Erik 2 Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Efter många samtal med vänner, grannar och kollegor har jag förstått att det måste vara hemskt att vara i barnafödande ålder idag. När mina föräldrar var där var det cp och neurosedyn. När vi var där hade vi hört talas om att vissa hade svårt att bli gravida men det var ovanligt, fostervattenprov för att screena mongolism var nog det stora samtalsämnet. Graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning hade vi aldrig hört talas om, förrän en vän drabbades av det senare, preklamsi, och vi höll på att mista henne. Det är först nu många år senare, barnen har flyttat ut, som vi förstår vad som hände, minst en liter läsk om dagen under graviditeten. Då var det extremt ovanligt med preklamsi, det är inte ovanligt idag. Enligt tex Ann Fernholm och David Perlmutter är kostråden om lågt fettintag, mycket blodsockerhöjande kolhydrater och kolesterolskräcken den stora boven bakom infertilitet, både hos kvinnor och män. Kolesterol är nödvändigt för att bygga könshormoner. Högt blodsocker och därpå följande fetma leder till hormonella rubbningar, bla könshormonerna, män utvecklar tex bröst. Glykeringen som är en följd av högt blodsocker leder bla till impotens, men det inträder nog senare i livet, närmare min ålder än dom barnafödande. Under graviditeten påverkas barnet så klart av sin mamma, det är mammans blod som står för både syre och näring. Redan på vår tid pratade mödravården om mammans blodsocker, om sockret var för högt riskerade man får föda ett onödigt stort barn med diverse komplikationer som följd. Enligt ganska ny forskning (Karolinska) vet vi nu att ämnen från immunologiska reaktioner hos mamman återfinns i barnets blod och man har sett att om det ingår antikroppar mot gluten bland dessa så är risken kraftigt förhöj att barnet senare i livet utvecklar schizofreni. Man diskuterar också om tex typ 1 diabetes och autism har att göra med inflammatoriska processer hos mamman. Den stora orsaken till inflammation är gluten. Senaste forskningen indikerar att förmodligen ingen är opåverkad av gluten. Trots detta uppmanas gravida att äta ”mycket bröd”. Perlmutter, Natasha Campbell McBride mfl talar om tarmflorans stora betydelse för hälsan, och hur den går i arv från föräldrarna (båda) till barnen och överförs genom själva förlossningen. Barnet i magen har ingen tarmflora, den får det genom att få sin mors flora (som också påverkats av faderns) vid passagen genom förlossningskanalen. Om floran är balanserade få barnet en bra start om floran är obalanserad en dålig. Enligt McBride mfl ger obalanserad tarmflora bla upphov till psykisk ohälsa, adhd, schizofreni, depression. De största hoten mot tarmfloran är en kost fattig på goda bakterier, antibiotika och p-piller. Jag vill lägga till gluten eftersom man har visat att lektinet i spannmål dödar goda bakterier och fibrerna gynnar de onda, se William Davis och McBride. Förlossning med kejsarsnitt är ett stort problem ur den här synvinkel, barnet får ingen bakteriedusch och lämnas helt utan immunförsvar i tarmen, amning hjälper en del men det bästa vore kanske om det förlösta barnet kunde få ett möte med mordens sydligare delar efter snittet, men det finns säkert dom som tycker det verkar ohygieniskt. Alla kroppens slemhinnor har ett skyddande lager av goda bakterier. Har barnet fått dåligt med skyddande goda bakterier vid förlossningen kan det drabbas av många olika sjukdomar. En sådan är upprepade öroninflammationer, som ”behandlas” med antibiotika. Oftast multipla antibiotikakurer eftersom antibiotika bara förvärrar ursprungsproblemet nämligen för dålig bakterieflora i öron-näsa-hals gångarna. McBride förespråkar att man istället ska bota detta genom att ta en kapsel mjölksyrabakterier, probiotika, bryta itu, ta en del av pulvret (bakterierna) och lägga under barnets tunga det sista som händer den dagen. Detta får verka under natten. Upprepa till dess inflammationen är borta. Det finns flytande probiotika för barn på apoteken, dock väldigt få bakteriestammar men det kan vara ett alternativ, om man dricker får man i munnen. Man också blanda bakteriepulvret i något barnet tycker om som glass, i juicen, de syns knappt och smakar inget. Dessa bakterier är inte något konstigt för människan, de finns tex i fil, yoghurt, chark, gravlax mm, om någon känner obehag vid tanken. Genomsläpplig tarm och inflammation i och/eller med ursprung i tarmen och opioid peptiderna som uppstår pga gliadinet och lektinet agglutenin i gluten pekas ut av Perlmutter, Williams och McBride som orsaken till adhd mfl psykologiska syndrom som är så vanliga idag. Mot den bakgrunden är det uppenbart att det är en mycket dålig idé att ge välling till barnen. Man måste läka tarmen för att få stopp på inflammationen där, först, och viktigt är då att sluta med gluten och äta probiotika (goda bakterier hjälper tarmen att läka och dödar dåliga bakterier) och äta en kost fattig på kolhydrater, eftersom det resulterande höga blodsockret underblåser inflammation och dåliga bakterier lever på kolhydrater och använder fibrerna som boplatser och skydd, men rik på kolesterol för kroppens anti-inflammatoriska system behöver stora mängder kolesterol. Om inflammationer också har uppstått på andra platser tjänar en låg-kolhydrat- och hög-kolesterol-kost kroppen väl då den ska hela sig. När inflammationerna läkts ut och gluten tagits bort är hjärnan inte längre påverkad av inflammatoriska, antiinflammatoriska och opioida ämnen. När barnen börjar på dagis och senare i skola så dyker problemet med dagis- skolmaten upp. Kostråden från bla livsmedelsverket med högkolhydrat och lågfett är direkt förödande. Det blir stora mängder gluten, stora mängder kolhydrater som ger högt blodsocker och väldigt lite skyddande, läkande, mättande kolesterol. Inte bara barnens hälsa blir lidande av detta utan även deras utbildning. Pga blodsockret blir barnen trötta och pigga om vart annat, har svårt att koncentrera sig. De blir ledsna och glada om vart annat. Pga opioiderna i gluten blir de narkotiskt påverkade på mängder av olika sätt. Klasserna blir stökiga. Här har jag inte ens berört kvaliteten på maten som erbjuds och hur näringsfattig och smaklös den är. Om jag var förälder idag skulle jag kräva glutenfri kost och riktigt smör. Om skolan inte vill tillmötesgå detta eftersom det saknas medicinska eller religiösa skäl skulle jag först försöka med etiska skäl, detta åberopas av vegetarianer, eftersom gluten ger opioider vill jag att mitt barn ska vara drogfritt av etiska moraliska skäl – detta kan även gå in under religiösa skäl. Om inte det fungerar skulle jag försöka med alla fakta som jag kan hitta och arbeta mot skolledning och skolpolitiker. Till sist några ord kring ätstörningar. Enligt McBride är det en varningssignal när ett barn kommer hem och berättar att det blivit vegetarian. Enligt henne är detta ofta inkörsporten till anorexia och bulimi. Redan när barnet visar att det låter hjärnan och viljan styra matvalet genom att bli vegetarian finns det en ätstörning. McBride säger att hon aldrig har träffat en ”healthy” vegetarian. Eftersom en stor mängd av våra viktiga näringsämnen kommer från animalisk föda är det ett jättejobb att vara en ”healthy” vegetarian och för redan stressade föräldrar blir det en mardröm att hålla på med olika maträtter och har man dessutom ett annat barn med intolerans mot något är det som gjort för att bli problem. Då kan det lätt hända att vegetarianen fastnar i mängder av glutenprodukter som är snabbt och enkelt och gott men helt näringsfattigt och fyllt av inflammationsbildande gliadin, lektin och blodsockerhöjande och inflammationsunderblåsande stärkelse/kolhydrater. Kroppen och hjärnan påverkas och en ond spiral tar sin början. Försök med argument och resonerande få barnet att låta bli att bli vegetarian i vart fall innan det fyllt 18, förklara näringsaspekten, resonera kring djurhållning. Prova att spela ut det ekologiska kortet, erbjud animaliska produkter från enbart ekologisk djurhållning. Där blir djuren bra behandlade. Om inget annat hjälper, se till att de i vart fall fortsätter äta fisk och ägg och smör, och inga glutenprodukter. Gör klart att det blir fisk varje dag. Försök ompröva beslutet med jämna mellanrum. Fortsätt själv att äta animaliska produkter och bli bättre och bättre på det, gör godare och godare rätter, så att det luktar gott och ser bra ut vid matbordet varje dag. Må gott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted November 9, 2013 Share Posted November 9, 2013 Jag önskar jag vågade och orkade ta striden om gluten med dagis och skola. Eller. Jag önskar att det bara skulle funka. Att jag fick välja själv. Men dom positiva sidorna är: barnen äter mycket sällan morgonmål på dagis (skolflickan aldrig), det finns surmjölk (ungefär som er filmjölk) istället för mjölk och mina barn får det, dagisflickan får "bregott" istället för margarin alltid när det är möjligt. (åtminstone de dagar hon äter morgonmålet på dagis). Dessutom hämtar vi oftast barnen före det söta mellanmålet. När bebin börjar i dagis (som 15 månader gammal) tänker jag förbjuda mjölk (och margarin) helt. Jag ammar och hon får utöver det dricka vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts