Lina78 Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Jag har precis fått veta att jag fått magsår och ska nu lägga om kosten för att äta "snäll" mat! Gärna kokt potatis och ris, inte mkt fett och inte alltför mkt av vissa grönsaker! Är det någon som har samma erfarenhet som jag? Hur/vad ska jag äta? Ris & potatis går självklart bort och fett ska jag absolut inte äta för mkt av enligt min läkare! Jag mår prima av LCHF, har aldrig mått bättre men självklart vill jag ju må bra i magen också och äta rätt så mitt magsår läker ordentligt! Nu behöver jag hjälp! Nån som har bra tips och idéer?? Tar tacksamt emot alla råd och tips!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Har du fått magsår pga bakterien helicobakter pylori så ska du förmodligen ha en antibiotikakur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Kolla in FODMAPS (finns en paleo version). Kan kanske hjälpa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lina78 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Jag har inte fått bakterien helicobakter pylori. Fick PPI, Omeprazol! Så magsåret beräknas vara läkt inom 8 veckor. Tack! Ska genas kolla in Fodmaps!! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caspar. Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Finns en tråd om det på kolhydrater i focus http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715618b9cb46222d066367-magsar-vad-ska-jag-ata Själv har jag alltid haft problem med återkommande magsår/magkatarr. Detta försvann efter en period med LCHF. Tror det kan vara ett omställningsbesvär när gallan får börja jobba igen. På en föreläsning med Annika Dahlqvist tog hon upp detta och hon trodde att det berodde på att magmunnen är inflammerad, dvs när den läkt efter en tid på strikt LCHF så håller den tätt. Ingen aning om det stämmer. Jag skulle definitivt inte äta potatisen och det andra skräpet men kanske försöka vara lite snäll med fettet. Vad gäller mediciner så har jag haft mycket bättre erfarenhet av Pepcid, kör en kur en tablett morgon & kväll en vecka, istället för PPI (Omeprazol/Losec) eftersom den jobbar med att lugna magen istället för att mest neutralisera magsyran (vilket leder till att magen producerar ännu mer magsyra, ond spiral). PPI mediciner är tydligen också kopplade till benskörhet http://annikadahlqvist.com/2013/04/20/omeprazol-syrasankare-kan-oka-frakturrisken/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lina78 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Tack Caspar! Det var medicinen jag fick utskriven och jag har alltid mått bra av LCHF, aldrig mått bättre!! Kolhydraterna går bort för mig och det sa jag till läkaren, tänker inte stoppa i mig potatis å ris å pasta, det mår jag väldigt dåligt av och får ont i magen! Tänker använda mig av fett men i mindre mängd än vanligt, undvika stekt mat och köra mer i ugnen och kanske koka mer fisk! Tack för dina tips och länkar!! Betyder oerhört mkt!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Här är lite om paleo fodmaps http://www.thepaleomom.com/2012/08/modifying-paleo-for-fodmap-intolerance.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lina78 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Åh tack!!! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 När jag var inne för magsårsutredning förra året fick jag frågan om jag var rökare. Enligt den läkaren är det egentligen uteslutande rökare som får magsår. Du röker väl inte ? Jag hade inte magsår. När jag slutade med gluten slutade jag ha ont i magen och kunde sluta med omeprazol. Ingen av de 5 läkare jag träffade förslog att jag kunde ha problem med gluten. Jag hade väl fel symptom. . . . Jag berättade det för dem när jag testat fram det själv. Jag glutenfri och mår prima. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lina78 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Erik2, jag är inte rökare och slutade med både gluten och laktos förra året, efter att ha använt mig av gluten-och laktosfria produkter så mådde jag ännu bättre! Är ordinerad att käka Omeprazol under 10 dagar och sen ska det vara bra...enligt läkaren... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Jag ångkokar helst fisk och grönsaker, dels för smaken och bättre konsistens, men tycker det är snällare mot (min) magen också. Min är känslig pga hög konsumtion av värktabletter. Hoppas du får ordning på magen snabbt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Kan rekommendera dig att dricka benbuljong ett par gånger om dagen för att hjälpa till i läkningsprocessen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Hur tar man reda på om man har magsår? och hur vet man om det är helicobakter pylori som ställer till problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Bra info på engelska: http://www.medicinenet.com/helicobacter_pylori/article.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 När det gäller helicobakter pylori så tror inte jag att bakterien är grundproblemet ens i dom fallen där den faktiskt finns i magen. Jag tror snarare att det är något annat som får bakterien att dominera för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Detta låter helt upp och ner men har du testat kvaliteten på din magsyra ? Bra syra dödar bakterier, det är en av poängerna med magsyra första linjen i immunförsvaret. Många har dålig syra idag. Att ta syradämpande kan vara helt kontraproduktivt om man har bakterien. En variant att testa är med bikarbonat. Jag vet inte hur bra syra påverkar eventuella sår i magen. Men i vart fall borde bra syra hålla bakterier borta från såret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hizzy Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Jag har haft magkatarr och magsårsproblematik i flera år. Hade väldiga omställningsbesvär när jag började med lchf för ett år sedan. Diarrer i två veckor och magsmärtor. Men sedan mår jag prima i magen. Så håll ut det blir bättre!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Finns en tråd om det på kolhydrater i focus http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715618b9cb46222d066367-magsar-vad-ska-jag-ata Själv har jag alltid haft problem med återkommande magsår/magkatarr. Detta försvann efter en period med LCHF. Tror det kan vara ett omställningsbesvär när gallan får börja jobba igen. På en föreläsning med Annika Dahlqvist tog hon upp detta och hon trodde att det berodde på att magmunnen är inflammerad, dvs när den läkt efter en tid på strikt LCHF så håller den tätt. Ingen aning om det stämmer. Det här var intressant info Caspar, tack för det. Strax innan jag gick över till LCHF 10 januari i år upplevde jag magkatarr liknande besvär. Köpte Pepcid men det ville inte riktigt hjälpa den här gången. Vikten hade börjat bete sig på ett sätt som den heller inte gjort tidigare (steg i snabbare tempo). Man kan ju bara gissa om kroppen började bli ordentlig inflammerad . Därför verkar teorin med inflammerad magmun rimlig. Besvären försvann efter några veckor på LCHF och utan Pepcid 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts