Jump to content

Lchf enbart på fisk och fågel?

Vicious
 Share

Recommended Posts

Hejsan alla lchfare. Jag har en fråga. Jag har nu börjat med lchf sedan 2 veckor tillbaka, hittills har det fungerat för mig. Minskat sötsug och inte lika allvarlig hunger.

Nu är det så att jag enbart äter fisk och fågel, ingenting annat i köttväg. I praktiken blir det oftast tonfisk/lax/kyckling/ägg. Det jag undrar är om dessa animaliska produkter är tillräckliga för mig att långsiktigt äta lchf på?

Eller måste man äta fetare köttsorter för att lchf ska fungera optimalt i längden?

Med vänlig hälsning,

Vicious

Det går alldeles utmärkt.. och LCHF är inte en köttdiet.. utan det finns de som äter vegetarisk LCHF oxå!

Kan avslöja en väl bevarad hemlighet för dig.. Nr1 är att äta riktig mat, våga vägra äta sk matsubstitut.. sen på det så är det rätt vanligt att dra ner radikalt på kolhydraterna, speciellt bröd, pasta socker läsk, mjöl och sådant utan näring och öka på fettet!

• Like 4

Även makrill är bra fet fisk. Gör det lättare för dig och ät gärna av de fetare sorterna. Annars addera fet sås.

Kyckling avnjutes inklusive skinn om du tex köper och ugnssteker hel kyckling.

Som Zepp säger. LCHF är ingen köttdiet.

• Like 1

Det är naturligtvis helt OK med fisk och kyckling, men vad är det för fel på s k rött kött?

Nä, det är inget fel med rött kött. Men om man av någon anledning inte vill eller kan äta det så går det utmärkt ändå. Man kan säkert äta bra som ovovegetarian också.

Om du äter fågel kan jag verkligen rekommendera anka. Mycket fett och bröstet är ett av de godaste kötten tycker jag. Köp gärna en hel anka och tag till vara på det övriga fettet samt skrov (till buljong). bröstfilén finns ju givetvis att köpa separat, oftast fryst. Gott skivat varmt som kallt. Serveras bäst som rosastekt (obs, ej hel anka som skall genomstekas)

• Like 3

Hejsan alla lchfare. Jag har en fråga. Jag har nu börjat med lchf sedan 2 veckor tillbaka, hittills har det fungerat för mig. Minskat sötsug och inte lika allvarlig hunger.

Nu är det så att jag enbart äter fisk och fågel, ingenting annat i köttväg. I praktiken blir det oftast tonfisk/lax/kyckling/ägg. Det jag undrar är om dessa animaliska produkter är tillräckliga för mig att långsiktigt äta lchf på?

Eller måste man äta fetare köttsorter för att lchf ska fungera optimalt i längden?

Med vänlig hälsning,

Vicious

Man gör klokt i att inte överäta tonfisk. Den innehåller ofta kvicksilver. Äter man den ofta kan man ju åtminstone kolla med producenten hur mycket den innehåller. Kvinnor som tänker skaffa barn bör vara extra försiktiga.