Jump to content

Kurstips - Evolutionär medicin

Peter B

Recommended Posts

Kjell G lurade ;) (inspirerade) mig att gå den nätbaserade kursen evolutionär medicin och nu är det dags för momentet projektarbete...jag tänker skriva några sidor om :

Är vi anpassade till vår kost? ...resonemang runt mismatch och kost.

Så om ni har några bra länkar till information inom området som också är rimligt vetenskapliga...så tar jag tacksamt emot  :) Det är ju ett relativt begränsat arbete som skall göras så jag tänkte inte plöja kilometervis med litteratur inom...

• Like 4

Verkar vara ett klokt upplägg. Det som går att "bevisa" är snarare vilken mat vi inte ätit i större mängd än exakt vad vi ätit under vår evolution. Det går rätt lätt att leda i bevis att spannmål, tillsatt socker och baljväxter inte var en del av basmaten för människan (eller någon annan primat) före jordbruket. Fall dock inte i gropen och påstå att våra förfäder åt någonting liknande en strikt LCHF-kost. Det håller inte. Här är ett axplock av rekommenderade länkar:

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.long

Det är paloeforskaren Loren Cordain som genom studier av ursprungsbefolkningar utreder andelen makronuitrienter och andelen animalisk föda.

http://www.proteinpower.com/drmike/low-carb-diets/are-we-meat-eaters-or-vegetarians-part-iii/

Dr Michel Eades (Protein Power) går bl a igenom de senaste radioisotopsanalyser som antyder en hög andel animalisk föda i våra förfäders kost.

Sist (och kanske minst) har jag skrivit två inlägg på engelska på http://www.lchf.com med länkar till vetenskapliga artiklar i ämnena. Det översta handlar om den samiska paradoxen (låg KH-konsumtion men bra hälsa) och det andra handlar om gorillor (närmast helvegetabilisk föda men ett högt fettintag p g a tarmbakterier som omvandlar lösliga fibrer till kortkedjiga, mättade fettsyror).

Hoppas något av detta är till hjälp!

• Like 5

Per: Det verkar vara jättebra tips...och inte minst dina egna bidrag!!! :) ...jag återkommer om/när jag lyckas få ihop någonting...

Jeanette: Uplägget är extremt enkelt (kanske lite tråkigt).....allt sker på nätet...du läser två böcker och svarar på ett antal frågor som har koppling till innehållet i böckerna. Du ska också skriva lite egna reflektioner runt litteraturen i ett diskussionsforum och ha synpunkter på de andra kursdeltagarnas reflektioner...sen avslutas kursen med det här "projektarbetet"...men ämnesområdet är enormt intressant...Det får en att tänka till lite grann ...speciellt själva huvudtesen...att evolution handlar egentligen bara om reproduktionsförmåga...den biten "glöms" lätt bort av Paleo/LCHF förespråkare...det finns egentligen inget säkert samband mellan hälsa i hög ålder och reproduktionsförmåga... ;)

• Like 2

Kul att jag lyckats lura dig :lol: !

En bok som jag haft stor glädje av är Staffan Lindebergs "Food And Western Disease": http://www.bokus.com/bok/9781405197717/food-and-western-disease/. Det är inte en bok man läser från pärm till pärm, utan man slår upp det man söker. Bokens centrala tema är just det du kallar "resonemang runt mismatch och kost", fast Staffan använder inte just de orden... men det är definitivt så han menar. Han har mycket gott om referenser för att stödja allt han påstår, så där finns också en god källa till ytterligare läsning.

Du kan också läsa på hans hemsida: http://staffanlindeberg.com/

Jag tycker detta med mismatches är mycket intressant, för det kryllar av dem i vår moderna tid. Kosten är troligen den allra viktigaste, men andra viktiga uppenbara mismatches är brist på D-vitamin, brist på motion, dålig sömn, kronisk stress, miljögifter, ja det kan till och med tänkas vara en mismatch att många människor lever sina liv ojordade (!) - när man med naken hud är i kontakt med moder jord strömmar elektroner till kroppen som hjälper mot oxidativ stress...

