Kajsa48 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Hej är det någon som kan hjälpa mig. Jag har ätit LCHF i ca tre veckor nu. Den första veckan gick jättebra. Sedan hade jag några dagar med lite kolhydrater och några glas vin. En stor släkt träff som gjorde det svårt att hålla mig till lchf. Dock inget godis. Nu har jag kört i ca en vecka igen och känner mig så hungrig. Jag har börjat öka på mängden fett men blir så illamående. Några tips? Häls kajsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Det är stora omställningar för kroppen. Särskilt om du också blir glutenfri, vilket jag hoppas, då får du närmast abstinensproblem. För mig handlade hungern under den första LCHF tiden om att min hjärna ville ha sin gluten-fix, hjärnan signalerar det genom att skrika "hungrig". Det är svårt att stå emot men försvinner efter ett par veckor. För mig tog det dock många veckor ca 4 månader ... jag var en riktig brödknarkare. Jag brukade ta mig en bit ost, hade alltid ost på jobbet. Eller så tog jag en kaffe med grädde. Om du vet att du har ätit bra och att kroppen inte har någon anledning att vara hungrig så räcker det med något litet fett här och där för att få tyst. Du ska inte behöva äta enorma mängder fett bara för att hjärnan är sugen men kroppen är mätt. Jag har läst att kvinnor i allmänhet äter för lite protein (män för lite grönsaker ..) kanske kan du öka lite där, protein mättar också. När du kommit igenom har du en kroppp som fungerar och talar om för dig när den behöver näring, inte när hjärnan vill ha sin fix. Man måste avprogrammera hjärnan. Gluten/gliadin är knark. Må gott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Om magen skriker trots att den inte har anledning till det, att du verkligen har ätit en normalportion med lagom med fett ka det bero på att du beöver vätska. Törst kan ocså signaleras som hunger. Drck några glas vatten (och ta salt... vi ehöver extra salt!) och kolla om det blir bättre. Sen blir jag alltid extra hungrig några dagar efter om jag trillat dit på fel sorts kolisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Har du testat olika sorters fett? Jag kan bli illamående av t ex smör, men har inga problem att käka majonnäs tills det rinner ur öronen Det kan vara värt att testa lite. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Det är stora omställningar för kroppen. Särskilt om du också blir glutenfri, vilket jag hoppas, då får du närmast abstinensproblem. För mig handlade hungern under den första LCHF tiden om att min hjärna ville ha sin gluten-fix, hjärnan signalerar det genom att skrika "hungrig". Det är svårt att stå emot men försvinner efter ett par veckor. För mig tog det dock många veckor ca 4 månader ... jag var en riktig brödknarkare. Jag brukade ta mig en bit ost, hade alltid ost på jobbet. Eller så tog jag en kaffe med grädde. Om du vet att du har ätit bra och att kroppen inte har någon anledning att vara hungrig så räcker det med något litet fett här och där för att få tyst. Du ska inte behöva äta enorma mängder fett bara för att hjärnan är sugen men kroppen är mätt. Jag har läst att kvinnor i allmänhet äter för lite protein (män för lite grönsaker ..) kanske kan du öka lite där, protein mättar också. När du kommit igenom har du en kroppp som fungerar och talar om för dig när den behöver näring, inte när hjärnan vill ha sin fix. Man måste avprogrammera hjärnan. Gluten/gliadin är knark. Må gott Jag har diagnos celaki sedan år 2000 så glutenfri är jag. Jag funderade på varför jag mår så illa? Jag äter inget fett förutom det jag har i maten. Idag blev det ca 1dl grädde och 1/2 dl majonäsen och två tsk kokosfett. Kan det vara för mycket fett? Gällande Protein så åt jag är ca 6 msk lammfärs, 2dl turkisk yoghurt och 1/2 pakt bacon. Vad tror du? Är det för mycket? Tacksam för hjälp/ Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Tack alla många bra tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Kanske blir det för mycket mejeriprodukter? Annars tycker jag nog snarare du äter för lite protein? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Jag har diagnos celaki sedan år 2000 så glutenfri är jag. Jag funderade på varför jag mår så illa? Jag äter inget fett förutom det jag har i maten. Idag blev det ca 1dl grädde och 1/2 dl majonäsen och två tsk kokosfett. Kan det vara för mycket fett? Gällande Protein så åt jag är ca 6 msk lammfärs, 2dl turkisk yoghurt och 1/2 pakt bacon. Vad tror du? Är det för mycket? Tacksam för hjälp/ Karin Oj, ja då är det ju inte gluten för din del. När jag läser din meny tänker jag att jag saknar grönsaker. Det är nog min personliga kritik mot LCHF (förutom att man kunde göra tydligare motstånd mot glutenprodukter) att man inte lyfter fram grönsaker tillräckligt kraftfullt. Jag förstår att vi kanske inte kan tillgodogöra oss alla nyttigheterna i grönsaker men det finns en annan viktig sak med dessa och det är att de hjälper oss att hålla ph nivån på rätt sida dvs lätt basiskt. LCHF utan mycket grönsaker ger för låg ph dvs surt. Min tallrik ska innehålla 2/3 ovanjordgrönsaker resten protein och fett. I din meny ser jag grädde som ju bara är 40% fett och laktos och mjölkprotein yoghurt kanske 10% fett laktos och mjölkprotein. Jag tar väldigt lite av sådana produkter om ens något för att de är för magra ... och de ger stor insulinutsöndring, de är insulinotropa. Majonäs på tub är oftast gjort på rapsolja som har för mycket omega 6 och äggpulver, det är egentligen ingen höjdare om man inte gör den själv med smör och äggula. Bacon innehåller mycket nitrit. Kokosfett ska ju vara bra men jag mår lite konstigt varje gång jag äter kokosfett, kanske är det laurinsyran som iofs har många bra egenskaper, som gör något. Om jag gör ett försök till slutsats, tycker jag lite grann att du verkar ha hamnat i LCHF-myten att vi äter grädde och bacon. Några kanske gör det och det funkar för dem men jag tror inte på det för min egen del. Jag tror vi måste utgå från grönsakerna och komplettera det med lagom protein 150 - 200 gr per dag och smör så mycket som smakar gott. Grädde, yoghurt, majo kan vara för min del. Kokosfett också. Bacon är ett högprocessat livsmedel och ska bara ätas sparsamt tex som en krydda. Håll dig till rena oprocessade proteinkällor, ovanjordgrönsaker i massor och smör så mycket som smakar bra så kommer du må gott tror jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Oj, ja då är det ju inte gluten för din del. När jag läser din meny tänker jag att jag saknar grönsaker. Det är nog min personliga kritik mot LCHF (förutom att man kunde göra tydligare motstånd mot glutenprodukter) att man inte lyfter fram grönsaker tillräckligt kraftfullt. Jag förstår att vi kanske inte kan tillgodogöra oss alla nyttigheterna i grönsaker men det finns en annan viktig sak med dessa och det är att de hjälper oss att hålla ph nivån på rätt sida dvs lätt basiskt. LCHF utan mycket grönsaker ger för låg ph dvs surt. Min tallrik ska innehålla 2/3 ovanjordgrönsaker resten protein och fett. I din meny ser jag grädde som ju bara är 40% fett och laktos och mjölkprotein yoghurt kanske 10% fett laktos och mjölkprotein. Jag tar väldigt lite av sådana produkter om ens något för att de är för magra ... och de ger stor insulinutsöndring, de är insulinotropa. Majonäs på tub är oftast gjort på rapsolja som har för mycket omega 6 och äggpulver, det är egentligen ingen höjdare om man inte gör den själv med smör och äggula. Bacon innehåller mycket nitrit. Kokosfett ska ju vara bra men jag mår lite konstigt varje gång jag äter kokosfett, kanske är det laurinsyran som iofs har många bra egenskaper, som gör något. Om jag gör ett försök till slutsats, tycker jag lite grann att du verkar ha hamnat i LCHF-myten att vi äter grädde och bacon. Några kanske gör det och det funkar för dem men jag tror inte på det för min egen del. Jag tror vi måste utgå från grönsakerna och komplettera det med lagom protein 150 - 200 gr per dag och smör så mycket som smakar gott. Grädde, yoghurt, majo kan vara för min del. Kokosfett också. Bacon är ett högprocessat livsmedel och ska bara ätas sparsamt tex som en krydda. Håll dig till rena oprocessade proteinkällor, ovanjordgrönsaker i massor och smör så mycket som smakar bra så kommer du må gott tror jag. Tack Erik. Det var väldigt värdefullt för mig det du säger. Jag glömde nämna grönsaker som jag älskar. Så det äter jag. Är inte så förtjust i majonäs,bacon och kokosfett. Grädde kan vara ok ibland men de råd du ger mig är just så jag vill äta. TACK// Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 6, 2013 Author Share Posted November 6, 2013 Kanske blir det för mycket mejeriprodukter? Annars tycker jag nog snarare du äter för lite protein? Ja det blir nog för lite, har nog som Eric sa fastnat i någon konstig föreställning om lchf. Ska prova att öka på protein. Har du några bra förslag på frukost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Två favoriter 1) Paleogröt (jag har kokoslja istället för kakaosmör) http://www.ceciliafolkesson.se/2013/10/28/detta-vill-ingen-missa/ 2) Kaffedrink http://www.ceciliafolkesson.se/2013/10/30/favorit-i-repris-basta-kaffet/ Annars tycker jag ägg är bra. Kanske keso blandat med något annat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 När jag äter för mycket fett på en gång blir jag illamående. Har fått justera ner mängden vid måltid. Tycker det funkar bra fast det är klart, jämfört med de tre teskedarna fett jag åt som viktväktare vräker jag ju i mig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa48 Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Två favoriter 1) Paleogröt (jag har kokoslja istället för kakaosmör) http://www.ceciliafolkesson.se/2013/10/28/detta-vill-ingen-missa/ 2) Kaffedrink http://www.ceciliafolkesson.se/2013/10/30/favorit-i-repris-basta-kaffet/ Annars tycker jag ägg är bra. Kanske keso blandat med något annat? Tack ska testa idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ja det blir nog för lite, har nog som Eric sa fastnat i någon konstig föreställning om lchf. Ska prova att öka på protein. Har du några bra förslag på frukost? Jag äter omelett. Två ägg, lite grädde ... vispa, lå stå. I med lite lagrad ost, en halv tomat, kanske en flisa skinka och SMÖR rejäl klick i stekpannan, låt steka ihop ett tag under medelvärme sen i med smeten - ibland räddar jag äggulorna och lägger dem råa på den färdiga omeletten tror att färre nyttigheter dör av värmen i så fall. En nypa riktigt havssalt. Dricker vatten till. Om jag har tillgång till opastöriserat smör låter jag en klick av detta smälta sakta på den färdiga omeletten på tallriken, vill ju inte heller där att nyttigheterna i opastöriserade smöret ska dö i pannans värme. Många har svårt med varm mat på morgonen, inkl min hustru. Hon äter glutenfritt knäcke med hårdkokt ägg och kaviar, och smör. För min del blir det för mycket kolhydrater, brödet och kaviaren (socker). William Davis som skrivit Brödberoende tycker att den bästa frukosten är rester från gårdagens middag, eftersom alla "vanliga" frukostalternativ ger för högt blodsocker, flingor och fil, mackor, pannkakor osv. Frukosten är det svåraste målet. Men det är också det viktigaste målet att hålla blodsockret lågt. Jag har läst att om man drar igång blodsockret det första man gör på morgonen så har man med sig det hela dagen. Det blir tydligen inte alls samma farliga resultat om man drar igång blodsockret till lunch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Jag äter två kokta ägg mosade med salt och smör. Det är så gott så jag saknar inte kaviaren alls. Man kan ju äta fröknäcke i stället för glutenfritt bröd så är det väl färre kolisar? I stället för regelrätt omelett som jag tycker kan kännas lite masigt kan jag göra fluffig äggröra på 2 ägg och grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts