kareng Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, Jag undrar om kvoten icke-HDL/HDL som Anne Fernholm skriver om i sin bok "Ett sötare blod": I boken exemplifierar hon två personer där den ena har kvoten 1,95 och den andra har kvoten 3,6. Den med 3,6 har en riskökning för att dö i hjärtinfarkt på 70% menar hon. Vad säger en kvot på 3,8? Mellan vilka värden är det ok att ligga när det gäller kvoten icke-HDL/HDL? Är det skillnad mellan personer som lider av diabetes 2 och de som inte gör det? Vänliga hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Den kvoten har jag ingen erfarenhet av, men kvoten Totalkolesterol/HDL blir ju ett liknande värde. Totalkolesterol/HDL får gärna vara låg. Åtminstone under 6, men gärna under 3. Personer med diabetes typ 2 har ofta en sämre kolesterolfördelning än andra. De har också ökad risk för hjärtsjukdom jämfört med icke-diabetiker. De har alltså mer att vinna på livsstilsförändringar (och ibland medicinering) för att förbättra sina hälsovärden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Li Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Apropå LCHF och kolesterol: vilka värden ska jag be min husläkare att ta för att ge en fullt rättvisande bild av mina blodfettvärden? De senaste gångerna har hon sagt att kolesterolet ligger lite högt, men då verkar det vara någon slags sammanslaget värde hon fått fram. Exakt vilka prover ska jag be henne ta och hur ska resultaten för dessa se ut för att vara hälsosamma? Jag kan nästan ingenting om vilka prover som ska tas och hur det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Doc... Vissa säger att en viktig kvot att ta i beaktande är förhållandet mellan HDL och triglycerider. Är det något du hört talas om och hur ska i så fall den kvoten se ut för att vara bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts