakterier. Vävnadsskada - Att kroppen är skadad av t.ex. av dålig mat. Främmande ämnen - Att du äter mat som du reagerar på.

Att äta strikt LCHF innebär ju då att du ger kroppen en chans att reparera sig till fullo, då kroppen kommer rikta alla krafter inåt! att dessutom utesluta allergena ämnen är ju bara en bonus.

Kasein - Mjölkprotein som man bör undvika om man har inflammatoriska besvär. Komjölk innehåller cirka 80 procent kasein och 20 procent vassle (ett annat mjölkprotein). Har man inflammatoriska problem så tjänar man på att vara strikt ett tag!

Inflammation är en del av vårt immunförsvar. Inflammation är kroppens försvar vid antingen infektion, vävnadsskada eller främmande ämnen i blodet.

Infektion - såsom virus, bakterier. Vävnadsskada - Att kroppen är skadad av t.ex. av dålig mat. Främmande ämnen - Att du äter mat som du reagerar på.

Att äta strikt LCHF innebär ju då att du ger kroppen en chans att reparera sig till fullo, då kroppen kommer rikta alla krafter inåt! att dessutom utesluta allergena ämnen är ju bara en bonus.

Kasein - Mjölkprotein som man bör undvika om man har inflammatoriska besvär. Komjölk innehåller cirka 80 procent kasein och 20 procent vassle (ett annat mjölkprotein). Har man inflammatoriska problem så tjänar man på att vara strikt ett tag!

Tackar :)

• 11 months later...

Håller själv på att hitta botemedel till mit atopiska eksem. Har det fullt på händerna. Förra vintern började jag äta D3-vitamin och mina händer blev helt friska! Under sommaren slutade jag med D3 och eksemet kom tillbaka och ingenting hjälpte. Har plågats svårt hela sommaren nu. För 5 veckor sedan började med D3-vitaminer igen och nu börjar eksemet gå tillbaka!

Har kontaktat vårdcentralen för att se om dom kan göra en vitamin/mineral analys på mig och om vi upptäcker en brist tänker jag åtgärda den. Just nu äter jag ca 7500 IU(tror det är IU) D3 om dagen.

Tycker det är värt att testa för dig.

• Like 1

Jag har haft eksem sen den dagen jag föddes!! Jag har smörjt och smörjt och smörjt. Fått starka salvor utskrivna på recept! INGET har hjälpt! Det har kliat fruktanskvärt mycket. Eksemen gjorde att jag inte vågade ha kläder på mig som visade mina ben eller armar. Eksem som börjat i knäveck, armveck och baksidan av armhålan hade med åren spridit sig så att halva baksidan av benen var täckta, rätt mycket var armecket och halva skuldran. Det såg vidrigt ut!!

Efter några månader på LCHF var allt borta!!

Jag har inte haft en enda kräm på recept hemma sedan dess. Jag har inte haft en enda kortison salva hemma heller och jag har halverat min förbrukning av mjukgörande och återfuktande krämer!

Så nog har LCHF en positiv inverkan på eksem!

Håller själv på att hitta botemedel till mit atopiska eksem. Har det fullt på händerna. Förra vintern började jag äta D3-vitamin och mina händer blev helt friska! Under sommaren slutade jag med D3 och eksemet kom tillbaka och ingenting hjälpte. Har plågats svårt hela sommaren nu. För 5 veckor sedan började med D3-vitaminer igen och nu börjar eksemet gå tillbaka!

Har kontaktat vårdcentralen för att se om dom kan göra en vitamin/mineral analys på mig och om vi upptäcker en brist tänker jag åtgärda den. Just nu äter jag ca 7500 IU(tror det är IU) D3 om dagen.

Tycker det är värt att testa för dig.

Tack för tipset :)

Ja, nu är jag tillbaka i vården igen. Handtvätt+sprit många gånger per pass, samt latexhandskar däremellan, har fått eksemen att blossa upp ordentligt. När jag serverar mat eller dryck försöker jag vika in tummar och pekfingrar för att patienterna ska slippa se det värsta i alla fall..

En period av strikt LCHF hade ingen effekt. Kanske får prova D-vitamin då, jag är dålig på att ta tillskott.

• Like 1