Anne i Ängby Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 I början 2000-talet följde jag de rekommendationer som m. Montignac beskrev i sina böcker. Jag tyckte att gåsfett var bra att använda i matlagning. Det tål höga temperaturer, ger god smak och harl lång hållbarhet. Ur dessa aspekter liknar det kokosfettet. Jag undrar nu om detta fett kan betecknas som NYTTIGT även inom LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det beror nog på vad gåsen har ätit under sin levnad En "pippi" som enbart käkat spannmål har nog för mycket omega-6 i fettet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Jag ser fram emot fler svar i den här tråden. Gåsfett får mig att minnas min barndom, då det var ett måste på matbordet vid högtidsdagar. Särskilt julbordet. Kommer ihåg att det var väldigt gott. Vet inte varför det har försvunnit från matborden. Är tacksam för påminnelsen, och ska ge mig ut och inköpa fettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Vi åt gås till jul istället för en torr kalkon. Jättegott, fett kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Vi åt gås till jul istället för en torr kalkon. Jättegott, fett kött. Penny, här i södra Sverige äter vi gåsamiddag runt thanksgiving.....så att äta det till jul blir kaka på kaka. Men jag håller med dig, gåsen är saftigare än kalkonen. Hmmmmm, kan det vara därför det var ett måste med gåsfett på julbordet förr......efterverkningarna av MårtenGås??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 har svårt att se att det inte skulle vara bra, men vet inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne i Ängby Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Nu var det längesen jag köpte gåsfett. Men jag hade alltid svårt att hitta det i vanliga affärer. Direkt efter Mårten Gås brukar det gå att köpa i saluhallen. Jag köpte mitt fett i Östermalmshallen i Stockholm. Där var det väldigt dyrt. Har också hittat gåsfett hos ICA i Viksjö. Jag hörde av mig till Fällmans Kött. Men de sade att de endast sålde till grossister och restauranger. Är det någon som vet nåt bättre sätt att få tag i fettet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts