Anne i Ängby

Gåsfett, nyttigt fett ?

Recommended Posts

I början 2000-talet följde jag de rekommendationer som m. Montignac beskrev i sina böcker.

Jag tyckte att gåsfett var bra att använda i matlagning. Det tål höga temperaturer, ger god smak och harl lång hållbarhet.

Ur dessa aspekter liknar det kokosfettet.

Jag undrar nu om detta fett kan betecknas som NYTTIGT även inom LCHF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vad gåsen har ätit under sin levnad ;)

En "pippi" som enbart käkat spannmål har nog för mycket omega-6 i fettet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser fram emot fler svar i den här tråden.

Gåsfett får mig att minnas min barndom, då det var ett måste på matbordet vid högtidsdagar. Särskilt julbordet.

Kommer ihåg att det var väldigt gott. Vet inte varför det har försvunnit från matborden.

Är tacksam för påminnelsen, och ska ge mig ut och inköpa fettet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi åt gås till jul istället för en torr kalkon. Jättegott, fett kött. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi åt gås till jul istället för en torr kalkon. Jättegott, fett kött. 

Penny, här i södra Sverige äter vi gåsamiddag runt thanksgiving.....så att äta det till jul blir kaka på kaka.

Men jag håller med dig, gåsen är saftigare än kalkonen.

Hmmmmm, kan det vara därför det var ett måste med gåsfett på julbordet förr......efterverkningarna av MårtenGås???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att det skrivs om gåsfett här - ett aktuellt tema för mig. 

Där jag befinner mig nu (I Tatrabergen) så används både grisfett (ister) och gåsfett mer än hemma i Sverige. 

Enligt de (äldre människor) jag har pratat med idag så används gåsfett ungefär på samma sätt som grisfett (ister), det vill säga till allehanda matlagning, det vill säga vispa i omeletten.Steka i. Blanda i soppa och buljong osv. 

Till skillnad från ister så verkar det som de flesta upplever det som "renare" eftersom de ofta köper det lokal producerat och vet var gåsen levt sitt liv. Fördelen med att smälta gåsfett är också att du får ut mer från 1 kilo fett än vad du får från grisfett(?).

När man äter ister så kan man ibland känna sig varm i njurarna hörde jag en kvinna berätta, men det kände hon inte när hon använde gåsfett. Det var hon som ibland tog 1 sked gåsfett i kaffet som sade det. 

Nu har jag fått 4 kilo prima lokalproducerat gåsfett att ta med hem... Nu är jag spänd på om jag ska lyckas få med det till Sverige i handbagaget nästa vecka -- flytande vätskor och gel är ju inte tillåtet i större mängd, men jag funderar på att frysa ner det och göra ett försök. Alternativet är att boka en väska för incheckning, men eftersom jag inte har så mycket annat med mig känns det onödigt. 

Jag ska också ta med lite goda korvar och salami sorter härifrån, det är verkligen ett område med gamla goda traditoner när det gäller mat. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det längesen jag köpte gåsfett. Men jag hade alltid svårt att hitta det i vanliga affärer.

Direkt efter Mårten Gås brukar det gå att köpa i saluhallen. Jag köpte mitt fett i Östermalmshallen i Stockholm. Där var det väldigt dyrt.

Har också hittat gåsfett hos ICA i Viksjö. Jag hörde av mig till Fällmans Kött. Men de sade att de endast sålde till grossister och restauranger.

Är det någon som vet nåt bättre sätt att få tag i fettet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall någon är intresserad så kan jag meddela att det gick utmärkt att ta med sig fryst gåsfett i handbagaget. Slank igenom säkerhetskontrollen utan att någon höjde på ögonbrynen. Så nu ska jag sakta smälta det i min croc-pot under helgen och sedan hälla upp i glasburkar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg