Gå till innehåll

[Tips] Efterlyser såstips

Recommended Posts

Jag har nu gått från att absolut älska bearnaisesås till att bli nästintill kräkfärdig när jag tänker på att äta det. Det är väl nackdelen med att ofta vara så enkelspårig under lång tid som jag är... Har även tröttnat en del på Erik Lallerstedts färdiga pepparsås, och Max Green & Garlic-sås. Typiskt eftersom att båda är kolhydratssnåla... 

Efterlyser nu bra såstips, både färdigköpta och hemgjorda! Jag bryr mig inte jättemycket om e-ämnen i dagsläget så det spelar ingen roll hur många såsen innehåller. Vill gärna hålla mig hyfsat ifrån vanliga gräddsåser eftersom att det gärna stoppar min viktnedgång. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Här får du alla såser samlade från min gamla blogg, både varma och kalla. Fler finns i mina LCHF-böcker :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/1-2-kalla-saser-kryddsmor-och-roror/

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/2-3-varma-saser/

• Gilla 5
Länk till inlägg

Då ska du få två såser av mig. Du väljer själv om du vill utgå från färdig eller hemgjord majonnäs, själv använder jag alltid hemgjord, billigast o godast men ibland spelar majon mig ett spratt o skär sig utan att jag fattar varför, då har jag alltid några burkar Hellmans hemma, billigast på Willys. Sen köper jag alltid ekologiska citroner där, så behöver jag inte skrubba skalet så noga.

Sås 1 blir lite krämig o fyllig, passar till grillad kyckling, gyros och hamburgare:

Blanda 2dl majonnäs med 1dl créme fraiche, tillsätt 1msk citronsaft, 1/2tsk Worchestersauce, 1/2tsk Sambal Oelek och 1msk tomatpuré, smaka av med salt och svartpeppar.

(Ja, jag vet att Wsauce o tomatpuré innehåller kolisar så även citron, men det blir inga mängder)

Sås 2 blir syrlig och frisk av färska grönkryddor, passar till lax och annan fisk:

Blanda 2dl majonnäs med 1dl rysk yoghurt( fetast o krämigast på marknaden). Finhacka en kvarts rödlök, tillsätt även 1 msk citron och har du ett zestjärn även lite rivet citronskal, finhacka 1/2 dl dill eller persilja och rör ner, smaka av med vitpeppar o salt.

Bägge såserna brukar klara sig (eller räcka) ungefär fem dagar i kylen. Kör du mejerifritt får du väl basera såserna på enbart majonnäs. Lycka till!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej. Här får du alla såser samlade från min gamla blogg, både varma och kalla. Fler finns i mina LCHF-böcker :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/1-2-kalla-saser-kryddsmor-och-roror/

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/2-3-varma-saser/

Och där vid de varma såserna snubblade jag på din blåbärspannacotta Birgitta; den måste bara testas! Tack!

• Gilla 1
Länk till inlägg

kebebsås - ca: 2-3 port
1 dl majjo  vispas till önskad tjocklek  med kallt vatten -
salt & cayennepeppar , riven vitlök allt detta i önskad mängd -
* grundbasen vispad majjo med vatten * kan man smaksätta med vad man gillar
blir dessutom naturligt mjölkfri - använder denna basen till kalla såser på jobbet -
Till fisk brukar jag tillsätta lite chilisås , massa dill , lite pressad citron / lime ... s & p såklart

• Gilla 1
Länk till inlägg

Många bra förslag ovan. En alternativ idé är att hoppa såsen och försöka få in fettet i tillbehören. Tänker på smöriga mos på broccoli/blomkål/butternut. Eller tex stekt kål med extra mycket smör. Något som jag ofta brukar göra är en (smörig-) skysås. Dvs när jag stekt mitt kött/fisk deglaserar jag pannan med lite vatten/buljong/vin. Detta låter jag snabbt koka upp och sedan tillsätter jag smörklickar under vispning. Det blir ofta smakrikt och smöret binder vätskan en aning så den blir lite tjockare. Slå skyn på köttet.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Många bra förslag ovan. En alternativ idé är att hoppa såsen och försöka få in fettet i tillbehören. Tänker på smöriga mos på broccoli/blomkål/butternut. Eller tex stekt kål med extra mycket smör. Något som jag ofta brukar göra är en (smörig-) skysås. Dvs när jag stekt mitt kött/fisk deglaserar jag pannan med lite vatten/buljong/vin. Detta låter jag snabbt koka upp och sedan tillsätter jag smörklickar under vispning. Det blir ofta smakrikt och smöret binder vätskan en aning så den blir lite tjockare. Slå skyn på köttet.

Ah vad bra tänkt! Tack så mycket! Smörsky eller blomkålsmos är ju jättegott. Tror att jag ofta hakar upp mig på att det SKA vara sås men du har ju helt rätt i att det inte behöver vara det. 

• Gilla 1
Länk till inlägg