Lycka till med ditt arbete!

• Like 2

Kul att jag lyckats lura dig :lol: !

En bok som jag haft stor glädje av är Staffan Lindebergs "Food And Western Disease": http://www.bokus.com/bok/9781405197717/food-and-western-disease/. Det är inte en bok man läser från pärm till pärm, utan man slår upp det man söker. Bokens centrala tema är just det du kallar "resonemang runt mismatch och kost", fast Staffan använder inte just de orden... men det är definitivt så han menar. Han har mycket gott om referenser för att stödja allt han påstår, så där finns också en god källa till ytterligare läsning.

Du kan också läsa på hans hemsida: http://staffanlindeberg.com/

Jag tycker detta med mismatches är mycket intressant, för det kryllar av dem i vår moderna tid. Kosten är troligen den allra viktigaste, men andra viktiga uppenbara mismatches är brist på D-vitamin, brist på motion, dålig sömn, kronisk stress, miljögifter, ja det kan till och med tänkas vara en mismatch att många människor lever sina liv ojordade (!) - när man med naken hud är i kontakt med moder jord strömmar elektroner till kroppen som hjälper mot oxidativ stress...

Lycka till med ditt arbete!

Mmm...tack för tipset...området är ju superintressant :)

Tack för tipset om Staffans bok...lite dyr...får se om jag slår till :)

Sen så om man tänker lite kritiskt...så tycker jag att det blir svårt att dra slutsatser om vad vi (typ i Sverige) ska äta...

...sannolikheten för mismatch med den kost vi äter, är ju hög

...men samtidigt så är ju antagligen små befolkninggrupper som Kitava antagligen väldigt anpassade till den kost de har tillgänglig (och den anpassningen kan ju ha gått ganska snabbt...det borde kunna räcka med några 1000 år ;-)

.. att då dra slutsatsen att vi (människor i Sverige) ska äta den typen av kost är lite tveksam...detta resonemang borde kunna föras även för andra grupper av "naturfolk"...vilket gör att för mig känns det inte helt självklart att det finns någon given paleo kost som är optimal...men jag har inte läst tillräckligt för att veta hur de stora "elefanterna" på området resonerar...;-)

Precis som du skriver finns säkerligen mismatch på många andra plan än kosten i det samhälle vi lever idag...och den sammanlagda konsekvensen av detta är ju extremt svåröverskådlig...

• Like 1

Staffan Lindeberg brukar säga att det viktiga förmodligen är vad man INTE äter, dvs undvik sådant som kommit med jordbruket och industriell matproduktion. Äter man ur den paleolitiska "paletten" så verkar det vara mindre viktigt t.ex. vilken makronutrientfördelning man har. Det är ju också i linje med vad du antyder, Peter, att det inte går att definiera en enda optimal stenålderskost.

• Like 2

Precis, och våra tarmar är också tillbakautvecklade jämfört med nära släktingar bland primaterna, vilka ofta äter vegetabilisk mat dagen i ända. A propos magsäcken så är frukt, nötter och rotfrukter också energitäta, liksom t.ex. bladgrönsaker är mycket närings

Men varför har vi människor då mer amylas i munhålan för att bryta ner kolhydrater än vad chimpanser har, för visst käkar chimpanser också vegetabilier?

Förmodligen för att vi för minst en miljon år sedan började äta rotfrukter i stor skala. Stärkelseinnehållet kunde göras lätt tillgängligt genom "bakning" med eld.

Hundar har ju sedan de separerades från vargar för uppåt 20.000 år sedan också utvecklat förmågan att spjälka stärkelse till glukos, av allt att döma för att de höll sig nära människor och fick nytta av överblivna rotfrukter.

Så det är kanske en ganska "enkel" mutation som lätt uppstår och lätt sprider sig genom kraftigt ökad fitness.

• Like 2