Peter B Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 ...läste på SVD att personer med BMI 25-30 lever längst. Dåliga nyheter för oss "trådsmala" LCHF:are? ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 ...läste på SVD att personer med BMI 25-30 lever längst. Dåliga nyheter för oss "trådsmala" LCHF:are? ;-) Vill du posta en länk till artikeln? Roligare att dela till vänner och bekanta än bara ett forum-inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1555137 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag tror att nyckeln till optimal hälsa med LCHF är att kroppen hittar sin "rätta" vikt. En del går lite upp i vikt och en del går ner. Gäller alltså att hjälpa kroppen hitta sin idealvikt med naturlig mat helt enkelt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 ...läste på SVD att personer med BMI 25-30 lever längst. Dåliga nyheter för oss "trådsmala" LCHF:are? ;-) Hörde på radion i morse intervju med Fredrik Nyström att detta inte är något nytt, utan kallas "fetmaparadoxen" men gäller i synnerhet äldre över 65, där lite hull är bra för hälsan. Unga människor ska undvika att bli feta och bukfetma är inte bra för någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celia Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Hörde också om detta på nyheterna i morse.Skumt tycker jag att det låter. Forskaren påstod att övervikt ända till BMI 30 var bra.Alla fetmarelaterade sjukdomar då? Men intressant var att han slutade med att tala om att ingen forskning pekar på att man ska reducera fett.Han rekommenderade rikligt med fett!Försökte hitta programmet på P1 men lyckades inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byline Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag hörde också professor Fredrik Nyström på P1 Morgon. Blev glatt överraskad över det han sa om att man kanske bör ompröva lågfettdieter. Bra med fria forskare. Hoppas han är en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celia Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 här är länken:http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=fredrik+nystr%c3%b6m&startdate=2013-01-03 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Haha! Ja, jag hörde om det på radion i morse! Förr sa man ju att det var bra att lite "att tav av" när man blir sjuk, och det var ungefär vad läkaren de intervjuade sa också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag hörde också professor Fredrik Nyström på P1 Morgon. Blev glatt överraskad över det han sa om att man kanske bör ompröva lågfettdieter. Bra med fria forskare. Hoppas han är en sådan. Det är han defenitivt, var tidigt ute och dömde ut fettskräcken och blev bla.uppmärksammad som en av de första som öppet sa att rött vin är bra för hälsan. Bra kille 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Kollade bara abstractet pà lànken ni postade, som gick till en metastudie. Ger inte mycket fòr metastudier om jag ska vara àrlig. Hans forskning motsàger definitivt den senaste forskningen, som vurmar fòr kalori(protein)-reduktion, vikt pà grànsen till undervikt och fasta som livsfòrlàngande strategier. Kunde nàgon posta lànken till SvD? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
celia Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Kollade bara abstractet pà lànken ni postade, som gick till en metastudie. Ger inte mycket fòr metastudier om jag ska vara àrlig. Hans forskning motsàger definitivt den senaste forskningen, som vurmar fòr kalori(protein)-reduktion, vikt pà grànsen till undervikt och fasta som livsfòrlàngande strategier. Kunde nàgon posta lànken till SvD? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/smafeta-overlever-smala_7793438.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Men om studien är seriös så får jag inte riktigt ihop detta. Om det risken att dö i förtid är lika stor vid BMI=23 som BMI=30 så känns så är ju begreppet "överviktig" HELT felaktigt?! ...och ett av argumenten för LCHF faller...eftersom det innebär att viktnedgång ur hälsoperspektiv skulle vara förhållandevis ointressant för den stora majoriteten av svenskar. Helt ovetenskapligt tycker jag att det låter skumt att BMI=30 inte skulle leds till förtida dödlighet, det är ju en ganska rejäl övervikt, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HWH Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Nu har inte jag läst just den här studien om den är helt ny. Men ofta handlar det ju om att leva längre och att effekten av måttlig övervikt är störst över 65. Det är inget nytt utan något man vetat i många år. En stor del av förklaringen ligger i att 1 blir man allvarligt sjuk så blir man ofta mager och 2 en ovanligt stor andel av smala äldre är/har varit rökare. Att man som äldre faller i näringsstatus är aldrig bra och gör en skörare på alla sätt och det i sig själv påverkar livslängden. Tänk bara på den äldre helt tunna damen som ramlar och bryter halva kroppen, hon har inte mycket att gå på som sängliggande institutionspatient. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 HMW, men det förklarar inte varför en person med BMI=23 lever lika länge som en person med BMI=30...du beskriver mer varför en person med BM=19 klarar sig sämre än en person med BMI=30. Ett BMI=30 skulle för mig innebära 105 kg, På den gamla "goda" kohydrattiden vägde jag aldrig över 95 kg. Nu ligger jag under 85 kg (BMI=24). Att det inte skulle göra skillnad tycker jag är underligt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 OM - jag säger OM - den där studien skulle vara riktig - vad spelar det för roll? Jag skulle inte må bra av att vara tung och överviktig och skulle inte välja det om det så innebar att jag levde 10 år extra. Fy tusan - det handlar väl om livskvalitet - att ha en frisk, lätt och rörlig kropp som man kan använda? Att ha leder som håller så att man slipper värkande knän och att man kan gå i trappor utan att flåsa som en blåsbälg. En kollega la den där artikeln på min stol igår. Det är tydligen OK att lägga artiklar till andra med påståenden om att de kommer att dö i förtid? Jag kanske också ska börja med det då, klippa ut artiklar om konsekvenser av bukfetma och lägga på hans stol? Men det gör jag förstås inte även om jag är så less på folks idiotiska beteenden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Lägg ett ex av Ann Fernholms "Ett sötare blod" på hans stol, då kommer du garanterat inte få mer tidningsartiklar på din...! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Är det någon som sett om Doc kommenterat undersökningen? Han brukar vara bra på att skjuta hål på felaktigt vinklade slutsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Japp, kom nu precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 #Maja99 : Jag såg att han precis har gjort det...http://www.kostdoktorn.se/blir-du-friskare-av-att-vara-lite-tjock/ . Jag håller delvis med vad han skriver...men även om BMI inte är ett bra mått så om jag översätter till mig själv ...så kan jag inte fatta hur jag skulle kunna få ihop till ett bra midjemått med en vikt på 105 kg. Man skulle då behöva vara exceptionellt vältränad. Det kan bara gälla någon enstaka promille av befolkningen. #Katarina101: Naturligtvis finns det andra fördelar med att vara smal än tjock..man blir snyggare och mer rörlig (precis som du skriver) . Men jag hade nog fått känslan av debatten i media tidigare att det har betydelse för livslängden om man är fet...men den här studien visar ju på att det INTE är så. Andelen svenskar som har ett BM>I=35 måste vara försvinnande liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 #Maja99 : Jag såg att han precis har gjort det...http://www.kostdoktorn.se/blir-du-friskare-av-att-vara-lite-tjock/ . Jag håller delvis med vad han skriver...men även om BMI inte är ett bra mått så om jag översätter till mig själv ...så kan jag inte fatta hur jag skulle kunna få ihop till ett bra midjemått med en vikt på 105 kg. Man skulle då behöva vara exceptionellt vältränad. Det kan bara gälla någon enstaka promille av befolkningen. #Katarina101: Naturligtvis finns det andra fördelar med att vara smal än tjock..man blir snyggare och mer rörlig t ex. . Men jag hade nog fått känslan av debatten i media tidigare att det har betydelse för livslängden om man är fet...men den här studien visar ju på att det INTE är så. Andelen svenskar som har ett BM>I=35 måste vara försvinnande liten. Tack + #Dicobayo# , Läste precis. Om man gått strikt på BMI så säger det ju väldigt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Och som vanligt så älskar media att överdriva allt, på nyheterna visades en bild på en extremt överviktig person som vaggade fram till speaker-texten som ju då pratade om "lätt övervikt". Undrar hur många personer som nu fick ett kvitto på att "det är ok att vara lite överviktig" och som direkt gick och tog en öl/macka/glass istället för att ta den där dagliga promenaden som de hade som nyårslöfte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Hur dåligt BMI än är som mått så när nu kommer upp på de nivåerna så spelar det ingen roll hur du mäter! Personer med BMI över 30 ser garanterat rejält feta ut! och de börjar säkerligen få problem med "rörligheten"...för att inte tala om ett BMI=35... Är det inte SENSATIONELLT att detta inte skulle ha någon betydelse för hur länge man lever? Jag tror inte att studien kan stämma. Det måste finnas något allvarligt fel i hur studien är utförd (eller presenterad ;-) Kostdoktorns argumentation om att BMI är ett dåligt mått på hälsa är säkert OK upp till en nivå BMI=27/28...men sen??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Humla Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Nu har jag inte ens läst abstractet, men min första tanke var att andelen LCHF-smala i "smaltotalen" ju är ganska liten, och att det kanske kan vara fettskräcken som gör att smalisar trillar av pinn? Jag har normalviktiga vänner som avfärdar mitt LCHF-trams med att de minsann "äter allt" utan att gå upp i vikt, det handlar ju bara om att göra av med mer än man stoppar i sig... När man går in på detaljerna så visar det sig att de äter lättmargarin, lättmjölk och lätt-allting och "unnar sig" lite matlagningsgrädde på sin höjd när det ska vara riktigt festligt. Någon med lite högre BMI kanske faktiskt på riktigt "äter allt", och därmed även vettiga fetter? Lite lunchflum från mig, vet inte om det makes any sense? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Min hypotes är att det finns en specifik grupp människor med lågt BMI som förvränger datan. Nämligen personer som oavsett vad de gör eller vad de äter inte kan lägga på sig övervikt. Eftersom en kalori är en kalori lever dessa personer med uppfattningen att de kan äta vad som helst utan att det påverkar dem. En del är kanske lite osäkra kring sin kropp och vill lägga på sig vikt, och stoppar därför i sig extra mycket skitmat i ett desperat försök. Min gissning är att bland de med lägst BMI så finns det två grupper - de som ej kan gå upp i vikt och de som kan. De som ej kan gå upp i vikt kommer vara lika sjuka som de allra fetaste, medans de andra kommer vara friska. 30 år av godis, chips och cola kommer att göra en sjuk, oavsett om man blir fet eller inte. Någon mer än jag som känner personer med denna kroppstyp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Min hypotes är att det finns en specifik grupp människor med lågt BMI som förvränger datan. Nämligen personer som oavsett vad de gör eller vad de äter inte kan lägga på sig övervikt. Eftersom en kalori är en kalori lever dessa personer med uppfattningen att de kan äta vad som helst utan att det påverkar dem. En del är kanske lite osäkra kring sin kropp och vill lägga på sig vikt, och stoppar därför i sig extra mycket skitmat i ett desperat försök. Min gissning är att bland de med lägst BMI så finns det två grupper - de som ej kan gå upp i vikt och de som kan. De som ej kan gå upp i vikt kommer vara lika sjuka som de allra fetaste, medans de andra kommer vara friska. 30 år av godis, chips och cola kommer att göra en sjuk, oavsett om man blir fet eller inte. Någon mer än jag som känner personer med denna kroppstyp? Absolut, har och har haft flera här på jobbet. Mycket kaffe o cigg, Billys Pan pizza och Mc Donalds. osv... Mager som en skrika, bleka som en askkopp och mörka ringar runt ögonen, uppenbar vitaminbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Karin Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 # Martin Soderholm m fl. Jag har lyssnat på Anna Skipper i en föreläsning där hon beskrev de tre olika Ayur Veda typerna av människor vilket skulle kunna förklara att vissa måniskor blir lättare feta än andra. De tre typerna är: Vata (magra, blir aldrig feta hur mycket och vad de än äter), Pitta (håller en lagom vikt) och Kafa (blir väldigt lätt tjocka). Hon tyckte precis som kostdoktorn att hälsa är viktigt och att man inte ska vara rädd för smör osv. Hon tryckte på sockret, kolhydraterna och halv- och helfabrikat som bovar för hälsan. Personligen tycker jag att: Hälsan kan dock vara bra eller dålig beroende på vad man äter men vikten och BMI är inte alltid ett bra mått på hälsa. Jag tror att lite kolhydrater och socker är viktigt (typ LCHF-kost). Jag tycker Matrevolutionen och Ett sötare blod beskriver vad socker och kolhydrater gör, för att försämra hälsan, på ett bra sätt. Jag önskar att journalisterna läste på lite bättre innan de gör stora rubriker och skrämmer/lättar folk, oftast jämför de äpplen med päron eller låter experter inom helt andra områden än det som debatteras uttala sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Humla Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Någon mer än jag som känner personer med denna kroppstyp? Ja, alltså... Det där låter som mig för fem år sedan. Som demonstrativt åt all möjlig skit utan att gå upp i vikt, och ju mer folk påpekade att jag borde bli tjock, desto mer åt jag... Kan säkert finnas fler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Karin Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 # Martin Soderholm m fl.Jag har lyssnat på Anna Skipper i en föreläsning där hon beskrev de tre olika Ayur Veda typerna av människor vilket skulle kunna förklara att vissa måniskor blir lättare feta än andra. De tre typerna är: Vata (magra, blir aldrig feta hur mycket och vad de än äter), Pitta (håller en lagom vikt) och Kafa (blir väldigt lätt tjocka). Hon tyckte precis som kostdoktorn att hälsa är viktigt och att man inte ska vara rädd för smör osv. Hon tryckte på sockret, kolhydraterna och halv- och helfabrikat som bovar för hälsan. Personligen tycker jag att: Hälsan kan dock vara bra eller dålig beroende på vad man äter men vikten och BMI är inte alltid ett bra mått på hälsa. Jag tror att lite kolhydrater och socker är viktigt (typ LCHF-kost). Jag tycker Matrevolutionen och Ett sötare blod beskriver vad socker och kolhydrater gör, för att försämra hälsan, på ett bra sätt. Jag önskar att journalisterna läste på lite bättre innan de gör stora rubriker och skrämmer/lättar folk, oftast jämför de äpplen med päron eller låter experter inom helt andra områden än det som debatteras uttala sig. Menar förstås människor och inte måniskor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts