KajsaStina2013 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag är en 53-årig kvinna som nu ätit strikt LCHF i ca 2 månader, min viktnedgång är 5 kg på den tiden. Långt ifrån det viktras man läser om bland många likasinnade... Har testat Magic Bullet Coffee till frukost men det blev snarare ännu mer stabilt på vågen då. Är det så att (hård?) träning måste till för att få igång ämnesomsättningen? Fler som har samma erfarenhet? Vad annat kan jag göra för att få lite mer fart på viktnedgången? Mår för övrigt alldeles utmärkt av denna kost så den fortsätter jag med "no matter what".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag är en 53-årig kvinna som nu ätit strikt LCHF i ca 2 månader, min viktnedgång är 5 kg på den tiden. Långt ifrån det viktras man läser om bland många likasinnade... Har testat Magic Bullet Coffee till frukost men det blev snarare ännu mer stabilt på vågen då. Är det så att (hård?) träning måste till för att få igång ämnesomsättningen? Fler som har samma erfarenhet? Vad annat kan jag göra för att få lite mer fart på viktnedgången? Mår för övrigt alldeles utmärkt av denna kost så den fortsätter jag med "no matter what".... Kanske du kan prova periodisk fasta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KajsaStina2013 Posted November 9, 2013 Author Share Posted November 9, 2013 Ja, det har du rätt i... Ska ta och testa det! Kombon lär bli bra!! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Lugn lugn lugn lugn lugn... 5 kilo på 2 månader är bra! Glöm kvällstidningarnas skrikande rubriker om att rasa i vikt. LCHF är ingen quick-fix... För en kvinna i din ålder är det dessutom mycket bra... Jag har gått ner 22 kilo med LCHF och det tog mig ett år, dvs ett snitt på 0,4 kilo i veckan och det var en alldeles utmärkt takt för mig. För många andra går det ännu långsammare. Fortsätt med det du gör, ät gott och må bra, ta det lugnt. Du kommer dessutom sannolikt att hamna på platåer när det står stilla ett tag, det är bara att fortsätta. Om du står helt stilla mer än några månader, ja då kan man kanske börja fundera på att testa lite olika tips för att komma igång igen... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Vaddå? 5 kg på 2 månader är väl jättebra! Ett halvt kg i veckan är väl idealiskt. Jag har inte gått ner så mycket på ett år. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 5 kilo på två månader är på tok för snabbt! Men hav tröst.. rätt mycket är/var antagligen vatten.. nu kommer en del vatten tillbaka så vikten ser ut att stå still.. men du kan minska i fett vikt under tiden iallafall! Sen så.. vågen är ändå inget bra mått på ditt hälsotillstånd.. släng den där den hör hemma.. på någon VVlokal eller liknade ställe! Vill du hålla koll på hur det går, känn efter i byxliningen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Du måste ha tålamod! LCHF är ingen quickfix som alla andra mer eller mindre tokiga dieter vi har försökt oss på under vårt jojobantande liv. LCHF är en varaktig livsstil för bättre hälsa i alla avseenden. Dessutom, ju mer du misshandlat din kropp innan desto hårdare håller den fast i sina kilon, i synnerhet för oss kvinnor i menopaus. Låt din kropp känna att den kan lita på dej innan du börjar experimentera igen, annars kommer du bara att bli besviken. Ät hyfsat strikt LCHF... och många tycker det funkar bättre att ta bort mjölkprodukter. När du landat med det ett par månader kan du ta nästa steg. Skit i vågen och ta fram måttbandet i stället. Jag har inte fixat ett gram på bara LCHF, men kläderna hänger på mej. Efter ett par år provade jag att komplettera med 5:2. Det har givit bara 5 kg på 4 månader men 10 cm i midjan. Det du läst om är ju bara för att sälja lösnummer. Visst finns det massor med folk som tappst massor med kilon med LCHF, men inte 17 är det nåt som bara rinner av på några veckor 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Kanske äter du för mycket? Jag gillar det som Anna Hallén (med flera) rekommenderar: En handflata kött/fisk, en normal mängd grönsaker och 0,5-1 dl fet sås/majonnäs etc. Inte mellanmål bestående av fet yoghurt och bär. Inte nötter och mörk chóklad till vardags. Det har funkat fint för mig, men jag har inte gått ner mer än ca 7 hg per vecka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag är en 53-årig kvinna som nu ätit strikt LCHF i ca 2 månader, min viktnedgång är 5 kg på den tiden. Långt ifrån det viktras man läser om bland många likasinnade... Som andra redan nämnt så är 5 kg på två månader i bästa fall idealt. I sämsta fall är det för snabb takt... Är det så att (hård?) träning måste till för att få igång ämnesomsättningen?...inte minst mot bakgrund att du inte styrketränar (notera att "träning" i allmänhet inte har den muskelpreventiva effekt som styrketräning har). Fler som har samma erfarenhet? Vad annat kan jag göra för att få lite mer fart på viktnedgången?Som sagt, det finns inget problem här. Möjligtvis att du saknar tålamod för det kommer sannolikt att bita dig där solen sällan skiner om du förväntar dig mer än 5 kg nedgång varannan månad. Du nämner iofs inte hur mycket övervikt du har men oavsett detta så är din takt nu inget att förfasa sig över. Tänk så här, de flesta (vanliga) människor imponeras om någon tappat 30 kg övervikt. 30 kg är vad du, med din nuvarande takt skulle ha avverkat på 1 år. För någon som har 30 kg övervikt så har det för det mesta tagit betydligt längre än 1 år att lägga på sig detta så att då bli av med detsamma på 1 år bör ses som alldeles prima och snudd på en ynnest av kroppen att det går. (Med detta sagt så lyckades jag själv med nästan 60 kg viktminskning, men nästan 70 kg kroppsfett, på lite drygt ett år så visst går det att greja snabbare men jag hade nästan ideala omständigheter sett till sådant som att jag är man, var i min sämsta form någonsin i vuxen ålder och, sist men verkligen inte minst, vet nästan "allt" någon behöver veta och dessutom har tidigare erfarenhet av i relation till träning/kost/hälsa. Tilläggas bör att det aldrig ens kändes svårt...men det har i mångt och mycket att göra med nyssnämnda kombination av förutsättningar.). Mår för övrigt alldeles utmärkt av denna kost så den fortsätter jag med "no matter what"....Grattis! Har du kommit så långt så tycker jag, som sagt, du först och främst ska lägga krut på det här med tålamod och även ta dig en funderare på vad det är för resultat du egentligen förväntar dig? Det går absolut att tappa mer vikt än den viktminskningstakt du nu har men ju snabbare det går desto troligare är det att den vikt du tappar är av sämre kvalitet än annars, dvs mer muskler än nödvändigt. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KajsaStina2013 Posted November 10, 2013 Author Share Posted November 10, 2013 Tack för all peppning och goda råd! Inser att jag naturligtvis måste låta viktminskningen få ta tid, övervikten kom ju inte heller till över en natt precis :-) Har ca 7 kg till att beta av och känner nu att jag kommer att lyckas alldeles utmärkt om jag bara har tålamodet..ska ställa undan vågen också som ni rekommenderar och sluta fixera mig på själva vikten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Tack för all peppning och goda råd! Inser att jag naturligtvis måste låta viktminskningen få ta tid, övervikten kom ju inte heller till över en natt precis :-) Har ca 7 kg till att beta av och känner nu att jag kommer att lyckas alldeles utmärkt om jag bara har tålamodet..ska ställa undan vågen också som ni rekommenderar och sluta fixera mig på själva vikten! 7 kg är nada, men tänk också efter att det inte är säkert att din kropp och din knopp har samma ide om vad din idealvikt är. Det är få mogna kvinnor som kan ha samma kroppsvikt som när de var unga och ändå ha god hälsa. BMI och annat sånt där nys är i bästa fall för ungdomar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2013 Share Posted November 10, 2013 Tack för all peppning och goda råd! Inser att jag naturligtvis måste låta viktminskningen få ta tid, övervikten kom ju inte heller till över en natt precis :-) Har ca 7 kg till att beta av och känner nu att jag kommer att lyckas alldeles utmärkt om jag bara har tålamodet..ska ställa undan vågen också som ni rekommenderar och sluta fixera mig på själva vikten! Med tanke på de få kilona som antagligen mest handlar estetiska kilon.. så bli inte förvånad om du behåller vikten men ändrar kroppsform! http://everydaypaleo.com/attention-scale-addicts-part-2/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crazy doglady Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag började med lchf den 1 Oktober och väger mig bara en gång i månaden för att inte tappa sugen om vågen står still. Så när jag vägde mig den 1 November hadde jag rasat 7.5 kg. Jag blev väldigt förvånad att det var så mycket. Jag ska banta bort 20 kg så det började väldans bra. Risken är att det går för fort. Kanske borde äta lite mer kolhydrater. Kan inte vara bra om det går så fort. Vad tror ni. Tror inte att åldern spelar så stor roll. Jag är ett år äldre än Kajsa-Stina. Bra jobbat Kajsa-Stina 5 kg på två månader låter sunt. Tänk så här. Det är 30 kg på ett år. Fixera inte på vågen. Använd måttband i stället och se hur midjemåttet förändras. 88cm ska en kvinna ha. Inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Jag började med lchf den 1 Oktober och väger mig bara en gång i månaden för att inte tappa sugen om vågen står still. Så när jag vägde mig den 1 November hadde jag rasat 7.5 kg. Jag blev väldigt förvånad att det var så mycket. Jag ska banta bort 20 kg så det började väldans bra. Risken är att det går för fort. Kanske borde äta lite mer kolhydrater. Kan inte vara bra om det går så fort. Vad tror ni. Tror inte att åldern spelar så stor roll. Jag är ett år äldre än Kajsa-Stina. Bra jobbat Kajsa-Stina 5 kg på två månader låter sunt. Tänk så här. Det är 30 kg på ett år. Fixera inte på vågen. Använd måttband i stället och se hur midjemåttet förändras. 88cm ska en kvinna ha. Inte mer. Det där med bestämt midjemått är också bara bullshit. Jag har aldrg varit timglasformad. Till och med när jag var storlek 34-36 såg jag stabbig ut eftersom jsg aldrig haft nån midja. Jag har haft en rak figur, precis som min farmor som såg fyrkantig ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crazy doglady Posted November 14, 2013 Share Posted November 14, 2013 Det där med bestämt midjemått är också bara bullshit. Jag har aldrg varit timglasformad. Till och med när jag var storlek 34-36 såg jag stabbig ut eftersom jag aldrig haft nån midja. Jag har haft en rak figur, precis som min farmor som såg fyrkantig ut. Nämde bara vad som rekomenderas enligt forskningen så avvisa det inte som bullshit. Bara för att det inte passar in på dig och din kropp så skulle jag tro att den stora massan av kvinnor kan ha det som en riktlinje. Man behöver inte ha en timglasfigur för att kunna ha ett sunt midjemått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Forskningsrekommendationer som är framtagna på samma sätt som måttet av BMI eller totalkolesterolvärde? :-P Jag vet vad jag står, så jag bryr mej inte, men om du skriver "88 cm SKA en kvinna ha. INTE mer", så kan du göra en massa medsystrar oroliga i onödan. Många kvinnor är så missnöjda med sin kropp och sitt utseende ändå, så inte behöver vi lägga sten på bördan just här? Människor är olika och faktum är att standard 1A stämmer dåligt på de flesta av oss även om vi tror att vi måste tvinga in oss i de snäva ramarna. Vive la differance! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crazy doglady Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Vi lever i ett fritt land där man får tycka och tänka som man vill som tur är. Jag respekterar din åsikt så jag hoppas du kan respektera min. Ha nu en uderbart skön helg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts