Popular Post Rolf Löfgren Posted November 7, 2013 Popular Post Share Posted November 7, 2013 Livsmedelsverket skriver i dagens nyhetsbrev, nr 98, att verket har skickat ut material till landets samtliga rektorer för att trycka på hur skolmaten ska se ut. Dom kallar det för "Skolmåltiden - en viktig del av en bra skola". Se: http://www.slv.se/skolledare Verket satsar hårt med fettsnål tallriksmodell och med margariner och lättmjölk. I kontrast mot detta har Göran Petersson på Chalmers gett ut rapporten "Fetter - välj rätt". Se: http://publications.lib.chalmers.se/publication/181742 Jag uppmanar alla som har barn, barnbarn och alla andra som bryr sig om barn att ta kontakt med närmaste rektor och visa på hur illa underbyggt Livsmedelsverkets kosthållning är och vad som är bra mat för våra barn. Bra material finns på Kostdoktorn, Chalmers Göran Petersson, m.fl. sajter. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Borde man inte JO-anmäla verket ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Borde man inte JO-anmäla verket ? Det kan man http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/. Vi behöver en vederhäftig beskrivning för att fylla i fälten här http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/. Jag ser dock inte omedelbart i den aktuella skriften något som verkar felaktigt? Det står en del om näringsinnehållets betydelse, men inte vad som utgör ett gott innehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted November 8, 2013 Popular Post Share Posted November 8, 2013 F+n vad roligt det skulle vara om lärare använde tipsen på att integrera skolmaten i undervisningen. Naturorienterande ämnen/biologi Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället. Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra (Åk 13). Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas (Åk 4–6). Blodsockerhöjande, insulinhöjande mat, blodsockerfall, mättnad. Naturorienterande ämnen/kemi Använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan. Innehållet i mat och dryck och dess betydelse för hälsan. Kemiska processer i människokroppen, till exempel matspjälkning (Åk 7–9).Riktig forskning om mat. Inte pseudoforskning a la rött kött är cancerframkallande byggt på epidemologiska undersökningar där amerikaner blivit sjuka av att äta pink slime hamburgare stekta i transfetter, lagda i vetebullar och nedsköljt med en liter coca cola. Det är säkert ett bevis på att gräsbetat rött kött är livsfarligt.. De kan göra det enkelt för sig och visa Jason Fung´s eminenta föreläsningsserie på Youtube. Samhällsorienterande ämnen/geografi Värdera lösningar på olika miljö och utvecklingsfrågor utifrån överväganden om etik och hållbar utveckling. Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid (Åk 7–9).Gräsbeteskött vs. stora besprutade potatisåkrar, växelodling vs. monokulturer som utarmar jordmånen, besprutningsämnen som kommer i maten och dödar våra vänner insekterna, forsla bananer över hela jordklotet istället för att äta lokalproducerat. Samhällsorienterande ämnen/historia Använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer. Hur historia kan användas för att förstå hur den tid människor lever i påverkar deras villkor och värderingar (Åk 7–9). Ancel Keys, fettfobin, forkningsfusket, Här finns en GULDGRUVA! Matrevolution NU! 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Tuva Detta var ett ypperligt förslag. Hur kunna få fram detta till skolledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Intresserade barn. Skolorna verkar numera vara flexibla och lyhörda för vad barnen vill forska kring och skriva rapporter om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ska man få barn avstå från pasta / bröd e.t.c får man börja i förskolan - i skolålder är det svårtHemma miljön spelar in - hur föräldrarna tycker och tänker -Dessutom får barnen ta mat själva -så även om slv - förespråkar tallriksmodell eller annat -äter barnen de dom anser är gott / gillasSpelar mindre roll om det serveras lättmjölk om ända pastan / potatis / bröd - finns där i mängderFå barn i åldern 6 - 12 år förstå vad som är nyttigt / bra eller inte / är sannerligen inte lätt!De flesta är sockerberoende ..Även om jag fick - servera den maten jag skulle vilja att ungarna - skulle detta inte fungera -allt är inte så lätt som man tror -// lagar mat till dryga 200 barn från ålder 1½ år till 12 år -Förändring måste nog ske på vidare plan än bara i skolan . .Va spelar det för roll om de äter väl 1 måltid - å går hem vräker i sej massa socker / e.t.cMen man kan ju hoppas på en bra samhällsutveckling - på bred plan . med mera kostmedvetenhet hos föräldrar / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Det fiktigaste tycker jag är att det finns valfrihet. Det ska finnas fullfeta produkter till de som vill ha det. Där jag jobbar måste de som vill ha tex bregott ta med det hemifrån tur det inte är mångs för kylskåpet skulle bli fullt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Jag inser att jag haft ren geografisk tur! Har barn på två olika skolor samt en förskola, men i samma kommun. Fullfeta produkter och bra fetter är en självklarhet, närproducerat och ekologiskt så långt pengarna räcker. Fräscht salladsbord varje dag. Faktiskt minimalt med halvfabrikat, och jag vet att tjejerna i köket kämpar på för att dra ner det till noll. Och de lagar skitgod mat! En bra grej för att få mer pengar över till bra råvaror är att uppmuntra barnen att ta lagom med mat, så man slipper slänga så mycket. I övrigt tycker jag Tuvas förslag är överlägset. Respekt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
secret Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Häromdagen kunde jag konstatera att min grabb som går i mellanstadiet får itutat i sig i hemkunskapen att det är tallriksmodellen som gäller och att man ska hålla igen på fettet. Det är lite motbjudande att hjälpa till med läxan men jag får säga att "även om detta inte stämmer så är det det som du ska lära dig". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Häromdagen kunde jag konstatera att min grabb som går i mellanstadiet får itutat i sig i hemkunskapen att det är tallriksmodellen som gäller och att man ska hålla igen på fettet. Det är lite motbjudande att hjälpa till med läxan men jag får säga att "även om detta inte stämmer så är det det som du ska lära dig". Jag har gjort lite annorlunda. Laddat dottern (i mitt fall) med kunskap så att hon kunnat ifrågasätta, ibland har det gått bra ibland dåligt .. det har varit skrattretande flera gånger, särskilt lärare i kurser inom mitt yrke som varit ute och cyklat. Bäst är de lärare som håller sig öppna och uppmuntrar diskussion och olika åsikter och uppmuntrar faktakoll och argumentation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag tycker att det kan vara värt att tänka på att det inte är något större fel med tallriksmodellen Den förespråkar INTE godis, bakelser, sötsaker, chips, Läsk eller färdigmat ala McDonalds...om man låter bli detta så funkar den nog ganska OK...sen är det väldigt synd att man har en helt omotiverad rädsla för mättat fett.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag tycker att det kan vara värt att tänka på att det inte är något större fel med tallriksmodellen Den förespråkar INTE godis, bakelser, sötsaker, chips, Läsk eller färdigmat ala McDonalds...om man låter bli detta så funkar den nog ganska OK...sen är det väldigt synd att man har en helt omotiverad rädsla för mättat fett.. Jag har ätit enligt tallriksmodellen i många år. Av det fick jag diabetes 2. Man blir hungrig och äter alltmer av de "nyttiga" kolhydraterna, vilket kan ge diabetes. Hade jag ätit mer fett än tallriksmodellen föreskriver hade jag blivit mätt och inte ätit mer kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag har ätit enligt tallriksmodellen i många år. Av det fick jag diabetes 2. Man blir hungrig och äter alltmer av de "nyttiga" kolhydraterna, vilket kan ge diabetes. Hade jag ätit mer fett än tallriksmodellen föreskriver hade jag blivit mätt och inte ätit mer kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Jag har ätit enligt tallriksmodellen i många år. Av det fick jag diabetes 2. Man blir hungrig och äter alltmer av de "nyttiga" kolhydraterna, vilket kan ge diabetes. Hade jag ätit mer fett än tallriksmodellen föreskriver hade jag blivit mätt och inte ätit mer kolhydrater. Hur såg din frukosttallrik ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Varför är frukosttallriken så viktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted November 13, 2013 Share Posted November 13, 2013 Livsmedelsverket skriver i dagens nyhetsbrev, nr 98, att verket har skickat ut material till landets samtliga rektorer för att trycka på hur skolmaten ska se ut. Dom kallar det för "Skolmåltiden - en viktig del av en bra skola". Se: http://www.slv.se/skolledare Verket satsar hårt med fettsnål tallriksmodell och med margariner och lättmjölk. I kontrast mot detta har Göran Petersson på Chalmers gett ut rapporten "Fetter - välj rätt". Se: http://publications.lib.chalmers.se/publication/181742 Jag uppmanar alla som har barn, barnbarn och alla andra som bryr sig om barn att ta kontakt med närmaste rektor och visa på hur illa underbyggt Livsmedelsverkets kosthållning är och vad som är bra mat för våra barn. Bra material finns på Kostdoktorn, Chalmers Göran Petersson, m.fl. sajter. Rektorn kan inte påverka kosten i skolmaten. Man måste vända sig till kostchefen som har hand om det. Det har jag fått förklarat för mig när vi kontaktat rektorn om skolmaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Hur såg din frukosttallrik ut? Kaffe eller te med lite lättmjölk i. Två smörgåsar, ibland fullkorn, ibland frallor, med Becel lättmargarin och lågfettost (17 %). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Kaffe eller te med lite lättmjölk i. Två smörgåsar, ibland fullkorn, ibland frallor, med Becel lättmargarin och lågfettost (17 %). Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen. Kanske en frukost a la tallriksmodellen eller matpyramiden kunde vara: -en tallrik gröt på risflingor med mjölk, ett ägg, ett glas juice och en liten frukt. -samma gröt med mjölk och lite kanel och socker på, men med två bitar sill på varsin skiva tomat istället för ägget. En kopp kaffe/te och en stor frukt. Inget jag själv skulle äta förstås. Men det skulle väl bli brödfri tallriksmodellfrukost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen. Det kanske finns nåt tallriksmodellsforum du kan fråga på? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jaha, jag trodde du kommit på en frukost enligt tallriksmodellen. Jag mår inte så bra av mackor så jag försöker hitta bra frukostar enligt tallriksmodellen. Tallriksmodellen följde jag till lunch och middag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Rektorn kan inte påverka kosten i skolmaten. Man måste vända sig till kostchefen som har hand om det. Det har jag fått förklarat för mig när vi kontaktat rektorn om skolmaten. Vad jag förstått är rektor ansvarig för skolans verksamhet, även skolmaten. Många rektorer vet nog inte detta. Se artikel: http://www.kostdemokrati.se/science/2013/01/17/dagens-kostrad-orsakar-diabetes-och-leder-till-arbetsloshet/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag tror att problemet med begreppet tallriksmodellen är att om man dricker ett glas juice till frukost och en kanelbulle till fika, lite godis ibland, chips till helgen samt en del läsk...så säger man fortfarande att man äter enligt tallriksmodellen...om man bestämmer sig för hålla sig LCHF blir den typen av mat omöjlig om man samtidigt vill kunna säga att man äter LCHF... Man skulle ju kunna tänka sig någon form av kosthållning som MKJ är inne på... som är nyttig men innehåller en hel del kolhydrater...någon form av Paleo variant kanske...men problemet med det är att det lätt kan bli krångligt med... vad som är tillåtet respektive inte tillåtet att äta....och för oss som är en generation som lider av sockermissbruk är det nog bra med tydliga gränser för vad som är tillåtet (jämför med alkoholmissbruk). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Jag rekommenderar alla att läsa boken "Stoppa Alzheimers NU" av Bruce Fife. Mycket viktig för att förstå hur man ska leva för att slippa få demens och andra allvarliga ålderskrämpor. Han skriver att man bör tänka till redan i 20 års åldern för att motverka framtida problem. Demens, Parkinson, ALS med flera allvarliga sjukdomar drabbar allt fler efter 20 års fettskrämd propaganda. Det handlar om kosten man ätit under decennier, samt vilka mediciner man tagit. En rolig grej är att, för att frukt och grönt ska vara nyttiga så måste man äta fett tillsammans med frukt och grönt. Utan fett kan inte kroppen ta upp vitaminer och mineraler. En vegan som inte äter fett riskerar allvarliga näringsbrister. Boken är en guldgruva, men den visar på en skrämmande framtid för våra barn, om vi inte kan få stopp på SLV´s vansinniga dekret för skolmaten. Boken innehåller en lång rad referenser till aktuell forskning. Barnen är känsligare än vuxna för felaktig kosthållning. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Jag rekommenderar alla att läsa boken "Stoppa Alzheimers NU" av Bruce Fife. Mycket viktig för att förstå hur man ska leva för att slippa få demens och andra allvarliga ålderskrämpor. Han skriver att man bör tänka till redan i 20 års åldern för att motverka framtida problem. Demens, Parkinson, ALS med flera allvarliga sjukdomar drabbar allt fler efter 20 års fettskrämd propaganda. Det handlar om kosten man ätit under decennier, samt vilka mediciner man tagit. En rolig grej är att, för att frukt och grönt ska vara nyttiga så måste man äta fett tillsammans med frukt och grönt. Utan fett kan inte kroppen ta upp vitaminer och mineraler. En vegan som inte äter fett riskerar allvarliga näringsbrister. Boken är en guldgruva, men den visar på en skrämmande framtid för våra barn, om vi inte kan få stopp på SLV´s vansinniga dekret för skolmaten. Boken innehåller en lång rad referenser till aktuell forskning. Barnen är känsligare än vuxna för felaktig kosthållning. Påstår han att det gäller alla vitaminer och mineraler? Slv säger inte att vi skall äta fettfritt. Är det inte runt 30 % som dom allmänna råden säger? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Tuva Detta var ett ypperligt förslag. Hur kunna få fram detta till skolledningen. Det kanske finns någon/några härinne som skulle vara villiga att tota ihop något liknande som Kostdoktorn har om LCHF. En lätthanterlig folder riktad till lärare med förslag på projekt/lektionsidéer och information om vetenskapen bakom? Jag är säker på att det skulle gå att fixa kostnaden för tryckeri/distribution med frivilliga donationer, kanske i samarbete med gruppen "Riktig mat i skolan" (minns jag namnet rätt?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Påstår han att det gäller alla vitaminer och mineraler? Slv säger inte att vi skall äta fettfritt. Är det inte runt 30 % som dom allmänna råden säger? Precis. Så här skriver de om fettintag: "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Observera skillnaden mellan energiprocent och viktprocent i det här uttalandet! Fett har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och protein. Det betyder att viktintaget av fett, enligt SLV, ska vara c:a 17%. Precis. Så här skriver de om fettintag: "Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Observera skillnaden mellan energiprocent och viktprocent i det här uttalandet! Fett har ungefär dubbelt så högt energiinnehåll som kolhydrater och protein. Det betyder att viktintaget av fett, enligt SLV, ska vara c:a 17%. Nu hänger jag inte med riktigt. En man med dagligt energiintag på 2500 kcal ska äta 90 g fett, dvs cirka 810 kcal, vilket i sin tur är just en tredjedel av 2500? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Nu hänger jag inte med riktigt. En man med dagligt energiintag på 2500 kcal ska äta 90 g fett, dvs cirka 810 kcal, vilket i sin tur är just en tredjedel av 2500? Sorry, jag var nog lite förvirrad när jag läste citatet! Du har naturligtvis rätt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 En man med dagligt energiintag på 2500 kcal ska äta 90 g fett, dvs cirka 810 kcal, vilket i sin tur är just en tredjedel av 2500? Får mig att tänka på att i sjukhusmat verkar det inte finnas just något fett alls. Jag antar fettprocenten ligger långt under 30% där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 7, 2013 Share Posted December 7, 2013 Får mig att tänka på att i sjukhusmat verkar det inte finnas just något fett alls. Jag antar fettprocenten ligger långt under 30% där. Och om det är margarin kan man lika gärna spotta ut det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts