Jump to content

Fantastisk föreläsningsserie!

Tuva

Recommended Posts

Jason Fung gör ett otroligt bra jobb med att förklara överviktsproblematiken

Jag tror faktiskt inte jag hört nån förklara det så pedagogiskt och övertygande tidigare!

Enda nackdelen är väl att man efter att ha sett den första delen nu bara måste lägga 5 timmar till av sitt liv på att se resten ^_^

• Like 2

Riktigt bra! Har bara klämt 2 delar ännu men ser fram mot de andra. Väl-formulerat/illustrerat, enkelt men går ändå på djupet. Blev lite klokare kring de där med insulinresistensen som jag inte riktigt fattat innan. Även i andra delen kring vikten av att fasta/ej småäta var bra. 

Tack för tipset Tuva! Kom gärna med fler tips som du råkar på. Gillar video-formatet.

Nu skall jag kolla vidare! :)

• Like 1

Har nu sett fyra avsnitt, och ska kolla vidare.

Mycket intressant.

Håller med Jäderås om att han förklarar insulinresistensen på ett bra sätt.

Sammanfattningsvis, hittills, så är det inte blodsockret man bör hålla koll på...utan insulinet.

Jag har alltid trott att högt bs ger högt insulin, men så är det tydligen inte. Om man ska tro Dr Fung.

Vissa livsmedel höjer Inte bs, men höjer insulinet. Vilket är lika illa.

• Like 1

Här kan säkert Zepp förklara :). ... För jag får inte ihop det där med insulinet...om vi antar en metabolt frisk människa...så borde väl rimligtvis ett livsmedel som höjer insulinet leda till att blodsockret sjunker.... Vilket i sin tur rimligtvis triggar via något "feedback" en minskad insulinproduktion?.... Så höjningen borde vara högst temporär?

Här kan säkert Zepp förklara :). ... För jag får inte ihop det där med insulinet...om vi antar en metabolt frisk människa...så borde väl rimligtvis ett livsmedel som höjer insulinet leda till att blodsockret sjunker.... Vilket i sin tur rimligtvis triggar via något "feedback" en minskad insulinproduktion?.... Så höjningen borde vara högst temporär?

Hos friska är insulinutsöndingen temporär och i paritet till mängd glukos som kommer till blodet via maten!

Det är därför som det tar 10-30 år att utveckla diabetes.. under tiden har du ett normalt blodsocker, men till slut överskrider man bukspottkörtelns förmåga att utsöndra insulin.

Och under tiden blir cellerna allt mera insulinresistenta!

Friska har normalt blodsocker vad de än äter.. kroppen sköter regleringen själv!

Det de kan kolla är C-peptid eller göra ett glukosbelastningstest.. det säger något om deras progress in till det metabola syndromet!

• Like 2

Ja.. postprandialt blodsocker är normalt, inget man behöver oroa sig för!

Normalt blodsocker räknas mellan 3,5 till 8,0 om jag inte minns fel  varav de högre värdena efter en måltid!

Ett första varningstecken kan vara att det postprandiala värdet stiger över 8 eller att det inte har sjunkit ner tillräckligt efter två timmar!

• Like 1

• 4 weeks later...

Vinäger sänker det glykemiska indexet.. så det är nog mest för kolisätare!

Däremot så är det gott i matlagningen.. så det är inget man behöver avstå ifrån!

En favorit för mig är vinegrette.. till grönsakerna!

En fråga, hur mycket sänker vinäger GI? Spelar det roll hur mycket vinäger man tar, spelar sorten roll? Ja menar även om man äter lchf så får man ju i sig lite kolhydrater titt som tätt och det vore ju gött om man kunde sänka dess påverkan på bs.

Han pratade om olika insulinsvar på olika typer av protein, nån som vet var man kan läsa mer om det?

(Lyssnade bara i headset på jobbet så jag har nog missat en hel del, ska ta en repris)

Sök på "insulin index" eller "insulin different foods".

tex:

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf

http://web.healthorize.com/gi_insulin_index.htm

• Like 1

En fråga, hur mycket sänker vinäger GI? Spelar det roll hur mycket vinäger man tar, spelar sorten roll? Ja menar även om man äter lchf så får man ju i sig lite kolhydrater titt som tätt och det vore ju gött om man kunde sänka dess påverkan på bs.

Det vanliga när man tänker på just att sänka GI så är det väl att man tar en matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten. Men det är ju också för att det blir ganska gott med denna mildare vinäger.

Bearnaise innehåller både vinäger (vitvin oftast) och smör, kanon!

• Like 1

Marginellt har jag för mig.. men det är som sagt ingen anledning att avstå vinäger eller för all del en vinegrette!

Fett sänker måltidens GI änumera.. så olivoljan i vinegretten gör förmodligen det mesta!

• Like 1