Per Wikholm Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Har haft en hyfsat lång meljkonversation med DN:s ledarskribent Lena Andresson som i veckan skrev inlägget "Stärkelse gör frisk och slank". Kan läsas här: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10335/Mejlvaxling-med-DN-s-Lena-Andersson-om-starkelse.aspx 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Leia Posted November 7, 2013 Popular Post Share Posted November 7, 2013 Lena har ingen koll på riktig mat. Hon har aldrig, gissar jag, kokat ur ett märgben (tex älgmärgben). Det blir väldigt mycket fett ur det, som lösgör sig. Och jag skulle säga att märgben är ursprunglig föda. Denna brist på kunskap om matberedning är typisk för vår samtid. Vi kan laga en crème caramel och liknande finmat efter recept men har inte en susning om styckdetaljer och buljong. Eller varför man ska laga fisk med benen kvar. Vart tog kunskapen om mat vägen? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Lena har ingen koll på riktig mat. Hon har aldrig, gissar jag, kokat ur ett märgben (tex älgmärgben). Det blir väldigt mycket fett ur det, som lösgör sig. Och jag skulle säga att märgben är ursprunglig föda. Denna brist på kunskap om matberedning är typisk för vår samtid. Vi kan laga en crème caramel och liknande finmat efter recept men har inte en susning om styckdetaljer och buljong. Eller varför man ska laga fisk med benen kvar. Vart tog kunskapen om mat vägen? Nu blev jag nyfiken. Märgben hänger jag med på, men varför är fiskben bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Innehåller vitaminer och mineraler som hamnar i fisken! Tänk alla gamla tillredningsmetoder av föda som på bästa sätt bevarade smak, näringsämnen och gav hållbarhet. Vi vet ju inte vad riktigt mat är längre! Nu äter vi filén och lite sallad och tror vi får i oss vad vi behöver. Samt slänger resten av djuret... Och sallad odlas i växthus istället för den utmärkta grönkålen som innehåller mycket bättre grejer och växer väldigt bra i vårt kalla klimat. Åh,om jag fick bestämma... Då skulle det bli andra bullar :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Fett är inte bara ursprungligt, det är nödvändigt för att kunna tillgodogöra sig näringsämnen. Och märg och hjärna och annat fett på djuret, är så ursprungligt det kan bli. Att sedan byta ut märg mot smör (eller olivolja) är en fråga om smak och tillgång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts