margaretha Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Någon som har förslag på mm som ej behöver värmas och som är lätta att ta med helt äggfria får inte ta med ägg till jobbet. Det som är svårt är att få upp fettkvoten på kall mat tycker jag. Jag äter ett minimum av grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Behöver du äta mellanmål? Om du äter tillräcklig med fett i huvudmåltiderna bör du inte behöva mellanmål. Men några förslag: Nötter ost (hårdost, brie, feta..fullfeta sorter) Rullar med ost (eller ost+skinka) med smör/bregott i Pålägg du gillar: salami (kolla KH-innehållet!), skinka.... Kycklingkött eller annat kallt tillagad kött Köttbullar, frikadeller, pannbiffar som kan ätas kalla. Till allt kan du ha med majonäs (innehåller visserligen ägg, men kanske det funkar?) Fet jogurt....smetana, creme fraiche... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Tack för förslag ja jag blir lite hungrig på eftermiddagen. Majonäs går bort det får inte vara något som helst ägg i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Är det så att du behöver nåt att knapra på eftersom alla andra äter, men ändå inte är särskilt hungrig kan du ju ha gurkstavar, rädisor, minitomater etc. OK att du inte äter så mycket grönsaker men minitomater är ju nästan godis tycker jag :-) För att stilla hunger kan du förutom ovan ha oliver eller champinjonhattar fyllda med pesto eller tapenade. Baka frökex och lägg en god ost på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Tack för svar men jag har aldrig hittat frökexresept utan ägg. Mini tomater är som godis för mig höjer blodsockret jag har typ 2 diabetes därför mår mitt blodsocker bäst om jag inte äter för stora måltider utan flera lite mindre. Har provat 2 måltider om dan men förmodligen blir det för mycke protein på en gång. Äter jag 4 ggr om håller blodsockret lägre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Det fröknäcke jag gör är utan ägg, bara 3 dl frön (tex solros, lin och sesamfrön), 0.5 dl kokosolja, 2.5 dl vatten och 1 msk fiberhusk. Mitt mellanmål är faktiskt kall pannbiff (med kycklinglever i ). Och té med lite pressad lime, skivad ingefära och kokosolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Fröknäckerecept utan ägg: Från Cecilia Folkesson: OM MIGFröknäcke LCHF / Paleo Receptet nedan är för 1 plåt. Fröknäcke 1 dl hela linfrön1 dl skalade sesamfrön1 solroskärnor1 msk fiberhusk0,5 dl kokosfett2,5 dl hett vatten GarneringFlingsaltPumpakärnor Blanda alla torra ingredienser. Häll i kokosfettet i det varma vattnet och låt det smälta. Blanda ihop allt och bred ut på bakplåtspapper. Grädda i 150° C i 60 min. Dela i fyrkanter med pizza-slicer eller kniv. Lägg på galler och ligga i ugnen på eftervärmen i ca 60 min. Ett anant recept, kommer inte ihåg källan: 200 g solrosfrön 1 dl hela linfrön1 dl sesamfrön2 dl pumpakärnor2 msk fiberhusk2 msk mandelmjöl1 tsk salt5 dl vatten1/2 dl vallmofrönFlingsalt Gör så här 1.Sätt ugnen på 160 varmluft.2.Blanda allt utom vallmofrön i en bunke och låt den stå framme och svälla i cirka 1 timme.3.Bred ut smeten tunt på 2 plåtar klädda med bakplåtspapper.4.Strö över vallmofrön och lite flingsalt.5.Grädda knäckebröden i cirka 70 minuter.6.Låt dem svalna och lossa försiktigt bakplåtspappret från bröden. Förvaras torrt.Det är Linfrön och fiberhusk som hjälper brödet att hålla ihop. Om du inte tål eller tycker om några av fröna kan de bara bytas ut mot några som du föredrar. Har någon nämnt avocado som mellanmål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 9, 2013 Author Share Posted November 9, 2013 Tack så jättemycket ska baka redan idag för här är hiskligt väder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Något som kanske mer är godis än mellanmål ( ) är kesofrutti. Blanda keso med vispad grädde, vaniljpulver (och sötning om nödvändigt). Servera med hallon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts