Jump to content

Blir yr, äter jag rätt?

Giz

Recommended Posts

Hej, är "nygammal" här, har läst här inne nu under ett tag, men registrerade mig först idag:)

Jag behöver lite stöttning, jag började med LCHF i Måndags men har innan det vart ganska restriktiv till bröd och pasta. Har kört lite lågkolhydratskost, men inte lchf, vart för rädd för fett, har tagit ett tag att våga. Vill inte bara gå ner i vikt utan också ha en hållbar livsstil där jag blir mätt och kan äta gott.

Vägde 82,9 kg vid invägning till mina 166 cm. Bör kanske tillägga att jag fick världens finaste son för 4 månader sedan och det var under graviditeten som vikten bara rusa iväg! Innan grav vägde jag 74 kg (även det övervikt men inte så farligt, var ganska nöjd).
Mitt första mål är att komma tillbaks till startvikten 74 kg som innan grav, men vill i slutändan ner till iaf 65-69 kg, har inte legat under 70 kg på många år.

Jag har vart ganska trött sen dagen efter jag började, men det som jag blev orolig för var igår när jag fick jätte mycket yrsel! Det vill man inte ha när man har ansvar för en liten bebis:S Hur kan man lösa det?

Detta har jag ätit under veckan hittills, vad kan behövas tas bort eller läggas till?

Mån 4/11

frukost:
2 koppar kaffe med grädde.
½ dl turkisk yoghurt + ½ dl keso
2 ägg med smör o salt

Lunch:
kinamat (med familjen)
Uteslöt ris. Åt 2 kycklingspett i jordnötssås, grönsaker och kyckling med bambuskott.
1 kopp kaffe.

Mellanmål:
Brieost.
kaffe med kokosfett o grädde.

Middag:
nötfärs i gräddsås och smör. Paprika. blomkål.

Tis 5/11

frukost:
2 koppar kaffe med grädde o kokosfett.
3 ostskivor med smör.

lunch:
2 stekta ägg
3 skivor bacon
lite gurka o paprika

mellanmål:
brieost
½ avokado med 1½ matsked smör
1 dl keso och 1 dl turkisk yoghurt med lite linfrön

kaffe med grädde

middag:
fläskkött, blomkålsmos med smör och grädde, lite tzazikisås och lite gräddsås.

Ons 6/11

Frukost:
äggröra (3 ägg), 1/3 baconpaket, 1 bit brieost. 2 koppar kaffe med grädde och lite kokosfett.

mellanmål:
3 ostskivor med smör
1 burk makrill med tomatsås

lunch:
kaffe med mjölk (fanns ingen grädde på öppna förskolan)
ölkorv
brieostbit (väldigt liten dock)

middag:
kålpudding med blomkålsmos, gräddsås.

Tor 7/11

frukost:
3 ostskivor med smör, ½ avokado med 2 matskedar majo. Kaffe med grädde.

mellanmål:
en burk makrill i tomatsås

lunch:
2 stekta ägg och 3 skivor bacon.

mellanmål:
3 ostskivor med smör, 1 ölkorv.

middag:
ca 100 gram kyckling, baconinlindad sparris, sås.

Tycker att jag ibland vart hungrig när jag inte borde vart det, men det kanske bara är huvudet som spökar nu så här i början? Ska man ignorera eller äta mer?

Skulle se över kolhydratinnehållet om jag var som du och öka på fettet.

Vet inte riktigt vart jag ska öka på fettet om jag typ inte vill käka ur paketet och då är det inte gott längre:s

Har alltid mycket smör i såserna också:)

På tal om buljong, kan man använda med vanliga från knorr, typ kött o grönsaksbuljong osv.

Ja det kan man, men då skall man oxå ha klart för sig att det inte är den bästa produkten.. kikar du på lite olika så går det att hitta tex ekologisk.. och utan allt för mycket glutamat!

Men inget slår hemmagjord.. rena hälsodrycken!

Vet inte riktigt vart jag ska öka på fettet om jag typ inte vill käka ur paketet och då är det inte gott längre:s

Har alltid mycket smör i såserna också :)

Du väljer fetare råvaror från början så slipper du äta smör direkt ur paketet!

Eh.. öka fettet betyder i LCHF samanhang att öka andelen fett av ditt energibehov.. det sk E%! 

Hade jag varit dig så hade jag slutat med snuttmåltiderna och ätit 2-3 rejäla mål lagad mat.. det gör inget om det blir samma mat.. iallafall om det bara är du som skall äta det!

Typ frukost.. ägg o bacon.. lunch.. fläskkarre, kvällsmål fläskkarre eller biff.. rubbet sväls ner med valfri mängd grönsaker av valfri sort.. här har du variationen!

Du väljer fetare råvaror från början så slipper du äta smör direkt ur paketet!

Eh.. öka fettet betyder i LCHF samanhang att öka andelen fett av ditt energibehov.. det sk E%! 

Hade jag varit dig så hade jag slutat med snuttmåltiderna och ätit 2-3 rejäla mål lagad mat.. det gör inget om det blir samma mat.. iallafall om det bara är du som skall äta det!

Typ frukost.. ägg o bacon.. lunch.. fläskkarre, kvällsmål fläskkarre eller biff.. rubbet sväls ner med valfri mängd grönsaker av valfri sort.. här har du variationen!

Absolut, har dem fetaste produkterna, grädde på 40% och cream fresh på 38%, smöret är på 80% om jag inte minns fel?

Har också funderat på om jag äter för många mål, men tror att det till viss del är för att jag blir småhungrig eller småsugen, har svårt att skilja på det ibland, tror också sockermonstret i huvudet inte dött än så man vet inte riktigt vad kroppen vill, försöker lyssna på den så gott det går. Men hoppas också att jag kommer nöja mig med 2-3 måltider/ dagen sen.

"grädde på 40% och cream fresh på 38%, smöret är på 80%"

Det där är inte mat.. det är tillbehör!

Fet mat är ägg, fläsk, karre, lax, makrill, bacon, sardiner, fläsklägg, köttfärs, avocado.. osv och till det tar man tillbehören!

• Like 3

Jag skulle också tippa på att de är övergångsbesvär. Kroppen är ju van att få sin sockerkick. Jag tycker din veckomeny ser bra ut! Jag tycker du skall äta om du är hungrig! Det handlar ju om att få en fungerande livsstil som man kan leva med i längden. Det tar ju ett tag för kroppen att ställa om sig till den nya kosten. Så var det för mig, jag smååt (bra snacks) en hel del de första månaderna/halvåret. Nu har man mer slappnat av, äter mer vissa dagar. Hoppar över lunchen ibland för att man känner att man ej behöver eller helt enkelt glömmer bort den. I går testade jag tempura och soba-nudlar (lite för mkt kolisar) av de enkla skälet att jag inte testat det innan, så kan de vara ibland, tycker jag. Kör man för strikt och för hårt mot sig själv i början tror jag man lättare droppar av efter ett tag för man tröttnar på kraven man ställer på sig själv. Det finns säkert många som droppat av LCHF för "det blev för jobbigt". Och en av dom vill du ju inte bli!? :)

Och framför allt, tro inte på att kilona magiskt skall rasa av vecka efter vecka. Det där med - 0,5-1 kg i veckan stämmer inte för alla! Det är något LCHF-tidningar skriver på första sidan för att sälja mer!

• Like 1

"grädde på 40% och cream fresh på 38%, smöret är på 80%"

Det där är inte mat.. det är tillbehör!

Fet mat är ägg, fläsk, karre, lax, makrill, bacon, sardiner, fläsklägg, köttfärs, avocado.. osv och till det tar man tillbehören!

:) Trodde du fråga om "tillbehören", he he.

Väldigt bra poäng där för resten!

Jag skulle också tippa på att de är övergångsbesvär. Kroppen är ju van att få sin sockerkick. Jag tycker din veckomeny ser bra ut! Jag tycker du skall äta om du är hungrig! Det handlar ju om att få en fungerande livsstil som man kan leva med i längden. Det tar ju ett tag för kroppen att ställa om sig till den nya kosten. Så var det för mig, jag smååt (bra snacks) en hel del de första månaderna/halvåret. Nu har man mer slappnat av, äter mer vissa dagar. Hoppar över lunchen ibland för att man känner att man ej behöver eller helt enkelt glömmer bort den. I går testade jag tempura och soba-nudlar (lite för mkt kolisar) av de enkla skälet att jag inte testat det innan, så kan de vara ibland, tycker jag. Kör man för strikt och för hårt mot sig själv i början tror jag man lättare droppar av efter ett tag för man tröttnar på kraven man ställer på sig själv. Det finns säkert många som droppat av LCHF för "det blev för jobbigt". Och en av dom vill du ju inte bli!? :)

Och framför allt, tro inte på att kilona magiskt skall rasa av vecka efter vecka. Det där med - 0,5-1 kg i veckan stämmer inte för alla! Det är något LCHF-tidningar skriver på första sidan för att sälja mer!

Ja, det gör inget om det tar tid att gå ner:) kilona sitter oftast hårdare när man precis fått barn också så jag vet att det kan ta tid, bara jag inte går upp mer i vikt! Då blir jag ju lite orolig om kosten är bra för mig eller inte.

Ammar du? I så fall behöver du verkligen mer vatten än du tror, och salt!!!

Nej inte längre tyvärr, mjölken sinade när han var 3 veckor gammal o jag var tvungen att ge ersättning o då ville han inte bröstet mer, flaskan var ju mycket lättare enligt lillkillen;)

• Like 2

Nej inte längre tyvärr, mjölken sinade när han var 3 veckor gammal o jag var tvungen att ge ersättning o då ville han inte bröstet mer, flaskan var ju mycket lättare enligt lillkillen;)

Haha, ja nog vet de vad de vill de små liven! jag fick nästan stå på huvet för att min grabb skulle amma när han var 3-4 månader. Från första smakportionen potatis köjdes han så fort jag knäppte upp blusen... han ville ha mat för en karl!

Men kör vatten och salt i alla fall! Brist på bägge dessa påverkar otroligt. Salt kan du inte överdosera, det kissar du ut. Och att överdosera vatten tror jag inte är möjligt för en människa som är någorlunda frisk

• Like 1

Haha, ja nog vet de vad de vill de små liven! jag fick nästan stå på huvet för att min grabb skulle amma när han var 3-4 månader. Från första smakportionen potatis köjdes han så fort jag knäppte upp blusen... han ville ha mat för en karl!

Men kör vatten och salt i alla fall! Brist på bägge dessa påverkar otroligt. Salt kan du inte överdosera, det kissar du ut. Och att överdosera vatten tror jag inte är möjligt för en människa som är någorlunda frisk

Fast för mycket salt kan väl skada njurarna om jag inte minns fel.

Ja, min skrutt skriker tills han får smakisar nu när vi äter, he he, han vill ju ha det vi äter men får nöja sig med grönsakspureer.

• Like 1

Vill bara uppdatera lite.

Yrseln har försvunnit, har haft lite huvudvärk och trötthet bara från och till. Har hållt på nu i 1 vecka och har gått ner 2 kg:) 1 cm runt midjan vad jag kunde möta,med tycker min midja är svår att mäta o visar typ nästan alltid olika även fast jag försöker mäta precis över naveln.

Så jag är nöjd med starten:)

• Like 2

• 2 weeks later...

3 veckor idag, gick ned 0,5 kilo till under vecka 2 men nu har jag gått upp det under vecka 3:(  Trist.

Fortsätter ändå, igår gjorde jag en liten lchf tårta eftersom vi firade sambons bror som fyllde år, ville inte unna mig deras tårta:) Så motivationen har jag ju.