Jump to content

Nu är det krig!


Rolf Löfgren
 Share

Recommended Posts

Borde man inte JO-anmäla verket ?

Det kan man http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/. Vi behöver en vederhäftig beskrivning för att fylla i fälten här http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/.

Jag ser dock inte omedelbart i den aktuella skriften något som verkar felaktigt? Det står en del om näringsinnehållets betydelse, men inte vad som utgör ett gott innehåll.

Link to comment
Share on other sites

Ska man få barn avstå från pasta / bröd e.t.c får man börja i förskolan - i skolålder är det svårt
Hemma miljön spelar in - hur föräldrarna tycker och tänker -
Dessutom får barnen ta mat själva -
så även om slv - förespråkar tallriksmodell eller annat -
äter barnen de dom anser är gott / gillas
Spelar mindre roll om det serveras lättmjölk om ända pastan / potatis / bröd - finns där i mängder
Få barn i åldern 6 - 12 år förstå vad som är nyttigt / bra eller inte / är sannerligen inte lätt!
De flesta är sockerberoende ..
Även om jag fick - servera den maten jag skulle vilja att ungarna - skulle detta inte fungera -
allt är inte så lätt som man tror -
// lagar mat till dryga 200 barn från ålder 1½ år till 12 år -
Förändring måste nog ske på vidare plan än bara i skolan . .
Va spelar det för roll om de äter väl 1 måltid - å går hem vräker i sej massa socker / e.t.c
Men man kan ju hoppas på en bra samhällsutveckling  - på bred plan . med mera kostmedvetenhet hos föräldrar /

Link to comment
Share on other sites

Jag inser att jag haft ren geografisk tur!

Har barn på två olika skolor samt en förskola, men i samma kommun. Fullfeta produkter och bra fetter är en självklarhet, närproducerat och ekologiskt så långt pengarna räcker. Fräscht salladsbord varje dag. Faktiskt minimalt med halvfabrikat, och jag vet att tjejerna i köket kämpar på för att dra ner det till noll. Och de lagar skitgod mat!

En bra grej för att få mer pengar över till bra råvaror är att uppmuntra barnen att ta lagom med mat, så man slipper slänga så mycket.

I övrigt tycker jag Tuvas förslag är överlägset. Respekt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Häromdagen kunde jag konstatera att min grabb som går i mellanstadiet får itutat i sig i hemkunskapen att det är tallriksmodellen som gäller och att man ska hålla igen på fettet. Det är lite motbjudande att hjälpa till med läxan men jag får säga att "även om detta inte stämmer så är det det som du ska lära dig".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Häromdagen kunde jag konstatera att min grabb som går i mellanstadiet får itutat i sig i hemkunskapen att det är tallriksmodellen som gäller och att man ska hålla igen på fettet. Det är lite motbjudande att hjälpa till med läxan men jag får säga att "även om detta inte stämmer så är det det som du ska lära dig".

 

Jag har gjort lite annorlunda. Laddat dottern (i mitt fall) med kunskap så att hon kunnat ifrågasätta, ibland har det gått bra ibland dåligt .. det har varit skrattretande flera gånger, särskilt lärare i kurser inom mitt yrke som varit ute och cyklat. Bäst är de lärare som håller sig öppna och uppmuntrar diskussion och olika åsikter och uppmuntrar faktakoll och argumentation.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det kan vara värt att tänka på att det inte är något större fel med tallriksmodellen  ;)

 

Den förespråkar INTE godis, bakelser, sötsaker, chips, Läsk eller färdigmat ala McDonalds...om man  låter bli detta så funkar den nog ganska OK...sen är det väldigt synd att man har en helt omotiverad rädsla för mättat fett..

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det kan vara värt att tänka på att det inte är något större fel med tallriksmodellen  ;)

 

Den förespråkar INTE godis, bakelser, sötsaker, chips, Läsk eller färdigmat ala McDonalds...om man  låter bli detta så funkar den nog ganska OK...sen är det väldigt synd att man har en helt omotiverad rädsla för mättat fett..

Jag har ätit enligt tallriksmodellen i många år. Av det fick jag diabetes 2. Man blir hungrig och äter alltmer av de "nyttiga" kolhydraterna, vilket kan ge diabetes. Hade jag ätit mer fett än tallriksmodellen föreskriver hade jag blivit mätt och inte ätit mer kolhydrater.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit enligt tallriksmodellen i många år. Av det fick jag diabetes 2. Man blir hungrig och äter alltmer av de "nyttiga" kolhydraterna, vilket kan ge diabetes. Hade jag ätit mer fett än tallriksmodellen föreskriver hade jag blivit mätt och inte ätit mer kolhydrater.

 

Hur såg din frukosttallrik ut?

Link to comment
Share on other sites

 

Livsmedelsverket skriver i dagens nyhetsbrev, nr 98, att verket har skickat ut material till landets samtliga rektorer för att trycka på hur skolmaten ska se ut. Dom kallar det för "Skolmåltiden - en viktig del av en bra skola".

Se: http://www.slv.se/skolledare

 

Verket satsar hårt med fettsnål tallriksmodell och med margariner och lättmjölk.

 

I kontrast mot detta har Göran Petersson på Chalmers gett ut rapporten "Fetter - välj rätt".

Se: http://publications.lib.chalmers.se/publication/181742

 

Jag uppmanar alla som har barn, barnbarn och alla andra som bryr sig om barn att ta kontakt med närmaste rektor och visa på hur illa underbyggt Livsmedelsverkets kosthållning är och vad som är bra mat för våra barn.

 

Bra material finns på Kostdoktorn, Chalmers Göran Petersson, m.fl. sajter.

 

 

 

 

Rektorn kan inte påverka kosten i skolmaten. Man måste vända sig till kostchefen som har hand om det. Det har jag fått förklarat för mig när vi kontaktat rektorn om skolmaten.

Link to comment
Share on other sites

Kaffe eller te med lite lättmjölk i. Två smörgåsar, ibland fullkorn, ibland frallor, med Becel lättmargarin och lågfettost (17 %).

 

Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen.

Kanske en frukost a la tallriksmodellen eller matpyramiden kunde vara:

-en tallrik gröt på risflingor med mjölk, ett ägg, ett glas juice och en liten frukt.

-samma gröt med mjölk och lite kanel och socker på, men med två bitar sill på varsin skiva tomat istället för ägget. En kopp kaffe/te och en stor frukt.

 

Inget jag själv skulle äta förstås. Men det skulle väl bli brödfri tallriksmodellfrukost?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen.

 

Det kanske finns nåt tallriksmodellsforum du kan fråga på?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rektorn kan inte påverka kosten i skolmaten. Man måste vända sig till kostchefen som har hand om det. Det har jag fått förklarat för mig när vi kontaktat rektorn om skolmaten.

 

Vad jag förstått är rektor ansvarig för skolans verksamhet, även skolmaten. Många rektorer vet nog inte detta.

Se artikel: http://www.kostdemokrati.se/science/2013/01/17/dagens-kostrad-orsakar-diabetes-och-leder-till-arbetsloshet/

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att problemet med begreppet tallriksmodellen är att om man dricker ett glas juice till frukost och en kanelbulle till fika, lite godis ibland, chips till helgen samt en del läsk...så säger man fortfarande att man äter enligt tallriksmodellen...om man bestämmer sig för hålla sig LCHF blir den typen av mat omöjlig om man samtidigt vill kunna säga att man äter LCHF...

 

Man skulle ju kunna tänka sig någon form av kosthållning som MKJ är inne på... som är nyttig men innehåller en hel del kolhydrater...någon form av Paleo variant kanske...men problemet med det är att det lätt kan bli krångligt med... vad som är tillåtet respektive inte tillåtet att äta....och för oss som är en generation som lider av sockermissbruk är det nog bra med tydliga gränser för vad som är tillåtet (jämför med alkoholmissbruk).

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar alla att läsa boken "Stoppa Alzheimers NU" av Bruce Fife. Mycket viktig för att förstå hur man ska leva för att slippa få demens och andra allvarliga ålderskrämpor. Han skriver att man bör tänka till redan i 20 års åldern för att motverka framtida problem.

