Jump to content

Känner Ni av vart Era blodsocker-nivå ligger??

Carl August Arge
 Share

Recommended Posts

Jag är diabetiker t2.

Nyligen satt jag och pratade med några ikke-diabetiker om BS. Jag förstod at de andra kände mkt väl både när de hade lågt BS (lite skakiga, trötta, irriterade) och när de hade högt BS (de kände sig "höga"). I samma veva berättade de at när de kände sådan så antigen åt de kolisar (för att höja BS) eller slutade äta socker (för inte bli så "höga").

Jag kom att tänka på oräkneliga gånger jag har hört om stökiga, "höga" barn som har ått för mkt godis....

Så slog det mig att jag aldrig har känt sådan. Har alltid gillat socker & sött, men inte känt av denna blodsockerets berg och dalbana.

Jag har ochså hört andra diabetiker berätta att de känner på sig var deras BS ligger.

Jag har inte minsta aning om vart mitt BS ligger. Enda sättet för mig är att mäta....och blir förvånad om det är mkt avvikande från det vanliga....

Nu undrar jag hurpass vanligt det är att inte ha en aning om eget BS värde (utifrån "känslan")

Kan det vara så at personer som mig har xtra risk för at utveckla diabetes därför att vi inte får några varningar som kan få oss at ändra ett riskbeteende???

Mkt intresserad att höra om andras erfarenheter/åsikter

Jag är typ1:a sedan 40 år och känner fortfarande tydligt när blodsockret börjar bli lågt, vaknar om det sker på natten. Har ännu inte haft en enda allvarlig incident där jag förlorat medvetandet. Kan också ana om det blir mycket högt (över 15 eller så), men det är inte lika tydligt. Det finns många som inte har samma känslighet, det verkar vara mycket individuellt. Det borde vara så att känsligheten för hypoglykemi (lågt BS) är större då det uppträder an massa försvarsmekanismer i kroppen. Huruvida det går att öva upp sin känslighet vet jag inte, skulle vara intressant att höra ifrån någon som medvetet testat.

I mitt förra liv kände jag av blodsockerfallen och behövde vid de otaliga tillfällen stoppa i mig nytt "knark" för att bli hög igen. Numera gör jag det inte, eftersom jag är avgiftad och är "låg" hela tiden. Jag saknar dock ibland den speedade uppåtkänslan, men inser också att det är därför en knarkare har svårt att bryta med sitt destruktiva beteende. Därför väljer jag leva nyktert numera och avstår från en tillfällig sinneseufori, som kan sabba allt för mig och skada min framtid.