Jump to content

PF fettkaffe och sånt

Gladan
 Share

Recommended Posts

Nu har jag hållit på med LCHF i 8-9 månader. Jag mår prima på alla sätt, jag tror mig veta ungefär vad jag bör äta och hur mycket...fast gått ner i vikt har jag inte. (70 kg på 1,63 cm, 48 år, kvinna). jo, jag förstår att i min ålder kan det vara besvärlig och efter tio år VV mat ännu värre. Men ok, jag lider inte av min vikt, det ger sig väl. Nej, det är annat som jag inte förstår mig på rent allmänt och som kanske någon kan förklara för mig.

Jag har alltid gillat frukost. Alltid vaknat hungrig. Aldrig kunnat förstå folk som kan hoppa av sängen och fara ut för att jobba eller träna - och detta INNAN de ätit!. Min kropp behöver en uppstarttid på minst en timme. Och det är skönt att äta lite under tiden...

Men nu med LCHF ska man äta när man är hungrig. Och döm om min förvåning när jag fick konstatera efter ett tag (ett halvår kanske) att jag INTE var hungrig längre på morgonen! Till och med så illa att jag verkligen inte kunde få ner en bit även när jag försökte...(det kan ju hända att jag BLIR hungrig - efter en timme eller så när jag är på jobbet och inte har möjlighet att äta...gräslig tanke!). Märklig nog är jag piggare också, så den där långa starttiden behövs inte mer - egentligen. Ändå sitter vanan inne...men att bara sörpla en kopp te tycker jag kan kvitta. Det där känns märkligt, ska jag säga! men det är ingen nackdel....

Numera håller jag mig lätt fram till lunch och kanske någon timme till. Sen äter jag, äter igen vid fem-sextiden och någon bit ost eller så runt kl 20. Sammanlagt under dagen ca 1800-2000 kalorier, sällan mer än 15 g kolhydrater, runt 60-80 g protein och 120-150 g fett, fördelat på två mål under dagen och kvällsosten och två fikaraster där jag tar 2 msk grädde i kaffet per gång.. nu räknar jag inte varje dag, men gör lite stickprov då och då. men nu händer det märkliga.... efter några dagar utan frukost (för jag inte känner jag behöver) så ökar hungern senare under dagen. jag blir mer och mer småhungrig, fast jag VET att jag har ätit, jag äter tillräckligt, ändå känns det efter några dagar att jag inte bli mätt på eftermiddagarna/kväll. Och suget att börja småäta bara ökar.. och jag är sugen efter ost, nötter, ägg....inte sött! inte alls! kanske grädde, men hellre ost. 

På morgonen är jag återigen inte hungrig förrän lunch...

Men OM jag bryter det här och ändå äter frukost en dag så blir jag inte så där sugen senare på dagen, även om jag äter samma mängder som utan frukost. 

Det begriper jag inte!

Och om jag äter frukost (äggröra på 2 ägg. 2 msk grädde, 35 g bacon ungefär) - så är jag precis lika hungrig till lunch med frukost som utan. 

varför?? 

Nu sägs det att man istället för frukost ska/kan satsa på fettkaffe. ok. Men det blir ju nästan samma sak som en frukost, bara man inte får lika mycket protein? vad är vitsen med att välja hellre fettkaffe än två ägg?

det är dock samma där, jag är lika hungrig till lunch som jag är utan frukost, men mindre hungrig senare på dagen än helt utan.

finns det någon förklaring till varför jag blir så hungrig senare på dagen utan frukost? Är det något som går över kanske?

Bör jag fördela mattillfällen annorlunda?

Jag kan tycka - oavsett om jag äter frukost kl 6 eller inte så vill jag gärna ha mat vid ett-tvåtiden. 6-7 timmar. Men på eftermiddagen har jag svårare att vara utan mat så många timmar. varför??

Någon som har några tankar?

Alltså om det här:

varför blir jag mer och mer hungrig på eftermiddagarna/kvällen om jag inte äter frukost några dagar i följd?

varför anses fettkaffe "bättre"(?) än frukost?

varför klarar jag mig fint utan mat i 6-7 timmar på förmiddagen (om jag äter frukost - annars blir det ju tom 15-16 timmar) , men inte på eftermiddagen mer än 3-4 timmar?

• Like 1

Magic-bullet coffe kanske låter bättre? Nja, det är helt ok, smakar som latte. En kopp kaffe, äggula och 20-30 g fett (smör eller kokosolja eller båda delar) mixas ihop. 

Ok, men skönt att veta att inte bara min kropp är sån....

