Livsnjutare Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Kan detta till viss del förklara den förbättring i sina sjukdomar som lowcarbätande människor vittnar om?... många fler sjukdomar än vad vi är medvetna om orsakas av mikroorganismer i vår tarmflora, tror jag.:-) Om gruppen Prevotella bakterier kan man här läsa att de dominerar vår magtramflora om man äter stor andel kolhydrater. " Studies also indicate that long-term diet is strongly associated with the gut microbiome composition—those who eat plenty of protein and animal fats typical of Western diet have predominantly Bacteroides bacteria, while for those who consume more carbohydrates, the Prevotella species dominate" Här är Dn-artikeln som pekar ut Prevotella-dominans som en möjlig/trolig orsak till reumatism hor både möss och människor Vad tror Ni? /Livsnjutare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Jag tror absolut att det ligger något i det. Jag läste i Brödberoende av William Davis om detta att bakteriefloran ändras när man slutar äta glutenprodukter, tyvärr har jag inte boken tillgänglig för en referens, men ska snarast fiska upp en. På hans blogg kan vi läsa: http://www.wheatbellyblog.com/2011/08/the-battle-for-control-of-your-colon/ Han berättar om lektin ett protein som de flesta växter har som skyddar dem från mögel, svamp osv. I de flesta fall kan vi hantera lektiner men inte glutenprodukternas lektiner. Det påverkas inte av vår matsmältning. På vägen genom tarmen koncentreras lektinet och orsakar död bland de goda bakterierna och hjälper skadliga bakterier som e-coli. Detta tillstånde kan ge gaser, kramp, dåligt näringsupptag och leda till sjukdom som reumatism om tarmen läcker eller är öppnad. De dåliga bakterierna kan också ta sig uppåt till tunntarm, tolvfinger, magen osv. CITAT: "Nearly all plants contains lectins, proteins that provide the plant protection from predators like mold, fungus, and insects. And most lectins ingested by humans are harmless or have only minimal effects. Not so wheat lectins. Wheat lectins are oddly impervious to digestion. What you eat is what you either absorb into the bloodstream or pass out in your stool. It means that, after other proteins, carbohydrates, and fats have been digested, the remnants making their way through your colon become concentrated in wheat lectins. It’s here where the high concentration of wheat lectins do their Weapons of Mass Destruction thing and cause good bacteria to die and encourages bad bacteria, like Escherichia coli and Lactobacillus lactis, to fluorish, a condition called “bacterial overgrowth.” Wheat lectin-induced bacterial overgrowth causes gas, cramping, malabsorption of nutrients, and can lead to diseases like rheumatoid arthritis when the normal barriers to unwanted proteins are unlocked. The number of evil bacteria can grow a thousand-fold, overwhelming the helpless good bacteria. The evil bacteria winning the battle then invade northward, making their way as high as the duodenum and stomach. That’s when it gets really ugly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 En väninna till mig blev frisk från reumatisk värk genom att äta makrobiotisk kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 En väninna till mig blev frisk från reumatisk värk genom att äta makrobiotisk kost. Vad hade hon ätit dessförinnan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Vad hade hon ätit dessförinnan? Det vet jag inte men det var långt före skräpmatens tidevarv. Hon berättade det för mig 1980. Har för mig hon åt kosten i början av 70-talet. När hon slutade med den makrobiotiska kosten för att hon tröttnade på den så fick hon tillbaka migränen och till viss del den reumatiska värken men inte så mycket värk som innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livsnjutare Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Tack för länkar och svar, jag följer och kollar in. Vi som funderar och lyssnar, och vill veta och bryr oss, står i bjärt kontrast till alla som hummar och hmma:ar och småinvänder med det rådande kostparadigmet i rygg. Jag har personligen svårt att prata om dessa saker i min omgivning utan att uppfattas som lite tossig och livsstils-nördig. Jag förvånas fortfarande över den ovilja som följer runt LCHF -diskussioner. Nåväl, jag får ju komma till tals här:-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Jag känner igen. Men mitt intresse har också fått flera av mina manliga kollegor att öppna upp sig och plötsligt sitter vi gubbar och pratar kropp, tarmfunktion, krämpor och mat, det är riktigt roligt, en ny gemenskap, vi bryr oss om. Med kvinnliga kollegor har det aldrig varit svårt att prata om såna saker och när jag sätter igång ... märker jag att kvinnor i större utsträckning än män redan läst på om det mesta och provat. En del manliga kollegor tycker jag är extrem som inte äter vad som helst och säger att jag kommer bli sjuk. Jag tycker det är extremism att tro att man ska kunna stoppa i sig vad som helst. Många av båda könen verkar dock väldigt rädda att göra stora förändringar och många är uppenbart föör bekväma. Det är jobbigt, jag har hellre ont, jag äter hellre piller, SUCK. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts