Limp Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Undertecknat håller på med en lång och seg återanpassning till ett normalt rofyllt liv, där mat inte längre finns i fokus mer än som en naturlig nödvändighet till överlevnad. Nu har jag ätit LCHF ett och ett halvt år. Jag har ätit det extremt strikt för att anpassa kroppen till ett helt nytt liv med nya rutiner och vanor. Det har inneburit fakir över ett års tid. Omställningstiden har verkligen behövts, liksom mitt sätt att äta så. Det svåraste har inte varit att vänja magen med ett nytt ätmönter, utan det har handlat om hjärnan. Att avvänja mig från olika destruktiva beteenden. Att släppa taget ! Jag har lyckas över förväntan enligt mitt eget tycke och jag är stolt över mig. Nu har jag sysselsatt mig själv de senaste månaderna att åter börja äta mer åt det gröna hållet. De senaste veckorna har jag tom ätit rena vegetabiliska måltider för att utröna var gränsen och balansen går för min del mellan animalier och vegetabilier. Jag har kommit fram till att jag behöver äta uppemot 6-7 hekto vegetabilisk mat per måltid för att slippa gå hungrig som när jag intagit en animalisk måltid på 250 gram. Dessutom fiser jag jämt och magen låter som ett borlande och gurglande avloppssystem. Jag är besviken och inte precis på mig själv, utan på den gröna maten. Ni kan tänka er vad är det för slags tankar som rör på sig i mitt huvud just nu ? Just det... vegetabiler anser jag vara mat för någon annan och inte för mig... kaniner kanske ! Jag vill äta energität mättande mat och ha en lungn och harmonisk mage. Jag vill slippa tänka på mat ständigt och gå hungrid. Den tiden är absolut över ! Proteinerna och fettet får åter fylla en större del av min tallrik... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Personligen så äter jag mycket grönsaker, och har alltid gjort, både före och efter införandet av ketogen kost, och min mage klarar det ganska hyfsat. Det jag får vara försiktig med är lök, blomkål, broccoli, sparris och även svamp. Jag pratade med en kvinna från Thailand om mat för ett tag sedan, och hon sade att har man någon form av inflammatorisk sjukdom eller process i kroppen så ska man vara väldigt försiktig med grönsaker som har eller ser ut som en blomma, typ broccoli och sparris. Enligt henne så klarar magen inte riktigt av dessa grönsaker vid dessa tillstånd. Jag vet inte om det är sant eller inte, men det stämmer in på mig, och jag är lite av den åsikten att man i den delen av världen är mycket mer uppmärksam på vad som är bra och mindre bra i matväg, och har en mycket stor kunskap om vad man ska och inte bör äta vid olika sjukdomar, åkommor och krämpor 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Jag skulle tro att en del av dilemmat i mitt fall, handlar om att jag egentligen aldrig ätit grönsaker. Jag har helt enkelt inte gillat grönsakerna. Jag har alltid varit köttätare och i förra livet åt jag dem ihop med en massa kolhydrater. Nu när det skadliga kolhydratslasset är borta, har jag tänkt mig anamma nya vanor med grönsaker. Det går ju liksom inte tillföra järnspik som intag. Jag äter fakir, men är ingen sådan ! Men magen protesterar. Jag ger dock inte upp, utan jakten efter balans fortsätter. Men jag inser också att det aldrig blir en grönsaksätare av mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Undertecknat håller på med en lång och seg återanpassning till ett normalt rofyllt liv, där mat inte längre finns i fokus mer än som en naturlig nödvändighet till överlevnad. Nu har jag ätit LCHF ett och ett halvt år. Jag har ätit det extremt strikt för att anpassa kroppen till ett helt nytt liv med nya rutiner och vanor. Det har inneburit fakir över ett års tid. Omställningstiden har verkligen behövts, liksom mitt sätt att äta så. Det svåraste har inte varit att vänja magen med ett nytt ätmönter, utan det har handlat om hjärnan. Att avvänja mig från olika destruktiva beteenden. Att släppa taget ! Jag har lyckas över förväntan enligt mitt eget tycke och jag är stolt över mig. Nu har jag sysselsatt mig själv de senaste månaderna att åter börja äta mer åt det gröna hållet. De senaste veckorna har jag tom ätit rena vegetabiliska måltider för att utröna var gränsen och balansen går för min del mellan animalier och vegetabilier. Jag har kommit fram till att jag behöver äta uppemot 6-7 hekto vegetabilisk mat per måltid för att slippa gå hungrig som när jag intagit en animalisk måltid på 250 gram. Dessutom fiser jag jämt och magen låter som ett borlande och gurglande avloppssystem. Jag är besviken och inte precis på mig själv, utan på den gröna maten. Ni kan tänka er vad är det för slags tankar som rör på sig i mitt huvud just nu ? Just det... vegetabiler anser jag vara mat för någon annan och inte för mig... kaniner kanske ! Jag vill äta energität mättande mat och ha en lungn och harmonisk mage. Jag vill slippa tänka på mat ständigt och gå hungrid. Den tiden är absolut över ! Proteinerna och fettet får åter fylla en större del av min tallrik... Precis som med andra kostförändringar så gäller det nog att göra det lite i taget. Din tarmflora är antagligen inte alls anpassad för grönsaker. Vilka vegetabilier har du ätit? 6-7 hg på en gång är ju mycket även för en blandkostare. Vad åt du då? Jag tänkte skrivit några förslag på icke gasbildande grönsaker men det är ju bra att veta vad du ätit först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Kålväxter kan vara gasbildande (broccoli hör dit). Kan det vara problem med fruktosen? Kanske FODMAPS kan hjälpa... http://www.thepaleomom.com/2012/08/modifying-paleo-for-fodmap-intolerance.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Personligen så äter jag mycket grönsaker, och har alltid gjort, både före och efter införandet av ketogen kost, och min mage klarar det ganska hyfsat. Det jag får vara försiktig med är lök, blomkål, broccoli, sparris och även svamp. Jag pratade med en kvinna från Thailand om mat för ett tag sedan, och hon sade att har man någon form av inflammatorisk sjukdom eller process i kroppen så ska man vara väldigt försiktig med grönsaker som har eller ser ut som en blomma, typ broccoli och sparris. Enligt henne så klarar magen inte riktigt av dessa grönsaker vid dessa tillstånd. Jag vet inte om det är sant eller inte, men det stämmer in på mig, och jag är lite av den åsikten att man i den delen av världen är mycket mer uppmärksam på vad som är bra och mindre bra i matväg, och har en mycket stor kunskap om vad man ska och inte bör äta vid olika sjukdomar, åkommor och krämpor Det var en kunskap vi hade förr eller de allra flesta hade men som försvunnit förr var det inte självklart at gå till läkaren om man inte var väldigt sjuk. Niu pratar jag inte flera 100 år utan kanske bara 40-50 årsedan. Då var det huskurer som gällde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Har aldrig varit vare sig frukt eller grönsaksätare. Nu har jag skippat kolhydraterna och trivs alldeles utmärkt. Förstår inte varför du skall tvinga i dig något som inte är essentiellt, lyssna på din kropp sm säger att den inte vill ha. Bara dumheter att tvinga i sig något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Jag tror att vad det gäller mängden grönsaker så får man känna efter själv. Vissa mår bättre med lite mer grönsaker, andra inte. Om man ändå vill äta en liten mängd grönsaker, ex pga av tarmfloran, så kan man väl lägga till lite och använda dem som smakförstärkare. Smörstekt svamp är ett exempel. Lök en annan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Grejen är väl att man kan äta rätt mycket grönsaker utan att det blir några större mängder vad gäller gram och sådant.. för de fyller ut rätt mycket på tallriken! Dvs jag tror man kan äta 1 kilo spenat för 4 gram kolisar.. men ett kilo spenat är bannemig ett helt berg.. i stort sett omöjligt att få i sig under en dag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Jag äter ofta 1-2 kg grönsaker per dag. Det skulle kännas rätt torftigt utan grönsaker. Om jag bara äter kött och fett till lunch så känns det tungt i magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Grejen är väl att man kan äta rätt mycket grönsaker utan att det blir några större mängder vad gäller gram och sådant.. för de fyller ut rätt mycket på tallriken! Dvs jag tror man kan äta 1 kilo spenat för 4 gram kolisar.. men ett kilo spenat är bannemig ett helt berg.. i stort sett omöjligt att få i sig under en dag! Ja, det blir jäkla mycket spenat. Jag tycker jag äter mycket som ibland äter en hel påse, men den innehåller bara 65 gr. PS. Är det inte 100 gr spenat som innehåller 4 gr kolisar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Enligt fineli är det 0,4 gram/100! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=332〈=sv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Enligt fineli är det 0,4 gram/100! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=332〈=sv Okej, då är det typ noll kolhydrater i den mängd jag äter fast jag tycker jag äter massor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Spenat och sådana bladgrönsaker är mest vatten och någon liten vitamin och mineral! Det är cirka 0,1 gram mer kolhydrater i spenat än i ägg! 100 gram rå spenat blir ett berg med löv.. en hel måltid, fast mätt blir man inte särskildt länge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Spenat och sådana bladgrönsaker är mest vatten och någon liten vitamin och mineral! Det är cirka 0,1 gram mer kolhydrater i spenat än i ägg! 100 gram rå spenat blir ett berg med löv.. en hel måltid, fast mätt blir man inte särskildt länge! Hur menar du när du skriver "någon liten vitamin och mineral"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Hur menar du när du skriver "någon liten vitamin och mineral"? Jo tar du torrsubstansen av spenat så blir väl knappt en procent kvar och inom detta ryms både vitamin och mineral! Det mesta är vatten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Någon frågade vad det är för grönsaker jag äter. Just nu blir det följande: - gurka... fast jag börjat fundera på varför jag äter det ? Vatten och luft och knappast ens mättande, men fungerar som knaprig snask inlindat i en ostskiva - paprika i alla sina granna färger. Jag gillar smaken skarpt... godis för mig i små bitar. Substitut för vingummi. - avokado brukar det bli mängder av p.g.a fettet det innehåller. Avokado är faktiskt en rätt så tung "grönsak" och väger mycket. - vitkål som cole slaw med massor med majonäs och creme fraiche är min senaste favorit - litet tomater slinker ner också, men inga stora mängder. Äter dem som äpplen ibland. - Isbergssallad äter jag med, men börjar inse meningslösheten med det. Jag äter nog det av någon konstig vana utan egentlig orsak. Ska överväga meningen med salladen... - lök i olika former. Jag gillar starka smaker och gissar också på att här har vi en av orsakerna till "gurklandet" i magen... - ruccola ibland, utan någon orsak. Är på väg ut p.g.a att jag anser det smaka papper. - squash får nog bli nästa bekanstskap Jag ogillar kokta grönsaker och avstår därför från dem. Broccoli, blomkål, spenat mm LCHF-grönsaker, faller mig inte riktig i smaken heller. Men rekommendera gärna feta grönsaker med starka smaker .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag pressade vattnet ur en squash en gång, det vart hemskt lite fast material över så ta du ditt vatten från kranen istället :-) Varför äta vattenfyllda grönsaker som odlats i giftig mineralull i växthus (uppvärmda) och sedan transporterats hit? Det mesta är vatten som sagt var. Jag tycker det är ett gigantiskt lurendrejeri, detta ätande av sk nyttiga vattengrönsaker. Jag odlar själv eftersom jag tycker det är roligt. Får nåt kilo tomater per år och sallad under 3-4 månader. Utöver detta det verkliga guldet: rotfrukter, kål etc. Som jag inte äter rått eftersom magen inte uppskattar tex rå kål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag tycker gurka och isbergssallad är ganska meningslösa faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KajsaStina2013 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Någon frågade vad det är för grönsaker jag äter. Just nu blir det följande: - gurka... fast jag börjat fundera på varför jag äter det ? Vatten och luft och knappast ens mättande, men fungerar som knaprig snask inlindat i en ostskiva - paprika i alla sina granna färger. Jag gillar smaken skarpt... godis för mig i små bitar. Substitut för vingummi. - avokado brukar det bli mängder av p.g.a fettet det innehåller. Avokado är faktiskt en rätt så tung "grönsak" och väger mycket. - vitkål som cole slaw med massor med majonäs och creme fraiche är min senaste favorit - litet tomater slinker ner också, men inga stora mängder. Äter dem som äpplen ibland. - Isbergssallad äter jag med, men börjar inse meningslösheten med det. Jag äter nog det av någon konstig vana utan egentlig orsak. Ska överväga meningen med salladen... - lök i olika former. Jag gillar starka smaker och gissar också på att här har vi en av orsakerna till "gurklandet" i magen... - ruccola ibland, utan någon orsak. Är på väg ut p.g.a att jag anser det smaka papper. - squash får nog bli nästa bekanstskap Jag ogillar kokta grönsaker och avstår därför från dem. Broccoli, blomkål, spenat mm LCHF-grönsaker, faller mig inte riktig i smaken heller. Men rekommendera gärna feta grönsaker med starka smaker .. Testa blomkålsmos med en rejäl klick smör, lite salt och peppar - jättegott!! Min nya favorit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Jag har heller aldrig varit så förtjust i grönsaker men har blivit hängiven älskare av hemmagjorda groddar. Mina favoriter är svarta belugalinser och mungbönor. Naturella att mumsa på direkt ur burken, eller med majonnäs eller vinägrett. Blir också gott att woka. De lär vara mycket näringsrika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Det lät jättegott vet du kolhydratinnehållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag har sett en uppgift på 2 - 3% kolhydrater i groddar. Det varierar säkert på sorter och naturligtvis hur länge de gror. Man tillsätter ju vatten för att få fröet att gro, grodden blir alltså ett "utspätt" frö, å ena sidan, men dessutom omvandlas mycket av kolhydraterna, och vitaminer, mineraler och antioxidanter utvecklas. De gasbildande ämnena i bönorna försvinner. Hemmagjorda groddar är de bästa grönsaker man kan få i sig vintertid. Garanterat levande mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag tycker gurka och isbergssallad är ganska meningslösa faktiskt. Gurkstavar är dock mycket bra knapriga verktyg att använda för att snaska på guccamole, majonäsröra med räkor i och så vidare! Isbergssalladen är också ett mycket bra verktyg som ersättning för tacoskal, eller ersättning för hamburgerbrödet. Älskar egenpressade chilepparhamburgare med isbersallad runtom med en god fet röra. Den är också helt ovärderlig när man gör egen kebabtallrik! Finstrimlad isbergsallad, lite rödlök, egengjord vit och rödsås och lammkebab! drooooooool! Jag ska dock skriva till tillverkarna av Kebab och förklara för dem att ser de till att dra ner kolhydraterna i dem till ett minimum runt de 4g eller lägre och inte lägga till mjöl eller socker som jag hittat i frysta en gång på ICA, då kommer de säkerligen få intresse från LCHF-folket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lordmetroid Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag gillar att steka färsk brocolli på låg värme. Självfallet i smör, jag använder inte rikliga mängder men så pannan får en fet yta i alla fall. Även stammen är jättegod att steka. brocollin behåller sin knaprighet och blir saftig, salta lite lätt för att framhäva smaken vid servering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Jag har nu ätit hemmagjort cole slaw en veckas tid och gillar det. Det både mättar och är gott.... fast på andra sidan struntar jag i recepten och smaksätter efter eget huvud. Det går också åt mycket majo och creme fraiche, men det kvittar ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jag har sett en uppgift på 2 - 3% kolhydrater i groddar. Det varierar säkert på sorter och naturligtvis hur länge de gror. Man tillsätter ju vatten för att få fröet att gro, grodden blir alltså ett "utspätt" frö, å ena sidan, men dessutom omvandlas mycket av kolhydraterna, och vitaminer, mineraler och antioxidanter utvecklas. De gasbildande ämnena i bönorna försvinner. Hemmagjorda groddar är de bästa grönsaker man kan få i sig vintertid. Garanterat levande mat! Det framgår inte i slv´s databas om näringsvärdena är för enbart groddar eller inklusive bönan. Det finns ju mungbönsgroddar på burk som är utan böna. Det står 3,2 gram kolhydrater på groddar och 13,7g på kokta mungbönor. Det är ju dock mer vatten i groddarna även om det är inklusive bönan och dom har ju vuxit samtidigt som dom kanske förbrukat en del av kolhydraterna. När man klickar på livsmedlet inne i tabellen så finns info men där står inte heller om det är inklusive bönan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Det framgår inte i slv´s databas om näringsvärdena är för enbart groddar eller inklusive bönan. Det finns ju mungbönsgroddar på burk som är utan böna. Det står 3,2 gram kolhydrater på groddar och 13,7g på kokta mungbönor. Det är ju dock mer vatten i groddarna även om det är inklusive bönan och dom har ju vuxit samtidigt som dom kanske förbrukat en del av kolhydraterna. När man klickar på livsmedlet inne i tabellen så finns info men där står inte heller om det är inklusive bönan. Hur menar du inklusive bönan? Grodden gror ur bönan och efterhand som den gror krymper bönan. Grodden tar sin näring ur bönan. Groddar utan böna kan inte leva. Mängden kolhydrater måste alltså beror på hur länge grodden varit igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts