Jump to content

Fettlever

Nirak

Recommended Posts

Idag - rakt i ansiktet av en röntgen läkare - "fettlever"!!! OJ, tänkte jag å hade mina aningar men läste på direkt efteråt (smått chockad) men blir inte klok på HUR jag ska få till det?? Någon annan som har denna diagnos?

Undvika sötsaker - ja. Se om någon av mina mediciner ger biverkan - ja. Men vilket fett är nyttigt för mig? Så inte levern får ännu mer att ta hand om :huh: 

Bort med alkohol - ja. Kanske en reningskur - bra tips från någon?

Fullt upp av tankar just nu, för jag vill inte ha detta kvar i levern!!!!!!!!!!!! :angry: 

Välkommen till forumet! Förfettad lever får man av för mycket raffinerade kolhydrater och/eller alkohol. Vilka mediciner som kan bidra vet jag dock inte. Men ett bra sätt att motverka fettlever är att äta enligt LCHF: http://www.kostdoktorn.se/lchf.

Skippa spannmål, sötad mat o dryck, baljväxter, omega-6-rika oljor såsom soja/solros/majsolja. Frossa i kött, fisk, fågel, grönsaker samt nyttiga fetter: fet ost, smör, 40% grädde, 34% creme fraiche, kokosfett, kokosmjölk, olivolja.

Diagnosen icke-alkoholrelaterad fettlever har bara ett par decennier på nacken men den ökar dessvärre galopperande i många delar av världen, även människor i unga åldrar.

Lycka till!

• Like 6

Low-Carbohydrate Diet Burns More Excess Liver Fat Than Low-Calorie Diet, Clinical Study Finds

"Instead of looking at drugs to combat obesity and the diseases that stem from it, maybe optimizing diet can not only manage and treat these diseases, but also prevent them," said Dr. Browning, the study's lead author.

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090120074631.htm

• Like 5

Idag - rakt i ansiktet av en röntgen läkare - "fettlever"!!! OJ, tänkte jag å hade mina aningar men läste på direkt efteråt (smått chockad) men blir inte klok på HUR jag ska få till det?? Någon annan som har denna diagnos?

Undvika sötsaker - ja. Se om någon av mina mediciner ger biverkan - ja. Men vilket fett är nyttigt för mig? Så inte levern får ännu mer att ta hand om :huh: 

Bort med alkohol - ja. Kanske en reningskur - bra tips från någon?

Fullt upp av tankar just nu, för jag vill inte ha detta kvar i levern!!!!!!!!!!!! :angry: 

Kan du beskriva vad du brukade äta och dricka till vardags vanligtvis?

• Like 1

Jag har haft den diagnosen flera år, först sa de att jag skulle sluta äta så mycket godis, sen att jag skulle sluta dricka så mycket vin, när jag började med LCHF kom de på att det kanske var mina mediciner...

I somras vände trenden och läkaren sa att "vad du än gör så fortsätt".

Det jag börjat med då var först att kasta mina kolesterolmediciner och sedan komplettera LCHF med 5:2 och börjat äta Panthetin.

Jag ska kolla värdena igen i december för att se om det verkligen funkar. Det finns en liten undersökning om att Panthetin kan påverka fettlever.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11425046

http://www.66swe.net/sv/halsa/201307/125058.html#.UnvpUqN5mSM

• Like 6

Ja läkare, dietister och kostprofessorer brukar ju via en ryggmärgsreaktion skylla allt på fettet. I synnerhet det mättade. Skulle bara vara inressant att höra en rimlig biokemisk förklaring till detta. Eftersom vi har en synnerligen effektiv hantering av det fett vi äter.

Det görs om till triglycerider i tunntarmen och förpackas i den största formen av lipoproteiner vid namn Kylomikroner. Dessa går sedan upp via lymfsystemet (utan att passera levern) ut i blodet via den övre portalvenen under nyckelbenet. Efter 2-3 timmar är det mesta borta från blodet och ute i fettcellerna. Efter 10-12 timmar så är även restprodukterna borta. Det är därför man skall fasta 10-12 timmar innan man tar kolesterolprov tex.

Jämför detta med det fett som skapas i levern vid överdrivet intag av olika kolhydrater. Dessa förpackas i VLDL lipoproteiner som sedan långsamt minskar i storlek och byter namn till IDL och sedan LDL. Denna process kan ta dagar och veckor. Förutom för fruktosen som ofta blir kvar i levern tillsammans med annat fett som startat livet som kolhydrater och där processen inte hinner med.

Det är bla. därför som LCHF'are alltid(?) får lägre triglycerid värden än andra när man tar kolesterolprov.

--------

• Like 5

Välkommen till forumet! Förfettad lever får man av för mycket raffinerade kolhydrater och/eller alkohol. Vilka mediciner som kan bidra vet jag dock inte. Men ett bra sätt att motverka fettlever är att äta enligt LCHF: http://www.kostdoktorn.se/lchf.

Skippa spannmål, sötad mat o dryck, baljväxter, omega-6-rika oljor såsom soja/solros/majsolja. Frossa i kött, fisk, fågel, grönsaker samt nyttiga fetter: fet ost, smör, 40% grädde, 34% creme fraiche, kokosfett, kokosmjölk, olivolja.

Diagnosen icke-alkoholrelaterad fettlever har bara ett par decennier på nacken men den ökar dessvärre galopperande i många delar av världen, även människor i unga åldrar.

Lycka till!

Tack för dina rader!! Ska kontrollera mina mediciner och sen läsa mer om LCHF och börja att ta bort "enkla" saker. Vi frossar i ffa fisk och grönsaker redan men visst kan jag ta bort en hel del!   

Kan du beskriva vad du brukade äta och dricka till vardags vanligtvis?

Visst kan jag det! Frukost - oftast havregrynsgröt med mjölk, ägg och kaffe. Lunch - soppa hemlagad eller sallad. Middag - mest fisk, kött ibland med grönsaker till. Visst en och annan potatis, ris kan också lagas till. Däremellan vatten, vatten och frukt! Så visst finns det saker jag borde ändra på och ffa motionera mera!

Jag har haft den diagnosen flera år, först sa de att jag skulle sluta äta så mycket godis, sen att jag skulle sluta dricka så mycket vin, när jag började med LCHF kom de på att det kanske var mina mediciner...

I somras vände trenden och läkaren sa att "vad du än gör så fortsätt".

Det jag börjat med då var först att kasta mina kolesterolmediciner och sedan komplettera LCHF med 5:2 och börjat äta Panthetin.

Jag ska kolla värdena igen i december för att se om det verkligen funkar. Det finns en liten undersökning om att Panthetin kan påverka fettlever.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11425046

http://www.66swe.net/sv/halsa/201307/125058.html#.UnvpUqN5mSM

Tack snälla för dina rader! Ska läsa det du skickade med! Äter inte några kolesterolmed. bara vet att mina triglycerider har tidigare varit höga men nu är normala igen. Så inga prover tidigare har visat förhöjda värden. Fortsatt lycka till med din kost och hoppas värdena är bra i december.

Frukost - oftast havregrynsgröt med mjölk, ägg och kaffe. Lunch - soppa hemlagad eller sallad. Middag - mest fisk, kött ibland med grönsaker till. Visst en och annan potatis, ris kan också lagas till. Däremellan vatten, vatten och frukt!

Där har du det...enligt mig  :)

• Like 3

Frukost - oftast havregrynsgröt med mjölk, ägg och kaffe. Lunch - soppa hemlagad eller sallad. Middag - mest fisk, kött ibland med grönsaker till. Visst en och annan potatis, ris kan också lagas till. Däremellan vatten, vatten och frukt!

Där har du det...enligt mig  :)

Tack för ditt svar.... förstår vad som menas å nu är det bara att "ladda" hjärnan också till att förstå och göra såååååååååå!! Ha en fin helg!

• Like 1

Tack för ditt svar.... förstår vad som menas å nu är det bara att "ladda" hjärnan också till att förstå och göra såååååååååå!! Ha en fin helg!

Med risk för att verka tjatig :) Tänk bara på så du inte missar att ha i ordentligt med fett i maten, annars riskerar du att gå hungrig och tar dej en frukt i tid och otid. Dvs, mycket olivolja på din sallad. Lite majonäs/smör till ditt ägg. Välj fet fisk och fett kött. Smör och riktig grädde i såser osv (Undvik omega 6-rika fetter!).