 

Demens, Parkinson, ALS med flera allvarliga sjukdomar drabbar allt fler efter 20 års fettskrämd propaganda.  Det handlar om kosten man ätit under decennier, samt vilka mediciner man tagit.

 

En rolig grej är att, för att frukt och grönt ska vara nyttiga så måste man äta fett tillsammans med frukt och grönt. Utan fett kan inte kroppen ta upp vitaminer och mineraler. En vegan som inte äter fett riskerar allvarliga näringsbrister.

 

Boken är en guldgruva, men den visar på en skrämmande framtid för våra barn, om vi inte kan få stopp på SLV´s vansinniga dekret för skolmaten. Boken innehåller en lång rad referenser till aktuell forskning.

 

Barnen är känsligare än vuxna för felaktig kosthållning.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar alla att läsa boken "Stoppa Alzheimers NU" av Bruce Fife. Mycket viktig för att förstå hur man ska leva för att slippa få demens och andra allvarliga ålderskrämpor. Han skriver att man bör tänka till redan i 20 års åldern för att motverka framtida problem.

 

Demens, Parkinson, ALS med flera allvarliga sjukdomar drabbar allt fler efter 20 års fettskrämd propaganda.  Det handlar om kosten man ätit under decennier, samt vilka mediciner man tagit.

 

En rolig grej är att, för att frukt och grönt ska vara nyttiga så måste man äta fett tillsammans med frukt och grönt. Utan fett kan inte kroppen ta upp vitaminer och mineraler. En vegan som inte äter fett riskerar allvarliga näringsbrister.

 

Boken är en guldgruva, men den visar på en skrämmande framtid för våra barn, om vi inte kan få stopp på SLV´s vansinniga dekret för skolmaten. Boken innehåller en lång rad referenser till aktuell forskning.

 

Barnen är känsligare än vuxna för felaktig kosthållning.

 

Påstår han att det gäller alla vitaminer och mineraler?

 

Slv säger inte att vi skall äta fettfritt. Är det inte runt 30 % som dom allmänna råden säger?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tuva

 

Detta var ett ypperligt förslag.

 

Hur kunna få fram detta till skolledningen.

Det kanske finns någon/några härinne som skulle vara villiga att tota ihop något liknande som Kostdoktorn har om LCHF. En lätthanterlig folder riktad till lärare med förslag på projekt/lektionsidéer och information om vetenskapen bakom? Jag är säker på att det skulle gå att fixa kostnaden för tryckeri/distribution med frivilliga donationer, kanske i samarbete med gruppen "Riktig mat i skolan" (minns jag namnet rätt?).

Link to comment
Share on other sites

Påstår han att det gäller alla vitaminer och mineraler?

 

Slv säger inte att vi skall äta fettfritt. Är det inte runt 30 % som dom allmänna råden säger?

Precis. Så här skriver de om fettintag: "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket."

Link to comment
Share on other sites

Observera skillnaden mellan energiprocent och viktprocent i det här uttalandet! Fett har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och protein. Det betyder att viktintaget av fett, enligt SLV, ska vara c:a 17%.

 

Precis. Så här skriver de om fettintag: "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket."

Link to comment
Share on other sites

Observera skillnaden mellan energiprocent och viktprocent i det här uttalandet! Fett har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och protein. Det betyder att viktintaget av fett, enligt SLV, ska vara c:a 17%.

Nu hänger jag inte med riktigt. En man med dagligt energiintag på 2500 kcal ska äta 90 g fett, dvs cirka 810 kcal, vilket i sin tur är just en tredjedel av 2500?

Link to comment
Share on other sites

Nu hänger jag inte med riktigt. En man med dagligt energiintag på 2500 kcal ska äta 90 g fett, dvs cirka 810 kcal, vilket i sin tur är just en tredjedel av 2500?

 

Sorry, jag var nog lite förvirrad när jag läste citatet! Du har naturligtvis rätt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...