Jump to content

Fleromättat fett bättre än mättat..?


Renate
 Share

Recommended Posts

Ser att Vårdförbundet nu rekommenderar boken "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, vilken jag för övrigt själv också läser just nu. Har funderingar kring hennes inledning, vilken lyder, citat "De LCHF-frälsta har rätt när de förespråkar fett framför snabba kolhydrater och Livsmedelsverket har lika rätt när de säger åt oss att välja fleromättat fett i stället för mättat".! När jag läser vad Erik Edlund på LCHF.se bl a skriver, citat "Kroppen föredrar inte fleromättade fettsyror som energikälla, den hanterar hotet genom att förbränna dem*, så går det stick i stäv med vad Fernholm säger. Hur ligger det egentligen till Doc och hur ska jag tolka detta??

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Fernholm är "spot on" vad gäller kolhydraterna men inte riktigt vad gäller synen på fettet

 

Fleromättade fettsyror (PUFA) är essentiella dvs vi måste få i oss dom.........MEN!

 

Det finns en annan mycket viktig faktor att beakta i "kråksången" :angry:

 

 

Evolutionärt sett har vi drivit våra kroppar på mättat och omättat fett och PUFA har bara ingått med några få procentenheter av det totala fettintaget

Blir det för mycket fleromättat fett (som är instabilt kemiskt sett) riskerar vi oxidation och inflammation i våra kroppar

 

Idealet är alltså troligen att vi bara bör få i oss runt 2-5% av PUFA och dessutom i balans mellan Omega-3 och Omega-6 för att nå optimal hälsa

En bra utgångspunkt är nog att studera hur fettstrukturen ser ut i våra egna kroppar och försöka hamna i närheten av det spektrat även vad gäller fettet i kosten vi äter.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Fernholm är "spot on" vad gäller kolhydraterna men inte riktigt vad gäller synen på fettet

 

Fleromättade fettsyror (PUFA) är essentiella dvs vi måste få i oss dom.........MEN!

 

Det finns en annan mycket viktig faktor att beakta i "kråksången" :angry:

 

 

Evolutionärt sett har vi drivit våra kroppar på mättat och omättat fett och PUFA har bara ingått med några få procentenheter av det totala fettintaget

Blir det för mycket fleromättat fett (som är instabilt kemiskt sett) riskerar vi oxidation och inflammation i våra kroppar

 

Idealet är alltså troligen att vi bara bör få i oss runt 2-5% av PUFA och dessutom i balans mellan Omega-3 och Omega-6 för att nå optimal hälsa

En bra utgångspunkt är nog att studera hur fettstrukturen ser ut i våra egna kroppar och försöka hamna i närheten av det spektrat även vad gäller fettet i kosten vi äter.

Tack dufva för svaret! ... Det du skriver och beskriver låter vettigt i mina öron. Tyckte att Ann Fernholm verkade vara väldigt påläst och har ju t o m disputerat i molekylär bioteknik. Tänkte att hon bl a med anledning av detta, väl borde veta hur kemin tar sig för uttryck inne i kroppen men, men ...

Link to comment
Share on other sites

Tack dufva för svaret! ... Det du skriver och beskriver låter vettigt i mina öron. Tyckte att Ann Fernholm verkade vara väldigt påläst och har ju t o m disputerat i molekylär bioteknik. Tänkte att hon bl a med anledning av detta, väl borde veta hur kemin tar sig för uttryck inne i kroppen men, men ...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...