Jump to content

Tips mot inflammationer i kroppen


elisa
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har sedan tonåren lidit av psoriasis, diverse eksem och nu senaste veckorna uretrit. En inflammation i urinröret som gör lika ont som att ha en kniv inkörd där nere och det enda som gör att jag inte går under är citodon. Min kropp har helt enkelt en massa inflammationer utan anledning!

 

Jag har aldrig ätit lchf förut och vet inte så mycket om det. Jag har väl alltid tyckt att jag äter nyttigt och varierat med mycket grönsaker, riktigt smör, ekologiska produkter och enligt den välkända tallriksmodellen. Tror ni att lchf kan hjälpa mig? Finns det något som är extra bra mot autoimmuna sjukdomar?

 

Just nu äter jag både D-vitamin och omega-3 men också kolhydrater i alla dess former. Jag är så desperat efter hjälp att jag inte vet vart jag ska vända mig. Ska jag utesluta mjölkprodukter?

 

Snälla hjälp...

Link to comment
Share on other sites

Det är jättebra att du tar D-vitamin och omega-3, men testa gärna att skippa spannmål, baljväxter samt gärna mejeriprodukter en månad och se vad som händer. Äter du bröd eller pasta som innehåller gluten, så kan det vara en del av problemet. Här http://www.kostdoktorn.se/lchf ser du lättöverskådligt vad du ska äta! Lycka till  :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut att du kan ge LCHF en chans. Många inlägg och historier finns det om folk som blivit bättre från olika inflammations-sjukdomar. Självklart ingen garanti, men absolut värt ett försök!

Läs lite mer här om hur du kommer igång: http://www.kostdoktorn.se/lchf

 

Omega 3 samt D-vitamin i tillräcklig dos (dvs 2500-5000 E/dag) är förmodligen också bra. Läs mer om D-vitamin här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Morötter, palsternacka och kålrot äter jag mycket av - kan jag fortsätta med det fast i mindre mängder eller är det för mycket kolhydrater?

 

Just nu känner jag mig så förvirrad så det finns så mycket råd och tips där ute. Blåbär ska ju vara super mot inflammationer men enligt lchf ska man vara sparsam med bär?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Morötter, palsternacka och kålrot äter jag mycket av - kan jag fortsätta med det fast i mindre mängder eller är det för mycket kolhydrater?

 

Just nu känner jag mig så förvirrad så det finns så mycket råd och tips där ute. Blåbär ska ju vara super mot inflammationer men enligt lchf ska man vara sparsam med bär?

Om du inte har problem med övervikt eller att du lätt går upp i vikt är det inga problem i sig att äta rotfrukter eller bär. Många som efter decennier av övervikt pga mjölmat och socker äntligen gått ner i vikt med LCHF upplever att vi är känsliga mot för många kh - men det innebär ju inte att det skulle vara dåligt för just dig. Testa dig fram!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kokosolja ska jag absolut prova! Tack snälla för alla tips, jag känner mig redan lite mer optimistisk om framtiden. Hoppas hoppas hoppas att det här kan fungera. Jag vill bara bli frisk.

 

Har läst igenom länken för nybörjare också och tror att jag har koll på det mesta nu :)

 

Kan denna vara någonting: http://www.apotea.se/superfruit-extra-virgin-coconut-oil-450-ml ?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har sedan tonåren lidit av psoriasis, diverse eksem och nu senaste veckorna uretrit. En inflammation i urinröret som gör lika ont som att ha en kniv inkörd där nere och det enda som gör att jag inte går under är citodon. Min kropp har helt enkelt en massa inflammationer utan anledning!

 

Jag har aldrig ätit lchf förut och vet inte så mycket om det. Jag har väl alltid tyckt att jag äter nyttigt och varierat med mycket grönsaker, riktigt smör, ekologiska produkter och enligt den välkända tallriksmodellen. Tror ni att lchf kan hjälpa mig? Finns det något som är extra bra mot autoimmuna sjukdomar?

 

Just nu äter jag både D-vitamin och omega-3 men också kolhydrater i alla dess former. Jag är så desperat efter hjälp att jag inte vet vart jag ska vända mig. Ska jag utesluta mjölkprodukter?

 

Snälla hjälp...

Spannmål och baljväxter ska vara väldigt dåligt för de som har inflammationer i kroppen (de bär t.o.m. ansvar för många av dagens inflammationer). Så undvik spannmål, baljväxter, socker samt oljor/margariner med mycket omega 6 (omega 6 är ju inflammationsskapande). Det är jättebra att du äter omega 3!

 

Nötter innehåller också ganska mycket omega 6, så var försiktig med nötter (med litegrann kan vara bra att äta, för de innehåller en hel del nyttigheter också =)), Tror att Macadamianötter samt valnötter ska vara det bästa valet när det kommer till omega6-halten

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kokosolja ska jag absolut prova! Tack snälla för alla tips, jag känner mig redan lite mer optimistisk om framtiden. Hoppas hoppas hoppas att det här kan fungera. Jag vill bara bli frisk.

 

Har läst igenom länken för nybörjare också och tror att jag har koll på det mesta nu :)

 

Kan denna vara någonting: http://www.apotea.se/superfruit-extra-virgin-coconut-oil-450-ml ?

 

Kolla om du hittar Kung Markatta i din vanliga matbutik. Kanske någon bosatt i mitt gamla hemland kan tipsa dig om olika märken.

Link to comment
Share on other sites

Baljväxter, jag antar att soja ingår i den kategorin? Jag tänkte att jag kanske kunde byta ut mejeriprodukterna mot t.ex. sojamjölk men det kanske inte är en sådan bra ide i detta fallet?

Förutom att soja är en baljväxt så är den extremt hälsofarlig och bör därför undvikas av alla!! Så ät absolut inte det!! Läs mer om det här:

 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/18/soy-can-damage-your-health.aspx

http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

http://www.naturalcuresnotmedicine.com/2013/07/10-reasons-to-avoid-soy-at-all-costs.html

http://www.kostdemokrati.se/frank/2011/05/02/varning-for-soja-3/

 

Soja är alltså det sista du ska äta! 

Link to comment
Share on other sites

Med risk att upprepa en del som redan sagts ..

 

Om du har inflammationer måste du se till att få i dig mycket kolesterol. Kroppen gör en stor del av sina anti-inflammatoriska ämnen med kolesterol. Mest kolesterol finns i fiskägg, fet fisk, äggula, smör, fett gräsbetat kött.

 

Du bör också hålla blodsockret lågt genom att inte äta söta och/eller stärkelserika livsmedel. Alltså lågkolhydrat. Blodsocker eldar på inflammationer.

 

Undvik som sagt glutenprodukter. Glutenprodukter skapar inflammation i tarmen genom ämnena gliadin och agglutenin. Inflammationer sprider sig. Undvika fetter med omega 6, vi får i oss tillräckligt med omega 6 ändå. Omega 6 oxiderar väldigt lätt och blir då inflammationsdrivande. Vi behöver få i oss väldigt lite och förhållandet mellan omega 3 och 6 måste vara till 3s fördel.

 

Ta kosttillskott som magnesium, omega 3, d-vitamin.

 

Ta en promenad ibland i friska luften. Stressa så lite som möjligt. Ät ovanjordgrönsaker i stor mängd det håller ditt ph på rätt sida, en försurad kropp underblåser inflammation.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Med risk att upprepa en del som redan sagts ..

 

Om du har inflammationer måste du se till att få i dig mycket kolesterol. Kroppen gör en stor del av sina anti-inflammatoriska ämnen med kolesterol. Mest kolesterol finns i fiskägg, fet fisk, äggula, smör, fett gräsbetat kött.

 

Du bör också hålla blodsockret lågt genom att inte äta söta och/eller stärkelserika livsmedel. Alltså lågkolhydrat. Blodsocker eldar på inflammationer.

 

Undvik som sagt glutenprodukter. Glutenprodukter skapar inflammation i tarmen genom ämnena gliadin och agglutenin. Inflammationer sprider sig. Undvika fetter med omega 6, vi får i oss tillräckligt med omega 6 ändå. Omega 6 oxiderar väldigt lätt och blir då inflammationsdrivande. Vi behöver få i oss väldigt lite och förhållandet mellan omega 3 och 6 måste vara till 3s fördel.

 

Ta kosttillskott som magnesium, omega 3, d-vitamin.

 

Ta en promenad ibland i friska luften. Stressa så lite som möjligt. Ät ovanjordgrönsaker i stor mängd det håller ditt ph på rätt sida, en försurad kropp underblåser inflammation.

Det som skapar försurning är ju främst säd, socker och stress? fett är ju helt ph-neutralt?

Link to comment
Share on other sites

Det som skapar försurning är ju främst säd, socker och stress? fett är ju helt ph-neutralt?

 

Nej, tyvärr är alla produkter från djurriket är syraskapande, urinsyra. Kött, mejeri, osv. Fett är ju syra i sig.

 

Det finns för all del olika uppfattingar om behovet att göra kroppen basisk också. Tex är det viktigt att magsäcken blir riktigt sur annars kanske inte alla ovälkomna bakterier vi får i oss dör, protein blir dåligt nedbrutet osv. Huden ska vara lite sur för att skydda mot bakterier. Delar av tarmen ska vara något lite surt. Ph är en delikat balans, det får inte blir för surt inte för basiskt, i bägge fallen kan vi dö. Kroppen har en fantastisk förmåga att balansera, det handlar ju om överlevnad.

 

Det viktiga tänker jag är att förse kroppen med mineraler som den kan använda om den behöver motarbeta för mycket syra någonstans. Tex när maten lämnar magsäcken så ska den ph-ändras från magsäckssurt till tarmvänligt.

 

Det är svårt att tänka rätt vad gäller ph, det blir lätt bakvänt. Man kan tänka att eftersom magsäcken ska vara sur så äter jag något surt för att hjälpa till, men då kanske kroppen reagerar med mindre egen syra för den känner av att det som kommer ner redan är surt och då kanske det inte är så bra. kanske bättre då att äta basiskt och få magsäcken att reagera med mycket syra för att ändra ph.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...