JohanKarl Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Är det någon som känner till att man kan bli kass i magen av den receptbelagda men rätt vanliga hostmedicinen Cocillana-Etyfin? Jag har varit förkyld ett par dagar och tagit 10ml innan jag gick och la mig i förrgår och i går - magen rasade igår, men sånt händer ju. När den rasade även idag så började jag fundera vad som varit annorlunda och kom fram till hostmedicinen. Enligt uppgift kan man få 'kramp i gallgångarna' av denna medicin - känns ju som sådär lagom kul. Hursomhelst, jag har haft molande värk i magen efter mat och fettkaffe dessa senaste dagar - något jag aldrig har annars, och på avdelningen TMI kan jag säga att det jag var med om nog stämmer in på beskrivningen av 'fettdiarre' - vilket ju skulle kunna förklaras av någon form av gallproblem. Då kommer frågan - hur länge kan jag räkna med att levern/gallan inte hänger med på min högfettkost? (inser att detta nog är överkurs även på detta välinformerade forum) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Det är ganska rejlält höga doser morfin i Coccilana Etyfin, 10 ml innehåller, 25 mg etylmorfinhydroklorid. Som tur är så försvinner det mesta av morfinet i "leverpassagen" så den verkliga dosen man får i sig blir ungefär 5 mg morfin, därav den hostdämpande effekten. Magproblem är den vanligaste biverkan på denna hostmedicin, och det bör ge med sig på ungefär ett dygn när du slutat ta hostmedicinen, om du inte är jättekänslig. Personligen är jag mycket försiktig med denna hostmedicin då min mage helt "ballade" ur, vid en lunginflammation för några år sedan, men den var hyfsat "reparerad" på ett dygn efter sista dosen Kanske två dygn, får du ge magen...med närmare eftertanke... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Tack för snabbt svar! Har aldrig tidigare haft det här problemet, men skönt att höra att det är någorlunda vanligt och att det borde rätta till sig självt. Om det är så mycket morfin i så är det 1. inte konstigt att man somnar gott... 2. konstigt att man inte har trafikvarning på flaskan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Tack för snabbt svar! Har aldrig tidigare haft det här problemet, men skönt att höra att det är någorlunda vanligt och att det borde rätta till sig självt. Om det är så mycket morfin i så är det 1. inte konstigt att man somnar gott... 2. konstigt att man inte har trafikvarning på flaskan Ja, sover gott gör man, och smärtstillande är det också. Trafikvarning finns också, fast inne i den utvecklingsbara etiketten på flaskan, med överskriften "Trafik och riskfyllt arbete" Din mage kommer snart att kännas bättre, men det är en obehaglig känsla när det väl pågår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Jao, det är lite obehagligt, inte minst magvärken efter maten, men det ger sig väl det med. Brukar köra fasta 22:2, men frun säger att det är bättre att jag äter så jag har energi att bekämpa förkylningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Undrar om inte kolhydratrestriktionen gör oss extra känsliga för diverse droger. Många vittnar ju om lägre sprittröskel, så även jag. Själv kan jag inte längre ta Cocillana-Etyfin, spydde som en räv sist jag testade. Har fått gå över till Lepheton, som är lite snällare. Brukar också börja med halva rekommenderade dosen för att vänja kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Jaha, nu verkar hostmedicinen ha gått ur kroppen. Skönt på ett sätt, att det elementära fungerar mer eller mindre som det ska igen. Dock... 'Feels like being caught (coughed... ) between a rock and a hard place... antingen har man ont av hostan eller av hostmedicinen. Jag vet vad jag väljer iallafall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts