Jump to content

Resultat på vågen??


Linen
 Share

Recommended Posts

Hej Bara undrar hur lång tid det brukar ta innan man märker skillnad på vågen?? :wacko:

Normalt sett går det rätt fort, eftersom man i början på sitt LCHF'ande tappar mycket vätska. En minskning på vågen på 1-4kg de första dagarna är inte ovanligt. Nu är ju vågen ett väldigt osäkert verktyg eftersom kroppens vätskenivåer varierar från dag till dag. En variation på ett par kg är helt naturligt och har inte nödvändigtvis att göra med någon egentlig viktminskning. Dessutom kan det vara så att man får lite nya muskler samtidigt som fettet försvinner och det syns inte på vågen.

 

En del människor, kanske speciellt de som jojo-bantat mycket i sina dar, kan ha svårt att få igång viktminskningen ordentligt. Deras startsträcka kan bli en aning längre än normalt.

 

Använd helst inte vågen, annat än kanske en gång i veckan (samma dag och samma tid varje vecka). Mät istället midjemått för att kolla om det blir framsteg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

:) oki tack men har aldrig mätt med måttband så kanske dum fråga men ska jag mäta rätt över knäskålen?? och midjemått rätt över naveln?
Det viktiga är nog att du mäter på samma ställe varje dag och "drar åt" måttbandet ungefär lika mycket vid varje mätning. Knän har jag inte mätt, brukar mäta midjan (smalaste stället under revbenen, typ en och en halv cm ovanför naveln) och buken (bredaste stället, c:a två cm under naveln, inkluderar även höftbenen så där går nedgången långsammare).

 

För män tror jag att det lämpliga bara är en mätning i magregionen, rakt över naveln.

 

Jag kan instämma i att vikt inte säger så mycket. Efter min initiala viktnedgång som tog en månad stod jag sedan stilla på vågen i ungefär två och en halv månad, under vilken tid midjemåttet minskade c:a 8 cm. (Nu har jag börjat gå ned i vikt igen, då passar midjemåttet på att stå stilla istället. :) )

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är nog att du mäter på samma ställe varje dag och "drar åt" måttbandet ungefär lika mycket vid varje mätning. Knän har jag inte mätt, brukar mäta midjan (smalaste stället under revbenen, typ en och en halv cm ovanför naveln) och buken (bredaste stället, c:a två cm under naveln, inkluderar även höftbenen så där går nedgången långsammare).

 

För män tror jag att det lämpliga bara är en mätning i magregionen, rakt över naveln.

 

Jag kan instämma i att vikt inte säger så mycket. Efter min initiala viktnedgång som tog en månad stod jag sedan stilla på vågen i ungefär två och en halv månad, under vilken tid midjemåttet minskade c:a 8 cm. (Nu har jag börjat gå ned i vikt igen, då passar midjemåttet på att stå stilla istället. :) )

Jag mäter också med måttband, men inte varje dag. En gång i veckan mäter jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mest vågen just nu. Detta för att jag inte längre är tjock (tack vare LCHF) och för att jag löptränar ganska mycket, vilket betyder att vikten är mer relevant för mig än midjemåttet.

I början är måttband dock bra. Under min viktresa så har en centimeter runt midjan motsvarat ett kilo på vågen, men i bland visade vågen bättre resultat än måttbandet och vise versa.

Link to comment
Share on other sites

Jag väger och mäter mig en gång i veckan och det på fredagsmorgonen.

Vikten visade -2,5 på vågen imorse.

Jag mäter mig runt halsen, armarma, byst, midja, bukmått, stuss, lår, knä och vader och jag har totalt tappar 18,5 cm på en vecka.

Link to comment
Share on other sites

Alla resultat nedåt är en seger:o) jag har nystartat efter ett rejält nederlag över helgerna och har gått ner 1,3 kg sen i tisdags, jag brukar oftast gå ner varannan dag, det låter tokigt men så är det. började med strikt lchf (under5) i tisdags, onsdag ingen nedgång, torsdag minus 1,3 idag ingen nedgång men räknar med ca 1 kg imorgon. när sedan all vätska är borta brukar jag gå ner ganska exakt 300 g om dagen så länge jag håller mig strikt. så brukar det oftast vara för mig.  denna gången har jag beslutat mig för att vara noll social tills jag kommit ner rejält i vikt.. inga tjejmiddagar eller liknande för det är då jag vanligtvis trillar dit. så pepp pepp till oss alla så får vi vara sociala på nätet i stället:o) då behöver vi inte äta jue..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jag gick ner 2-3 kg första månaden, sedan har jag varit otroligt viktstabil, inom 1kg. Men jag har lagt på mig otroligt mycket muskler (fast jag inte ändrat min träning) senaste året, jag har troligen minskat i omfång (märks på kläder, har ej mätt mig), så stirra dig inte blind på vågen, och ha tålamod. LCHF är ju en viktstabiliserande kost, väger man för mycket går man ner, väger man för lite går man upp och är man "lagom" så är man viktstabil, om man håller sig strikt (0-20 kh/dag). Lycka till och se det hela långsiktigt, det är en kosthållning, inte en diet!

Link to comment
Share on other sites

Kan med glädje meddela att jag gått ner från den 26 dec 2012 då vägde jag 101.6kg och idag 4 jan 2013väger jag 99.2kg. :) Inte mycket men en vägvisning att det fungerar hoppas jag.

Nu ska jag ju inte vara någon glädjedödare, men kroppens naturliga variation i vätskebalansen ligger på ca 2 liter. Det innebär att vikten på vågen helt naturligt kan variera med 2 kg utan att någon egentlig viktnedgång skett. Det innebär också att om man t ex väger 100 kg ena veckan och nästa vecka när man väger sig står det fortfarande 100 kg på vågen, kan man egentligen ha gått ner (eller upp... hemska tanke) 2 kg utan att det syns.

Link to comment
Share on other sites

Den naturliga variationen i vätskebalansen går att illustrera rätt så bra med mitt ätande och drickande denna veckan.

 

I förgår morse vägde jag 113,8 kg enligt min väg. Maten i förrgår vägde 670 gram sammanlagt och i går åt jag 360 gram ölkorv. Alltså, 1030 gram mat totalt på två dgar och lägger vi det till min vikt, blir summan ca. 114,8 kg.  Men jag vägde faktiskt 115,1 kg i morse och orsaken går att hitta i vätskeintaget. Ölkorv gör mig nämligen kopiöst törstig och jag drack ca, 2 liter vatten i går kväll. Det brukar ta ett par dygn för mig, innan vätskebalansen normaliseras.  

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan ett par år slängt ut vågen efter ha vägt mig varje dag i flera års tid. Mitt humör gick upp och ned med resultaten på vågen vilket inte alls var bra. Idag mäter jag mig enbart, mitt mål är att gå ned 2 klädstorlekar och få ett hälsosamt midjemått.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  :) oki tack men har aldrig mätt med måttband så kanske dum fråga men ska jag mäta rätt över knäskålen?? och midjemått rätt över naveln?

Ja ungefär, sträckt ben och runt mitt över skålen. Viktigast är att mäta på samma sätt varje gång.  Samma med midjemåttet, välj en nivå som är lätta att mäta på samma sätt igen. Titta upp, andas ut, slappna av men dra INTE in magen :D . Skriv ned resultaten och gläds över nedgången, förhoppningvis :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns väl inte särskilt mycket fett i knävecket?

Jo faktiskt, i alla fall på oss damer. Inte kanske i vecket direkt, men på insidan av benet..

Där bildas en slags "kudde" vid övervikt och som är ett bra ställe att mäta om det händer något med fettdepåerna.

Jag lovar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte undvika vågen helt ett par månader. Känner inte heller behov av att mäta mig. Jag vet att om jag "sköter mig" med maten att det ger resultat och jag vill att det här ska bli en hållbar livsstil inte ett sätt för mig att lägga fokus på vad jag väger. Jag är inte tillräckligt snäll mot mig själv för att må bra med vågen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...