Sen vet jag inte om det är en slags fas det också - jag menar det tog ju tid att bara släppa frukosten, att inse att den inte var nödvändig. 

Så den här hungerkänslan senare kanske är något slags signal från reptilhjärnan som inte har fattat (än) att det kommer mat....

vilket i sin tur kan vara anledningen att kroppen vägrar att släppa ifrån sig lite fettvikt...?

Kanske inte alla hormoner som behövs har byggts upp maskineriet till ännu?

• Like 1

De kan kanske ha något med vanor före man byte kost -
Jag alltid haft tvärtomproblem - klarar inte äta frukost -
slutade med detta i småskolan  -
Känner ingen hunger el extra sug eftermiddag kväll ( sen jag gick över på lchf kosten )

Börjar dagen med 2 koppar kaffe med kokosfett på jobbet runt 7 tiden -
äter lunch kl- 12:00
Dricker 2 koppar kaffe med smör & grädde vid hemkomsten halv 4 - ibland ett kokt ägg
Middag någonstans mellan 18-20 tiden -
ibland några skivor ost ev.. nån skink/kalkonbit -  runt 21:00

De kan kanske ha något med vanor före man byte kost -

Jag alltid haft tvärtomproblem - klarar inte äta frukost -

slutade med detta i småskolan  -

Känner ingen hunger el extra sug eftermiddag kväll ( sen jag gick över på lchf kosten )

Börjar dagen med 2 koppar kaffe med kokosfett på jobbet runt 7 tiden -

äter lunch kl- 12:00

Dricker 2 koppar kaffe med smör & grädde vid hemkomsten halv 4 - ibland ett kokt ägg

Middag någonstans mellan 18-20 tiden -

ibland några skivor ost ev.. nån skink/kalkonbit -  runt 21:00

Ja, precis, det är ju ungefär dit jag vill komma.....

Hej har du provat att kombinera med 5:2, jag stod stilla jättelänge och testade 5:2 och då släppte det.

Kan nu skryta med att jag gått ner 12 kg och 22cm i midjan.

Kaffe med smör är ett bra sätt att få i sig fett, jag tycker att det är gott  :D

Om man läser på Kostdoktorns råd så skall man som kvinna minska på mjölkprodukter om man har svårt att gå ner i vikt.

Lycka till 

• Like 3

Det där med hunger tycker jag varierar. Jag har i hela mitt liv tvingat i mig frukost eftersom det var lag på det, eller nåt, och det tog ett tag på LCHF innan jag vågade testa att låta bli - jag visste ju hur bottenlöst hungrig jag kunde bli om jag inte fick mat när jag behövde. Det funkade - men det händer ju fortfarande efter några år att jag blir hungrig vid niotiden på morgonen (utan någon frukost att ta till på jobbet). 

Men det normala är hungrig vid elva (van att äta lunch då), hungrig vid sex (van att äta middag då) eller sju. Inget extraätande, om jag inte slarvar t.ex. med småätande - då får jag inte ordning på mitt ätande. Men jag har inga teorier om din hunger

Varför fettkaffe anses bättre än frukost? Gör det det? Fettkaffe dök väl upp som ett alternativ för personer som har mycket svårt att gå ner, och som behöver öka fettandelen i kosten, och möjligen undvika mejerier också. Inte nödvändigtvis något som alla ska dricka. Det måste man avgöra själv.

• Like 1

Hej har du provat att kombinera med 5:2, jag stod stilla jättelänge och testade 5:2 och då släppte det.

Kan nu skryta med att jag gått ner 12 kg och 22cm i midjan.

Kaffe med smör är ett bra sätt att få i sig fett, jag tycker att det är gott  :D

Om man läser på Kostdoktorns råd så skall man som kvinna minska på mjölkprodukter om man har svårt att gå ner i vikt.

Lycka till

Vad roligt när det går så bra! Nu är jag inte jättebrydd om vikten. Jag vill mest må bra och känna mig just mätt efter så lång tid med svältkost. Just därför är jag lite rädd för att prova 5:2. Det känns ok att hoppa över en frukost - även om jag vet att jag bli mer hungrig sen. Jag vet ju att jag får äta sen, liksom. Men inte äta på en dag tror jag triggar igång hungerkänslorna ännu mer. Och panikkänslan att inte få mat när jag vet att jag sannolikt blir jättehungrig. Hm, svårt att förklara. Kanske jag är lite ätstörd efter alla åren...

• Like 1

Det där med hunger tycker jag varierar. Jag har i hela mitt liv tvingat i mig frukost eftersom det var lag på det, eller nåt, och det tog ett tag på LCHF innan jag vågade testa att låta bli - jag visste ju hur bottenlöst hungrig jag kunde bli om jag inte fick mat när jag behövde. Det funkade - men det händer ju fortfarande efter några år att jag blir hungrig vid niotiden på morgonen (utan någon frukost att ta till på jobbet).

Men det normala är hungrig vid elva (van att äta lunch då), hungrig vid sex (van att äta middag då) eller sju. Inget extraätande, om jag inte slarvar t.ex. med småätande - då får jag inte ordning på mitt ätande. Men jag har inga teorier om din hunger

Varför fettkaffe anses bättre än frukost? Gör det det? Fettkaffe dök väl upp som ett alternativ för personer som har mycket svårt att gå ner, och som behöver öka fettandelen i kosten, och möjligen undvika mejerier också. Inte nödvändigtvis något som alla ska dricka. Det måste man avgöra själv.

Jaha, kanske så det menas? Att det är lättare att gå i dig för folk som har svårt att äta frukost? Jaha, då fattade jag fel.

Bottenlöst hungrig var ordet! Jag hade rejäla blodsockerfall på dem tiden... Kunde må rejält illa och det slutade alltid med att jag stoppade i mig halva kylen när jag väl fick tag på mat. Och känslan att vara hungrig bara fortsatte länge... Därför vill jag verkligen inte gå hungrig! Jag fixar inte det!

Mejerier - visst ska man minska, men kosten känns lite torftig utan, tycker jag. Nu är det ca 0,5 dl grädde och 50 g ost per dag. Ibland någon dl crème fraîche i maten. Är det mycket? För mycket?

Kan bara konstatera att man rasar i vikt om man kombinerar LCHF och 5:2. Annars tror jag det kan vara så att du behöver äta lite ordentligare till lunch och middag (protein och fett) om du hoppar över frukosten.

Men jag äter ju lika mycket per dag ändå. Utan frukost på två måltider och med frukost fördelat på tre. Alltid två fika (grädde i kaffet) och något innan läggdags. Menar du att lunchen ska vara lite större dvs mer än kvällsmålet? Kanske ca 60:40 eller 70:30 istället för lika stora? Hm, det kanske tål att prova!

Men jag äter ju lika mycket per dag ändå. Utan frukost på två måltider och med frukost fördelat på tre. Alltid två fika (grädde i kaffet) och något innan läggdags. Menar du att lunchen ska vara lite större dvs mer än kvällsmålet? Kanske ca 60:40 eller 70:30 istället för lika stora? Hm, det kanske tål att prova!

Det låter som en bra idé att testa.

Jaha, kanske så det menas? Att det är lättare att gå i dig för folk som har svårt att äta frukost? Jaha, då fattade jag fel.

Bottenlöst hungrig var ordet! Jag hade rejäla blodsockerfall på dem tiden... Kunde må rejält illa och det slutade alltid med att jag stoppade i mig halva kylen när jag väl fick tag på mat. Och känslan att vara hungrig bara fortsatte länge... Därför vill jag verkligen inte gå hungrig! Jag fixar inte det!

Mejerier - visst ska man minska, men kosten känns lite torftig utan, tycker jag. Nu är det ca 0,5 dl grädde och 50 g ost per dag. Ibland någon dl crème fraîche i maten. Är det mycket? För mycket?

MBC är ett enkelt sätt att få i sig mer fett  på, och hålla nere på protein och kolhydrater. Och det är väl bekvämt till frukost. Själv föredrar jag att äta ingenting alls till frukost - jag gillar inte att dricka mat så det blir sällan MBC eller äggmjölk. Men jag blir hungrig lagom en stund före lunch (eller tidigare ibland, men det funkar att vänta).

Din beskrivning av bottenlös hunger känner jag igen - äta upp hela kylskåpet utan att det hjälper... (fast jag gjorde nog aldrig det).

Mejerier undviker man när man efter ett tag misstänker att det kan störa viktnedgången; det är inget som rekommenderas allmänt. Det får man testa sig fram till helt själv. Och jag tycker också att det är svårt. Men jag försöker använda kokosmjölk i st f grädde, och jag väljer get- och fårostar, för jag har för mig att det är en annan sorts kasein i dem. Men det är mitt eget experimenterande.

MBC är ett enkelt sätt att få i sig mer fett  på, och hålla nere på protein och kolhydrater. Och det är väl bekvämt till frukost. Själv föredrar jag att äta ingenting alls till frukost - jag gillar inte att dricka mat så det blir sällan MBC eller äggmjölk. Men jag blir hungrig lagom en stund före lunch (eller tidigare ibland, men det funkar att vänta).

Din beskrivning av bottenlös hunger känner jag igen - äta upp hela kylskåpet utan att det hjälper... (fast jag gjorde nog aldrig det).

Mejerier undviker man när man efter ett tag misstänker att det kan störa viktnedgången; det är inget som rekommenderas allmänt. Det får man testa sig fram till helt själv. Och jag tycker också att det är svårt. Men jag försöker använda kokosmjölk i st f grädde, och jag väljer get- och fårostar, för jag har för mig att det är en annan sorts kasein i dem. Men det är mitt eget experimenterande.

Jag tänker ta en sak i taget, liksom. En del får ju sätta sig först, jobba med vanor och inte minst ge kroppen tid att ställa om sig. Bara vikten står still så kan jag tåla mig. Nu har jag slutat med p-sprutan för att se om det påverkar, för jag misstänker den haft sin roll i viktökningen. Men det tar ju lite tid innan det ger effekt. Sen kan jag ändra andra saker, men jag tror det är dumt att ändra för mycket på en gång. Då vet man ju inte vad som gjorde förändringen. 

Tanken med den här tråden var mer att få en input på varifrån den där hungerkänslan kommer när jag försöker mig på 16:8. Och anledningen att det blev 16:8 var ju mest för behovet av frukost bara försvann...

En tanke jag fick när jag läser svaren är också att prova MBC på eftermiddagen. För jag tror inte jag får i mig mer mat på lunchen än jag redan äter. Men kanske en lite större "påfyllning" på eftermiddagen tar bort suget - och så får jag se när jag behöver äta kvällsmat. Jag antar att 17-18 blir för tidigt då. 

Det här är lite spännande....*s*

• Like 3

Man är ju olika och våra kroppar funkar olika. Jag skulle inte kunna tänka mej mindre än 3 måltider per dag (och gärna lite "knaperiknus" på kvällen också) utom de dagar jag fastar helt.

Jag får inte i mej tillräckligt mycket på en gång för att vara riktigt nöjd hur länge som helst... Då börjar jag fundera på skitmat i stället.

OK, det kan vara en bidragande orsak till att vågen inte rört sej särskilt mycket innan jag började med fasta, men då får det vara så. Vitsen med hela den här dieten är ju att må bra.

Man är ju olika och våra kroppar funkar olika. Jag skulle inte kunna tänka mej mindre än 3 måltider per dag (och gärna lite "knaperiknus" på kvällen också) utom de dagar jag fastar helt.

Jag får inte i mej tillräckligt mycket på en gång för att vara riktigt nöjd hur länge som helst... Då börjar jag fundera på skitmat i stället.

OK, det kan vara en bidragande orsak till att vågen inte rört sej särskilt mycket innan jag började med fasta, men då får det vara så. Vitsen med hela den här dieten är ju att må bra.

Exakt! 

Det är ju det fina med LCHF att det inbjuder till att lyssna in sin kropp och anpassa det man äter/hur ofta osv till det. Inte följa ett sätt för alla bara för så ska det vara! 

jag tror att det är det som förvillar folk....många vill ha ett kvickfix som de kan köra och sluta tänka...

• Like 1

Jag har precis som du tidigare aldrig förstått mig på hur människor någonsin kan skippa den FANTASTISKA frukosten. Nu har jag dock börjat tänka om. Är inte heller hungrig på morgonen, och ens knappt sugen på något. Överväger att också glida över till 16:8. 

Exakt! 

Det är ju det fina med LCHF att det inbjuder till att lyssna in sin kropp och anpassa det man äter/hur ofta osv till det. Inte följa ett sätt för alla bara för så ska det vara! 

jag tror att det är det som förvillar folk....många vill ha ett kvickfix som de kan köra och sluta tänka...

Den beror det ju på vilket mål man har. För mej har hälsan varit viktigast och jag har accepterat att jag är en rultig kärring

• 2 months later...

Jag dricker en MBC (fettkaffe) varje morgon och äter sedan en liten lunch och liten middag. Dricker en fettdryck någon gång på eftermiddagen/kvällen för att få upp fettkvoten också. Har aldrig klarat av att äta frukost och skulle väl visserligen kunna dricka vanligt svart kaffe på morgonen men jag trivs så bra med min fettkaffe. Har dessutom läst någonstans att när man kör periodisk fasta som jag gör (16/8) så kan det vara fördelaktigt för kvinnor att få i sig en fettdryck på morgonen också.

• Like 1