Jump to content

qwy

Recommended Posts

Hyperinsulinemi beror väl på att kroppens celler blivit så pass resistenta mot insulin att det produceras "för mycket". Därmed får kroppen svårt att få ned blodsockret och hypoglykemi borde inte resultera, och därmed inte hunger som ett resultat av lågt blodsocker. Däremot blockerar höga halter av insulin fettvävnadshormonet leptin så att man kan uppleva det som att man är i ett tillstånd av svält fastän kroppen lagrar in energiöverskott i fettcellerna.

Vad är bakgrunden till din fråga?

Ja det kan det.. men heter då Reaktiv Hypoglykemi!

I själva verket är det ett förstadium till diabetes.. det är i ett senare skede av Hyperinsulinemin som detta vanligast uppträder.

Det är inte jättevanligt, förekommer främst hos personer med anlag för diabetes typ 2!

Och då skall vi se hur symptomen ser ut;

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

• Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

Näe vi pratar nog om två olika saker.. gäller kanske TS oxå!?

Reaktiv hypoglykemi är ett sjukligt tillstånd, drabbar mest barn till diabetiker, de har en sämre fungerande bukspottkörtel, från födseln.. kan handla om Inkretinhormon oxå!

Sen det där andra.. dvs när hyfsat friska får ett blodsocker som åker ner i fotknölarna.. är mest ett bildligt talesätt.. dock så kan man bli lite grining,trött och sugen på något sött.. men det är nog mest en betingad reflex!

Dvs om man jämför hur hyfsat friska beskriver sitt fotknölssocker och jämför med symptomen på Reaktiv hypoglykemi, som är allvarliga, nära svimning/koma.. så inser man att det är två skilda saker!

"RESULTS:

We studied 259 subjects of 7 to 20 years of age. The prevalence of overweight and obesity was 27% and 37%, respectively. The highest proportion of BMI >95th of the entire group was found in offspring with both diabetic parents. Glucose and total cholesterol levels were lower in the group with healthy parents compared with the group with diabetic mother and metabolic syndrome but with healthy father. HDL cholesterol was higher in the group with both healthy parents than in the group with diabetic mother and metabolic syndrome but healthy father.

CONCLUSIONS:

The offspring of parents with diabetes plus metabolic syndrome showed higher proportion of variables related to metabolic syndrome compared with healthy parents."

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23193389

• Like 1

Var gränsen går för vad som är normalt och sjukligt är nog inte helt lätt att veta. Jag har haft en hel del problem med symptom på hypoglykemi. När jag var liten var mamma tvungen att ge mig en bulle att äta i sängen eftersom jag annars blev illamående när jag steg upp. När jag var någonstans där jag inte kunde få mat direkt på morgonen så hade jag en burk druvsocker att ta till om jag skulle börja må dåligt.

Under kanske 10 års tid innan jag började jobba med min hälsa på allvar så fick jag synstörningar när jag behövde mat. Det hände också att synstörningarna kom innan jag ens blev hungrig men oftast var det när det egentligen var dags att äta igen.

Väldigt arg och irriterad var ännu vanligare men det var bara inför lunchen.

• Like 1